Suuret ikäluokat auttoivat omia iäkkäitä vanhempiaan ja olettavat että nyt heidän lapset auttavat heitä... mutta
Miten he tuntuvat täysin unohtavan että silloin heitä oli monta lasta auttamassa yhtä vanhusta ja heidän vanhempansa kuolivat nuorempina, jolloin avunantoa ei tarvittu samalla tavalla.
Esim. isälläni oli neljä sisarusta, ei ollut niin raskasta kun viisi lasta auttoi yhdessä yhtä vanhusta.
Nyt esim. mieheni ainoana lapsena joutuu auttamaan yksin omia vanhempiaan ja minä autan omia vanhempiani veljeni kanssa. Veli tosin asuu kaukana joten päävastuu on minulla. Tässä pitää siis hoitaa neljän seniorin asioita ja samaan aikaan on vielä omia alaikäisiä lapsia.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Boomerien oli usein pakko jeesata omia vanhempiaan koska vuosisadan alkupuolella syntyneiden eläke oli todella huonom, sitä ei heille paljoa kertynyt. Nykyään tilanne on aivan toinen. Boomerit saavat tuplasti suurempaa eläkettä kuin vanhempansa.
Kuka saa kuka ei.Täytyy olla suuret palkat jos eläkekkin on suuri.Kyllä se on suuri aika harvoilla eläkeläisillä.Äitini sai parempaa eläkettä kuin minä saan nykyään.Joten älä kirjoita jos et asioista varmasti tiedä.Lehdet kirjoittaa jo palkoistakin ihan liian suuria lukuja vaikka niistä ottaisi verot pois niin en ikinä ole saanut niin suurta palkkaa .40 vuotta työtä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen 72 v, autoin vanhempiani, mutta en odota, että lapseni auttavat minua. Toivoisin, että lapseni jättäisivät minut rauhaan, koko ajan pitää olla lapsenvahtina hJa kuljettamassa, kotiinkin pitäisi noita lapsia koko ajan ottaa hoitoon.
JÄTTÄKÄÄ VANHEMPANNE RAUHAAN, HOITAKAA PENIKKANNE ITSE.
Jos sulla on niin pieniä lapsenlapsia että pitää vielä hoitaa ja vahtia niin olet ollut aika vanha äiti ikäluokkaasi suhteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Varaa palkata siivooja kerran pari kkssa, liinavaatteet pesulaan, haetaan ja tuodaan, ikkunanpesijä pari kolme kertaa vuodessa, kaupasta ruoat tilata koneella, sitten voi tilata valmiita ruokia jostain palvelusta,
Laskut hoitaa pankki, suoraveloitus jos ei uskalla maksaa kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurista ikäluokista on jo liki puolet kenenkään haittana olemasta pois.
Aika harvinaista jos aloittajalla ja puolisollaan on molemmat vanhemmat vielä elossa.
Ja nuorimmat suuret ikäluokat täyttävät 75, harvapa sen ikäisenä vielä mitään apua tarvitsee.
Tilastoharha. Niistä jotka sai lapsia, on reilusti yli puolet elossa.
Ja kyllä 75-vuotiailla on monenlaista kremppaa jo, osa on luopunut ajokortistakin. Myös digiasioihin moni tarvitsee apua.
Joku kremppa ei vielä aiheuta avun tarvetta. Kokemusasiantuntijana sanoo itse pärjäävä 80 v. Sisaruksistani olen 40-luvulla syntyneistä ainoa elossa oleva. Tässä talossa jossa asun olemme leskiä, joko vaimo tai mies kuoll
94 vuotias sinkkusisareni laittoi laskunsa kirjekuoreen. Pärjäsi siihen ikään, sitten kun avun tarve tuli, ei sitä ehtinyt saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mukava auttaa omia vanhempia.Missään ei ole niin perhevihamielistä porukkaa kuin Suomessa.
Olisi ihan ok, jos olisi sisaruksia jakamassa taakkaa. Nyt on liikaa, voimat ei riitä. Ymmärrätkö tätä?
Ap
Minulla on monta sisarusta, kukaan heistä ei auta. Yksin teen kaiken. sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 72 v, autoin vanhempiani, mutta en odota, että lapseni auttavat minua. Toivoisin, että lapseni jättäisivät minut rauhaan, koko ajan pitää olla lapsenvahtina hJa kuljettamassa, kotiinkin pitäisi noita lapsia koko ajan ottaa hoitoon.
