Raivostuttavat kaksoissukunimet
Asiakaspalvelussa näihin törmää jatkuvasti, mikä laittaa vaimon ottamaan sukunimekseen vaikka Holmberg-Vihreävuori? Jos miehellä on niin heikko itsetunto että naisen on otettava hänenkin sukunimensä väliviivalla lisäksi, missä muissa asioissa huono itsetunto tulee esiin?
Jos nainen haluaa vaikkapa harvinaisuussyistä pitää oman sukunimensä, ei siihen miehen nimeä enää ole ideaa lisätä. Ja jos siitä omasta sukunimestä luopuminen ilman mitään syytä on naiselle vaikeaa, voidaan taas ajatella mikä muukin asia tulee suhteessa olemaan yhtävaikeaa.
Kommentit (165)
"kukaan ei pidä ketään yhtään enempää perheenä jos rouva on joku Virtanen-Andersson"
Unohdit sen perheen oman näkökulman ja etenkin nimen kantajan. Se nimi ja identiteetti on etupäässä tämän asia. Se nimi merkitsee sille nimen kantajalle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeimpia sotkuja saadaan kun yhdistetään suomalainen ja ruotsinkielinen nimi.
Hannes Björninen..
?
Tuosta jos jättäisi B:n pois, tulisi kunnon juureva suomalainen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Hanhikki-Sirkku Yli-Suonmaanlammi-Ala-Huuhtasenniemi
Olet säälittävä ja naurettava, todella.
Vierailija kirjoitti:
Pohjolan-Pirhonen, Idänpään-Heikkilä, Hämeen-Anttila, Niklas-Salminen
Nuohan on alkuperäisiä, ei nykyisin yhdistettyjä.
Täysin mahdotonta olis mun luopua omasta nimestä. Osa identiteettiä. Mikä muu on suhteessa vaikeaa..? Mitä ne muut asiat tuohon kuuluu? Miehen kohdalla ei ap tätä mieti?
Vierailija kirjoitti:
Marja-Miisa Ramppiranta-Kiekerövaara.
Missäpä olet tällaisen tavannut, sinä Hertta Hevonperse-Höttönen?
Jokainen saa valita oman nimensä laillisuuden puitteissa.
Terveisin Maarit-Pirjetta Näkkäläjärvi-Aunesluoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättää nimistään itse. Raivostutti ap:ta tai ei.
Palstalla keskustellaan mistä halutaan. Raivostutti sinua tai ei. Oliko ketjun aihe otsikon perusteella jotenkin epäselvä.
Saahan sitä keskustella. Mutta vain tyhmä raivostuu toisten nimistä :)
Just luin kirkon lehdestä, miten joku oli antanut 4 pitkää nimeä lapselle ja oli se kaksoissukunimi vielä. Ihan järkyttävää. Mitähän se lapsi niillä kaikilla nimillä tekee, pelkkää hankaluutta koko elämän ajan siitä saa, vaikeuksia kaikissa lomakkeissa ja virallisissa dokumenteissa. Passit, lentoliput jne, joissa usein on vain tietty määrä tilaa nimelle.
ihmistä kuitenkin kutsutaan vain yhdellä etunimellä, joka sekin hyvin usein lyhennetään suuhun sopivaksi, jos on vähänkään pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija 26: mieti mitä kirjoitat. Tuo on monessa työpaikassa varoituksen paikka.
Onko jonkun kulttuurisihteerin nimi joku salaisuus vai?
Asiakastietoja ei saa jakaa julkisesti. Plus negatiivisessa mielessä nimen jakaminen netissä voi täyttää kunnianloukkauksen piirteet.
No eikä täytä🤣🤣
Haluaisitko, että joku jakaisi tänne sinun nimesi ja vielä haukkumismielessä?
Mulle oli kyllä valtava helpotus, kun sain vaihtaa isän nimen mieheni nimeen. Oma sukunimeni oli sellainen, että sen sai tavata joka ikinen kerta ja silti se kirjoitettiin väärin. Suorastaan nauttinut olen asiasta runsaat 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jotakin outoa epävarmuutta omasta arvosta kuvaa se, jos vaihtaa nimensä vaan sen takia, että on kumppani tarttunut mukaan matkan varrella.
