Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttavat kaksoissukunimet

Vierailija
27.03.2025 |

Asiakaspalvelussa näihin törmää jatkuvasti, mikä laittaa vaimon ottamaan sukunimekseen vaikka Holmberg-Vihreävuori? Jos miehellä on niin heikko itsetunto että naisen on otettava hänenkin sukunimensä väliviivalla lisäksi, missä muissa asioissa huono itsetunto tulee esiin?

Jos nainen haluaa vaikkapa harvinaisuussyistä pitää oman sukunimensä, ei siihen miehen nimeä enää ole ideaa lisätä. Ja jos siitä omasta sukunimestä luopuminen ilman mitään syytä on naiselle vaikeaa, voidaan taas ajatella mikä muukin asia tulee suhteessa olemaan yhtävaikeaa.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heppu-eppu P. Uppa

Vierailija
142/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hou jee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhdeksääään vu-otta

Vierailija
144/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää muista nimistä kuin omistani

Vierailija
145/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietysti papasta

Vierailija
146/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi on best

Vierailija
147/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakin outoa epävarmuutta omasta arvosta kuvaa se, jos vaihtaa nimensä vaan sen takia, että on kumppani tarttunut mukaan matkan varrella. 

Vähän samaa kuin se, että esitellään ihastuksissaan instassa sitä vasemman käden nimetöntä , johon se ihana uros on pujottanut sormuksen. 

"Katsokaa mitä minä pyydystin, hihihi". Tämä sitten sementöidään ottamalla nöyrästi miehen sukunimi. Kokeilkaapa joskus ajatella toistepäin: kuinka monta sellaista miestä tiedätte, joka on ottanut naisen sukunimen? Aivan, ei yhtään. 

Joidenkin (yleensä näiden kananaisten, jotka ottaa miehen nimen) mukaan kyseessä on pikkujuttu, mutta eipä vaan ole. Nimi jos mikä on ihmisen identiteetin ydin. Vaihtamalla miehen nimeen nainen osoittaa, että ei ole itsellinen olento vaan toisen omaisuutta. 

Hyi helvetti. 

Öö... Siis se sun tyttönimi on todennäköisesti edelleen isäsi nimi. Ja toiseksi tiedänpä hyvinkin miehiä jotka ovat ottaneet naisen nimen, esimerkkinä oma isoisäni. Ja kyllä me ihan itsellisenä olentona pysytään, vaikka haluamme toteuttaa tätä tapaa ilmaista avioliiton kautta siirtymistä toisen suvun jäseneksi.

Vierailija
148/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Kyllikki Keski-Vuorela-Ala-Anttilainen

AnnaMaria Ylämäki-Alamäki.

Vierailija
149/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmä nimi kahdesta syystä. Miehen nimi hyvin yleinen samoin kuin etunimeni... Lukuisat täyskaimat ei innosta. Kuitenkin yhteisiä lapsia, joilla miehen nimi, joten yhdistelmänimellä myös yhteinen sukunimi lasten kanssa. Päätökseen ei mitenkään liittynyt miehen itsetunto ja jos asiakaspalvelija ärsyyntyy niinkin haastavasta asiasta kuin kahdesta sukunimestä, kannattaa hänen vaihtaa alaa.

Vierailija
150/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut mahdollisuutta kuin ottaa kaksiosainen nimi jos halusi pitää oman nimensä. Ja ihmiset sitten loivat sillä nimellä uraansa. Muutenhan ne tuntuu oudolta. Mielenkiintoisin oli sen demarin nimi jota en enää muista, mutta siitä tuli kolmeosainen malliin Ylä-Rummukainen-Alanäkkylä.

Vierailija
151/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirveenkorva-Kuittinen-Heilimäki-Virvasuo

Vierailija
152/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna-Kyllikki Keski-Vuorela-Ala-Anttilainen

AnnaMaria Ylämäki-Alamäki.

Mikko Väli-Mikko. Virastossa: Miten tuo kirjoitetaan? MV-M: siinä väli ja viiva...

Vierailija
153/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen ota juuri sen nimen, jonka haluaa. Itse.

Epäilenpä. Noiden nimihirvitysten taustalla lienee useimmiten jokin kompromissi, kun mies ei voi suosiolla antaa naisen olla sen niminen kuin on. Miksi muuten joku olisi jokin alamöttölä-keskihäyhä.

Tästähän se usein johtuu. 

Vierailija
154/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin outoa epävarmuutta omasta arvosta kuvaa se, jos vaihtaa nimensä vaan sen takia, että on kumppani tarttunut mukaan matkan varrella. 

Vähän samaa kuin se, että esitellään ihastuksissaan instassa sitä vasemman käden nimetöntä , johon se ihana uros on pujottanut sormuksen. 

"Katsokaa mitä minä pyydystin, hihihi". Tämä sitten sementöidään ottamalla nöyrästi miehen sukunimi. Kokeilkaapa joskus ajatella toistepäin: kuinka monta sellaista miestä tiedätte, joka on ottanut naisen sukunimen? Aivan, ei yhtään. 

