Suuret ikäluokat auttoivat omia iäkkäitä vanhempiaan ja olettavat että nyt heidän lapset auttavat heitä... mutta
Miten he tuntuvat täysin unohtavan että silloin heitä oli monta lasta auttamassa yhtä vanhusta ja heidän vanhempansa kuolivat nuorempina, jolloin avunantoa ei tarvittu samalla tavalla.
Esim. isälläni oli neljä sisarusta, ei ollut niin raskasta kun viisi lasta auttoi yhdessä yhtä vanhusta.
Nyt esim. mieheni ainoana lapsena joutuu auttamaan yksin omia vanhempiaan ja minä autan omia vanhempiani veljeni kanssa. Veli tosin asuu kaukana joten päävastuu on minulla. Tässä pitää siis hoitaa neljän seniorin asioita ja samaan aikaan on vielä omia alaikäisiä lapsia.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mukava auttaa omia vanhempia.Missään ei ole niin perhevihamielistä porukkaa kuin Suomessa.
Olisi ihan ok, jos olisi sisaruksia jakamassa taakkaa. Nyt on liikaa, voimat ei riitä. Ymmärrätkö tätä?
Ap
Tämä on totta, ja teillä on vielä niitä vanhuksia useampia kaitsittavana. Muutenkin on hyvä, että joku jonka kanssa jakaa huolet vanhemmista. Veljesi voi varmasti kuitenkin osallistua etäältä, joko hoitamalla esim. pankki-, vakuutus-, verotus yms. asiat tai maksamalla jonkin palvelun.
Olen 80, lasteni appivanhemmat samoja ikiä ja naapuristo. En tiedä ketään autettavaa kotona asuvaa. Nuorimman appekset, 70+, pystyvät vielä lapsenvahdiksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerien oli usein pakko jeesata omia vanhempiaan koska vuosisadan alkupuolella syntyneiden eläke oli todella huonom, sitä ei heille paljoa kertynyt. Nykyään tilanne on aivan toinen. Boomerit saavat tuplasti suurempaa eläkettä kuin vanhempansa.
Boomerit saavat enemmän eläkettä mitä moni 20-35 vuotias mies. Hoitakoot itse itsensä.
Jos 20-vuotiaana jää eläkkeelle ei eläke voi olla hyvä eikä vielä 35 v.
Minulla on kai boomeriksi hyvä eläke, 1900 brutto. Vähän yli mediaanieläkkeen . Onhan se enemmän kun lapsenlapsi , lukiossa, saa kesätyöstään, totta.
Lapsillani kaikilla yli 5000 kuussa palkka
Minulla on yliopistokoulutus (FM) ja saan palkkaa yhtä paljon kuin sinä saat eläkettä.
Ap:llä on alaikäiset lapset ja omat vanhemmat vanhuksia jotka tarvitsevat hoivaa. Eli teidän suvussa on lisäännytty todella vanhoina tai geeneissä vikaa kun nuorempina jo tarvitsevat niin apua. Sekä minun että puolisoni vanhemmat ovat vielä alle kuusikymppisiä ja lapset jo koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mukava auttaa omia vanhempia.Missään ei ole niin perhevihamielistä porukkaa kuin Suomessa.
Olisi ihan ok, jos olisi sisaruksia jakamassa taakkaa. Nyt on liikaa, voimat ei riitä. Ymmärrätkö tätä?
Ap
Tämä on totta, ja teillä on vielä niitä vanhuksia useampia kaitsittavana. Muutenkin on hyvä, että joku jonka kanssa jakaa huolet vanhemmista. Veljesi voi varmasti kuitenkin osallistua etäältä, joko hoitamalla esim. pankki-, vakuutus-, verotus yms. asiat tai maksamalla jonkin palvelun.
Olen 80, lasteni appivanhemmat samoja ikiä ja naapuristo. En tiedä ketään autettavaa kotona asuvaa. Nuorimman appekset, 70+, pystyvät vielä lapsenvahdiksikin.
Ajatteletko avun vain fyysisenä "hoivana"? Itse ainakin autan hyvin paljon digiasioissa kun vanhemmat ei oikein koskaan ole oppineet käyttämään tietokonetta, joudun "suomentamaan" lääkärilausuntoja jne. Lisäksi joudun kyyditsemään usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurista ikäluokista on jo liki puolet kenenkään haittana olemasta pois.
