Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisna ja äitinä en ymmärrä tätä valitusta. Ap tavalla käydä salilla hän ei vie mitään aikaa, koska on poissa kotoa kun lapset nukkuvat. Ymmärrän jos kaikki iltapäivät töiden jälkeen luuhaisi jossain. Jos on iltapäivisin lapsista vastuussa niin äidilläjän on tässä enemmän sitä omaa aikaa mahdollista käyttää kuin isällä.
Terveydestä huolehtiminen on tärkeää, sitä tulisi myös priorisoida. Jos äiti ei halua käyttää tätä omaa aikaa niin ei tarkoita, etteikö voisi kieltää mieheltä tätä, etenkään kun tämä ei misteen perheen ajasta ole pois.
Oletko ollut kotona lasten kanssa? Silloin kun toinen on lasten kanssa kotona, se ei ole omaa aikaa, et
Mistä keksit että hän on valittanut salilla käynnistä? Aloituksessa sitä ei ainakaan mainita. Ap kysyi mielipiteitä ja niitä hän sai.
Mä tunnistan tuon ihmistyypin oikein hyvin. Kummasti ne on useimmiten miehiä, jotka kokevat sen kiukutteluna, jos toinen sanoo ettei ole johonkin tyytyväinen. Olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että ap on aloituksen perusteella ihan väärillä urilla ongelmansa kanssa. Vaimonsa ei varmasti näe salia ongelmana vaan sen että häntä ei kuulla.
Ei ole minusta liikaa varsinkin kun järjestely kuulostaa ihan kohtuulliselta.
Vaimosi kuulostaa yksinäiseltä, tai teillä on jotain jännitettä parisuhteessa. Onko vaimolla ystäviä tai läheisiä?
T. Kahden lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisna ja äitinä en ymmärrä tätä valitusta. Ap tavalla käydä salilla hän ei vie mitään aikaa, koska on poissa kotoa kun lapset nukkuvat. Ymmärrän jos kaikki iltapäivät töiden jälkeen luuhaisi jossain. Jos on iltapäivisin lapsista vastuussa niin äidilläjän on tässä enemmän sitä omaa aikaa mahdollista käyttää kuin isällä.
Terveydestä huolehtiminen on tärkeää, sitä tulisi myös priorisoida. Jos äiti ei halua käyttää tätä omaa aikaa niin ei tarkoita, etteikö voisi kieltää mieheltä tätä, etenkään kun tämä ei misteen perheen ajasta ole pois.
Oletko ollut kotona lasten kanssa? Silloin kun toin
No miksi hän sitten sanoo aloittajalle että se sali on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Aika monella kommentoijalla paistaa nyt vahvasti läpi oma asenne että siellä on nyt ap:lla turhaan kiukutteleva vaimo. Joo, onhan se mahdollista että siellä on kotona hankala pirttihirmu mutta yhtä mahdollista on se että siellä vaimo kokee ettei ole joko omaa aikaa yksin kotona tai yhteistä aikaa ilman hereillä olevia lapsia.
Selvää on se että AP:n vaimoa harmittaa nyt joku asia tosi paljon eikä sillä oikeastaan ole mitään merkitystä onko palstalaisten sitä mieltä että se vaimo vaatii liikoja - ainoastaan se vaimon ja AP:n merkitys vaikuttaa. Aloituksessa on kurja sävy kun puhutaan vaimon "kiukuttelusta" ja myöhemmin kerrotaan että vaimon oman ajan mahdollistaisi "mummola". Yleensä perheessä se on puoliso joka mahdollistaa vaimolle oman ajan - ei mummola.
Onko AP kysynyt vaimoltaan että miten vaimo haluaisi viettää omaa aikaansa ja miten ap voisi helpottaa perheen arkea?
Myöhemmin kerrotaan että omaa aikaa saisi MYÖS päivisin kun ap on TÖISSÄ! Sekä myös iltaisin kun ap on kotona lasten kanssa, vaimo saisi omaa aikaa myös niin kuin apkin eli herää aikaisin aamulla kun lapset nukkuvat.
Myös sen vaimon tehtävä on sanoa mitä oikeesti haluaa, ilman kysymättä eikö vain kiukutella jos toinen harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella kommentoijalla paistaa nyt vahvasti läpi oma asenne että siellä on nyt ap:lla turhaan kiukutteleva vaimo. Joo, onhan se mahdollista että siellä on kotona hankala pirttihirmu mutta yhtä mahdollista on se että siellä vaimo kokee ettei ole joko omaa aikaa yksin kotona tai yhteistä aikaa ilman hereillä olevia lapsia.
Selvää on se että AP:n vaimoa harmittaa nyt joku asia tosi paljon eikä sillä oikeastaan ole mitään merkitystä onko palstalaisten sitä mieltä että se vaimo vaatii liikoja - ainoastaan se vaimon ja AP:n merkitys vaikuttaa. Aloituksessa on kurja sävy kun puhutaan vaimon "kiukuttelusta" ja myöhemmin kerrotaan että vaimon oman ajan mahdollistaisi "mummola". Yleensä perheessä se on puoliso joka mahdollistaa vaimolle oman ajan - ei mummola.
Onko AP kysynyt vaimoltaan että miten vaimo haluaisi viettää omaa aikaansa ja miten ap voisi helpottaa perheen arkea?
<
Tämä! Myös sen vaimon tehtävä on kertoa mikä asia on huonosti eikä laittaa toista arvuuttelemaan että mikäpäs nyt valitan salilla käynnistä vaikka oikeesti mua harmittaa ihan joku muu asia mutta sinäpä saat nyt koittaa ottaa selville mikä asia se on!
Ei lapsiperheen arjessa oikeastaan ole aikaa omille harrastuksille. Jos kumpikin käyvät omilla menoilla niin homma ei vaan pysy kasassa. Tietysti riippuu, että miten niitä lapsia hoidetaan, mutta jos haluaa olla läsnä niin on oltava läsnä ja jos on työt niin ei se vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsiperheen arjessa oikeastaan ole aikaa omille harrastuksille. Jos kumpikin käyvät omilla menoilla niin homma ei vaan pysy kasassa. Tietysti riippuu, että miten niitä lapsia hoidetaan, mutta jos haluaa olla läsnä niin on oltava läsnä ja jos on työt niin ei se vaan onnistu.
Kyllä se onnistuu suurimmalta osalla, tiedän monia perheitä jossa harrastukset ajoitetaan juuri silloin kun lapset nukkuvat. Meillä mies käy juoksemassa iltaisin kun lapset on laitettu unille, minä saan omassa rauhassa lukea kirjaa tai katsella omia ohjelmiani.
Lauantaisin mä käyn ratsastamassa aamuisin ja mies vie lapset puistoon. Muutama tunti viikossa urheilua/omaa aikaa tekee ihmeitä mielenterveydelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se onnistuu suurimmalta osalla, tiedän monia perheitä jossa harrastukset ajoitetaan juuri silloin kun lapset nukkuvat. Meillä mies käy juoksemassa iltaisin kun lapset on laitettu unille, minä saan omassa rauhassa lukea kirjaa tai katsella omia ohjelmiani.
Lauantaisin mä käyn ratsastamassa aamuisin ja mies vie lapset puistoon. Muutama tunti viikossa urheilua/omaa aikaa tekee ihmeitä mielenterveydelle
Mutta, jos sinä haluaisit kahdenkeskistä aikaa enemmän, ei se voisi aina jäädä väliin siksi, että miehesi haluaa käydä juoksemassa tai nukkumaan kuten aplla. Juu, saahan sen hoitumaan, jos molemmat haluaa samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, jos sinä haluaisit kahdenkeskistä aikaa enemmän, ei se voisi aina jäädä väliin siksi, että miehesi haluaa
Olet oikeassa että kahdenkeskistä aikaa tulisi olla, mutta ei se ole pelkästään miehen vastuulla. Muutama tunti liikuntaa viikossa ei kyllä pitäisi olla este yhteiselle ajalle. Ja mielestäni sitä yhteistä aikaa pitäisi järjestää niin ettei se häiritse toisen yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi hän sitten sanoo aloittajalle että se sali on ongelma?
Sanooko? Ja jos sanoo, on se aika inhimillistä. Miksi apn vaimon pitäisi osata asetella sanansa ja tunteensa paremmin? Kotiäideille mussutetaan jo lähtökohtaisesti miten he makaavat kotona, loisivat miehensä rahoja ja heillä olisi mahdollisuus ottaa omaa aikaa päiväunien aikaan ja miten heidän tulee hoitaa ne lapset ja itsensä ja harrastuksensa ja miehensä työuupumuksen välttäminen jne. Jos siihen sitten vielä sieltä puolisolta tulee painetta ja sanotaan että valitat kaikesta etkä sano suoraan, eipä varmasti paljon tee mieli sanoa mitä ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, jos sinä haluaisit kahdenkeskistä aikaa enemmän, ei se vois
Olet oikeassa että kahdenkeskistä aikaa tulisi olla, mutta ei se ole pelkästään miehen vastuulla. Muutama tunti liikuntaa viikossa ei kyllä pitäisi olla este yhteiselle ajalle. Ja mielestäni sitä yhteistä aikaa pitäisi järjestää niin ettei se häiritse toisen yöunia.
Apn kohdalla se nyt tuntuu näin olevan ja kun vaimonsa on nostanut ongelman esiin, on seuraava askel aplla. Jos jää jumiin siihen että mutku mä haluun-eipä tuo siitä etene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, jos sinä
Apn kohdalla se nyt tuntuu näin olevan ja kun vaimonsa on nostanut ongelman esiin, on seuraava askel aplla. Jos jää jumiin siihen että mutku mä haluun-eipä tuo siitä etene.
Tämä!
