Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisna ja äitinä en ymmärrä tätä valitusta. Ap tavalla käydä salilla hän ei vie mitään aikaa, koska on poissa kotoa kun lapset nukkuvat. Ymmärrän jos kaikki iltapäivät töiden jälkeen luuhaisi jossain. Jos on iltapäivisin lapsista vastuussa niin äidilläjän on tässä enemmän sitä omaa aikaa mahdollista käyttää kuin isällä.
Terveydestä huolehtiminen on tärkeää, sitä tulisi myös priorisoida. Jos äiti ei halua käyttää tätä omaa aikaa niin ei tarkoita, etteikö voisi kieltää mieheltä tätä, etenkään kun tämä ei misteen perheen ajasta ole pois.
Oletko ollut kotona lasten kanssa? Silloin kun toinen on lasten kanssa kotona, se ei ole omaa aikaa, että toinen on lasten kanssa töiden jälkeen.
Kas kummaa olen ollut lasten kanssa kotona, äiti kun olen. Ja kun mies on tullut kotiin ja ottaa vastuun lapsista ja lähden salille/lenkille/ minne lie niin kyllä se vain on mun omaa aikaa. Ja vaikka menisin vain pihalle vaikka puutarhahommiin tai vetäydyn huoneeseen kuulokkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas nainen on pirttihirmu jos ei ole ok että mies harrastaa ja nainen hoitaa lapset. Vuonna 2025. Jes.
Kyllä, nainen on pirttihirmu jos laittaa miehen joka päivä töiden jälkeen lasten kanssa ulos ja päästää sisälle vasta illalla ja mies hoitaa iltapuuhat ja nukuttaa lapset mutta vaimo vaatii että ei saa mennä edes klo 22 nukkumaan jos vielä olisi jotain hommaa mitä mies voisi tehdä
Tää on ihan sairasta että jotkut
Kiukuttelee? Keksitkö nyt päästäsi näitä juttuja? Ihan normaalisti kyseli viestissään paljonko muilla on vapaa-aikaa ja kertoi oman tilanteensa.
taidat olla hirviö eukko itse
Ei ole kohtuutonta, mutta se on, ettet kysy vaimolta, missä vika, vaan täällä avaudut. Itse käyn salilla 4-6 kertaa viikossa, ja mieheni tajuaa, että se on henkireikäni ja välttämätöntä. Mutta ei hän sitä itse tajunnut, että jaahas, tämä on vaimon _se_ juttu, itse avasin sanaisen arkkuni ja selitin sen.
On kohtuuntonta luulla, että vaikka mitenkin avulias puoliso itse tajuaa mikä on tärkeää ja mikä haahuilua, jos ei keskustella. Miehellänikin on yksi asia viikossa joka hänen täytyy saada, ja siksi sen saa, hänenkin täytyy olla itsekseen juuri se aika, joten silloin laivaa ohjaan minä. Kysy vaimoltasi, mitä kuuluu ja mitä hän oikeasti haluaa, yhteistä aikaa vai selostuksen sille, missä olet ja miksi, ei salilla käyminen ole outoa, jossain muussa on vika, ja kun en ole vaimosi, en osaa sanoa missä. Ehkä mummolassa ollaan hänelle kettumaisia jos vie sinne lapset, vaikka sinulle ei olla, koska joku outo äitikäsitys tai jotain? Tai ehkä ollaan ihan sovulla, mutta hän itse kokee että jotain, tai mitä muuta tahansa, mistä et tiedä? Kysy häneltä eikä meiltä, emme me voi tietää, miltä hänestä tuntuu ja mikä oikeasti riivaa. Se, että ovi vain käy ja puoliso meni jonnekin on ihan eri asia kuin se, että puolisolla on terveellinen harrastus jota voi tukea.