JÄTTÄKÄÄ VANHEMPANNE RAUHAAN, HOITAKAA PENIKKANNE ITSE.Jos sulla on niin pieniä lapsenlapsia että pitää vielä hoitaa ja vahtia niin olet ollut aika vanha äiti ikäluokkaasi suhteutettuna.
Monet mummot on ilomielin lastenlastensa kanssa.
Tuolle itseään kehuvalle kasikymppiselle tiedoksi; kun sairastut muistisairauteen, et kykene mihinkään luettelemistasi asioista. Ikäiselläsi vanhemmallani on muistisairaus ja pian on seuraava osoite laitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa palkata siivooja kerran pari kkssa, liinavaatteet pesulaan, haetaan ja tuodaan, ikkunanpesijä pari kolme kertaa vuodessa, kaupasta ruoat tilata koneella, sitten voi tilata valmiita ruokia jostain palvelusta,
Suoraveloitus toimii vain toistuviin laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurista ikäluokista on jo liki puolet kenenkään haittana olemasta pois.
Aika harvinaista jos aloittajalla ja puolisollaan on molemmat vanhemmat vielä elossa.
Ja nuorimmat suuret ikäluokat täyttävät 75, harvapa sen ikäisenä vielä mitään apua tarvitsee.
Tilastoharha. Niistä jotka sai lapsia, on reilusti yli puolet elossa.
Ja kyllä 75-vuotiailla on monenlaista kremppaa jo, osa on luopunut ajokortistakin. Myös digiasioihin moni tarvitsee apua.
Joku kremppa ei vielä aiheuta avun tarvetta. Kokemusasiantuntijana sanoo itse pärjäävä 80 v. Sisaruksistani olen 40-luvulla syntyneistä ainoa elossa oleva. Tässä talossa jossa asun olemme leskiä, joko vaimo tai mies kuoll
Kerro anopillesi että siivousliikkeistä saa apua alvittomana. Kunnan vanhuspalveluista saa luettelon jotka voivat alvittoman palvelun myydä. Silti siitä saa kotitalousvähennyksen.
Ei tulis mieleen lapsilla passauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on pankeilla vielä laskut kuoressa palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei tarvitsekaan kuin kävellä 3 km sinne postilaatikolle
Vierailija kirjoitti:
Tuolle itseään kehuvalle kasikymppiselle tiedoksi; kun sairastut muistisairauteen, et kykene mihinkään luettelemistasi asioista. Ikäiselläsi vanhemmallani on muistisairaus ja pian on seuraava osoite laitos.
En, mutta sitten en kehukaan. Mutta miten tänne vaan sattuu ihmisiä joilla on neljä muistisairasta ja autettavaa.
Mun eläkkeellä oleva äitini on paljon minua varakkaampi. On edullinen omistusasuntokin. Ei mulla ole mitään saumaa antaa yhtään rahaa työmarkkinatuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei tarvitsekaan kuin kävellä 3 km sinne postilaatikolle
Kai nyt täytyy jokaisen kaupassakin käydä, millä sitten käykin. Taksilla, rollaattorilla, palvelubussilla, omalla autolla.
Boomereiden vanhemmat myös pitivät kunnia-asiana jättää edes jotain perintöä lapsilleen. Mummonikin (20-luvulla syntynyt) eli todella pihisti, eikä kuluttanut itseensä mitään, ja äitini sitten saikin mummon tuloihin suhteutettuna yllättävän suuren perinnön. Mummoni myös auttoi äitiäni lastenhoidossa harva se päivä.
Nämä nyt eläkkeellä olevat (kuten tuo itse perinnön saanut äitini) taas meinaa aika suurella todennäköisyydellä pistää kaikki rahat tuulemaan itseensä. On hienot autot, matkustellaan ja eläkettä saavat enemmän kuin moni lapsiperheen vanhempi saa palkkaa. On siis vähän hassua, jos ajattelevat, että näiden lapsiperheiden vanhempien pitäisi auttaa noita eläkeläisiä. Dynamiikka eläkeläisten ja työssäkäyvien välillä on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä.