Kokeilepas ap huomenna salille lähdön sijaan sellaista, että laitat lapset nukkumaan ja istut vaimosi kanssa sohvalle katsomaan jotakin sarjaa yhdessä tvstä. Lasi viiniä, jos käytätte alkoholia, alkoholitonta, jos ette. Saatat yllättyä.
Minusta tuo tilanne kuulostaa nimittäin siltä, että vaimosi kokee olevansa yliskuormittunut eikä sitä vähennä se jos hän kokee painetta lähteä omaa aikaa hakemaan lasten ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kun mies tuli töistä, minä menin salille. Ja mies meni sitten kun lapset menivät nukkumaan. Ei ongelmaa
Jos molemmat haluavat käydä salilla, eikä yhteisestä ajasta ole niin väliä, niin ei tuossa olekaan ongelmaa.
Ap:n tilanteessa vaimo ilmeisesti haluaa olla kotona ja haluaisi, että miehensäkin olisi kotona hänen kanssaan. Sitä ei tietenkään ratkaista siten, että molemmat käyvät salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kun mies tuli töistä, minä menin salille. Ja mies meni sitten kun lapset menivät nukkumaan. Ei ongelmaa
Jos molemmat haluavat käydä salilla, eikä yhteisestä ajasta ole niin väliä, niin ei tuossa olekaan ongelmaa.
Ap:n tilanteessa vaimo ilmeisesti haluaa olla kotona ja haluaisi, että miehensäkin olisi kotona hänen kanssaan. Sitä ei tietenkään ratkaista siten, että molemmat käyvät salilla.
ei toista voi sitoa kotiin 24/7 ettei toinen saisi missään käydä jos itse ei halua.
Vaimon pitäisi nyt kertoa mikä häntä oikeasti vaivaa koska ei tuo ole normaalia että kieltää miestään käymässä salilla silloin kun hän nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei toista voi sitoa kotiin 24/7 ettei toinen saisi missään käydä jos itse ei halua.
Vaimon pitäisi nyt kertoa mikä häntä oikeasti vaivaa koska ei tuo ole normaalia että kieltää miestään käymässä salilla silloin kun hän nukkuu.
Mistä keksit että on kieltänyt? Eipä ole ihme, että niin moni on solmussa parisuhteensa kanssa, kun ajattelukyky on tota tasoa. Apn aloituksen mukaan vaimonsa on kertonut mistä kiikastaa.
Moneltas lapset menee nukkumaan? Onhan tuossa aikaa sen vaimon kanssa olla vaikka olisit aamulla käynyt salillakin.
Vierailija kirjoitti:
Moneltas lapset menee nukkumaan? Onhan tuossa aikaa sen vaimon kanssa olla vaikka olisit aamulla käynyt salillakin.
No luulis! Minusta tuo kuulostaa klassiselta kommunikaatio-ongelmalta. Toinen puhuu yhteisen (lapsettoman) ajan puutteesta ja ehkä myös kokemuksestaan ettei toinen arvosta j toinen omasta ajasta ja salista.
Kannattaa testata oletko jo saanut tarpeeksi voimaa sieltä salilta. Esim. lyö sitä ulisevaa vaimoasi aivan saatanan täysiä turpaan. Jos ulina vielä jatkuu niin salilla on vielä käytävä lisää voimaa hankkimassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkas teillä on yhteistä aikaa vaimon kanssa? Kaipaatko edes sellaista?
3 omaa harrastuskertaa viikossa on mielestäni paljon pienen lapsen vanhemmalle, ja tämä näin lapsivapaan näkökulmasta. Tuossa vaiheessa pitäisi priorisoida ne lapset ja parisuhde, jos sellaiset haluaa elämässään pitää vielä jatkossakin.
Priorisoi lapset. Parisuhde on vain vieraannuttajien ja sossujen sumutusta, jolla tuoreen isän huomiota yritetään kääntää lapsesta mustasukkaiseen naiseen ja siten valmistelemaan eron jälkeistä vieraannuttamista sillä perusteella, että lapsen ja miehen suhde "ei ole riittävä". Onneksi itse tajusin pitää lapsen ykkösenä ja naisen + parisuhteen arvottomana.
Eikös tässä tapauksessa ihan isä hoida lapsestaan vieraantumisen, jos isä on 3 iltana poissa kotoa työpäivän jälkeen pari tuntia, jonka jälkeen 3v nukkumaan meno aika ja 3v kanssa vasta opetellaan kiintymyssuhde, joka juuri tuossa iässä luodaan. Turha sitten itkeä, jos suhteet eivät myöhemmin toimi. Tuossa iässä ne luodaan, jos halutaan panostaa lapseen.
Kiukuttelee? Keksitkö nyt päästäsi näitä juttuja? Ihan normaalisti kyseli viestissään paljonko muilla on vapaa-aikaa ja kertoi oman tilanteensa.
Ekassa virkkeessä ap käyttää kiukuttelu sanaa. Siitä vaan lukemaan.