Nollasopimustyöntekijä ei vastaa puhelimeen
Olen yrittänyt koko viikonlopun tavoittaa soitoin ja viestein, mutta ei vastausta. Olisin pyytänyt töihin maanantaiksi. Ilmoitin hänestä jo työkkäriin, että ei ota tarjottua työtä vastaan. Täytyi taas turvautua talossa pidempään olleeseen puolipäiväiseen työntekijään.
Kommentit (84)
Aloittaja tuntuu olevan hämmentävän yksinkertainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollasopparit pitäisi kieltää lailla
Sikai AY
"PAMin työehtosopimusaloilla ei saa tehdä nollatuntisopimuksia. Työsopimuksessa on aina sovittava vähimmäistyöajasta. PAMin sopimusaloilla on kuitenkin mahdollista solmia sellainen työsopimus, jolla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vain erikseen kutsuttaessa."
https://www.pam.fi/tyoelamaopas/tyoelamassa/tyoelamatietoa/tyosopimus/e…
Siis miksihän kutsuisimme ko sopimusta .....-)))))? Idioottien silmänkääntösoppari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollasoppari on hyvä esim. opiskelijalle. Tai sellaiselle joka tekee keikkaan moneen paikkaan. Mä olen sitä mieltä, että ei tarvitse kieltää noita lailla. Tekee hallaa joillekin jos nuo kielletään. Mäkin olen ollut opintovapaalla omasta työpaikasta, mutta tein sinne nollasopparin keikkatöitä varten. Ei velvoittanut mua mihinkään ja oli sopiva mulle opintovapaan ajalle. Otin vuoroja vastaan, jos sopi mun aikatauluihin tai jaksoin tehdä.
Yhteiskunnallisesti paljon parempi jos nuo kielletään.
Miksi? Mähän juuri selitin tuossa miksi ja missä tilanteissa nollasoppari on hyvä. Miksi haluttaisin vaikeuttaa esim. opiskelijoiden tilannetta kieltämällä nollasopparit? Lisäksi on sellaisia ihmisiä jotk
Ai opiskelijoiden takia niitä ei saa kieltää? Kaikille muille nollsopimus on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollasoppari on hyvä esim. opiskelijalle. Tai sellaiselle joka tekee keikkaan moneen paikkaan. Mä olen sitä mieltä, että ei tarvitse kieltää noita lailla. Tekee hallaa joillekin jos nuo kielletään. Mäkin olen ollut opintovapaalla omasta työpaikasta, mutta tein sinne nollasopparin keikkatöitä varten. Ei velvoittanut mua mihinkään ja oli sopiva mulle opintovapaan ajalle. Otin vuoroja vastaan, jos sopi mun aikatauluihin tai jaksoin tehdä.
Miksi? Mähän juuri selitin tuossa miksi ja missä tilanteissa nollasoppari on hyvä. Miksi haluttaisin vaikeuttaa esim. opiskelijoiden tilannetta kieltämällä nollasopparit? Lisäksi on sellaisia ihmisiä jotk
Juuri näin. Itselläni on vakityö, sekä nollasoppari toiseen firmaan, johon teen satunnaisesti ilta- ja viikonlopputöinä jokusen tunnin ansaitakseni hieman ekstraa. Nollatuntisoppari palvelee tässä tapauksia molempia osapuolia oikein hyvin.
Opiskeluaikana minulla oli myös saman aikaisesti parikin nollatuntisopparia, joka sopi elämäntilanteeseen paremmin kuin hyvin. Töitä ei tarvinnut ottaa vastaan jos oli vaikka tenttejä paljon mutta toisaalta lomalla sai usein tehdä töitä niin paljon kuin jaksaa. Ei ole mitään syytä niitä kieltää, koska tietyissä tilanteissa ne toimivat varsin hyvin. Sellaiselle jolle epävarmuus työtuntien määrästä ei sovi, ei tietenkään kannata sellaiseen suostua.
Ei kukaan työnantaja tällaista aloitusta tänne tekisi. Provo.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita työkkäriin että työntekijä kieltäytyi töistä, saa karenssin jos saa tukia.
Koska kyseessä on työsopimuksen sisällä tapahtuva kieltäytyminen, ei kunnan työllisyysviranomainen ota siihen mitään kantaa, asia kun ei heille kuulu. Nollasopimus on työsopimus siinä kuin muutkin, työntekijä ei kieltäydy työstä, vaikka ei puhelimeen vastaa, koska sopimus on nollasta tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-sopimuksella ei ole pakko ottaa tarjottua työvuoroa vastaan.
Siksi se on 0-sopimus.
Työnantajalla ei ole velvollisuutta tarjota työvuoroja eikä työntekijällä ottaa vastaan jos työvuoro ei sovi.
Ja toisekseen myös nollasopparilaiselle on tehtävä työvuorolistat. Ei voi edellisenä päivänä jatkuvasti pyytää töihin.