Aloittajan kuvaama tilanne on kyllä ihan tunnistettu yhteiskunnallisena ilmiönä, joka asiantuntijoissakin aiheuttaa jossain määrin huolta. Nykyisin moni viisikymppinen huolehtii omien lastensa ja työuransa ohessa myös ikääntyvistä vanhemmistaan ja on vaarassa uupua. Tässä maassa ei ole varaa menettää yhtään työiässä olevaa ennenaikaisesti esimerkiksi uupumuksen takia. Siksi esimerkiksi säästöt vanhuspuolella koskettavat muitakin kuin vanhusta.
Moni perhe on ollut yksi- tai kaksilapsinen, joten vastuunjakajia on vähemmän kuin aiemmilla ikäluokilla. Yhä huonompikuntoisia ja iäkkäämpiä ihmisiä asuu kotona, joiden auttamisessa useimmiten myös läheisillä on iso rooli. Tämän tajuaa vasta sitten, kun on itse tilanteessa, jossa oman elämän lisäksi onkin yhtäkkiä vanhempi tai molemmat huolehdittavana. Tilanne ei ole helppo.
Esimerkiksi itselläni on tilanne, että isäni kuoli yllättäen ja äitini oli tottunut siihen, että miehensä kuskaa joka paikkaan ovelta ovelle, huolehtii ison omakotitalon ulkotöistä sekä myös sisätöistä hyvin pitkälle. Äidilläni on ajokortti ja auto, mutta isäni kuoleman jälkeen olen joutunut häntä kuskaamaan viikoittain kauppaan ja muille asioille. Hän ei ole mihinkään muuhun suostunut. Vetoaa vain siihen, että kyllä pitää auttaa, ketään ei saa jättää yksin ja, että auttoivat hänenkin äitiään. Heitä oli kolme sisarusta jakamassa vastuuta sekä myös meitä lapsenlapsia auttamassa. Mummo tosin hoiteli esimerkiksi kauppa-asiat omatoimisesti. Äitini ei tunnu ymmärtävän sitä, että minä olen ainoa ja toki puolisoni on auttanut myös. Puolisollani on vielä iäkkäämmät vanhemmat, jotka niin ikään tarvitsevat enemmän huomiota ja apua. Teemme molemmat vastuullista asiantuntijatyötä sekä toimimme yrittäjinä. Tilanne ei ole helppo, vaan äärimmäisen raskas.
Äidilläni oli rankkaa.
Hän oli ainoa lapsi ja jäi yksinhuoltajaksi isäni kuoltua. Teki vielä fyysisesti raskasta työtä. Silti kävi toisella paikkakunnalla auttamassa iäkkäitä vanhempiaan. En tiedä mistä hän löysi voimia siihen kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta sitten en kehukaan. Mutta miten tänne vaan sattuu ihmisiä joilla on neljä muistisairasta ja autettavaa.
Pointti onkin, että sinäkin sairastut ennen kuolemasi, vaikka kuvittelet olevasi kuolematon. Niin kuvitteli vanhempanikin ennen kuin sairastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerien oli usein pakko jeesata omia vanhempiaan koska vuosisadan alkupuolella syntyneiden eläke oli todella huonom, sitä ei heille paljoa kertynyt. Nykyään tilanne on aivan toinen. Boomerit saavat tuplasti suurempaa eläkettä kuin vanhempansa.
Boomerit saavat enemmän eläkettä mitä moni 20-35 vuotias mies. Hoitakoot itse itsensä.
Jos 20-vuotiaana jää eläkkeelle ei eläke voi olla hyvä eikä vielä 35 v.
Minulla on kai boomeriksi hyvä eläke, 1900 brutto. Vähän yli mediaanieläkkeen . Onhan se enemmän kun lapsenlapsi , lukiossa, saa kesätyöstään, totta.
Lapsillani kaikilla yli 5000 kuussa palkka
Älä viitsi. Lähihoitajat tienaavat enemmän. Vaihda alaa. Mun akateemiset lapset palkka yli 5000 jokaisella.
Et taida olla edes suomalainen.
Älä viitsi. Lähihoitajat tienaavat enemmän. Vaihda alaa. Mun akateemiset lapset palkka yli 5000 jokaisella.