Siskoni suuttui kun vanhemmat kertoivat myyvänsä metsänsä
Vanhemmat alkaa olla lähemmäs 80v ja tuossa iässä alkaa jo olla raskasta lämmittää taloa puilla. Itse kaataa puut ja pilkkoa ne, varastoida ne. Joka päivä laittaa pannuhuoneeseen tuli, että talo ja vesi on lämmintä.
Ovat nyt päättäneet myydä metsän ja vaihtaa myynnistä saaduilla rahoilla lämmitysmuodon maalämpöön. Samalla ajattelivat remontoida keittiön.
Sisko meni suuttumaan tästä. En tiedä miksi kun ei suostu kommentoimaan asiaan. Mä vähän epäilen, että kuvitteli saavansa itse metsästä rahaa vanhempien kuoltua. No mä olen sitä mieltä, että totta kai metsä myyntiin ja helpompi lämmitysmuoto tilalle. Heidän omaisuuttaan se on ja saavat tehdä sillä mitä haluavat kun vielä elävät. Muuten kuitenkin hyvässä kunnossa ja pärjäävät kotona.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on siis niin hyvällä sijainnilla ja esteetön että se kannattaa nyt senioreille remontoida, muttei kuitenkaan niin arvokas että siihen olisi remonttilainaa saanut. Talon sijainti on niin hyvä että se menee varmasti kaupaksi (tästä olisivat varmasti kaikki kiinteistövälittäjät nyt kiinnostuneita, sen verran ihmeellistä). Talo on 40-vuotias mutta toisin kuin 90% Suomen omakotitaloissa, siinä ei ole mitään vikaa.
En yhtään ihmettele että sisko hermostui, jos hänen perheellään on tosiaan noin auvoinen käsitys talon arvosta.
Jep, metsät pistetään sileäksi vanhan rämän talon vuoksi. Vaikka oikeesti ne metsät tarvittais turvaamaan vanhusten loppuvuodet, tarvittava apu ja hoiva. Siinä sitten
Joo ei kukaan ikinä osta taloa. Kaikki maaseudun talot on tyhjillään.
Suhde iäkkäisiin vanhempiin on usein monella tapaa ongelmallinen ja siihen vaikuttavat lapsuuden traumaattiset kokemukset, joita ap:lla ja hänen siskollaan tuntuu olevan isosti. Siinä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, koska nykypäivänä keksitään syy ahdistua ja hermostua aika pienistä asioista, kuten tästäkin ketjusta huomaa.
Minä taas olen 1960-luvun lapsi ja kyllä täytyy sanoa,että kyllä se oli paljon kovempaa aikaa kuin nykyinen.
Minua äiti löi joka päivä kartulla. Se oli mummun pyykkikarttu, jota hän oli itse aikanaan käyttänyt samaan tarkoitukseen. Perustelu oli se, että jos en ole sinä päivänä jäänyt kiinni mistään pahanteosta, niin jotain pahaa olen tehnyt kumminkin ja sillä ansainnut kurituksen.
Yksi poikkeus oli sentään: syntymäpäivinä äiti löi kuivatulla pullapitkolla. Siitä pitkosta oli iloa vielä seuraavana sunnuntainakin, kun siitä tehtiin pullamaitoa päivällisen jälkiruuaksi.
Kun menin naimisiin vuonna 1992, sain äidiltä sen kartun häälahjaksi. Antaessaan sitä hän sanoi: Pian sinulla on omia lapsia ja silloin on tullut sinun vuorosi käyttää karttua. Lapsia minulle siunaantuikin, mutta karttua en ole ikinä heihin käyttänyt.
Ei tuosta kurinpidosta minulle kuitenkaan mitään traumoja jäänyt. Äiti elää edelleen, mutta asuu jo vanhusten palvelutalossa. Käyn häntä katsomassa pari kertaa viikossa ja aina joskus syömme yhdessä pullamaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.
Persaukiset laittaa ilppejä ja vilppejä, jotka renkkaavat ja tulevat kalliiksi. Rahaihmiset laittavat maalämmön.
Vierailija kirjoitti:
Suhde iäkkäisiin vanhempiin on usein monella tapaa ongelmallinen ja siihen vaikuttavat lapsuuden traumaattiset kokemukset, joita ap:lla ja hänen siskollaan tuntuu olevan isosti. Siinä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, koska nykypäivänä keksitään syy ahdistua ja hermostua aika pienistä asioista, kuten tästäkin ketjusta huomaa.
Minä taas olen 1960-luvun lapsi ja kyllä täytyy sanoa,että kyllä se oli paljon kovempaa aikaa kuin nykyinen.
Minua äiti löi joka päivä kartulla. Se oli mummun pyykkikarttu, jota hän oli itse aikanaan käyttänyt samaan tarkoitukseen. Perustelu oli se, että jos en ole sinä päivänä jäänyt kiinni mistään pahanteosta, niin jotain pahaa olen tehnyt kumminkin ja sillä ansainnut kurituksen.
Yksi poikkeus oli sentään: syntymäpäivinä äiti löi kuivatulla pullapitkolla. Siitä pitkosta oli iloa vielä seuraavana sunnuntainakin, kun siitä tehtiin pullamaitoa päivällisen jälkiruuaksi.
Tässä sinä kyllä olet oikeassa. Ap:n kannattaisi ottaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Aika iso palsta pitää olla, että myyntituotot kattaa isot rempat ja verot. Kannattaa tehdä esteetön keittiö.
