Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttavat kaksoissukunimet

Vierailija
27.03.2025 |

Asiakaspalvelussa näihin törmää jatkuvasti, mikä laittaa vaimon ottamaan sukunimekseen vaikka Holmberg-Vihreävuori? Jos miehellä on niin heikko itsetunto että naisen on otettava hänenkin sukunimensä väliviivalla lisäksi, missä muissa asioissa huono itsetunto tulee esiin?

Jos nainen haluaa vaikkapa harvinaisuussyistä pitää oman sukunimensä, ei siihen miehen nimeä enää ole ideaa lisätä. Ja jos siitä omasta sukunimestä luopuminen ilman mitään syytä on naiselle vaikeaa, voidaan taas ajatella mikä muukin asia tulee suhteessa olemaan yhtävaikeaa.

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mia-Petra Kumpula-Natri

Miapetra

Vierailija
62/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeimpia sotkuja saadaan kun yhdistetään suomalainen ja ruotsinkielinen nimi.

Pirkko-Elisabet Jauhiainen-Wahlström.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nimijonojen kerääjät on yleensä naisia ja töissä sote-alalla.

Vierailija
64/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät yhdistelmänimet toimii naisilla samassa tehtävässä kuin hienot automerkit miehillä, joille ne siis on k:n jatketta.

Vierailija
65/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Kyllikki Keski-Vuorela-Ala-Anttilainen

Nämä on kyllä naurettavimpia. Ja sitten vielä pitäisi sähköpostin mahtua johonkin lomakkeeseen. 

Vierailija
66/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Pidän noita yhdistelmäsukunimiläisiä hieman yksinkertaisina tapauksina.

Vierailija
67/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain mutuilua, mutta omassa elämässä vastaantulleet kaksoissukunimiset vaikuttavat olevan niitä, joilla ei ehkä kauheasti ole ollut vientiä. Sitten kun joku vihdoin huolii, niin täytyy tehdä kaikille selväksi, että naimisissa tässä ollaan. Ja ihan mukavia, fiksuja ihmisiä ovat olleet, jotenkin vain eivät kauhean suosittuja vastakkaisen sukupuolen keskuudessa.

Usein kaksoissukunimiset ovat korkeasti kouluttautuneita, hyvissä asemissa olevia ja perinteisiä melko konservatiivisia arvoja kannattavia. Kunnioitetaan omaa taustaa ja myös perhearvoja puolison kanssa. Olen kaksoissukuniminen, joten olen kiinnittänyt huomiota toisiin kaksoissukunimisiin. Olen itsekin korkeasti kouluttaitunut, perhearvoja ja myös omaa taustaani kunnioittava. Suosiosta en piittaa, sillä ei ole merkitystä minulle. Kosiskelijoita nuorena oli, mutta ei se ollut erityisen merkityksellistä enkä näe sillä liittymäkohtia nimiasioihin. 

Vähän hämmentävää lukea, miten toisten nimiasiat voivat olla joillekin ongelma. Koettakaahan kestää, ei voi muuta sanoa. Toki kaikesta voi tehdä ongelman, jos se on hirveän hauskaa purkaa niin patoutumiaan. 

Vierailija
68/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset päättävät itse nimensä mutta ihmettelen monien valintoja. Miksi pitää liittää se miehen nimi omaansa? Uskovatko että avioliitto on siten kestävämpi? No ei ole.

Siinähän ihmettelet.

Vierailija
69/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen ota juuri sen nimen, jonka haluaa. Itse.

Epäilenpä. Noiden nimihirvitysten taustalla lienee useimmiten jokin kompromissi, kun mies ei voi suosiolla antaa naisen olla sen niminen kuin on. Miksi muuten joku olisi jokin alamöttölä-keskihäyhä.

Mikä hiton pakkomielle sulla on tohon, että mies muka jotenkin määräisi? Tule sieltä 1800-luvulta nykyaikaan, tollo.

No ei minua määrääkään, tollo. Siksi pidinkin oman nimeni, pälli.

Mutta luepa ihan ajatuksen kanssa vaikkapa tuo ketju "mustasukkainen kumppanin sairaimmat aivotukset", pöljä. Siinä lienee aika paljon evidenssiä siitä, että lukemattomat naiset elävät käytännössä vankilassa suhteessaan, torspo.