Vähän samaa kuin se, että esitellään ihastuksissaan instassa sitä vasemman käden nimetöntä , johon se ihana uros on pujottanut sormuksen.
"Katsokaa mitä minä pyydystin, hihihi". Tämä sitten sementöidään ottamalla nöyrästi miehen sukunimi. Kokeilkaapa joskus ajatella toistepäin: kuinka monta sellaista miestä tiedätte, joka on ottanut naisen sukunimen? Aivan, ei yhtään.
Joidenkin (yleensä näiden kananaisten, jotka ottaa miehen nimen) mukaan kyseessä on pikkujuttu, mutta eipä vaan ole. Nimi jos mikä on ihmisen identiteetin ydin. Vaihtamalla miehen nimeen nainen osoittaa, että ei ole itsellinen olento vaan toisen omaisuutta.
Hyi helvetti.
Miten niin ei yhtään? Monikin mies on ottanut naisen sukunimen. Jotkut ovat ottaneet yhteisen yhdistelmänimen, joka on muokattu molempien nimistä.
Kummasti sinua tuntuu kiinnostavan toisten sukupuolet ja sukunimet kun niin kovasti jaksat asiasta raivostua.
Minä tiedän yhden, jossa oli sellainen aatelistyylinen sukunimi (ulkomaalaistyylinen, kaunis nimi). No sitten meni naimisiin ja otti kaksiosaisen nimen. Mies vaan sattui olemaan tyyliä hyvin perinteinen suomalainen sukunimi. Voitte kuvitella, mille vaikutti, kun hienoon aatelistyyliseen nimeen laitetaan, no sanotaan nyt tyyliin Virtanen tai Korhonen..
Eipä siinä kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen ota juuri sen nimen, jonka haluaa. Itse.
Epäilenpä. Noiden nimihirvitysten taustalla lienee useimmiten jokin kompromissi, kun mies ei voi suosiolla antaa naisen olla sen niminen kuin on. Miksi muuten joku olisi jokin alamöttölä-keskihäyhä.
luulen, että syy voi olla naisessakin, joka haluaa mainostaa olevansa varattu. kauheitahan noi yhdistelmät on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanhikki-Sirkku Yli-Suonmaanlammi-Ala-Huuhtasenniemi
Olet säälittävä ja naurettava, todella.
naurattaa vähemmän, kun tietää, että näitä on. yleensä tällaisista ollaan vielä tosi tärkeinäkin. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks se oo ihan ok ottaa miehen sukunimen kun se on britti : )
Niin siis suomalaisen miehen nimeä en ikinä ottais, koska oon feministi : )
Feminismi on sairaus. Onnea sinulle
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdotonta olis mun luopua omasta nimestä. Osa identiteettiä. Mikä muu on suhteessa vaikeaa..? Mitä ne muut asiat tuohon kuuluu? Miehen kohdalla ei ap tätä mieti?
Eihän se sinun oma nimesi ole vaan isäsi nimi. Mikä siinä nyt on niin vaikea käsittää?
Tiedän tapauksen, joka valitsi uudeksi sukunimekseen isoäitinsä tyttönimen, koska halusi olla "voimaantunut". Höh, itse asiassa se valitsi isoisoisänsä sukunimen, mutta tämä pikkiriikkinen tosiasia jäi naikkoselta kaiken voimaantumisen huumassa huomaamatta. 😂
Vanhemmalla ikäpolvella ei ollut valinnanvaraa, ymmärrän siis ennen uutta nimilakia väännetyt nykyeläkeläisten kaksoisnimet. Mutta kieltämättä näiden olisi odottanut kadonneen historiaan uuden nimilain myötä. Nuo viritykset on järjestään ihan hirveitä ja kukaan ei pidä ketään yhtään enempää perheenä jos rouva on joku Virtanen-Andersson.