Raivostuttavat kaksoissukunimet
Asiakaspalvelussa näihin törmää jatkuvasti, mikä laittaa vaimon ottamaan sukunimekseen vaikka Holmberg-Vihreävuori? Jos miehellä on niin heikko itsetunto että naisen on otettava hänenkin sukunimensä väliviivalla lisäksi, missä muissa asioissa huono itsetunto tulee esiin?
Jos nainen haluaa vaikkapa harvinaisuussyistä pitää oman sukunimensä, ei siihen miehen nimeä enää ole ideaa lisätä. Ja jos siitä omasta sukunimestä luopuminen ilman mitään syytä on naiselle vaikeaa, voidaan taas ajatella mikä muukin asia tulee suhteessa olemaan yhtävaikeaa.
Kommentit (165)
Sama kait tuo, jos tykkäävät. Kohteliasta olisi kuitenkin pitää käyntikortteja mukana kun menevät virastoihin asioimaan, niin ei kaikkien muiden tarvitse kuluttaa päiväänsä siihen kun virkailijalle yritetään selventää rönsyilevää nimeä ja väliviivojen sijaintia.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysnimien takana harvemmin on mies, vaan itse nainen, joka luulee, että kaksoissukunimi on jotenkin hienompi .
Joskus vain nainen haluaa pitää myös tyttönimensä ja ottaa lisäksi miehensä sukunimen. Tyttönimi voi olla erikoinen tai harvinainen.
Suomalaiset naiset päättävät itse nimensä mutta ihmettelen monien valintoja. Miksi pitää liittää se miehen nimi omaansa? Uskovatko että avioliitto on siten kestävämpi? No ei ole.
Tässä on kyllä naurettavin sukunimihirvitys ikinä.
Lomakkeelta loppui kenttä nimeä varten erään kulttuurisihteerin kohdalla ja oli lisättävä viitteen kautta reunahuomautuksena: Riittakatriina Manninen-louhensalo
Vierailija kirjoitti:
Yhdysnimien takana harvemmin on mies, vaan itse nainen, joka luulee, että kaksoissukunimi on jotenkin hienompi .
Tai ehkä pikemminkin tuntee sen olevan hienompi eikä luule. Onhan se yksilöllisempi kuin massanimet. Monella mm. lääkärillä noita kaksoisnimiä on. Ehkä siinä kunnioittaa kumpaakin sukua.
Itse näen punaista nimimollaajista. Minulla on kaksoisetunimi ja lapsena narsistinen syömishäiriöinen kiusaaja tarttui siihen juuri tuolla tavalla. Oikeasti oli kateellinen kodistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä pikemminkin tuntee sen olevan hienompi eikä luule. Onhan se yksilöllisempi kuin massanimet. Monella mm. lääkärillä noita kaksoisnimiä on. Ehkä siinä kunnioittaa kumpaakin sukua.
Itse näen punaista nimimollaajista. Minulla on kaksoisetunimi ja lapsena narsistinen syömishäiriöinen kiusaaja tarttui siihen juuri tuolla tavalla. Oikeasti oli kateellinen kodistani.
Yksilöitä tosiaan olemme kaikki. Minä taas pidän suuresti siitä, että ns. täydellisiä nimikaimoja on yli sata. Se tekee elämästä monella tapaa anonyymimpää.
Kommentoija 26: mieti mitä kirjoitat. Tuo on monessa työpaikassa varoituksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija 26: mieti mitä kirjoitat. Tuo on monessa työpaikassa varoituksen paikka.
Tapaus on vanhentunut ja valuutta vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Se on hienompi minusta ja monesta muustakin. Opin jo alta kymmenvuotiaana, että makuja on monia. Jotkut tykkäävät sinisestä ja jotkut punaisesta. Jännä että jotkut eivät aikuisinakaan ole tuota oppineet, vaan pitää ihan hakkua sinisestä pitäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääpä odottelemaan, kilahtaako postiin syyte kunnianloukkauksesta.
Hanhikki-Sirkku Yli-Suonmaanlammi-Ala-Huuhtasenniemi
Itse kieltämättä vähän kadun yhdistelmäsukunimeäni. Tyttönimeni on erikoinen ja tuntui niin tiiviiltä osalta identiteettiäni, etten halunnut luopua siitä aikanaan. Mieheni sukunimi yhdistettynä omaan vähän mummomaiseen etunimeeni antoi vaikutelman, että olisin yksi hänen vanhoista tädeistään. Halusin kuitenkin miehen sukunimen mukaan, koska odotin esikoistamme mennessämme naimisiin ja tuntui mukavammalta olla samalla sukunimellä lapsenkin kanssa. Omassa sukunimessäni on paljon samoja kirjaimia kuin mieheni sukunimessä, joten ajattelin niiden sointuvan yhteen. Käytäntö on osoittanut, että ei soinnu. Lähinnä tämä pitkä yhdistelmänimeni kuulostaa siltä, kuin rammsteinin laulaja kiroilisi aggressiivisesti. Ei sitä ole järkeä ollut vaihtaakaan enää myöhemmin. Varsinkaan siksi, että se tuntuu joskus jostain asiakaspalvelijasta tai itsestänikin vähän työläältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän lomakesuunnittelijan virhe ettei nimi mahdu lomakekenttään.
Eipä täälläkään näköjään vetelät ellut osaa kuin kiusata aikaansaavempiaan. Ei ole toisten vika, jos sinä et mennyt naimisiin.
Nuo olivat suosittuja joskus 2000-luvun taitteessa tai ehkä 90-luvulla. Onneksi nykyään harvinaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän lomakesuunnittelijan virhe ettei nimi mahdu lomakekenttään.
Jaat julkisesti tuhansille ihmisille asiaa yksilöidystä ihmisestä, joka ei ole julkisuudenhenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun kulttuurisihteerin nimi joku salaisuus vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun kulttuurisihteerin nimi joku salaisuus vai?
Asiakastietoja ei saa jakaa julkisesti. Plus negatiivisessa mielessä nimen jakaminen netissä voi täyttää kunnianloukkauksen piirteet.
Bo Ek