Itse olet pälli, kun pilkkaat muiden nimiä ja valintoja ja esität itse parempaa. Ei taida se oma liittosi kovin onnellinen olla, vaikka piditkin oman sukunimesi?

Vierailija
70/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yhdysnimen, koska halusin pitää oman nimeni, mutta samalla halusin, että mulla ja loppuperheellänikin on yhteinen nimi. En edes ehdottanut miehelleni, että hän vaihtaisi sukunimeään, koska silloin hän olisi ollut serkkuni täyskaima. Jos nimeni harmittaa aloittajaa, en voi muuta kuin ehdottaa, että hän hengittää pari kertaa syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos, ja kokee hetken kiitollisuutta siitä, että hänen elämässään ei ole todellisia ongelmia.

Vierailija
71/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Pidän noita yhdistelmäsukunimiläisiä hieman yksinkertaisina tapauksina.

Ap vastailee itselleen.

Vierailija
72/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja-Miisa Ramppiranta-Kiekerövaara. 

Vierailija
73/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä vain. Palikkatesteissä kuitenkin on pärjätty ja varallisuuskin top 5 luokkaa. 

Vierailija
74/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ritirimpsua sukunimenään pitävät kilvan kehuvat miten heitä ei kiinnosta muiden mielipiteet ja puolustavat täällä suu vaahdossa perhearvojaan ja valintojaan. Ellei suosiolla ja maineella ole mitään väliä, ei tuollaiseen kukaan ryhdy. 

Vierailija
75/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ritirimpsua sukunimenään pitävät kilvan kehuvat miten heitä ei kiinnosta muiden mielipiteet ja puolustavat täällä suu vaahdossa perhearvojaan ja valintojaan. Ellei suosiolla ja maineella ole mitään väliä, ei tuollaiseen kukaan ryhdy. 

Suosio on eri asia kuin asioiden perusteleminen. :)

Vierailija
76/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marja-Miisa Ramppiranta-Kiekerövaara. 

Sinä ainakin olet varsin yksinkertainen ja rasittava.  Varmaan sama tyyppi, joka palstalla vääntelee kaikkien julkkistenkin nimiä luullen olevansa kovinkin nokkela. Tosin päiväkodissa olisit varmaan oikein suosittu hupiveikko.

Vierailija
77/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikki Alahuhdanperäläinen-af Tötterström. Hyvä siinä sitten soitella virastoihin ja esitellä itsensä

Jos harrastuksena on nimenomaan virastoihin soitteleminen niin miksei. Asiointi taitaa kuitenkin nykyään sujua ihan esittelemättäkin...

Vierailija
78/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söpöä kun joku on kateellinen ihastuksen vaimolle. Mahtaahan se ärsyttää.

Vierailija
79/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin outoa epävarmuutta omasta arvosta kuvaa se, jos vaihtaa nimensä vaan sen takia, että on kumppani tarttunut mukaan matkan varrella. 

Vähän samaa kuin se, että esitellään ihastuksissaan instassa sitä vasemman käden nimetöntä , johon se ihana uros on pujottanut sormuksen. 

"Katsokaa mitä minä pyydystin, hihihi". Tämä sitten sementöidään ottamalla nöyrästi miehen sukunimi. Kokeilkaapa joskus ajatella toistepäin: kuinka monta sellaista miestä tiedätte, joka on ottanut naisen sukunimen? Aivan, ei yhtään. 

Joidenkin (yleensä näiden kananaisten, jotka ottaa miehen nimen) mukaan kyseessä on pikkujuttu, mutta eipä vaan ole. Nimi jos mikä on ihmisen identiteetin ydin. Vaihtamalla miehen nimeen nainen osoittaa, että ei ole itsellinen olento vaan toisen omaisuutta. 

Hyi helvetti. 

Vierailija
80/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättää nimistään itse. Raivostutti ap:ta tai ei.

Palstalla keskustellaan mistä halutaan. Raivostutti sinua tai ei. Oliko ketjun aihe otsikon perusteella jotenkin epäselvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi