Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttavat kaksoissukunimet

Vierailija
27.03.2025 |

Asiakaspalvelussa näihin törmää jatkuvasti, mikä laittaa vaimon ottamaan sukunimekseen vaikka Holmberg-Vihreävuori? Jos miehellä on niin heikko itsetunto että naisen on otettava hänenkin sukunimensä väliviivalla lisäksi, missä muissa asioissa huono itsetunto tulee esiin?

Jos nainen haluaa vaikkapa harvinaisuussyistä pitää oman sukunimensä, ei siihen miehen nimeä enää ole ideaa lisätä. Ja jos siitä omasta sukunimestä luopuminen ilman mitään syytä on naiselle vaikeaa, voidaan taas ajatella mikä muukin asia tulee suhteessa olemaan yhtävaikeaa.

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kukaan ei pidä ketään yhtään enempää perheenä jos rouva on joku Virtanen-Andersson"

Unohdit sen perheen oman näkökulman ja etenkin nimen kantajan. Se nimi ja identiteetti on etupäässä tämän asia. Se nimi merkitsee sille nimen kantajalle itselleen. 

Juuri näin. Minun nimeni on minun identiteettini, eikä sitä kukaan muu määrää, ei varsinkaan joku juuri ja juuri kehdostaan ylös ponnistanut. Enpä juuri arvosta nuorempia sukupolvia, ja hyvin tämäkin ketju sitä tunnetta vahvistaa. 

Vierailija
122/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen ota juuri sen nimen, jonka haluaa. Itse.

No vähän silti voisi miettiä. Muuthan sen nimen kanssa joutuvat toimimaan ja sitä kirjoittamaan ja lausumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin outoa epävarmuutta omasta arvosta kuvaa se, jos vaihtaa nimensä vaan sen takia, että on kumppani tarttunut mukaan matkan varrella. 

Vähän samaa kuin se, että esitellään ihastuksissaan instassa sitä vasemman käden nimetöntä , johon se ihana uros on pujottanut sormuksen. 

"Katsokaa mitä minä pyydystin, hihihi". Tämä sitten sementöidään ottamalla nöyrästi miehen sukunimi. Kokeilkaapa joskus ajatella toistepäin: kuinka monta sellaista miestä tiedätte, joka on ottanut naisen sukunimen? Aivan, ei yhtään. 

Joidenkin (yleensä näiden kananaisten, jotka ottaa miehen nimen) mukaan kyseessä on pikkujuttu, mutta eipä vaan ole. Nimi jos mikä on ihmisen identiteetin ydin. Vaihtamalla miehen nimeen nainen osoitt

Minun mieheni kyllä sanoisi, että hän on tässä viimeiset 30 vuotta ollut minun alaiseni. 😁 Ilmeisesti et ole pitkäikäisessä parisuhteessa? Ainakin sinun tekstistäsi sellainen huokuu. Olepa naimisissa yhden ihmisen kanssa 30 vuotta ja tule vasta sitten puhumaan, pikkuneiti. 

Vierailija
124/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanhikki-Sirkku Yli-Suonmaanlammi-Ala-Huuhtasenniemi

Tämäntyyppiset nimihirviöt on jostain syystä opettajien suosiossa.

Vierailija
125/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen ota juuri sen nimen, jonka haluaa. Itse.

No vähän silti voisi miettiä. Muuthan sen nimen kanssa joutuvat toimimaan ja sitä kirjoittamaan ja lausumaan.

Juu, ehkä max. kahden minuutin ongelma normaalielämässä jollekin tuntemattomalle virkailijalle, jos nimi on äärivaikea. 

Myönnä nyt vain, että kyse on henkilökohtaisesta muusta kaunasta jotain pitkänimistä kohtaan. 

Vierailija
126/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin naimisiin silloin, kun ei vielä ollut kovin yleistä pitää oma nimi. Minullekin perinteitä kunnioittavana oli täysin selvää että otan miehen nimen. Ei sitä nuorena sitä sen kummemmin ajatellut.

Mutta nyt ajattelee. Olen varmaan yli 15 vuotta katunut, etten pitänyt omaa nimeäni, koska nimi on kaunis ja harvinainen. Vaikka olen yli puolet elämästäni ollut miehen nimellä.

Olen harkinnut yhdysnimeä siksi, että lapsetkin on miehen sukunimellä. Sitten meillä olisi edelleen yksi yhteinen nimi lasten kanssa. Mutta en ole sitä päätöstä saanut tehtyä. Todennäköisesti vaihdan kuitenkin takaisin tyttönimeeni lähivuosina.

Vierailija
127/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa nainen voi tehdä niin, että pitää oman sukunimensä ja lisää miehen sukunimen perään, jos luopuu omasta toisesta etunimestään.

Esimerkki: Violet Roseann Smith nai Paul Jonesin ja ottaa nimekseen Violet Smith Jones.

Vierailija
128/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kait tuo, jos tykkäävät. Kohteliasta olisi kuitenkin pitää käyntikortteja mukana kun menevät virastoihin asioimaan, niin ei kaikkien muiden tarvitse kuluttaa päiväänsä siihen kun virkailijalle yritetään selventää rönsyilevää nimeä ja väliviivojen sijaintia.

Hyvä idea, lykkään ensi kerralla KELA-kortin tiskiin. Tosin jotkut lukee siitäkin oman version.

Vierailija
129/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa on myös mielenkiintoisia nimirimpsuja. 

Vierailija
130/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Jokainen on pitänyt naimisiin mennessään oman sukunimensä (ei kaksoisnimeä), kuten puolisonsakin, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
131/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin outoa epävarmuutta omasta arvosta kuvaa se, jos vaihtaa nimensä vaan sen takia, että on kumppani tarttunut mukaan matkan varrella. 

Vähän samaa kuin se, että esitellään ihastuksissaan instassa sitä vasemman käden nimetöntä , johon se ihana uros on pujottanut sormuksen. 

"Katsokaa mitä minä pyydystin, hihihi". Tämä sitten sementöidään ottamalla nöyrästi miehen sukunimi. Kokeilkaapa joskus ajatella toistepäin: kuinka monta sellaista miestä tiedätte, joka on ottanut naisen sukunimen? Aivan, ei yhtään. 

Joidenkin (yleensä näiden kananaisten, jotka ottaa miehen nimen) mukaan kyseessä on pikkujuttu, mutta eipä vaan ole. Nimi jos mikä on ihmisen identi

No pikkurouva nauttii ihan vapaasti miehensä nimestä, ei ole minulta pois. Johan sinä 30 vuoden aikana olet ehtinyt aika tavalla oman identiteettisi jo unohtaa. 

Vierailija
132/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Römppänen-Rumputinperä

Suomessa on kyllä yleisesti todella kauheita nimiä

Vierailija
133/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa nainen voi tehdä niin, että pitää oman sukunimensä ja lisää miehen sukunimen perään, jos luopuu omasta toisesta etunimestään.

Esimerkki: Violet Roseann Smith nai Paul Jonesin ja ottaa nimekseen Violet Smith Jones.

No eihän 

Vierailija
134/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pappa pappa pappa

Vierailija
135/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee! PAPPPPPPPPAaaa!!!!!