Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat auttoivat omia iäkkäitä vanhempiaan ja olettavat että nyt heidän lapset auttavat heitä... mutta

Vierailija
30.03.2025 |

Miten he tuntuvat täysin unohtavan että silloin heitä oli monta lasta auttamassa yhtä vanhusta ja heidän vanhempansa kuolivat nuorempina, jolloin avunantoa ei tarvittu samalla tavalla. 

Esim. isälläni oli neljä sisarusta, ei ollut niin raskasta kun viisi lasta auttoi yhdessä yhtä vanhusta. 

Nyt esim. mieheni ainoana lapsena joutuu auttamaan yksin omia vanhempiaan ja minä autan omia vanhempiani veljeni kanssa. Veli tosin asuu kaukana joten päävastuu on minulla. Tässä pitää siis hoitaa neljän seniorin asioita ja samaan aikaan on vielä omia alaikäisiä lapsia. 

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos loukkasin tai ärsytin jotakuta, pyytää 80 v.

Itsellä kai vähän piikit pystyssä koska niin paljon kohtaan kuitenkin alentuvaa kohtelua oletuksena että vanha ei ymmärrä eikä osaa mitään , tarvitsee vaan kuin lapselle lepertelyä.

Olin prisman itsepalvelukassalla, käytävällä edellä kulkeva lapsi sanoi kirkkaalla äänellä äidilleen, äiti, näiks sä sen kumaran vanhan mummon tuolla, osasiko se oikeesti ostaa itse. 

Vierailija
62/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten eivät hoitanut omia vanhempiaan, eivätkä auttaneet omia lapsiaan lastenlastensa hoidossa, mutta olettavat lastensa hoitavan heitä. Tyylejä on monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerien oli usein pakko jeesata omia vanhempiaan koska vuosisadan alkupuolella syntyneiden eläke oli todella huonom, sitä ei heille paljoa kertynyt. Nykyään tilanne on aivan toinen. Boomerit saavat tuplasti suurempaa eläkettä kuin vanhempansa.

Boomerit saavat enemmän eläkettä mitä moni 20-35 vuotias mies. Hoitakoot itse itsensä.

Jos 20-vuotiaana jää eläkkeelle ei eläke voi olla hyvä eikä vielä 35 v. 

Minulla on kai boomeriksi hyvä eläke, 1900 brutto.  Vähän yli mediaanieläkkeen .  Onhan se enemmän kun lapsenlapsi , lukiossa, saa kesätyöstään, totta.

Lapsillani kaik

SIis tuo, joka tienaa maisterina 1900?   Kyllä mun lapset ainakin täyssuomalaisia, Aalto -yliopiston käyneitä.

Lähihoitajien alkupalkka yli 2000, eikö lähemmä 3000 kun työvuosia tulee.

Vierailija
64/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näistä apua saamattomista huonokuntoisista eläkeläisistä voi varmasti mennä itseensä ja kysyä, että kuinka paljon he olivat auttamassa lapsiaan esim. silloin kun, kun lastenlapset oli pieniä. Silloin ollaan vielä aika nuoria eläkeläisiä. 

Näiden nuorempien eläkeläisten vanhemmat kyllä ovat auttaneet lastenlasten hoidossa, joten onko ihmekään, että lapsetkin sitten auttavat vanhempiaan, kun perheessä on auttamisen kulttuuri ja ollaan läheisiä. Nämä nyt nuoremmat eläkeläiset eivät itse vaan kerkiä mukanas auttamaan lastenlasten kanssa, kun on reissua ja harrastusta, ja ovat jo lapsensa kasvattaneet (eh?? Miten sitten itse käyttivät omia vanhempiaan aikanaan lastenhoitoapuna?!)

Vierailija
65/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet. Mun isovanhemmat ovat päässeet kohtuullisen aikaisin palvelutaloon. Juuri siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ryhtyä auttamaan. 

Isovanhemmat auttoivat kyllä meidän vanhempia. Lapsena olin kaikki lomat mummolassa, että vanhemmat sai huilata. 

Vierailija
66/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla syntyneiden vanhemmat pääsivät myös aika hyvin vanhustentaloihin ja tuetun asumisen piiriin. Mm. mummoni asui yksiössä talossa, jossa oli myös ruokala, vanhuksille yhteistoimintaa, fysioterapeutti ja jopa kampaaja kävivät talon järjestämänä. Mummoni ei ollut dementti ja kävelikin ihan kohtalaisen hyvin loppuun asti. 

Ei pidä paikkaansa, monien 50-luvulla syntyneiden vanhemmat elävät vieläkin.

Tuota lukua pitäisi siirtää 30 - 40-luvulla syntyneiden vanhempiin. 

Vierailija
67/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren ikäluokan vanhemmille riitti vielä vanhainkotipaikkoja ja palveluasuntoja. Olin 1990-luvun lupussa töissäkin yhdessä vanhainkodissa ja silloin sinne pääsi  vielä paljon paremmassakon kunnossa olevia kuin nyt ovat he joiden odotetaan pärjäävän kotona. On tiedetty vuosikymmeniä, että suuri ikäluokka vanhenee tiettynä ajan jaksona, mutta siihen ei alettu varautua millään tavalla ja nyt ihmetellään miten tämä asia hoidetaan ja millä rahalla. 

Vierailija
68/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolle itseään kehuvalle kasikymppiselle tiedoksi; kun sairastut muistisairauteen, et kykene mihinkään luettelemistasi asioista. Ikäiselläsi vanhemmallani on muistisairaus ja pian on seuraava osoite laitos.

En, mutta sitten en kehukaan.  Mutta miten tänne vaan sattuu ihmisiä joilla on neljä muistisairasta ja autettavaa. 

Pointti onkin, että sinäkin sairastut ennen kuolemasi, vaikka kuvittelet olevasi kuolematon. Niin kuvitteli vanhempanikin ennen kuin sairastui.

En kuvittele, asianikin olen järjestänyt.   Sukuni vain on ollut  hyväkuntoista kuolemaansa asti.  Äkkikuolema sit. Toivottavasti niin minullakin.

Ei tosiaan kaikki suuret ikäluokat ole autettavis, trumppikin hallitsee maailmaa, haloselta kysytään mielipiteitä, suo nyt tavalliselle  mummollekin oikeus kertoa että jokainen olemme yksilö

Vierailija
69/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla syntyneiden vanhemmat pääsivät myös aika hyvin vanhustentaloihin ja tuetun asumisen piiriin. Mm. mummoni asui yksiössä talossa, jossa oli myös ruokala, vanhuksille yhteistoimintaa, fysioterapeutti ja jopa kampaaja kävivät talon järjestämänä. Mummoni ei ollut dementti ja kävelikin ihan kohtalaisen hyvin loppuun asti. 

Suureen ikäluokkaan kuuluvat 1945-1949 syntyneet.

Vierailija
70/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalevit ja Marjatat ryöväsi nuorempien eläkerahat, kauppasivat tehtaa kiinaan ja kannattavat vielä miesten epätasa-arvoista pakkoarmeijaa. Hoitakoot itse itsensä.

"Kauppasivat tehtaan Kiinaan"??!!

Oletko ihan horisko??

Ei näitä tavikset ole tehneet vaan poliitikot. 

Vierailija
71/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuren ikäluokan vanhemmille riitti vielä vanhainkotipaikkoja ja palveluasuntoja. Olin 1990-luvun lupussa töissäkin yhdessä vanhainkodissa ja silloin sinne pääsi  vielä paljon paremmassakon kunnossa olevia kuin nyt ovat he joiden odotetaan pärjäävän kotona. On tiedetty vuosikymmeniä, että suuri ikäluokka vanhenee tiettynä ajan jaksona, mutta siihen ei alettu varautua millään tavalla ja nyt ihmetellään miten tämä asia hoidetaan ja millä rahalla. 

Eiköhän nyt siellä hoitokodeissa ole 90 kahta puolta?  Katselen hoitokotien videoita facesta, kyllä ne ovat vanhaa porukkaa joiden virikkeistä tuuttaavat videoita.  Synymäpäiväkakkuja 89, 92, 96- vuotiaille. 101-vuotias selma nukkui pois, muistokynttilä.

Toki terveys on erilainen, muistisairaus voi alkaa vaikka 50+.  Tai aivoninfarkti tms mikä aiheuttaa hoitotarpeen.  Sukulaistyttö sai 43-vuotoaana, 10 vuotta laitoksessa.

Vierailija
72/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolle itseään kehuvalle kasikymppiselle tiedoksi; kun sairastut muistisairauteen, et kykene mihinkään luettelemistasi asioista. Ikäiselläsi vanhemmallani on muistisairaus ja pian on seuraava osoite laitos.

En, mutta sitten en kehukaan.  Mutta miten tänne vaan sattuu ihmisiä joilla on neljä muistisairasta ja autettavaa. 

Pointti onkin, että sinäkin sairastut ennen kuolemasi, vaikka kuvittelet olevasi kuolematon. Niin kuvitteli vanhempanikin ennen kuin sairastui.

En kuvittele, asianikin olen järjestänyt.   Sukuni vain on ollut  hyväkuntoista kuolemaansa asti.  Äkkikuolema sit. Toivottavasti niin minullakin.

Ei tosiaan kaikki suuret ikä

Tottakai olemme yksilöitä jokainen, ihan kaikissa ikäluokissa. Mutta tässä ketjussa keskustellaan kulttuurin muutoksista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Joten ei meidän kenenkään yksilöllinen kokemus näitä ilmiötason muutoksia kumoa.

Vierailija
73/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuriin ikäluokkiin kuuluva leski-isäni saa parempaa eläkettä kuin minun palkkani, mutta on niin pihi ettei hanki siivoojaa. Kämppä haisee. Minun kai pitäisi hänen mielestään siivota, kun olen tytär, mutta en jaksa, kun teen töitä toisella paikkakunnalla ja on kaksi omaa alaikäistä lasta.

Kuvioon kuuluu tietenkin myös naisten vähättely ja homoviha. Raskasta seuraa vaikka tietenkin rakas.

Vierailija
74/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni näistä apua saamattomista huonokuntoisista eläkeläisistä voi varmasti mennä itseensä ja kysyä, että kuinka paljon he olivat auttamassa lapsiaan esim. silloin kun, kun lastenlapset oli pieniä. Silloin ollaan vielä aika nuoria eläkeläisiä. 

Näiden nuorempien eläkeläisten vanhemmat kyllä ovat auttaneet lastenlasten hoidossa, joten onko ihmekään, että lapsetkin sitten auttavat vanhempiaan, kun perheessä on auttamisen kulttuuri ja ollaan läheisiä. Nämä nyt nuoremmat eläkeläiset eivät itse vaan kerkiä mukanas auttamaan lastenlasten kanssa, kun on reissua ja harrastusta, ja ovat jo lapsensa kasvattaneet (eh?? Miten sitten itse käyttivät omia vanhempiaan aikanaan lastenhoitoapuna?!)

Siis suuret ikäluokat olivat jo työelämässä, eivöt he jättäneet työrään hoitaakseen lapsenlapsiaan, vaikka jatkuvasti jankutat siitä.(eikä sinun kantamasi kaunat ole yleistettävissä.)

Itsekin kyllä yleistän jos sanon suurten ikäluokkien olleen niitä jotka lähtivät kotiseudultaan kauemmas mistä töitä saivat. Eivät ne maalaisemännät joutaneet matkustamaan 300 -900 km hoitamaan lapsenlapsiaan.

Vierailija
75/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suureen ikäluokkaan kuuluvat 1945-1949 syntyneet.

Tämän keskustelun kannalta oleellisia ovat kyllä paljon myöhemminkin syntyneet ikäluokat. Lapsiluku on laskenut pitkällä aikavälillä. Vielä 50-luvullakin syntyneillä on usein useampi sisarus, vähintään yksi, mutta monilla kolmekin. Heidän vanhempansa ovat usein auttaneet heitä lastenhoidossa. Joten nämä on saaneet apuja, ja vanhemmat on hoidettu sisarusten kanssa yhdessä. Nyt sitten ihmettelevät, jos ei se heidän ainoa lapsensa auttele heitä eläkkeellä, vaikkeivät itse auttaneet lapsenlapsen hoidossa, kun ovat jo omansa hoitaneet. 

Vierailija
76/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuriin ikäluokkiin kuuluva leski-isäni saa parempaa eläkettä kuin minun palkkani, mutta on niin pihi ettei hanki siivoojaa. Kämppä haisee. Minun kai pitäisi hänen mielestään siivota, kun olen tytär, mutta en jaksa, kun teen töitä toisella paikkakunnalla ja on kaksi omaa alaikäistä lasta.

Kuvioon kuuluu tietenkin myös naisten vähättely ja homoviha. Raskasta seuraa vaikka tietenkin rakas.

Tämä. Minun isäni (ei vielä edes 70v) jaksaa jatkuvasti paasata poliittisia mielipiteitään. Hirveällä vimmalla ja mistään muusta ei voi puhua. Ja suorastaan kimpaantuu, jos mihinkään asiaan esittää eriävän mielipiteen tai toisen näkökulman. Todella raskasta seuraa. Aiemmin hän oli oikein hyvä keskustelija ja seuramies, mutta nykyään ihan mahdoton. Taas esim. jo edesmennyt mummoni oli oikein hyvää seuraa ja halusi ymmärtää maailman menoa 90-vuotiaaksi asti. 

Tuotakin kannattaa miettiä, jos tuntuu, ettei lapset ja lapsenlapset käy enää vierailulla. 

Vierailija
77/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis suuret ikäluokat olivat jo työelämässä, eivöt he jättäneet työrään hoitaakseen lapsenlapsiaan, vaikka jatkuvasti ja

Kyllä jättivät. Tiedän useankin tapauksen, jossa työelämässä ollut isovanhempi jäi varhaiseläkkeelle siinä vaiheessa, kun syntyi lapsenlapsia. Eläkeikä heillä oli muutenkin huomattavasti alhaisempi, kuin nyt eläkkeelle jäävillä. 

Vierailija
78/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä nyt iäkkäät ihmiset,  jos vanhempansa suuria ikäluokkia,  valittavat kun mummo ei hoitanut heidän lapsiaan.

No teillä oli jo toimiva päivähoitojärjestelmä.

Olen tässä talossa asunut nyt n 20 vuotta.  Silloin vielä niin minulla kuin naapureilla oli tuon tuosta lapsenlapsia viikonloppukylässä ja loma-aikoina.  Olimme siis eläkkeelle jääneitä n 15 vuotta sitten.  Yksi naapuripariskunta kävi pari kertaa viikossa 100 kmn päässä hakemassa lastenlastensa hoidosta  ja hoiti heitä kunnes vanhemmat ehtivät työjutuistaan kotiin.  Nythän lapsenlapsemme ovat jo nuoria aikuisia.

Minusta nömä vanhempiaan moittivat voisivat olla yleistömättä, heillä on ollut huonot välit vanhempiinsa, syystä tai toisesta.  Silloin he hoitivat lapsensa täysin  itse ja nyt eivät välitä vanhempiaan auttaa.  Se on ihan OK mutta miksi vääntää aivopesua "kaikki suuret ikäluokat "

Vierailija
79/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerien oli usein pakko jeesata omia vanhempiaan koska vuosisadan alkupuolella syntyneiden eläke oli todella huonom, sitä ei heille paljoa kertynyt. Nykyään tilanne on aivan toinen. Boomerit saavat tuplasti suurempaa eläkettä kuin vanhempansa.

Boomerit saavat enemmän eläkettä mitä moni 20-35 vuotias mies. Hoitakoot itse itsensä.

Jos 20-vuotiaana jää eläkkeelle ei eläke voi olla hyvä eikä vielä 35 v. 

Minulla on kai boomeriksi hyvä eläke, 1900 brutto.  Vähän yli mediaanieläkkeen .  Onhan se enemmän kun lapsenlapsi , lukiossa, saa kesätyöstään, totta.

Lapsillani kaikilla yli 5000 kuussa palkka

Älä viitsi. Lähihoitajat tienaavat enemmän. Vaihda alaa. Mun akateemiset lapset palkka yli 5000 jokaisella.

Et ole huomannut miten heikko työllisyystilanne on. Ja ei edes akateemisilla palkka useinkaan ole noin hyvä kuin sun lapsilla. Esim. mun puoliso on ollut yläkoulun opettaja vuosikymmeniä eikä todellakaan saa noin hyvää palkkaa. 

Vierailija
80/161 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis suuret ikäluokat olivat jo työelämässä, eivöt he jättäneet työrä

Eläkeikä 63 v. Kyllä suurten ikäluokkien jälkeen on jäänyt jo 15 ikäluokkaa eläkkeelle. 

Ikäiselläni opettajallani oli eläkeikä 64 v  , oli vuoden kauemmin töissä kuin minä.