Eteläisessä Suomessa saa tällä hetkellä metsähehtaarilta 7000-9000 euroa. Viisikymmentä hehtaatia on jo mukava tienesti.
Mitä sillä uudella keittiöllä kun tuon ikäiset on pian aterapalvelun asiakkaita? Lämmitysremonttikin on turha kun vanhempiesi jälkeen mökki seisoo tyhjillään. Sähkövastukset vaan kattilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien kanssa voi tosiaan käydä niin kuin ap:lle on nyt käynyt ja näyttää käyneen joillekin muillekin tässä ketjussa. Mutta onneksi voi käydä päinvastoinkin. Hyvästä esimerkistä käy tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi
Mummo löysi taas parhaat neuvot. Ihana mummo ! 👵🏻🙏💕
En lukenut koko ketjua, mutta kommentoin silti. Mielestäni on ihan eri asiaa myydä puita (tietenkin ok, JOS metsän kasvu on oikeassa vaiheessa) kuin myydä metsämaata, joka voisi mielellään pysyä suvussa. Maa on arvokasta, eivätkä vain rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.
Kaupungissa pienillä tonteilla saattaa väärään paikkaan asennettuna aiheuttaa resonoivaa melua lähinaapuriin.
Pitää olla huolellinen tämän kanssa.
Maalämpö ehdottomasti paljon parempi ja varmasti hiljainen.
Onko ne muutkin sisarukset yhtä raivopäitä kuin sinä Ap? Mitä mieltä ne muut ovat?
Jos siskosi ei halua, että metsää myydään voi hän itse tai te yhdessä teettää remontin vanhemmillenne, siitähän saa myös kotitalousvähennyksen.
Ilmavesipumppu on ehdottomasti EI, pitää melko kovaa ääntä tietyissä oloissa.
Haen uutta asuntoa meille, tarkistan aina ensin tontin koon, talon asettumisen tontille, ja jos on ilmavesilämpöpumppu, heivaan heti pois. Ei ikinä.
Maalämpö on oikein hyvä.
Jälkikasvulla menee näemmä herkästi herneet nokkaan. No, mikäs siinä, ehkä vanhemmat tietävät että perinnönjako menee riitelyksi ja hoitavat tilit nollille ennen kuin vaihtavat hiippakuntaa.
Minua aikoinaan ketutti, kun vanhemmat kaatoivat isovanhemmilta perityn talon/tontin metsän. Rahalla ei siinä ollut mitään tekemistä. Se oli aivan fantastisen upea vanha metsä, jossa seikkailin lapsena ja jossa oli koiramme hauta. Siellä opin todella paljon luonnosta, eläimistä ja elämästä. Yhtäkkiä olikin jäljellä vain hienot muistot ja metsän tilalla tuhottu aukea, joka näytti sotatantereelta. Vieläkin ärsyttää katsoa ikkunasta sinne suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin naimisiin vuonna 1992, sain äidiltä sen kartun häälahjaksi. Antaessaan sitä hän sanoi: Pian sinulla on omia lapsia ja silloin on tullut sinun vuorosi käyttää karttua. Lapsia minulle siunaantuikin, mutta karttua en ole ikinä heihin käyttänyt.
Ei tuosta kurinpidosta minulle kuitenkaan mitään traumoja jäänyt. Äiti elää edelleen, mutta asuu jo vanhusten palvelutalossa. Käyn häntä katsomassa pari kertaa viikossa ja aina joskus syömme yhdessä pullamaitoa.
Olisit vaan käyttänyt sitä karttua. Mitä turhaan pihtailit, kun sinullekaan ei (mukamas) mitään traumoja jäänyt. Että ihan turhaan katkaisit sukusi mainion tavan toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on siis niin hyvällä sijainnilla ja esteetön että se kannattaa nyt senioreille remontoida, muttei kuitenkaan niin arvokas että siihen olisi remonttilainaa saanut. Talon sijainti on niin hyvä että se menee varmasti kaupaksi (tästä olisivat varmasti kaikki kiinteistövälittäjät nyt kiinnostuneita, sen verran ihmeellistä). Talo on 40-vuotias mutta toisin kuin 90% Suomen omakotitaloissa, siinä ei ole mitään vikaa.
En yhtään ihmettele että sisko hermostui, jos hänen perheellään on tosiaan noin auvoinen käsitys talon arvosta.
Jep, metsät pistetään sileäksi vanhan rämän talon vuoksi. Vaikka oikeesti ne metsät tarvittais turvaamaan vanhusten
Näinhän se on. Tälläkin kylällä on joka tuvassa valot ja näyttää, kuin täällä asuttaisiin, mutta autiotalojahan nämä ovat. Tämäkin, jossa nyt istun, on oikeasti tyhjä.
Minulla oli huonot välit sisaruksiini ja aina kannustin vanhempiani että käyttävät omaisuutensa itseensä, ettei jää mitään perittävää sisauksilleni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli huonot välit sisaruksiini ja aina kannustin vanhempiani että käyttävät omaisuutensa itseensä, ettei jää mitään perittävää sisauksilleni.
Tulipa sinusta mieleen se tyyppi, joka täällä aina kirjoittelee, että suomalainen maksaa mielellään satasen, ettei toinen saa viittä kymppiä tjs.
Aika iso palsta pitää olla, että myyntituotot kattaa isot rempat ja verot. Kannattaa tehdä esteetön keittiö.