Joidenkin (yleensä näiden kananaisten, jotka ottaa miehen nimen) mukaan kyseessä on pikkujuttu, mutta eipä vaan ole. Nimi jos mikä on ihmisen identiteetin ydin. Vaihtamalla miehen nimeen nainen osoittaa, että ei ole itsellinen olento vaan toisen omaisuutta. 

Hyi helvetti. 

Öö... Siis se sun tyttönimi on to

No mun tyttönimi oli mun äidin nimi, jonka hän oli saanut omalta isoäidiltään.

Vierailija
155/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti. 

Öö... Siis se sun tyttönimi on to..

No mun tyttönimi oli mun äidin nimi, jonka hän oli saanut omalta isoäidiltään.

No mistä tämä äitisi isoäidin nimi oli peräisin? Kenties hänen isältään tai mieheltään?

Vierailija
156/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain mutuilua, mutta omassa elämässä vastaantulleet kaksoissukunimiset vaikuttavat olevan niitä, joilla ei ehkä kauheasti ole ollut vientiä. Sitten kun joku vihdoin huolii, niin täytyy tehdä kaikille selväksi, että naimisissa tässä ollaan. Ja ihan mukavia, fiksuja ihmisiä ovat olleet, jotenkin vain eivät kauhean suosittuja vastakkaisen sukupuolen keskuudessa.

Usein kaksoissukunimiset ovat korkeasti kouluttautuneita, hyvissä asemissa olevia ja perinteisiä melko konservatiivisia arvoja kannattavia. Kunnioitetaan omaa taustaa ja myös perhearvoja puolison kanssa. Olen kaksoissukuniminen, joten olen kiinnittänyt huomiota toisiin kaksoissukunimisiin. Olen itsekin korkeasti kouluttaitunut, perhearvoja ja myös omaa taustaani kunnioittava. Suosiosta en piittaa, sillä ei ole merkitystä minulle. Kosiskelijoita nuorena oli, mutta ei se ollut erityisen merkityksellistä enkä näe sillä l

Tunnistan myös nämä kouluttautuneet vanhat yhdistelmänimiboomerit. Kuten kaikissa asioissa, muoti leviää 'alempiinkin' luokkiin, eli nykyisille duunareille.

Vierailija
157/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain vastaisia voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset viestit: 

herjaavat, rasistiset tai yksityiselämää loukkaavat viestit,

valheellista tietoa tai vihjauksia yksityishenkilöistä sisältävät viestit,

rikokseen yllyttävät viestit,

siveettömät tai lapsen koskemattomuutta loukkaavat viestit tai

yksityishenkilöiden henkilötietoja (kuten henkilön nimen) sisältävät tiedot ilman asianomaisen suostumusta.

Selvästi hyvän tavan vastaisia voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset viestit: 

asiattomuuksia, väkivaltakuvauksia, vihapuhetta tai kiroilua sisältävät viestit.

Vierailija
158/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdistelmä nimi kahdesta syystä. Miehen nimi hyvin yleinen samoin kuin etunimeni... Lukuisat täyskaimat ei innosta. Kuitenkin yhteisiä lapsia, joilla miehen nimi, joten yhdistelmänimellä myös yhteinen sukunimi lasten kanssa. Päätökseen ei mitenkään liittynyt miehen itsetunto ja jos asiakaspalvelija ärsyyntyy niinkin haastavasta asiasta kuin kahdesta sukunimestä, kannattaa hänen vaihtaa alaa.

Jos lasten sukunimi on Korhonen, niin sun Möttönen-Korhonen ei ole sama nimi. Ja liittyyhän tuohon miehen itsetunto, lapsethan ois voinu saada sun sukunimen jos sama nimi on sulle tärkeä. Miehen tahto vaan meni edelle?

Vierailija
159/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkät yhdistelmänimet toimii naisilla samassa tehtävässä kuin hienot automerkit miehillä, joille ne siis on k:n jatketta.

Täälläkö sinä jatkat? Oletko edes kokeillut hakeutua terapiaan? 

Kun menin naimisiin, sain tällaisiin liittyviä pitkiä vuodatuksia siitä, miten ei pitäisi ottaa miehen nimeä tai yhdistelmänimeä. Miehen exältä, joka oli edelleen miehen perään. Häiriintynyttä juttua, kun realiteettejä ei pysty hyväksymään ja elää loputtomassa katkeruudessa. Lopulta oli pakko laittaa estot päälle. Mutta täällähän sinä näköjään jatkat. Sairasta, ei voi muuta sanoa. 

Vierailija
160/165 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasten sukunimi on Korhonen, niin sun Möttönen-Korhonen ei ole sama nimi. Ja liittyyhän tuohon miehen itsetunto, lapsethan ois voinu saada sun sukunimen jos sama nimi on sulle tärkeä. Miehen tahto vaan meni edelle?

Niin no itseasiassa minä päätin lasten sukunimen, ei mies. Ei minun isän nimi meidän yhteisillä lapsilla olisi ollut sen parempi... Ja tottakai esimerkissä Korhonen on sama sukunimi molemmilla, vaikka siinä äidillä on lisäksi tyttönimi mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi