Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen naisena kateellinen miesten rennoille miesporukoille

Vierailija
30.03.2025 |

Ja tämä ei nyt ole mikään "olen yksi jätkistä, miehet on parempia" ym tyylinen aloitus, millaisia syytöksiä siis yleensä tulee jos jotain tämänkaltaista sanoo.

Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi. Heidän olemisensa vaikuttaa niin rennolta ja mutkattomalta sekä uudet tyypit otetaan helpolla mukaan "jengiin". Työryhmässäni aloitti vastikään yksi nuori mies ja hetkessä tämä mies kuuluu toisten miesten snäppiporukkaan, käydään katsomassa pelejä vapaa-ajalla, käydään metsällä ja ampumaradalla, pyöräilylenkeillä jne. Ja taas me työpaikan naiset, ehkä kerran vuodessa näen jonkun kanssa vapaa-ajalla ja olen yrittänyt olla se aktiivinen, ei oikein ota tuulta alleen nämä yritykset. Eikä puhettakaan että lähes päivittäin viestiteltäisiin työn lomassa tai vapaa-ajalla, olen yrittänyt mutta tulkinnut sen niin että häiritsen kun eivät erityisesti jatka juttua.

Sitten somessa olen seurannut miten miehet voivat lähteä yhdessä ulkomaanreissuille porukalla, ihan ikähaitarilla 25-45 ja kaikilla on hauskaa. Mukaan mahtuu myös ns uusia tuttavuuksia. Ja sitten siellä reissun päällä porukka pystyy myös jakaantumaan eri aktiviteetteihin tai jos joku ei jaksakaan yöelämään lähteä, sekin on ok. Oma kokemus siis on ettei naisten porukoihin uudet tuntemattomammat pääse, kaikkien pitää lähteä samaan aktiviteettiin, jos joku ei lähde yöelämään, se on hirveä ongelma jne. kenellä on jos mitäkin omia ruokailuaikoja ja muita rutiineja, joista on pidettävä kiinni. Miehet syö sillon millon kenelläkin tekee ruokaa mieli (ainakin siis somen perusteella). Eikä nelikymppiset naiset halua lähteä todellakaan minkään parikymppisten "pimatsujen" kanssa reissuun. Tai vähintään päivitellään kokoajan niitä nuoria, kun ei me silloin nuorena jne jne.

No tässä jotain. Harmittaa. Koska haluaisin itsekin elää naisporukoissa sellaista rentoa arkea puuhasteluineen.

Kommentit (597)

Vierailija
561/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät tee isoa numeroa kohtaamistaan pienistä epäoikeudenmukaisuuksista ja ota nokkiinsa helposti. Toki miehilläkin on rajansa käytökselle, joka ei ole enää ok, mutta raja on naisten vastaavaa korkeampi. Kotona sama näyttäytyy usein sillä tavalla, että mies on rennompi kotitöiden teosta, arjen organisoinnista, ja niistä kuuluisista metatöistä. Naiselle nämä ovat yleensä tärkeämpiä ja ovat sitten tyytymättömiä mieheensä kun ei hoida asioita tarpeeksi hyvin. Miestä tämä tyytymättömyys puolestaan yleensä ärsyttää, koska vähempikin riittäisi.

Vastapainonahan tässä kuitenkin on, että yleensä miehen läheisimmätkin ystävyyssuhteet eivät ole yhtä syvällisiä kuin naisen läheisimmät suhteet. Mies harvemmin pääsee samalle tasolle siitä mitä yksittäinen ystävyyssuhde voisi antaa.

Viimeiseen kappaleeseen voisin lisätä, että (ainakin oman kokemukseni mukaan) aika harva mies edes haluaa tai hakee kovin syvällistä ystävyyssuhdetta toiseen mieheen. Naiseen sellainen olisi ehkä helpompi muodostaa, mutta tuossa ongelmaksi muodostuu se vastakkainen sukupuoli (ja mahdolliset puolisot/kumppanit). Tulee väkisinkin kitkaa jollain tavalla. Joko se ystävyys alkaa muuttua joksikin syvemmäksi (jommalla kummalla, tai vain toisella) tai toisen (tai vaikka molempien) puoliso/kumppani kokee tilanteen epämukavaksi. Väkisinkin tulee sotkua.

Vierailija
562/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jommalla kummalla, tai vain toisella"

Piti sanoa, että jommalla kummalla tai molemmilla...katkesi ajatus kesken lauseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mies porukkaan ei naisia oteta. Pukeudumme sinisiin kuten crips-jengiläiset. Mustaa ja sinistä on meidän porukassa. Meitä on kahdeksan ja ysärinä oltiin teinejä. Meidän metsästysporukka.

Ryypätään, ajellaan mopoilla ja ei tiietä yhtään mistään mitään, ajellaan vaan mopoilla mökkiteillä kesälomalla ja saunotaan. Heitellään kirvestä ja puukkoa. Tapellaan leikillään mutta joskus menee totiseksi ja nenä punaseksi.

Autetaan toisiamme rahallisesti ja myönnetänä toisillemme ihan kymppitonnien lainoja tosta noin vain.

Annetaan toisillemme duunia ja jelppiä.

Meidän lapsuus teki meistä kuolemattoman voimakkaan sakin. Yhdessä tapetaan sodassa jos ne tulee tänne asiattomasti ja ilman luppaa. Meidän leikit on ihan pienestä pitäen ollut sotaleikkejä ja missä ammutaan ja puukotetaan vihollisia.

Käytiin inttikin samaan aikaan vain yksi jätkä ei päässyt mukaan, kun se on nin sivari, mutta rakastet

Minust tuo on ihan ok, ettette naisia mukaanne ota. Mut tuohan ei vastaa ihan sitä apn esittämää rentoa miesporukkaa siinä mielessä, et teillä on se oma tietty jengi ollut pitkään.

Ei mekään oteta miehiä mukaan meidän kaikille naisretkille. Joskus on ok, ei aina.

Vierailija
564/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muusta en tiedä, mutta sen olen huomannut että naisporukassa kun otetaan vaikka juomia, niin se lasku tasataan aina sentilleen, joka kierroksella. Miehet tarjoavat usein vuorotellen kierroksen. Paljon jouhevampaa niin, ja tuskin tulee sen kalliimmaksikaan. Tämä siis siinä tapauksessa kun jokainen ottaa suunnilleen saman verran esim. viiniä.

Se on sitten eri asia jos jotkut ovat vissylinjalla ja toiset juovat vaikkapa single malt viskejä tai samppanjaa. 

Missä päin Suomea muka jotain kierroksia tarjoillaan? Juomat on niin kalliita Suomessa ettei tuossa kyllä oikeastikaan kovin paljon järkeä ole.

Nykyään on joo kallista! Aikoinaan saatoin ostaa koko porukalle jotku shotit. Siis yhdet illan aikana. Ja aina joskus jossain muodossa tarjottiin takas.

Vierailija
565/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muusta en tiedä, mutta sen olen huomannut että naisporukassa kun otetaan vaikka juomia, niin se lasku tasataan aina sentilleen, joka kierroksella. Miehet tarjoavat usein vuorotellen kierroksen. Paljon jouhevampaa niin, ja tuskin tulee sen kalliimmaksikaan. Tämä siis siinä tapauksessa kun jokainen ottaa suunnilleen saman verran esim. viiniä.

Se on sitten eri asia jos jotkut ovat vissylinjalla ja toiset juovat vaikkapa single malt viskejä tai samppanjaa. 

Missä päin Suomea muka jotain kierroksia tarjoillaan? Juomat on niin kalliita Suomessa ettei tuossa kyllä oikeastikaan kovin paljon järkeä ole.

Voisko naisten tyypillisesti pienemmät tulot ja päävastuu lapsista koituvista kuluista selittää tarpeen laskea tarkemmin. Ei ole niin sanotu

"Tai sitten ihan se, että naisilla ei ole yleensä tarvetta juoda niin paljon ainakaan baarissa. Jos ajattelee, että porukassa on viisikin tyyppiä niin kylläpä siinä aika paljon tulee ensinnäkin juomista ja ihan rahaakin noista jos oletuksena on, että kaikki viisi tarjoaa ainakin kerran."

Totta! Meillä eivät kaikki aina juo mitään alkoholia ja juomisten määrä muutenkin on aika hillittyä. Ei tarkoita, etteikö naurettais ja pidettäisi hauskaa.

Vierailija
566/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisena et suostu puhumaan pahaa ja vihaamaan jotain tahoa jota kyseinen naisporukka vihaa ja dissaa niin joudut helposti ulos. 

No minä poistun ihan vapaaehtoisesti tuollaisesta porukasta. On sit kyse miehistä tai naisista (molemmista kokemusta). Ei liity sukupuoleen mitenkään. 

Voi olla vaikeampi juttu jos kysymys on työporukasta. Ei ole kiva olla työyhteisössä täysin yksinäinen piru. Mutta juu en minäkään silti ala puhumaan vastoin omia arvojani mitään. 

No työporukasta just kokemuksia. Mut riippunee myös työpaikasta, et miten yksin sit jää.

Vierailija
567/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää naisia tekemästä samoin?

Olisko ainakin historiassa painolastina ollut taakka, kun nainen on ollut riippuvainen miehestä. Naiselle on siis ollut katastrofi, jos toinen nainen on vienyt miehen, koska sen myötä on mennyt katto pään päältä ja leipä nenän edestä. Usein lapsilta myös.

Kuulostaisi aika luonnolliselta pitää kilpakosijoita uhkana, kun koko elämä on riippuvainen toisesta. Ehkä pikkuhiljaa pääsemme tästäkin eroon, kun naiset tulevat toimeen itsenäistikin. Elämä ei siis enää lopu mahdolliseen eroon, vaan seisotaan tukevasti omilla jaloilla.

Siis mitä. Mietin tätä hetken. Eli siis JOKAINEN nainen on potentiaalinen kilpakosija ja siten lähtökohtaisesti uhka ja tämä on syy miksi kaikki naiset vihaavat toisiaan? Vai miten tämä piti ymmärtää?

Itse ainakin ol

En tiedä, onko historiassa ollut tuo syynä. Historiassa on ollut ainakin se, ettei naisten ole ollut hyväksyttävää olla ja elää rentona vapaa-aikaa viettäen rillumareit mielessä. Rahvasta ei ehkä samalla tavalla vahdittu, kun heitä ei arvostettu muutenkaan syntymäperän vuoksi. Mutta kaikki säätyläiset, alimmasta alkaen ovat olleet tiukan sosiaalisen paineen alla aina. Pikkukaupungeissa ja kylissä kaikki tunsi toisensa ja tiesi muiden asiat. Mut vaikea uskoa, että tämä vaikuttais enää mitenkään nykypäivän ihmisten käytökseen. Mytta enpä minä tunnistakaan naisten kohdalla mitään erityistä kireyttä tai nipotusta.

Vierailija
568/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni opetti minut jo lapsena pois ajattelusta, että tytöt ei osaa jotain, koska ne on tyttöjä. Hän pisti päähäni totuuden siitä, että tytöt pystyy kaikkeen samaan mihin pojatkin. Edes pienempi fyysinen koko ei estä tekemästä mitään.

Kasvoin siis tuolla lailla vaativassa ympäristössä, kun siinä missä ikäiseni tytöt käyttivät usein tyttökorttia koulussa ja muuallakin, että "en voi osata, koska olen tyttö", minulta se kortti vietiin pois varmaan jos synnytyssairaalassa. Ja ihan hyvä niin. Toisaalta tämä tie on ollut hirveän vaikea, koska iso osa naisista ei vaan ymmärrä minua lainkaan ja sitten kun tuo sama osa naisista ei osaa kysyä alkuperäislähteeltä näitä asioita tai tekemiään oletuksia, että onko oikein, niin se johtaa siihen että seläntakaispuheiden ja juorujen seurauksena saan hauskoja oletuksia persoona

"Kasvatettu ajattelemaan tietyllä tavalla tietyistä ihmisistä. Vaikka sitten sukupuolen perusteella. Olettamaan, että nainen ei osaa tai mies ei kykene. Olet jumissa omassa roolissasi, etkä edes ymmärrä sitä. Todistit sen itse, kun et tajunnut, miten tämä liittyy asiaan.

Ihminen joka ei oleta että nainen/mies on automaattisesti huonompi/parempi on kauhistus. Sellaista pitää välttää kuin ruttoa."

Olen eri ja kuuskytluvulla syntynyt. Eipä meillä kasvatettu mihinkään mies/naisrooleihin. Perheessä kaks  poikaa ja kaks tyttöä. Äitini matkusteli itsekseen maailmalla jo viiskytluvulla, nuorena äitinä. Isämme hoiti meitä ja kotia...veljeni ompeli vaatteita itselleen ym. Ei mitään erityisiä sukupuolirooleja. 

Vierailija
569/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No minä poistun ihan vapaaehtoisesti tuollaisesta porukasta. On sit kyse miehistä tai naisista (molemmista kokemusta). Ei liity sukupuoleen mitenkään. "

Olisit sitten ensimmäinen, josta minä olen kuullut. Useimmat naiset eivät nykyään sano mitään, vaikka paskaa puhutaan niin että roiskuu. Ei, jos sanoja on toinen nainen. Koska se kohde niille puheille on useimmiten mies (joskus toinen nainen, joka - väitetystä, eli tämän yhden naisen mukaan - on käyttäytynyt tätä kohtaan veemäisesti). Ilmeisesti se vastakkainasettelu on mennyt jo niin pitkälle, että ei ole sallittua puolustaa toisen sukupuolen edustajaa.

No meillä paskaa puhui miehet ja naiset. Esimies oli haastava ja hän siten omalla tavallaan tätä aiheutti. Syntyi paljon klikkejä. Yleisilmapiiri oli toksinen. Tämä ei siis vain minun näkemys, vaan työpaikalle tilattiin myös ulkopuolinen konsultti tilannetta ratkomaan.

Klikit ränkyttivät esimiehestä ja muista, tasapuolisesti miehet ja naiset, miehista ja naisista. Koin sen niin raskaana, et vaikka olinkin samaa mieltä usein, en jaksanut sitä rienausta kuunnella. Kun se ei muuttanut mitään eikä helpottanut mitään. Aloin siis kaikin tavoin välttelee tilanteita, joissa tätä tapahtui. 

Ja sukupuolella ei ollut mitään tekemistä näiden kanssa.

Vierailija
570/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin viihdyn paremmin miesporukassa kuin naisten kanssa 

Vierailija
571/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin mies, niin ikinä ei ole viehättänyt tuollainen porukassa touhuilu. Murrosikäisestä lähtien olen aina halunnut olla ja touhuilla yksikseni.

Vierailija
572/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisesti näitä miesporukoita syntyi ja syntyy.

Kävin joskus nuorempana vuosikausia Alpeilla laskettelureissuilla yksikseni ja kummasti joka kerta muodostui

heti kohteeseen päästyä miesporukka ja sitten mentiin offareille.

Jotenkin siinä lennon ja bussimatkan aikana alkoi mittailu ja arvelu, että tuossa on sellainen kaveri

joka taitaa olla off-pisteillä viihtyjä. Sitten vaan eka aamuna lähdettiin seikkailemaan syvään lumeen ja sillä porukalla mentiin sitten se viikko tai kaksi, toki 1-2 saattoi poistua tai tulla lisää, after skissä käytiin muutamat oluset ottamassa, 

eikä reissun jälkeen oltu yhteyksissä. Ikähaarukka oli 18-50 ja oli kyllä mukavaa. Ja ryhmässä oli aina vain miehiä.

Olen monesti miettinyt tuota ryhmän muodostumista ja kuinka luonnollisesti aina syntyi. Mielenkiintoista.

Vierailija
573/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisesti näitä miesporukoita syntyi ja syntyy.

Kävin joskus nuorempana vuosikausia Alpeilla laskettelureissuilla yksikseni ja kummasti joka kerta muodostui

heti kohteeseen päästyä miesporukka ja sitten mentiin offareille.

Jotenkin siinä lennon ja bussimatkan aikana alkoi mittailu ja arvelu, että tuossa on sellainen kaveri

joka taitaa olla off-pisteillä viihtyjä. Sitten vaan eka aamuna lähdettiin seikkailemaan syvään lumeen ja sillä porukalla mentiin sitten se viikko tai kaksi, toki 1-2 saattoi poistua tai tulla lisää, after skissä käytiin muutamat oluset ottamassa, 

eikä reissun jälkeen oltu yhteyksissä. Ikähaarukka oli 18-50 ja oli kyllä mukavaa. Ja ryhmässä oli aina vain miehiä.

Olen monesti miettinyt tuota ryhmän muodostumista ja kuinka luonnollisesti aina syntyi. Mielenkiintoista.

Siellä naisia ehkä ollut vähemmän tuolla itsekseen seikkailemassa. Kummityttöni aikoinaan sellaista harrastu. Lopulta asuikin pari vuotta. Teki rinteessä töitä ja lasketteli. 

Vierailija
574/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukoihin pääseminen mun kokemuksen mukaan vaihtelee riippuen henkilökemioista.

Yhdessä kesätyöpaikassa oli 3 vakinaisen kopla. Mukaan ei mahtunut ja selän takana puhuttiin (plus mulle yhtä ja pomolle toista). Seuraavana kesänä sama firma, mutta eri toimipiste ja meininki päinvastainen: koin olevani hyväksytty ja tervetullut. 

Paras kokemus "kaikki kelpaa mukaan"-tyyppisistä illanvietoita tms mulla on seurakunnan nuorten aikuisten toiminnasta. Ikähaitari oli suunnilleen 18-40, mutta mukana oli myös muutama vanhempi tyyppi ja välillä myös lapsia. Pelattiin, retkeiltiin, melottiin, pyöräiltiin, grillattiin, uitiin, saunottiin jne. Aina sai tuoda uusia tyyppejä mukaan ja kaikki otettiin avosylin vastaan.

Vierailija
575/597 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa. On äijilläki nokkimisjärjestys. 

Vierailija
576/597 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on kivuliaan oikeassa.

Jättäydyin eräästä naisporukasta parisen vuotta sitten, ja vaikkei yksinolo aina herkkua olekaan, voittaa se silti väkinäisen osallistumisen käsittämättömään sosiaaliseen pantomiimiin, jonka logiikkaa en ymmärrä.

Autismin piirteet naisilla tarkoittaa, että nainen vastaa sosiaalisesti tavallista miestä. Noiden piirteiden takia osa naisista ei pärjää naisporukoissa. Pää vaan toimii eri tavalla. Sosiaaliset kuviot, jotka muille on luontevia ei ole itselle. 

Se ei tarkoita että kummatkaan olis toisia huonompia. Ollaan vaan erilaisia. 

Tämä. Kumma kyllä, ettei tuosta naisten autismista ja siihen liittyvästä aivojen putkimaisuudesta /yksioikoisuudesta puhuta enemmän, vaan oletetaan kaikkien naisten olevan samanlaisia sosiaalisia perhosia. Itse oon kanssa päätellyt, että autismiaivoiset naiset on vähän kuin miehiä. Jos autistinaisella on korkea libido, käyttäytyy se myös siinä miesmäisesti, eli seksuaalisiin tekoihin ryhtyminen ei vaadi monimutkaisia seremonioita ja oikeaa kuun asentoa.

Vierailija
577/597 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo apn kuvailema ilmiö näkyy jo lapsena, pojat tykkää leikkiä ryhmässä, kun taas tytöillä kolmas on jo liikaa. Toki yksilöllisiä eroja löytyy. 

Vierailija
578/597 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, paitsi niihin miesten porukkoihin pääsevät vain miehet, jotka koetaan riittävän samanlaisiksi muiden jätkien kanssa. Miesporukkojen ulkopuolelle jää helposti, jos iho on erivärinen tai sukupuolinen suuntautuminen ei ole sama kuin muilla miehillä. Jne. Naiset on avarakatseisempia eikä naisporukoihin pääsyssä tuollaisella ole väliä.

Ei meidän naisporukkaan oteta mitään erivärisiä, kun heidän seuransa ei kiinnosta ketään. He haluavat olla kaltaistensa kanssa ja hyvä niin. Älä katsele liikaa sarjoja ja elokuvia jossa on sekoitettu erivärisiä keskenään muka "kavereita".

Vierailija
579/597 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat keskimäärin rennompia ja pystyvät luomaan nopeasti pinnallisia tuttavuuksia.

Itse olen elämäni aikana kuulunut moneen erilaiseen miesporukkaan. Pysyviä ystävyyssuhteita niistä harvoin jää.

M50v

Vierailija
580/597 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on vaan näissä ryhmäjutuissa parempia. Joukkueurheilut, armeija ja lapsuuden kaveriporukat opettavat siihen.