Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siskoni suuttui kun vanhemmat kertoivat myyvänsä metsänsä

Vierailija
30.03.2025 |

Vanhemmat alkaa olla lähemmäs 80v ja tuossa iässä alkaa jo olla raskasta lämmittää taloa puilla. Itse kaataa puut ja pilkkoa ne, varastoida ne. Joka päivä laittaa pannuhuoneeseen tuli, että talo ja vesi on lämmintä.

Ovat nyt päättäneet myydä metsän ja vaihtaa myynnistä saaduilla rahoilla lämmitysmuodon maalämpöön. Samalla ajattelivat remontoida keittiön.

Sisko meni suuttumaan tästä. En tiedä miksi kun ei suostu kommentoimaan asiaan. Mä vähän epäilen, että kuvitteli saavansa itse metsästä rahaa vanhempien kuoltua. No mä olen sitä mieltä, että totta kai metsä myyntiin ja helpompi lämmitysmuoto tilalle. Heidän omaisuuttaan se on ja saavat tehdä sillä mitä haluavat kun vielä elävät. Muuten kuitenkin hyvässä kunnossa ja pärjäävät kotona. 

Kommentit (513)

Vierailija
321/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista oikeasti paska. Miten helvetissä tämän saan käännettyä noin, että mä olen se ahne kun mä nimenomaan olen sitä mieltä, että vanhemmat tehkööt omaisuudella mitä haluaa. Kirjoitin jo aikoja sitten, että mulle on aivan sama saanko perintöä vai en. 

Ap

Noin voi sanoa myös se, joka saa jo paljon ennen kuin mitään perintöä ollaan jakamassa. Ja ehkä vielä enemmän, jos metsärahat ovat äitin ja iskän lahjoitettavissa heidän elinaikanaan.

Vierailija
322/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso palsta pitää olla, että myyntituotot kattaa isot rempat ja verot. Kannattaa tehdä esteetön keittiö.

Sinulla ei selvästi ole mitään käsitystä metsän arvosta. On aivan eri asia myydä pois koko METSÄ maineen mantuineen kuin myydä vain puuta. Onhan PUUN myyntituloilla maksettu kokonaisia taloja. Asun nyt sellaisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun remontoivat, niin kannattaa katsoa samalla tarvitseeko tehdä jo valmiiksi jotain muutoksia esteettömyyden näkökulmasta. Esim. madaltaa kynnyksiä, vaihtaa vessaan tai kylppäriin leveämpää ovea että pääsee rollaattorilla tai pyörätuolilla ja muuta sellaista.

No ei ole tuollaiseen tarvetta. Ei siinä talossa ole mitään korkeita kynnyksiä. Hyvänen aika. Ovista kyllä pääsee kulkemaan rollaattorin tai pyörätuolin kanssa. Tuollaisille apuvälineille ei kuitenkaan ole tarvetta. 

Ap

Tilanne voi muuttua nopeastikin. Äitini kävi julkissa liikkuen elokuvissa, syömässä, tapaamassa ystäviään ja asui kaksikerroksisessa asunnossa. Sitten alkoi kaatuilemaan ja joutui/pääsi kuntoutusosastolle sairaalaan kolmeksi kuukadeksi.Ei enää koskaan voinut palata vanhaan kotiin, koska ei olisi pärjännyt siellä. Jopa alakerran vessan kynnys oli liian korkea. Rollaattorilla voi olla hankala kulkea matalienkin kynnysten yli, kun voimat vähenevät.

Vierailija
324/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset, metsän myynti, talon remontointi syrjäseudulla ja kateellinen sisko on yhdistelmä, joka saa yli 300 kommenttia päivässä.

Jokainen voi tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Sen verran lapset voivat toki katsoa, etteivät huijarit pääse huijaamaan vanhempia, mutta muuten on heidän oma asia, jos haluavat myydä metsää ja remontoida rahoilla taloa. Se ei kuulu kenellekään, mitä talon arvolle käy ja saavatko perilliset sen joskus myytyä. Se ei kuulu edes perillisille saatika kommentoijille tällä palstalla.

Vierailija
325/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.

Pakkasilla se on käytännössä sähkölämmitys.

Hassua kun ihan normaali ilmalämpöpumppukin puhalta lämmintä pakkasella.

Vierailija
326/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän remontti myös nostaa talon arvoa.

Juu, niinhän se tuppukylissä nostaa. Vanhukset käyttävät rahansa parantaakseen omaa elämänlaatua, mutta on naurettavaa kuvitella, että noista syrjäseudun taloista mitään saisi. 

Kävikö aloituksesta mielestäsi selville, että tämä nimenomainen talo sijaitsee syrjäseudulla? Ei minusta.

Vierailija
327/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika iso palsta pitää olla, että myyntituotot kattaa isot rempat ja verot. Kannattaa tehdä esteetön keittiö.

Eteläisessä Suomessa saa tällä hetkellä metsähehtaarilta 7000-9000 euroa. Viisikymmentä hehtaatia on jo mukava tienesti.

No puun hinta on tällä hetkellä niin hyvä että jos tuon hinnan saa niin täytyy olla jo aika heikko puusto.

Vierailija
328/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekevätkö puukaupat vai myövätkö metsän maapohjineen?

Vierailija
329/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja montako puuta myydään ja ,minkä ikäinen metsä mahtaa olla. Ja jos myydän myös maapohja, niin paljonkohan siitä saa?

Vierailija
330/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap luovutti?

Vierailija
331/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän remontti myös nostaa talon arvoa.

Juu, niinhän se tuppukylissä nostaa. Vanhukset käyttävät rahansa parantaakseen omaa elämänlaatua, mutta on naurettavaa kuvitella, että noista syrjäseudun taloista mitään saisi. 

Kävikö aloituksesta mielestäsi selville, että tämä nimenomainen talo sijaitsee syrjäseudulla? Ei minusta.

Niin että ruutukaava-alueella olisi puulämmitteinen talo ja talousmetsää. Tuohan on selvästkin vanha pientila. Kummallista ettei sossu ole aiemmin kartoittaneet näiitten vanhusten elinoloja ja palveluntarvetta. Ap ei selvästkään osaa 

Vierailija
332/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.

Ei ole ihan lukkoon löytyä onko se maalämpö. Tutkivat toki eri vaihtoehtoja. Taloon jää vielä silti takka ja leivinuuni. 

Ap

Kantavat puut sitten huoltoasemalta siihen takkaan? 

Vierailija
333/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaahan myyvät, eipä kuulu muille. 

Silti työnnän nokkaani tähän mielipiteen muodossa. En itse tiedä nouseeko peräkylän asunnon arvo lämmitysmuotoa muuttamalla, voi mennä metsärahat tuossa hukkaan. Itse myisin tönön jollekin kesäpaikaksi ja muuttaisin kaupunkiin ja pitäisin metsän pahan päivän varalle. Mutta omillaanhan jokainen tekee mitä lystää.

Vierailija
334/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaahan myyvät, eipä kuulu muille. 

Silti työnnän nokkaani tähän mielipiteen muodossa. En itse tiedä nouseeko peräkylän asunnon arvo lämmitysmuotoa muuttamalla, voi mennä metsärahat tuossa hukkaan. Itse myisin tönön jollekin kesäpaikaksi ja muuttaisin kaupunkiin ja pitäisin metsän pahan päivän varalle. Mutta omillaanhan jokainen tekee mitä lystää.

Anteeksi nyt vain, mutta miksi helvetissä pitäisi muuttaa kaupunkiin??? Ei kaikki halua asua kaupungissa! Ja miksi helvetissä muuttaa kaupunkiin kauemmas lapsista, muista sukulaisista ja ystävistä???

Eikä ole kyse mistään tönöstä vaan ihan normaali omakotitalo kilsan päässä pikkupaikkakunnan keskustasta. 

Ap

Vierailija
335/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihan lukkoon löytyä onko se maalämpö. Tutkivat toki eri vaihtoehtoja. Taloon jää vielä silti takka ja leivinuuni. 

Ap

Kantavat puut sitten huoltoasemalta siihen takkaan? 

Voi luoja. Kun sitä polttopuuta on ulkorakennuksessa vaikka kuinka paljon ja se riittää oikein hyvin loppuelämäksi takkaa ja saunaa varten!

Eikä täällä maalla mistään helvetin huoltoasemalta puita käydä ostamassa vaan sitä ostetaan motteina joltakin joka puuta myy ja yleensä tuo kotipihaan asti.

Ap

Vierailija
336/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luopua maallisesta mammonasta hyvissä ajoin, onhan eläke ja jos pian joutuu hoitokotiin niin ottavat enemmän kun eläkkeen. 

Vierailija
337/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset, metsän myynti, talon remontointi syrjäseudulla ja kateellinen sisko on yhdistelmä, joka saa yli 300 kommenttia päivässä.

Jokainen voi tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Sen verran lapset voivat toki katsoa, etteivät huijarit pääse huijaamaan vanhempia, mutta muuten on heidän oma asia, jos haluavat myydä metsää ja remontoida rahoilla taloa. Se ei kuulu kenellekään, mitä talon arvolle käy ja saavatko perilliset sen joskus myytyä. Se ei kuulu edes perillisille saatika kommentoijille tällä palstalla.

Mitkä ihmeen huijarit??? Metsä myydään ihan ammattilaisen toimesta. Lämmitysmuodon vaihtamisen tekee paikallinen luotettava yritys. 

Ap

Vierailija
338/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KOKO METSÄPALSTA MYYDÄÄN. Miten tämä ei voi mennä jakeluun. 

Ap

Vierailija
339/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokainen voi myydä omaisuuttaan kysymättä mahdollisten perillisten mielipidettä, ja omaisuuden myynnistä saaduilla rahoilla saa tehdä mitä haluaa. 

Vierailija
340/513 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n vanhemmat remontoivat kotinsa sellaiseksi, että heidän on siellä mukava asua ja itse viihtyvät. Se, meneekö talo heidän kuoltuaan kaupaksi ei ole heidän murheensa. On vain ja ainoastaan järkevää elää omaa elämää parhaaksi katsomallaan tavalla niin pitkään kun elon päiviä riittää. Rahoittavat kaiken vieläpä oman metsän myynnistä saatavilla tuloilla, eli ei edes jää mitään lainaa mahdollisesti jälkipolvia myöhemmin rasittamaan. Ei pitäisi kellään olla nokankoputtamista.

Juuri näin. Varsinkin kun lapset eivät mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole valmiita ottamaan vanhempiaan asumaan luokseen, jos eivät enää jaksa tehdä kaikkia puulämmitykseen liittyviä töitä puunkaadosta lähtien. Täällä näyttää monilla olevan ajatus että 80-v pitäisi muuttaa kerrostalo koppiin, että on samantek

Siis luuletko sä oikeasti, että tämä talo on joku mörskä jossa ei ole edes juoksevaa vettä. Ei vit tu sä olet tyhmä. 

Ap