Siskoni suuttui kun vanhemmat kertoivat myyvänsä metsänsä
Vanhemmat alkaa olla lähemmäs 80v ja tuossa iässä alkaa jo olla raskasta lämmittää taloa puilla. Itse kaataa puut ja pilkkoa ne, varastoida ne. Joka päivä laittaa pannuhuoneeseen tuli, että talo ja vesi on lämmintä.
Ovat nyt päättäneet myydä metsän ja vaihtaa myynnistä saaduilla rahoilla lämmitysmuodon maalämpöön. Samalla ajattelivat remontoida keittiön.
Sisko meni suuttumaan tästä. En tiedä miksi kun ei suostu kommentoimaan asiaan. Mä vähän epäilen, että kuvitteli saavansa itse metsästä rahaa vanhempien kuoltua. No mä olen sitä mieltä, että totta kai metsä myyntiin ja helpompi lämmitysmuoto tilalle. Heidän omaisuuttaan se on ja saavat tehdä sillä mitä haluavat kun vielä elävät. Muuten kuitenkin hyvässä kunnossa ja pärjäävät kotona.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on jossain syrjäseudulla, niin ehkä kannattaa myös miettiä kuinka paljon siihen on järkevää ylipäätään investoida.
Ap jo kerto että on tuppukylässä. Arvoton talo vaikka olis maalämpökin, kun kukaan ei halua tuppukylästä taloa ostaa. En alkas metsiä hakata tuon takia. Ei ole mitään järkeä.
Miksi pellet kuvittelee, että kaikki maaseudun talot on arvottomia?!?!?! Ihan ilmaiseksiko sä kuvittelet, että maaseudulta saa taloja???
Ap
Kannattaa seurata myynnissä olevien talojen hintatasoa sekä miten nopeasti niitä saa kaupaksi maaseudulla. Myyntihinnat laskeneet reilusti. Syrjäseuduilta palvelut ja työpaikat vähentyneet. Jokainen tekee omaisuudellaan miten parhaaksi näkee, tyhmästi tai järkevästi . Anna siskon olla eri mieltä. Evvk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on viisas päätös myydä metsäpalsta, ja siitä saatavilla varoilla uudistaa omakotitalon lämmityjärjestelmä ja tehdä muutakin remonttia taloon. Mitä järkeä on pitää metsäpalstaa tyhjän panttina, kun sen myymällä voi saada mukavuuksia elämään.
Nii-in, se on tasan yhtä viisasta kuin se, että teura*stat kultamunia munivan kanan, jotta saat tehtyä siitä yhden aterian.
No noille vanhuksille riittää se yksi myynti. Turhaa säästellä, kun ikääkin jo on. Tuossa iässä tekisin ihan samalla tavalla.
Ihmiset ovat tosiaan nykyään käsittämättömän itsekkäitä. Mitä jos aiemmatkin ikäpolvet olisivat ajatelleet vain itseään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on jossain syrjäseudulla, niin ehkä kannattaa myös miettiä kuinka paljon siihen on järkevää ylipäätään investoida.
Ap jo kerto että on tuppukylässä. Arvoton talo vaikka olis maalämpökin, kun kukaan ei halua tuppukylästä taloa ostaa. En alkas metsiä hakata tuon takia. Ei ole mitään järkeä.
Miksi pellet kuvittelee, että kaikki maaseudun talot on arvottomia?!?!?! Ihan ilmaiseksiko sä kuvittelet, että maaseudulta saa taloja???
Ap
Kannattaa seurata myynnissä olevien talojen hintatasoa sekä miten nopeasti niitä saa kaupaksi maaseudulla. Myyntihinnat laskeneet reilusti. Syrjäseuduilta palvelut ja työpaikat vähentyneet. Jokainen tekee omaisuudellaan miten parhaaksi näkee, tyhmästi tai järkevästi .
Kauppa käy tosiaan tällä hetkellä hitaasti jopa hyvillä sijainneilla. En usko että kaupan vilkastuminen, mikäli sitä edes tapahtuu, ensimmäisenä näkyy syrjäseuduilla.
Vierailija kirjoitti:
Omaahan myyvät, eipä kuulu muille.
Silti työnnän nokkaani tähän mielipiteen muodossa. En itse tiedä nouseeko peräkylän asunnon arvo lämmitysmuotoa muuttamalla, voi mennä metsärahat tuossa hukkaan. Itse myisin tönön jollekin kesäpaikaksi ja muuttaisin kaupunkiin ja pitäisin metsän pahan päivän varalle. Mutta omillaanhan jokainen tekee mitä lystää.
Miltä kannalta hukkaan? Perijöiden kannalta ehkä, mutta varsinaisten asukkaiden eli omistajien kannalta ei mene hukkaan jos remontti onnistuu hyvin. Remontin ansiosta he voivat asua talossa vielä ehkä pitkäänkin vaikka voimat vähenee. Se kai on tässä nyt tarkoitus eikä perinnön kartuttaminen.
Noo. Jos metsämaata on ainoastaan muutaman kymppitonnin edestä on kyse ainoastaan muutaman hehtaarin tilasta. Moisesta tilasta eivät normaalit metsänhankkijat ole kiinnostuneita. Mutta jollekin puuhapalstaksi voi toki kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.
Ei ole ihan lukkoon löytyä onko se maalämpö. Tutkivat toki eri vaihtoehtoja. Taloon jää vielä silti takka ja leivinuuni.
Ap
Kantavat puut sitten huoltoasemalta siihen takkaan?
Jos tähän mennessä on jaksettu tehdä polttopuut koko talon lämmitykseen, niin ehkäpä vielä jonkin aikaa jaksaa tehdä niitä sen verran , että talviaikaan voi muutaman kerran polttaa leivinuunissa ja takassa tulta. Jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti työnnän nokkaani tähän mielipiteen muodossa. En itse tiedä nouseeko peräkylän asunnon arvo lämmitysmuotoa muuttamalla, voi mennä metsärahat tuossa hukkaan. Itse myisin tönön jollekin kesäpaikaksi ja muuttaisin kaupunkiin ja pitäisin metsän pahan päivän varalle. Mutta omillaanhan jokainen tekee mitä lystää.
Miltä kannalta hukkaan? Perijöiden kannalta ehkä, mutta varsinaisten asukkaiden eli omistajien kannalta ei mene hukkaan jos remontti onnistuu hyvin. Remontin ansiosta he voivat asua talossa vielä ehkä pitkäänkin vaikka voimat vähenee. Se kai on tässä nyt tarkoitus eikä perinnön kartuttaminen.
Tässähän nimenomaan metsärahat menevät hyvään tarkoitukseen, kun omistajan asumismukavuutta parannetaan. Outoahan olisi, että ihmiset kärvistelisivät epämukavissa olosuhteissa, että saisivat säästettyä perillisille omaisuutta.
Tämä on kipakka keskustelu.
80-vuotiaat ovat monesti hyvin pystyviä ja hyväkuntoisia. Ei siinä kannata muuallae muuttaa ja koko taloa tyhjentää.
Metsän myyminen on vanhempien oma asia, joa vaikka viettäisivät talven etelässä.
Tytärkin taitaa olla yhtä kipakka kuin sisarensa. Antakaa vanhempien hoitaa asia. Jos ei ole portaita tai mitään esteitä kylppärissäkään eikä saunassa, niin mikä siinä.
Minä rakensin talon 40-vuotiaana ja katsoin jo silloin tarkkaan kuluesteisen mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän nimenomaan metsärahat menevät hyvään tarkoitukseen, kun omistajan asumismukavuutta parannetaan. Outoahan olisi,
Minä sirtyisin kuitenkin sähkäöämmitykseen helppouden takia. Noihin lämmityssysteemeihin tahtoo tulla vikoja ja ne maksavat. Ne poraukset on ok, mutta silti laitteistoihin tulee vikoja ja kuinka paljon sitten maksavatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Noo. Jos metsämaata on ainoastaan muutaman kymppitonnin edestä on kyse ainoastaan muutaman hehtaarin tilasta. Moisesta tilasta eivät normaalit metsänhankkijat ole kiinnostuneita. Mutta jollekin puuhapalstaksi voi toki kelvata.
