Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni suuttui kun vanhemmat kertoivat myyvänsä metsänsä

Vierailija
30.03.2025 |

Vanhemmat alkaa olla lähemmäs 80v ja tuossa iässä alkaa jo olla raskasta lämmittää taloa puilla. Itse kaataa puut ja pilkkoa ne, varastoida ne. Joka päivä laittaa pannuhuoneeseen tuli, että talo ja vesi on lämmintä.

Ovat nyt päättäneet myydä metsän ja vaihtaa myynnistä saaduilla rahoilla lämmitysmuodon maalämpöön. Samalla ajattelivat remontoida keittiön.

Sisko meni suuttumaan tästä. En tiedä miksi kun ei suostu kommentoimaan asiaan. Mä vähän epäilen, että kuvitteli saavansa itse metsästä rahaa vanhempien kuoltua. No mä olen sitä mieltä, että totta kai metsä myyntiin ja helpompi lämmitysmuoto tilalle. Heidän omaisuuttaan se on ja saavat tehdä sillä mitä haluavat kun vielä elävät. Muuten kuitenkin hyvässä kunnossa ja pärjäävät kotona. 

Kommentit (513)

Vierailija
381/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin apn vanhempien halun asua tutussa kodissaan kuolemaansa asti. Eihän nykypäivänä edes pääse helposti hoitokotiin, vaan kotona pitää selvitä. Mitä vanhempi ihminen on, sitä huonommin hän haluaa kotiansa vaihtaa. Ja jos kunto huononee, on usein  vielä vähemmän voimavaroja sopeutua uuteen. Olisi kamalaa, jos ei saisi itse päättää, vaan pakotettaisiin tutusta talosta rivitalo osakkeeseen, jossa ei osaisi touhuta mitään. Mutta metsässä ei ole pakko itse tehdä mitään. Jos pitää harventaa, voi ostaa palvelua metsänhoitoyhdistyksen kautta. Voi ostaa jopa palvelun, että polttopuut tehdään ja tuodaan kotiin. Metsästä voi myydä myös puuta kuitupuuna. Ei tarvitse olla päätehakkuu. Hankala nähdä miten se metsän omistaminen vanhempiasi rasittaa, luulis, että rasittaa se, että sieltä ovat tehneet polttopuut ja raahanneet ne kotiin.  Metsästä pitää kyllä maksaa kiinteistövero joka vuosi ja vakuutus.  Mutta jos ei jaksa

Tämä taitaa olla joku, joka ei omista metsää. Metsästä EI makseta kiinteistöveroa niin kuin tontista ja talosta. Metsänomistajaa verotetaan, kun myy puuta tai mahdollisesti koko metsän. Vakuutuskin on vapaaehtoinen.

Vierailija
382/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muutaman vuoden päästä ap kaupustelee purku kuntoisia rakennuksia luulee että lämpö kaivo nostaa tontin arvoa poron perseessä. kaikki meni läpi jäi perinnöksi

Ennemmin kasikymppisten vanhaa taloa kannattaa lämmittää vaikka kalliilla sähköllä kuin investoida "kymppitonneja" vanhan talon perusparannukseen. 

Itsellä hiukan sama tilanne, kun haluaisivat mieluummin käyttää hukkaan meneviin remontteihin rahaa. Sen talon hinta kun ainakaan omassa tapauksessani ei nouse tai myyntikelpoisuus parane. Kasikymppisten asumisaikana tuskin ehtii kuolettaa oikein mitään isompaa remonttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaahan myyvät, eipä kuulu muille. 

Silti työnnän nokkaani tähän mielipiteen muodossa. En itse tiedä nouseeko peräkylän asunnon arvo lämmitysmuotoa muuttamalla, voi mennä metsärahat tuossa hukkaan. Itse myisin tönön jollekin kesäpaikaksi ja muuttaisin kaupunkiin ja pitäisin metsän pahan päivän varalle. Mutta omillaanhan jokainen tekee mitä lystää.

Miltä kannalta hukkaan? Perijöiden kannalta ehkä, mutta varsinaisten asukkaiden eli omistajien kannalta ei mene hukkaan jos remontti onnistuu hyvin. Remontin ansiosta he voivat asua talossa vielä ehkä pitkäänkin  vaikka voimat vähenee. Se kai on tässä nyt tarkoitus eikä perinnön kartuttaminen.

"Ehkä pitkäänkin", jos ikä alkaa kahdeksaisella on 2-10 vuotta.  Ainahan se toki tapauksesta riippuu.

Vierailija
384/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis myyvät koko metsän vai vaan puuta?

Vierailija
385/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa siskolla ollu perintömetsät mielessä :D Vanhemmat tekee elämällään ja omaisuudellaan mitä haluaa. Itse lämpörempan yhteydessä myös tsekkaisin esteettömyyden ym kuviot, kun ikääkin jo 80. Itse huomasin ihan nelikymppisenä esteettömän kämpän edut kun jalka ja käsi katkesi.

Vierailija
386/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisilla oli sama tilanne, eivät tosin ole ihan noin iäkkäitä. Heillä oli puulla toimiva lämmitys ja puiden roadaus alkoi käydä raskaaksi. He laittoivat ilmavesilämpöpumpun ja ovat olleet tosi tyytyväisiä. Asumisen helppous parani selvästi.

Vierailija
387/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotiaat ovat monesti hyvin pystyviä ja hyväkuntoisia.

Voivat olla, mutta nämä eivät ainakaan ole olleet pystyviä lastaan kasvattamaan. Vähintään lähes kuuskymppinen nainen ei osaa kuin kiroilla ja räyhätä. Noloa, noloa, noloa!

Ja tämän takia suomalainen torppari pysyy aina köyhänä. Jos sukuun on omaisuutta onnistuttukin hankkimaan, aina tulee se yksi sukupolvi, joka hassaa sen menemään. Olisivat aikoinaan jo vaihtaneet lämmitysmuodon, yhdessä vaiheessa sai 4000 e korvauksen,  jos vaihtoi puu/öljylämmityksen ilmavesipumppuun. Siinä kohtaa me teimme vaihdon, maksettavaa jäi kohtuullisesti. Puoliksi maksaen meni heittämällä säästöistä, eikä tehnyt mainittavaa lovea. Keittiöremontti on tehty myös, hyvällä suunnittelulla sekään ei tule kalliiksi ja voi tehdä vähitellen.

Ei ole alettu sijoituskämppiä tai metsäpalstoja myymään arkisten tarpeiden vuoksi. Itsestään selvää on, että säilytetään suvun omaisuus myös jälkipolville ja hieman lisääntyneenä.

Vierailija
388/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siskoa ärsyttää, hän voi ostaa sen metsän. Niin meillä tehtiin, kun yksi kolmesta sisaruksesta valitti kesämökin myynnistä. Ei 83- ja 85-vuotiaat tee mitään kesämökillä. Ei muuta luin lunastaa sitten markkinahintaan itselleen hän, jolle myynti ei sovi.

Tuon ikäisten kanssa käy sitten niin, että se markkinahinta jää perinnöksi ja osa siitä (tässä noin puolet) palaa itselle, mutta siitä pitää maksaa verot. Tosi nerokas idea.

Vierailija
389/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on tässä sanonut, että metsä on vanhusten omaisuutta ja saavat sen käyttää turhuuksiinkin. Juridisesti toki näin, mutta puiden ja varsinkin maapohjan kanssa olen vähän eri mieltä. Usein se maa on saatu perintönä, eikä tarkoituksena ole ollut, että tämä nyt 80v sukupolvi sen hassaa taivaan tuuliin. Pelkän puunkin myynnissä pitää muistaa, että metsän kasvaminen ennalleen voi viedä ihmisiän, eli siinä hassataan ehkä lapsenlastenkin perintö.

Tuskin se talo pelkällä puulla lämpiää. Vanhukset eivät vaan raski laittaa sähköpattereita päälle. Olisi varmaan fiksumpaa vaikka lasten sponssata sitä sähkölaskua nämä muutamat vuodet, ettei tarvitse periä lahoavaa perintötaloa upouudella maalämmöllä keskellä avohakkuumaisemaa.

Vierailija
390/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ap on mies.

Ei, vaan tämä on se sama tapaus, joka heilasteli ukkomiehen kanssa ja haukkui myös silloin kaikki maan rakoon. 

Mulla on kyllä itse mennyt täysin ohitse tuollainen tapahtuma. Luulisi, että mä tietäisin itse jos olisin varatun kanssa heilastellut. Tai no kyllähän mä heilastelen varatun kanssa kun kyse on mun omasta aviomiehestä. :D Todella vajaa pitää ihmisen olla jos kuvittelee tietävänsä jokaisen kirjoittajan täällä.

Ap

Vierailija
391/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ylipäätään laittoi viestin tänne, jos ei kestä muita mielipiteitä vaan alkaa haukkumaan niiden esittäjiä?

Oletko sä oikeasti noin saatanan tyhmä, että et tajua tämän kaiken alkaneen teidän paskapäiden takia. Itsepä aloitte udella metsäpalstan kokoa vaikka asia ei kuulu teille paskan vertaa. Vastasin siihen ekaan kysymykseen täysin asiallisesti, mutta te äm mät veditte herneet nenään siitä kun en suostunut enkä suostu vieläkään kertomaan paljonko metsää on. Olette aivan helvetin uteliaita kyyläperseitä.

Ap

Vierailija
392/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oman kodin asumismukavuuden parantaminen ja muut parantavat toimenpiteet turhuutta, kun sen vuoksi on metsäpalsta myytävä? Vai pitääkö tässä taas ajatella mahdollisia perijöitä ja tyytyä itse ankeisiin olosuhteisiin, vaikka mahdollisuus olisi parempaa. Oman omaisuutensa saa käsittääkseni myydä, vaikka olisi perintönä saatu. Ei tietenkään ole pakko myydä mitään, voi jättää sen talonkin lahoamaan, mutta silti voi kaiken myydä; talot, metsät ja maat ja mannut  ja tuhlata rahat vaikka luksushoitokodissa asumiseen. 

Vierailija
393/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talo on jossain syrjäseudulla, niin ehkä kannattaa myös miettiä kuinka paljon siihen on järkevää ylipäätään investoida. 

Ap jo kerto että on tuppukylässä. Arvoton talo vaikka olis maalämpökin, kun kukaan ei halua tuppukylästä taloa ostaa. En alkas metsiä hakata tuon takia. Ei ole mitään järkeä.

Miksi pellet kuvittelee, että kaikki maaseudun talot on arvottomia?!?!?! Ihan ilmaiseksiko sä kuvittelet, että maaseudulta saa taloja??? 

Ap

Kannattaa seurata myynnissä olevien talojen hintatasoa sekä miten nopeasti niitä saa kaupaksi maaseudulla. Myyntihinnat laskeneet reilusti. Syrjäseuduilta palvelut ja työpaikat vähentyneet. Jokainen tekee omaisuudellaan m

Niin no talo ei ole menossa myyntiin varmaan vielä pitkään aikaan! Miksi te olette tuota taloa jo myymässä vaikka mun vanhemmat pärjää täysin omillaan??? Joo elämässä voi kaikkea tapahtua, mutta eipä ole mitään ongelmia vielä näköpiirissä. Kyse alle 80-vuotiaista hyväkuntoisista ihmisistä. Te jotkut kirjoitatte aivan kuin mun vanhemmat alkaisi tekemään kuolemaa huomenna.

Ap

Vierailija
394/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.

Ei ole ihan lukkoon löytyä onko se maalämpö. Tutkivat toki eri vaihtoehtoja. Taloon jää vielä silti takka ja leivinuuni. 

Ap

Kantavat puut sitten huoltoasemalta siihen takkaan? 

Jos tähän mennessä on jaksettu tehdä polttopuut koko talon lämmitykseen, niin ehkäpä vielä jonkin aikaa jaksaa tehdä niitä sen verran , että talviaikaan voi muutaman kerran polttaa leivinuunissa ja takassa tulta. Jos huvittaa.

Iso ulkorakennus on täynnä puuta ja takapihalta löytyy myös puuta. Siinä on polttopuuta moneksi vuodeksi eteenpäin kun menee vain takkaa ja saunaa varten.

Ap

Vierailija
395/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo. Jos metsämaata on ainoastaan muutaman kymppitonnin edestä on kyse ainoastaan muutaman hehtaarin tilasta. Moisesta tilasta eivät normaalit metsänhankkijat ole kiinnostuneita. Mutta jollekin puuhapalstaksi voi toki kelvata. 

Ai niinkö pieni se metsäpalsta on.

Mä en ole missään kohtaa kertonut metsäpalstan kokoa enkä kerro.

Ap

Vierailija
396/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo. Jos metsämaata on ainoastaan muutaman kymppitonnin edestä on kyse ainoastaan muutaman hehtaarin tilasta. Moisesta tilasta eivät normaalit metsänhankkijat ole kiinnostuneita. Mutta jollekin puuhapalstaksi voi toki kelvata. 

Ai niinkö pieni se metsäpalsta on.

Eikö siinä ole puuta ollenkaan? Yleensä myydään puuta, ei koko metsää. Siinä on iso ero ja jos rahaa tarvitaan vain maalämmön laittamiseen, siihen ei monta rekkakuormaa hyvää puuta tarvita.

Tämä on keskustelu, jossa kirjoitetaan jokseenkin kirjaimellisesti aidasta ja aidan seipäästä. Onko kyse KOKO METSÄN myynnistä vain tarkoitetaanko vain HAKKUUTA eli puun myyntiä, josta kyllä yleisessä kielenkäytössä puhutaan metsänmyyntinä?

Opettele saatanan vajaaälyinen lukemaan. Olen jo aikoja sitten kertonut, että kyse KOKO METSÄN myynnistä. Totta helvetissä siellä puuta on vi tun va jakki.

Ap

Vierailija
397/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäkokoinen pala on metsää kyseessä?

Ei kuulu millään tavalla teille.

Ap

Kerropa nyt vain, niin katsotaan sitten, onko kuinka järkevä toimi kyseessä. Onko minkä ikäistä puustoa, mäntyä, kuusta, koivua? Päätehakkuuikäistä kenties? 

En kerro. Ei kuulu teille millään tavalla. On ihan asiantuntija joka tekee arvion ja laittaa metsän myyntiin.

Ap

Kuulostaa siltä, että sinä ap olet tässä se kiukuttelija ja ahne. Et selvästikään tiedä metsäasioista yhtään mitään etkä arvosta suvussa jo isovanhemmilla kulkenutta omaisuutta ja maata. 

Ehkä siskosi on teistä se fiksumpi. Toivottavasti vanhempann

Ei hel vetti, että sä olet tyhmä. Miten vitussa mä olen ahne jos mun mielestä vanhemmat saa tehdä mitä lystää??? Oletko sä oikeasti noin saatanan yksinkertainen??? Se on ihan tosiasia, että mun vanhemmat saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Ei kuulu muille. Todella naurettava ajatus, että ei koskaan saisi myydä mitään omaisuutta jos se on suvussa kulkenut. Ei vmp.

Mitähän helvettiä mun kaupunkilaistunut sisko tekisi sillä maalla kun ei häntä ole koskaan se metsä kiinnostanut ja on käynyt siellä viimeksi lapsena. 

Ap

Vierailija
398/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan tämä on se sama tapaus, joka heilasteli ukkomiehen kanssa ja haukkui myös silloin kaikki maan rakoon.

Sinäpä sen sanoit! Ap:llahan oli siinäkin ketjussa näitä mummojuttuja, jotka hän sitten poistatti. Suvun suuri salaisuus ilmeisesti ahdistaa ap:ta, mutta hänen tekisi silti mieli paljastaa se.

En ole tuo tyyppi. Sä sen sijaan olet se sairas sekopää joka viljelee noita kissa-ja frettikeitto paskajuttuja joka ketjuun. Olet tuota sontaa levittänyt tänne jo vuosia ja pilaat sillä paskalla ketjuja. Olet aivan saatanan sairas ihminen päästäsi. Mä poistatan nuo sun jutut sen vuoksi, että ne on sairaita ja kuvottavia juttuja. Ne ei todellakaan ole mun kirjoittamia vaan sun sairaan mielikuvituksen tuotoksia. Kuuluisit lukkojen taakse ja avain pitäisi heittää pois. 

Ap

Vierailija
399/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siskoa ärsyttää, hän voi ostaa sen metsän. Niin meillä tehtiin, kun yksi kolmesta sisaruksesta valitti kesämökin myynnistä. Ei 83- ja 85-vuotiaat tee mitään kesämökillä. Ei muuta luin lunastaa sitten markkinahintaan itselleen hän, jolle myynti ei sovi.

Ei siskolla ole varaa sitä lunastaa eikä häntä se metsä kiinnosta. Ei hän siellä käy.

Ap

Vierailija
400/513 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muutaman vuoden päästä ap kaupustelee purku kuntoisia rakennuksia luulee että lämpö kaivo nostaa tontin arvoa poron perseessä. kaikki meni läpi jäi perinnöksi

Miksi helvetissä hyväkuntoinen talo muuttuisi muutamassa vuodessa purkukuntoiseksi??? Oletko oikeasti noin saatanan tyhmä??? Missä helvetin poron perseessä sä itse asut kun kuvittelet, että tämä talo on jossakin keskellä metsää????

Mä en ole mikään rahanahne paska kuten sä vaan mulle on ihan sama saanko perintöä vai en. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi