Suuret ikäluokat auttoivat omia iäkkäitä vanhempiaan ja olettavat että nyt heidän lapset auttavat heitä... mutta
Miten he tuntuvat täysin unohtavan että silloin heitä oli monta lasta auttamassa yhtä vanhusta ja heidän vanhempansa kuolivat nuorempina, jolloin avunantoa ei tarvittu samalla tavalla.
Esim. isälläni oli neljä sisarusta, ei ollut niin raskasta kun viisi lasta auttoi yhdessä yhtä vanhusta.
Nyt esim. mieheni ainoana lapsena joutuu auttamaan yksin omia vanhempiaan ja minä autan omia vanhempiani veljeni kanssa. Veli tosin asuu kaukana joten päävastuu on minulla. Tässä pitää siis hoitaa neljän seniorin asioita ja samaan aikaan on vielä omia alaikäisiä lapsia.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden vanhemmat myös pitivät kunnia-asiana jättää edes jotain perintöä lapsilleen. Mummonikin (20-luvulla syntynyt) eli todella pihisti, eikä kuluttanut itseensä mitään, ja äitini sitten saikin mummon tuloihin suhteutettuna yllättävän suuren perinnön. Mummoni myös auttoi äitiäni lastenhoidossa harva se päivä.
Nämä nyt eläkkeellä olevat (kuten tuo itse perinnön saanut äitini) taas meinaa aika suurella todennäköisyydellä pistää kaikki rahat tuulemaan itseensä. On hienot autot, matkustellaan ja eläkettä saavat enemmän kuin moni lapsiperheen vanhempi saa palkkaa. On siis vähän hassua, jos ajattelevat, että näiden lapsiperheiden vanhempien pitäisi auttaa noita eläkeläisiä. Dynamiikka eläkeläisten ja työssäkäyvien välillä on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä.
Muista nyt taas kerran keski-eläkkeen määrä. Se on siis alle 2000e/brutto. Todella suurituloiset eläkeläiset (hyvin harvat) nostavat eläkkeiden keskiarvoa. Joten suurin osa jää n 1500e kieppeille. Siitä verot. Lopuilla ei todellakaan ostella autoja/matkustella..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä suhde iäkkääseen vanhempaani. Olen hänen luonaan kaikki viikonloput, jolloin siivoan ja teen seuraavan viikon ruuat.
Milloin olet lastesi kanssa? Puolisoa ei taida olla?
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
" Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden vanhemmat myös pitivät kunnia-asiana jättää edes jotain perintöä lapsilleen. Mummonikin (20-luvulla syntynyt) eli todella pihisti, eikä kuluttanut itseensä mitään, ja äitini sitten saikin mummon tuloihin suhteutettuna yllättävän suuren perinnön. Mummoni myös auttoi äitiäni lastenhoidossa harva se päivä.
Nämä nyt eläkkeellä olevat (kuten tuo itse perinnön saanut äitini) taas meinaa aika suurella todennäköisyydellä pistää kaikki rahat tuulemaan itseensä. On hienot autot, matkustellaan ja eläkettä saavat enemmän kuin moni lapsiperheen vanhempi saa palkkaa. On siis vähän hassua, jos ajattelevat, että näiden lapsiperheiden vanhempien pitäisi auttaa noita eläkeläisiä. Dynamiikka eläkeläisten ja työssäkäyvien välillä on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä.Todella suurituloiset eläkeläiset (hyvin harvat) nostavat eläkkeiden keskiarvoa. Joten suurin osa jää n 1500e kieppeille. Siitä verot. Lopuilla ei todellakaan ostella autoja/matkustella
Väärin. Mediaanieläke oli viime vuonna n. 1850 €. Vanhuuseläkeläisillä mediaani vielä paljon suurempi. Ja se mediaani siis tarkoittaa että 50 % saa yli sen ja 50 % alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneiden vanhemmat pääsivät myös aika hyvin vanhustentaloihin ja tuetun asumisen piiriin. Mm. mummoni asui yksiössä talossa, jossa oli myös ruokala, vanhuksille yhteistoimintaa, fysioterapeutti ja jopa kampaaja kävivät talon järjestämänä. Mummoni ei ollut dementti ja kävelikin ihan kohtalaisen hyvin loppuun asti.
Ei pidä paikkaansa, monien 50-luvulla syntyneiden vanhemmat elävät vieläkin.
Tuota lukua pitäisi siirtää 30 - 40-luvulla syntyneiden vanhempiin.
Suureen ikäluokkaan kuuluvat 1945-1949 syntyneet.
Tämän keskustelun kannalta oleellisia ovat kyllä paljon myöhemminkin syntyneet ikäluokat. Lapsiluku on laskenut pitkällä aikavälillä. Vielä 50-luvullakin syntyneillä on usein useampi sisa
Olosuhteet muuttuvat, työelämällä on omat vaatimuksensa eivätkä kaikki voi asua lähellä ikääntyviä vanhempiaan. Minä asuin ikääntyvän vanhempani kanssa, jolla oli neurologinen sairaus ja ajan myötä muitakin sairauksia ja voin sanoa ettei se helppoa ollut, kun yritti itse käydä samalla töissä.
Mielenkiintoista, että Suomessa ollaan näin vihamielisiä vanhoja ihmisiä kohtaan. Omat vanhemmatkin työnnetään heti vanhainkotiin, jos mahdollista. Jossain Italiassa taas on ihan tavallista, että kolme sukupolvea asuu saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että Suomessa ollaan näin vihamielisiä vanhoja ihmisiä kohtaan. Omat vanhemmatkin työnnetään heti vanhainkotiin, jos mahdollista. Jossain Italiassa taas on ihan tavallista, että kolme sukupolvea asuu saman katon alla.
Juu, isovanhemmat hoitavat siellä Italiassa lapsenlapsia, toisin kuin täällä. Se on kumma, kun ihmisystävällisyys alkaa kiinnostaa vasta siinä kohtaa kun ollaan itse saamapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Minä koen raskaaksi ihan jo sen kun anoppi soittaa usein iltaisin (mieheni on iltaisin yleensä töissä ja hänelle ei voi soittaa) ja valittelee yksinäisyyttään ja ahdistustaan. En tiedä miten tuon ongelman ratkaisisi. Anoppi ei halua soitella mihinkään tuntemattomiin "auttaviin numeroihin".
Anoppi kuitenkin vaikuttaa luottavan sinuun aika paljon, jos sinulle soittelee ja kertoo ahdistuksistaan. Monet anopit eivät luota lainkaan lastensa puolisoihin tai ovat muuten melko etäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, isovanhemmat hoitavat siellä Italiassa lapsenlapsia, toisin kuin täällä. Se on kumma, kun ihmisystävällisyys alkaa kiinnostaa vasta siinä kohtaa kun ollaan itse saamapuolella.
Näin juuri. Meilläkin isovanhemmat kiinnostui lapsenlapsista vasta kun näitä ei tarvinnut enää hoitaa. No ei lapsenlapsia kiinnosta tuntemattomat vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä koen raskaaksi ihan jo sen kun anoppi soittaa usein iltaisin (mieheni on iltaisin yleensä töissä ja hänelle ei voi soittaa) ja valittelee yksinäisyyttään ja ahdistustaan. En tiedä miten tuon ongelman ratkaisisi. Anoppi ei halua soitella mihinkään tuntemattomiin "auttaviin numeroihin".
Anoppi kuitenkin vaikuttaa luottavan sinuun aika paljon, jos sinulle soittelee ja kertoo ahdistuksistaan. Monet anopit eivät luota lainkaan lastensa puolisoihin tai ovat muuten melko etäisiä.
Tällä hetkellä ottaisin mieluummin sen etäisemmän suhteen. Minä en ole terapeutti.
Niin, suurimmat ikäluokathan on näitä 90-luvun alussa syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä aina noinkaan. Isovanhemmat voi olla sielläkin jo sen verran huonossa kunnossa, etteivät jaksa hoitaa lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että romahdan itse tämän taakan alle. Silloin ei kukaan näistä saa enää vähääkään apua.
Tämän takia pitäisi hankkia useampi lapsi. Jos on vaikka kolmekin lasta, niin sekin helpottaa jo paljon, kun hoitovastuun voi jakaa kolmella. Viisi lasta olisi toki vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, suurimmat ikäluokathan on näitä 90-luvun alussa syntyneitä.
Hohhoijaa. Odotinkin että joku "näppärä" tulee laittamaan tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että romahdan itse tämän taakan alle. Silloin ei kukaan näistä saa enää vähääkään apua.
Tämän takia pitäisi hankkia useampi lapsi. Jos on vaikka kolmekin lasta, niin sekin helpottaa jo paljon, kun hoitovastuun voi jakaa kolmella. Viisi lasta olisi toki vielä parempi.
Myöhäistä tähän hätään. 70-luvulla lapsiluku jäi hyvin pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Hv. Siellä Italiassa on ihan eri varallisuusaste tällä pitää katsos tehdä töitäkin elääjseen. Lisäksi suomalaiset vanhukset on kitiseviä, ja itsekkäitä päsmäröitsijlitä. Ei niiden kanssa kukaan halua olla.
Tuntemani nyt jo ikärouva sanoi voivansa muuttaa pois omakotitalosta miehensä kuoleman jälkeen, mitä ei tarvinnut tehdä, koska pystyi silloin huolehtimaan kaikesta itse. Nykyään tilanne on päinvastoin, linnottautuu yhteen huoneeseen makaamaan ja odottaa palvelua ja kaikesta huolehtimista.Palvelutaloon olisi mahdollista hakea ja päästä, mutta nyt ei käy millään ja omaiset väsyneitä hoitamaan häntä, asioitaan ja kiinteistöä omien töidensä ja talonsa ohella. Mieli on niin kovin muuttunut ajan saatossa ja toivon vaan ettei itsestäni tule samankaltaista vanhusta.
Vierailija kirjoitti:
Siis naiset jäi eläkkeelle lapsenlapsen syntyessä? Ei jäänyt, ei päässyt. Lapsenlapsi ei ole mikään sairaus.
En tietenkään lapsena tätä ajatellut, mutta kuulin myöhemmin, että mun mummoni otti usein palkattomia vapaapäiviä hoitaakseen meitä lapsenlapsiaan (ja esim. otti perjantain vapaaksi valmistautuakseen ruokineen päivineen hoitamaan meitä viikonlopun). Olen syntynyt 80-luvulla.