Miten tehdään nollasopparilaiselle työvuorolista? Pitääkö tietää viikko aiemmin, että vakityöläinen Mikko sairastuu ensi viikon keskiviikkona?
se on SINUN riskisi yrittäjänä. JOs haluat riskiä pienentää niin maksat reilusti sitten niille varahenkilöille KORVAUSTA varallaolosta.
Ai opiskelijoiden takia niitä ei saa kieltää? Kaikille muille nollsopimus on huono.
ESIMERKIKSI opiskelijat. Mähän olen kirjoittanut myös muista. Myös eläkeläiset haluaa nollasoppareita. Mä olen sillä kannalla, että niitä ei saa kieltää. Jotkut oikeasti haluaa nollasopparin. Ei kukaan sua pakota sellaista ottamaan joten lopeta kitinä.
Mulla on itsellä vakituinen työ, mutta kyllä mä voisin ottaa lisäksi nollasopparin johonkin toiseen paikkaan niin voisin tehdä keikkaa halutessani.
0-tuntilaiselle tehdään työvuorolistalle vuoroja silloin kun työntekijätarve on etukäteen tiedossa.
Listalle voi tulla esim. 30 tuntia töitä neljänä päivänä. Jos tulee sitten lisätarpeita, niin työnantaja kysyy
käykö ja sen mukaan sitten mennään.
Ja jos huomataan, että 0-tuntilainen tekee täyttä tai lähes täyttä listaa, niin sittenhän hänet
on syytä muuttaa täysiaikaiseksi.
Ei apeelle tullu mieleen että se saattaa jo olla toisella nollavuorossa töissä ...
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt vaan, miten nollasopparilaisen työvuorolista tehdään? Laitetaanko siihen, että työvuoro on tiistaina klo 10-14, mutta sitä ei tarvitse ottaa vastaan?
Siis toivottavasti ET OLE työnantajana tai työnantajan edustaja, jonka tehtävänä laatia työvuorolistoja. Nollasopparilaisten kassa tehdään työvuorolista ihan samalla tavalla kuin muidenkin kanssa, toimitetaan AJOISSA ehdotettu lista sovitulla tavalla henkilöille, ja se vahvistetaan sovituilla tavoilla, sovitussa aikataulussa ja sitten julkaistaan lopullinen työvuorolista (varallaoloineen ja päivystyksineen) määrätyn aikaa ennen listan voimaantuloa sovituilla tavoilla.
Mä aloitin keväällä 2019 nollasopparilla hoitoalalla. Koko ajan tein täyttä listaa kuitenkin. Loppuvuodesta 2020 sain vakituisen paikan ja samassa paikassa olen edelleen töissä. Lähihoitajasta olen siirtynyt sairaanhoitajaksi kouluttautumisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi kertoa? Huomasitteko, että itse puhutte höpöjä, joten ette osaa selittää? Itse teen nollasopparitöitä toisen työni lisäksi, enkä koe tarvitsevani työvuorolistaa. Ideahan on se, että otan tarjotun työn vastaan vaikka huomiseksi, jos huvittaa. Jos ei huvita, en mene.
Tottakai saat ottaa tarjotun työn vaikka huomiseksi jos huvittaa. Niin muten saa sekin jolle on sovittu täydet tunnitkin ottaa vastaan sen työvuoron huomiselle vaikka listassa ei nimeä olisikaan ennakkoon laitettu. Kyse onkin että onko työnantajalla oikeus MÄÄRÄTÄ sua töihin huomiseksi.
Nollasoppari on yhtä sitova molemmille sopijapuolille, ellei sopparissa ole erikseen sovittu, että työntekijä osapuoli päivystää sinua 24/7, ja tuskin on. Turhaan kitiset.
"Ite ku tekee, niin saa tehä sitten"
Luuleeko joku taukki kiusaavansa työttömiä noilla aloituksillaan.
Sun pitää tarjota yli 2 viikon työtä. Vastaamatta jättäminen ei ole kieltäytymistä.
Asiallinen työnantaja laittaa viestiä perään. Hei yritin tavoitella. Koska tarvitsen työntekijää tietyksi ajaksi. Otatko yhteyttä tiettyyn aikaan mennessä.
Palstan trolli luulee jankkaavansa jollain puhelinsoitolla ilmoituksia työkkäriin.
Mulla on kahteen paikkaan 0- soppari, olen kotiäiti mutta teen välillä iltaisin/viikonloppuisin töitä jos itselle sopii.
Tämä aloitus ei tasan tarkkaan ole yrittäjän tekemä, vaan joku haluaa taas vaan lietsoa vihaa työnantajia kohtaan. Syitä voi vain arvailla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten parempi? Miten sinä järjestäisit nuo nollasopimustyöt sen jälkeen?
Ehkä se nollasoppari oli jo saanut työvuoroja jostain muualta.
Milloin työnantajat tajuavat, että saavat työsopimuksen mukaisen työntekijän? Jos haluaa hyviä tekijöitä, kannattaa tehdä hyviä sopimuksia.
Voi kysyä, mutta ei ole pakko ottaa vuoroa vastaan. Tässä ketjussahan haukuttiin 0-tuntilaista. Ei hänellä ole velvollisuutta puhelinpäivystää.