Ai niinkö pieni se metsäpalsta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä osta kesäpaikaksi kukaan, jos talossa ei ole muuta lämmitysjärjestelmää kuin puulämmitys. Siellä talossa pitää olla syyskuusta kesäkuulle joku asumassa ja heittelemässä klapeja uuniin, että talo pysyy lämpimänä ja vesijohdot sulana.
Ei, vaan tämä on se sama tapaus, joka heilasteli ukkomiehen kanssa ja haukkui myös silloin kaikki maan rakoon.
Sinäpä sen sanoit! Ap:llahan oli siinäkin ketjussa näitä mummojuttuja, jotka hän sitten poistatti. Suvun suuri salaisuus ilmeisesti ahdistaa ap:ta, mutta hänen tekisi silti mieli paljastaa se.
Jos siskoa ärsyttää, hän voi ostaa sen metsän. Niin meillä tehtiin, kun yksi kolmesta sisaruksesta valitti kesämökin myynnistä. Ei 83- ja 85-vuotiaat tee mitään kesämökillä. Ei muuta luin lunastaa sitten markkinahintaan itselleen hän, jolle myynti ei sovi.
Jos et sä tiedä, niin miten meidänkään pitäisi. Luuletko AP, että me olemme jotain etäajatustenlukijoita, häh? Tyhmät tällä palstalla vaan spekuloi ja AP runkkaa vastauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäkokoinen pala on metsää kyseessä?
Ei kuulu millään tavalla teille.
Ap
Kerropa nyt vain, niin katsotaan sitten, onko kuinka järkevä toimi kyseessä. Onko minkä ikäistä puustoa, mäntyä, kuusta, koivua? Päätehakkuuikäistä kenties?
En kerro. Ei kuulu teille millään tavalla. On ihan asiantuntija joka tekee arvion ja laittaa metsän myyntiin.
Ap
Kuulostaa siltä, että sinä ap olet tässä se kiukuttelija ja ahne. Et selvästikään tiedä metsäasioista yhtään mitään etkä arvosta suvussa jo isovanhemmilla kulkenutta omaisuutta ja maata.
Ehkä siskosi on teistä se fiksumpi. Toivottavasti vanhempanne myyvät puut ja lahjoittavat maapohjan siskollesi. Hänen lastensa lapset voivat sitten kiittää fiksua mummoaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.
Meillä on tuo Vilpe ja paljon paree kuin ne muut mitä ennen ollut. Jos sää äkisti vaihtuu kylmäksi, niin hiukan tuntee eron mutta kohta on jo kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkö pieni se metsäpalsta on.
Eikö siinä ole puuta ollenkaan? Yleensä myydään puuta, ei koko metsää. Siinä on iso ero ja jos rahaa tarvitaan vain maalämmön laittamiseen, siihen ei monta rekkakuormaa hyvää puuta tarvita.
Tämä on keskustelu, jossa kirjoitetaan jokseenkin kirjaimellisesti aidasta ja aidan seipäästä. Onko kyse KOKO METSÄN myynnistä vain tarkoitetaanko vain HAKKUUTA eli puun myyntiä, josta kyllä yleisessä kielenkäytössä puhutaan metsänmyyntinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasilla se on käytännössä sähkölämmitys.
Ilmalämpöpumppu on eri asia kuin ilmavesilämpöpumppu
Totta. Mutta tässä kovan pakkasen sähkölämmityksessä se on käytännössä sama asia. Molemmista vähenee potku merkittävästä jo 20 asteen tienoilla ja jos on yli 30 pakkasta, aletaan jo puhua käytännössä sähkölämmityksestä, vaikka lämpöpumppu vielä marginaalisesti hyötyä antaisikin. Maalämpö taas tekee samalla hyötysuhteella lämpöä pakkasesta riippumatta.
On tietenkin toinen asia, kannattaako niihin yli 20 tai yli 30 asteen pakkasiin sen kummemmin panostaa. Etenkin, kun on vielä tulisijoja, joilla kulutushuippuja voi tasata. Jossain itärajalla ja lapissa ehkä kyllä, mutta eteläsuomessa sitten vähän vähemän.
muutaman vuoden päästä ap kaupustelee purku kuntoisia rakennuksia luulee että lämpö kaivo nostaa tontin arvoa poron perseessä. kaikki meni läpi jäi perinnöksi
Eivät ehdi niistä kultamunista nauttia, kun on jo ikää.