Aika harvinaista jos aloittajalla ja puolisollaan on molemmat vanhemmat vielä elossa.
Ja nuorimmat suuret ikäluokat täyttävät 75, harvapa sen ikäisenä vielä mitään apua tarvitsee.
Tilastoharha. Niistä jotka sai lapsia, on reilusti yli puolet elossa.
Ja kyllä 75-vuotiailla on monenlaista kremppaa jo, osa on luopunut ajokortistakin. Myös digiasioihin moni tarvitsee apua.
Joku kremppa ei vielä aiheuta avun tarvetta. Kokemusasiantuntijana sanoo itse pärjäävä 80 v. Sisaruksistani olen 40-luvulla syntyneistä ainoa elossa oleva. Tässä talossa jossa asun olemme leskiä, joko vaimo tai mies kuollut. Yksi pari taitaa vielö kumpikin autoon istua kun lähtevät asioille.
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneiden vanhemmat pääsivät myös aika hyvin vanhustentaloihin ja tuetun asumisen piiriin. Mm. mummoni asui yksiössä talossa, jossa oli myös ruokala, vanhuksille yhteistoimintaa, fysioterapeutti ja jopa kampaaja kävivät talon järjestämänä. Mummoni ei ollut dementti ja kävelikin ihan kohtalaisen hyvin loppuun asti.
Näin itsekin muistan omien isovanhempieni kohdalla. Olivat aika hyväkuntoisina jo palvelutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen 80, lasteni appivanhemmat samoja ikiä ja naapuristo. En tiedä ketään autettavaa kotona asuvaa. Nuorimman appekset, 70+, pys
Täällä ainakin on palvelubussi. Jos autosta luovun, tilaan sen ja se heittää terveyskeskukseen bussimaksun hinnalla. Laskut voisin laittaa kuoressa pankkiin tai suoraveloituksena. Sit tietysti pahempi jos lukutaito menee.
Tarkoitukseni ei ole kehua, nyt vaan tunnen vain pärjääviä ikätovereita, heissä, joita ei ole vielä hautausmaalle viety.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on alaikäiset lapset ja omat vanhemmat vanhuksia jotka tarvitsevat hoivaa. Eli teidän suvussa on lisäännytty todella vanhoina tai geeneissä vikaa kun nuorempina jo tarvitsevat niin apua. Sekä minun että puolisoni vanhemmat ovat vielä alle kuusikymppisiä ja lapset jo koulussa.
Todella vanhoina? Onko sinulla heikko laskutaito?
47-vuotiaalla voi olla vaikkapa 77-vuotiaat vanhemmat ja teini-ikäisiä lapsia eli on lisännytty kolmenkympin tienoilla.
(Naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 29,6 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31,2 vuotta. Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I g o r tekee mielellään näitä aloituksia
Juurikin näin
Juurikin ei ole suomenkielen sana.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä isovanhemmat oli 50 v tai nuorempia lastenlasten syntyessä niin etkö osaa laskea että teillä on lisäännytty selvästi keskimääräistä nuorempina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneiden vanhemmat pääsivät myös aika hyvin vanhustentaloihin ja tuetun asumisen piiriin. Mm. mummoni asui yksiössä talossa, jossa oli myös ruokala, vanhuksille yhteistoimintaa, fysioterapeutti ja jopa kampaaja kävivät talon järjestämänä. Mummoni ei ollut dementti ja kävelikin ihan kohtalaisen hyvin loppuun asti.
Näin itsekin muistan omien isovanhempieni kohdalla. Olivat aika hyväkuntoisina jo palvelutalossa.
Mun vanhemmat asuivat itsenäisesti omistus yksiössään, kirkolla kylläkin, kumpikin kuoli 86 v neljä vuotta oli väliä. Isä ei olisi pärjännyt yksin mutta kuoli ensin. Äiti pärjäsi hyvin, itse soitti taksinkin kun tuli huono olo ja yöllä kuoli sairaalan päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerien oli usein pakko jeesata omia vanhempiaan koska vuosisadan alkupuolella syntyneiden eläke oli todella huonom, sitä ei heille paljoa kertynyt. Nykyään tilanne on aivan toinen. Boomerit saavat tuplasti suurempaa eläkettä kuin vanhempansa.
Boomerit saavat enemmän eläkettä mitä moni 20-35 vuotias mies. Hoitakoot itse itsensä.
Jos 20-vuotiaana jää eläkkeelle ei eläke voi olla hyvä eikä vielä 35 v.
Minulla on kai boomeriksi hyvä eläke, 1900 brutto. Vähän yli mediaanieläkkeen . Onhan se enemmän kun lapsenlapsi , lukiossa, saa kesätyöstään, totta.
Lapsillani kaikilla yli 5000 kuussa palkka
Kun 35 v "jää" eläkkeelle, hän saa eläkkeen sen mukaan mikä se olisi tullut olemaan peilattuna viimeisiin työvuosiinsa, eikä kertymän mukaan.
Varaa palkata siivooja kerran pari kkssa, liinavaatteet pesulaan, haetaan ja tuodaan, ikkunanpesijä pari kolme kertaa vuodessa, kaupasta ruoat tilata koneella, sitten voi tilata valmiita ruokia jostain palvelusta,
Eivät muuten auttaneet. Ex-anopillani oli seitsemän lasta joista neljä ensimmäistä kuuluivat suuriin ikäluokkiin, eikä kukaan heistä hoitanut vanhoja vanhempiaan. Yksityiseen hoivakotiin dumppasivat.
Olen 72 v, autoin vanhempiani, mutta en odota, että lapseni auttavat minua. Toivoisin, että lapseni jättäisivät minut rauhaan, koko ajan pitää olla lapsenvahtina hJa kuljettamassa, kotiinkin pitäisi noita lapsia koko ajan ottaa hoitoon.
JÄTTÄKÄÄ VANHEMPANNE RAUHAAN, HOITAKAA PENIKKANNE ITSE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvinaista jos aloittajalla ja puolisollaan on molemmat vanhemmat vielä elossa.
Ja nuorimmat suuret ikäluokat täyttävät 75, harvapa sen ikäisenä vielä mitään apua tarvitsee.
Ja kyllä 75-vuotiailla on monenlaista kremppaa jo, osa on luopunut ajokortistakin. Myös digiasioihin moni tarvitsee apua.
Joku kremppa ei vielä aiheuta avun tarvetta. Kokemusasiantuntijana sanoo itse pärjäävä 80 v. Sisaruksistani olen 40-luvulla syntyneistä ainoa elossa oleva. Tässä talossa jossa asun olemme leskiä, joko vaimo tai mies kuollut. Yksi pari taitaa vielö kumpikin autoon is
Ahaa. No anoppi just soitti ja pyysi apua mm. ikkunoiden pesuun ja verhojen ripustamiseen "kun on niin paljon kremppaa".
Vierailija kirjoitti:
Kalevit ja Marjatat ryöväsi nuorempien eläkerahat, kauppasivat tehtaa kiinaan ja kannattavat vielä miesten epätasa-arvoista pakkoarmeijaa. Hoitakoot itse itsensä.
Mitähän v.ttua sinäkin mahdat selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kremppa ei vielä aiheuta avun tarvetta. Kokemusasiantuntijana sanoo itse pärjäävä 80 v. Sisaruksistani olen 40-luvulla syntyneistä ainoa elossa oleva. Tässä talossa jossa asun olemme leskiä, joko vaimo tai mies kuollut. Yksi pari taitaa vielö kumpikin autoon is
Digineuvontaa on tarjolla. Laskujen maksaminen hoituu jos ei itse osaa niin pankki hoitaa, opettelee maksamaan kännykällä, itse menen etusormella pankkiin, yksinkertaista ja helppoa.
Oma äitini on syntynyt ennen sotia, eikä hänkään auttanut ikääntynyttä äitään. Antoi dementoitua rauhassa, potkaisi vanhainkotiin ja myi mummon asunnon.
Toisaalta äitini ei hoitanut omia lapsiaankaan, lastenlapsista puhumattakaan, joten nyt hän saa pärjätä miten parhaaksi taitaa.