Tärkeää että menot jakautuvat tasapuolisesti ja että perheellä on myös yhteistä aikaa iltaisin. Pari kertaa viikossa molempien omille menoille on minusta aika lailla maksimi, jotta yhteistäkin aikaa jää. Omasta mielestä nuo aamutreenit ym. hyvä idea. Ehkä vaimosi kaipaa kuitenkin enemmän huomiota ja yhteistä aikaa kanssasi.
Molemmilla pitää olla omaa aikaa ja sitten pitää olla vielä yhteistä aikaa. Voisiko liikuntaa tuoda muutenkin elämään mukaan? Sellaisia juttuja , joihin koko perhe voi osallistua. Enkä nyt tarkoita että salitreeni pitää jättää pois, mutta vaikka yhteiset pyörälenkit ja vaimon kanssa kävelylenkki kahdestaan tms?
Miksi vaimo on kotona, vaikka lapset on jo noin isoja? Vaimokin pitäisi patistaa tekemään omia juttuja. Jos ei töitä löydy niin harrastuksia edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkas teillä on yhteistä aikaa vaimon kanssa? Kaipaatko edes sellaista?
3 omaa harrastuskertaa viikossa on mielestäni paljon pienen lapsen vanhemmalle, ja tämä näin lapsivapaan näkökulmasta. Tuossa vaiheessa pitäisi priorisoida ne lapset ja parisuhde, jos sellaiset haluaa elämässään pitää vielä jatkossakin.
Käyn salilla yleensä tiistaisin ja torstaisin (Välillä sunnuntaisin kun vanhemmalla lapsella on oma harrastus siinä vieressä)Kaikki muu vapaa-aika vietetään yhdessä! En edes muista koska olisin ollut missään muualla niin että perhe/ vaimo ei olisi ollut mukana (enkö kyllä ole kaivannutkaan mitään muuta)
ap
Tarkoitin vaimon kanssa kahdestaan. Koska kuul
Tässä ap ihan selkeästi sanoo että on yrittänyt puhua vaimonsa kanssa!
Veikkaan että vaimolla on huono itsetunto ja ylipainoa niin harmittaa kun ap jaksaa hoitaa kuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaimo on kotona, vaikka lapset on jo noin isoja? Vaimokin pitäisi patistaa tekemään omia juttuja. Jos ei töitä löydy niin harrastuksia edes.
Onpas isoja 😂 Haloo nyt, patistele sinä omaa pyolisoasi ihan rauhassa, mutta normaalia se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisna ja äitinä en ymmärrä tätä valitusta. Ap tavalla käydä salilla hän ei vie mitään aikaa, koska on poissa kotoa kun lapset nukkuvat. Ymmärrän jos kaikki iltapäivät töiden jälkeen luuhaisi jossain. Jos on iltapäivisin lapsista vastuussa niin äidilläjän on tässä enemmän sitä omaa aikaa mahdollista käyttää kuin isällä.
Terveydestä huolehtiminen on tärkeää, sitä tulisi myös priorisoida. Jos äiti ei halua käyttää tätä omaa aikaa niin ei tarkoita, etteikö voisi kieltää mieheltä tätä, etenkään kun tämä ei misteen perheen ajasta ole pois.
Oletko ollut kotona lasten kanssa? Silloin kun toinen on lasten kanssa kotona, se ei ole omaa aikaa, että toinen on lasten kanssa töiden jälkeen.
Kas kummaa olen ollut lasten kanssa kotona, äiti kun olen. Ja kun mies on tull
No kiva, että teillä on homma toiminut. Aplla selvästi ei, kun vaimonsa kokee ettei.
Ap voisi nyt ihan ensimmäiseksi kysyä että miten vaimo haluaisi asioiden olevan sen sijaan, että valittaa siitä että vaimo valittaa. Todennäköisesti vaimo kokee ettei tule kuulluksi eikä huomioiduksi, kun arkea rytmitetään etupässä apn halujen ja salin mukaan. Ensin se kotona olevan kuuleminen ja huomiointi ja sen jälkeen oma aika. Itsestäänselvää.
Meillä tehtiin niin, että kun mies tuli töistä, minä menin salille. Ja mies meni sitten kun lapset menivät nukkumaan. Ei ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa olen ollut laste
Eikö homman pitäisi toimia myös toisinpäin? Onko se aina miehen tehtävä ratkoa kaikki ongelmat?
Ap on nyt muuttanut salilla käyntiään aamuksi koska vaimo halusi, eikö vaimo voisi kertoa Ap:lle mistä on kyse kun ei halua että miehensä harrastaa, kai se vaimokin osaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa olen ollut laste
Kannattaisiko sen vaimon sitten sanoa näistä asioista eikä valittaa ap:n salilla käymisestä! Nyt hän on sanonut että haluaisi että ap heräisi aamulla heidän kanssaan.
Aika monella kommentoijalla paistaa nyt vahvasti läpi oma asenne että siellä on nyt ap:lla turhaan kiukutteleva vaimo. Joo, onhan se mahdollista että siellä on kotona hankala pirttihirmu mutta yhtä mahdollista on se että siellä vaimo kokee ettei ole joko omaa aikaa yksin kotona tai yhteistä aikaa ilman hereillä olevia lapsia.
Selvää on se että AP:n vaimoa harmittaa nyt joku asia tosi paljon eikä sillä oikeastaan ole mitään merkitystä onko palstalaisten sitä mieltä että se vaimo vaatii liikoja - ainoastaan se vaimon ja AP:n merkitys vaikuttaa. Aloituksessa on kurja sävy kun puhutaan vaimon "kiukuttelusta" ja myöhemmin kerrotaan että vaimon oman ajan mahdollistaisi "mummola". Yleensä perheessä se on puoliso joka mahdollistaa vaimolle oman ajan - ei mummola.
Onko AP kysynyt vaimoltaan että miten vaimo haluaisi viettää omaa aikaansa ja miten ap voisi helpottaa perheen arkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei koko ketjun aikana selvinnyt että miksi on väärin jos ap käy aamulla salilla kun muut nukkuvat?
Sanoi sen aloituksessa. Ei jaksa valvoa illalla, jos on herännyt salille.
Herranjumala, aikuinen saa mennä nukkumaan siihen aikaan, kun itse haluaa. Kenenkään ei ole mikään pakko valvoa, koska toinen valvoo. Ihan kamala ajatuskin.
Juu ei tulis mieleenkään urputtaa miehelle joka käy töissä että et saa mennä kymmeneltä nukkumaan kahtena iltana viikosta.
Kuitenkin esimerkiksi minun exälle tämä oli itsestään selvyys, että toisen saa herätää milloin haluaa. Hoidin lapset illat, tein ruuan, laitoin nukkumaan - vaimo otti yleensä päikkärit tai mitä puuhasikaan makuuhuoneessa. Sitten kun lapset olivat nukkumassa, siivosin keittiön yms., tein omat iltatoimet ja menin nukkumaan. Säännöllisesti vaimo herätti ja sai hirveät raivarit kun halusin nukkua. Hänen mukaansa minä en saata mitenkään tarvita unta 7,5 - 8 tuntia keskimääräisenä yönä vaan olin pelkästään ilkeä ja välttelin hänen seuraansa.
Eli ap:n ongelma tuntuu kyllä todella tutulta. Miehen on oltava käytettävissä, kun vaimo haluaa. Ja ei, en käynyt salilla tai harrastanut muutenkaan mitään. Siihen ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Vaimo pääsee jos haluaa, hän ei käy töissä ja voisi vaikka päivisin viedä lapset lähellä olevaan mummolaan muutamaksi tunniksi jos haluaa. Todella harvoin vain haluaa.
Yleensä hän tykkää lukea kirjaa, ommella tms muuta tekemistä mitä voi tehdä kotona. Minä olen iltaisin lasten kanssa kun pääsen töistä.
ap
Oikeasti! Oli kyse reilusta työnjaosta ja sinä sanoit että vaimo saa omaa aikaa viemällä lapset mummolaan!! Vaimosi on oikeassa, selvästikään sinä et hoida lapsianne.
Hyvin tulee naisten käsitys siitä, mitä lastenhoito on. Mies hoitaa lapset, nainen tekee omiaan ja sitten kieltää mieheltä harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele lapsiperheiden eroja, jos naiset ovat näin hankalia kuin näissä kommenteissa. Ja olen itse perheellinen nainen. Ymmärsin niin, että miehen ei pitäisi käydä aamulla salilla, koska voisi herätä lasten kanssa ja mamma saisi nukkua. Illalla ei sovi, koska pitää olla vaimoa huomioimassa. Se nyt vaan on niin, ettei toista voi kahlita kotiin vain siksi, että ei itse halua mennä mihinkään. Kyseessä on vaimon oma, henkilökohtainen ongelma, ja olisi ehkä hyvä mennä välillä tuulettumaan työelämään edes osittain. Oma mies harrastaa useita tunteja 3 kertaa viikossa, molemmat käymme töissä. Itse käyn lenkillä ehkä kerran viikossa. Ei tulisi mieleenkään alkaa laskemaan tunteja, että onko lastenhoito ja oma aika mennyt tasan.
Vinkki: ei kannatakaan laskea jos et halua pahoittaa mieltä. Jos teillä mies harrastaa useita tunteja kolme kertaa viikossa, sinä tee
Tiedoksi - molemmat voivat harrastaa sen pari tuntia viikossa jos näin sovitaan. Ap:n vaimo on tyypillinen tapaus, joka harrasteet on kotona ja mies ei saa poistua kotoa, koska:
a) nainen saattaa kaivata huomiota.
b) kotityöt saattaisivat jäädä naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo isompi on esikouluikäinen eli vaimo hoitaa yksinään aamutoimet, vie muutamaksi tunniksi eskariin ja hakee kotiin. Pienempi on otettava mukaan ja hoidettava sivussa, eli ihan hemmetinmoista juoksua koko aamipäivä. Ei varmasti ehdi päivällä harrastamaan mitään muuta.
Niin? Mikä estää vaimoa menemästä harrastuksiin illalla, kun mies on kotona? Ap on kotona kaiken muun ajan töiden jälkeen paitsi tuon 4,5h, jonka on salilla. Siinä on aikas monta tuntia mammalla aikaa mennä omiin harrastuksiinsa. Tai laittaa ne pennut 10h/päivä päiväkotiin, jos on pakko päästä nimenomaan päivällä harrastamaan.
Mutta eihän vaimoparka nyt jaksa, kun hoitaa lapsia. Päivällä lasten hoito on tosi rankkaa. Illalla ja viikonloppuisin työviikon jälkeen leppoista, kun mies tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas isoja 😂 Haloo nyt, patistele sinä omaa pyolisoasi ihan rauhassa, mutta normaalia se ei ole.
Totta. Normaalia on se, että nainen on kotona. Mies rahoittaa perheen ja pyörittää sitä, minkä töiltään ehtii. Nainen kiukuttelee, kun ei saa tarpeeksi rahaa ja huomioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut kotona lasten kanssa? Silloin kun toinen on lasten kanssa kotona, se ei ole omaa aikaa, että toinen on lasten kanssa töiden jälkeen. <
Kannattaisiko sen vaimon sitten sanoa näistä asioista eikä valittaa ap:n salilla käymisestä! Nyt hän on sanonut että haluaisi että ap heräisi aamulla heidän kanssaan.
Mistä keksit että hän on valittanut salilla käynnistä? Aloituksessa sitä ei ainakaan mainita. Ap kysyi mielipiteitä ja niitä hän sai.
Juu ei tulis mieleenkään urputtaa miehelle joka käy töissä että et saa mennä kymmeneltä nukkumaan kahtena iltana viikosta.