Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttavat kaksoissukunimet

Vierailija
27.03.2025 |

Asiakaspalvelussa näihin törmää jatkuvasti, mikä laittaa vaimon ottamaan sukunimekseen vaikka Holmberg-Vihreävuori? Jos miehellä on niin heikko itsetunto että naisen on otettava hänenkin sukunimensä väliviivalla lisäksi, missä muissa asioissa huono itsetunto tulee esiin?

Jos nainen haluaa vaikkapa harvinaisuussyistä pitää oman sukunimensä, ei siihen miehen nimeä enää ole ideaa lisätä. Ja jos siitä omasta sukunimestä luopuminen ilman mitään syytä on naiselle vaikeaa, voidaan taas ajatella mikä muukin asia tulee suhteessa olemaan yhtävaikeaa.

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen ota juuri sen nimen, jonka haluaa. Itse.

Epäilenpä. Noiden nimihirvitysten taustalla lienee useimmiten jokin kompromissi, kun mies ei voi suosiolla antaa naisen olla sen niminen kuin on. Miksi muuten joku olisi jokin alamöttölä-keskihäyhä.

Mikä hiton pakkomielle sulla on tohon, että mies muka jotenkin määräisi? Tule sieltä 1800-luvulta nykyaikaan, tollo.

No ei minua määrääkään, tollo. Siksi pidinkin oman nimeni, pälli.

Mutta luepa ihan ajatuksen kanssa vaikkapa tuo ketju "mustasukkainen kumppanin sairaimmat aivotukset", pöljä. Siinä lienee aika paljon evidenssiä siitä, että lukemattomat naiset elävät käytännössä vankilassa suhteessaan, torspo.

Vierailija
42/165 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suurimmista yhdysnimien käyttäjistä lienee toisen kierroksen avioliittoon menevät ihmiset jotka haluavat säilyttää saman sukunimen lastensa kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka liitossa oli miehen nimi, oli käytäntö silloin, toka liitossa oma ja ulkolaisen miehen sukunimi, on edelleen. Eka lapsi on isänsä sukuniminen. Toinen  muutti kaikki nimensä suomalaiseksi ja otti mun tyttönimen sukunimekseen.

Vierailija
44/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa nimiyhdistelmät. Eräänä kesänä ei niin kauaa sitten olin pensasaitaa leikkaassa kun siihen asteli muutama tenava esittäytymään. Neljä seuraavana syksynä koulunsa aloittavaa poikaa alkoivat esittäytyä mainiten koko nimensä ja ikänsä. Neljäs pillahtii itkuun ja sanoi ettei tiedä nimeään. Kaveri välittömästi otti halaukseen ja sanoi:"sä olet meille Ville". Perheessä oli lapsia kolmella eri sukunimellä niin muistele siinä sitten mihin sukuun kuuluu. Huvita taas mikään. Menisköhän sitä kylille kahville? ... ei ku jauhanki pavut itte niin ei tartte ajatella nimiä.

Vierailija
45/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kielikello.fi/sukunimi-on-viesti/

"Tärkein syy valita miehen sukunimi tai kaksoisnimi oli yhteenkuuluvuus miehen ja mahdollisten lasten kanssa."

"Tutkimuksen informantit pitivät yhteenkuuluvuutta ja perheen yhteistä sukunimeä jopa niin tärkeinä asioina, että miehen sukunimi olisi useimmissa tapauksissa otettu, vaikka  sukunimeä ei olisi pidetty miellyttävänä."

Vierailija
46/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adalmiina Elisabeth Virtanen-Möttönen

Vierailija
47/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeimpia sotkuja saadaan kun yhdistetään suomalainen ja ruotsinkielinen nimi.

Miksi?

Vierailija
48/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten tutkintapyynnön paikka.

Vierailija
49/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain mutuilua, mutta omassa elämässä vastaantulleet kaksoissukunimiset vaikuttavat olevan niitä, joilla ei ehkä kauheasti ole ollut vientiä. Sitten kun joku vihdoin huolii, niin täytyy tehdä kaikille selväksi, että naimisissa tässä ollaan. Ja ihan mukavia, fiksuja ihmisiä ovat olleet, jotenkin vain eivät kauhean suosittuja vastakkaisen sukupuolen keskuudessa.

Vierailija
50/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks se oo ihan ok ottaa miehen sukunimen kun se on britti : )

Niin siis suomalaisen miehen nimeä en ikinä ottais, koska oon feministi : )

Isän nimi onkin parempi!

T: Toinen feministi

Vierailija
51/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on nämä naiset, jotka on vihdoin viimein päässeet naimisiin ja haluavat osoittaa sen sukunimien yhdistelmällä tyyliin Tötteröinen-Tättäräinen.

Vierailija
52/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap:n nimi Mika Tapani Järvinen vai Nico-Veeti Onanias-Jessiga Ryymättyläinen-Piingowa?

Vierailija
53/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain mutuilua, mutta omassa elämässä vastaantulleet kaksoissukunimiset vaikuttavat olevan niitä, joilla ei ehkä kauheasti ole ollut vientiä. Sitten kun joku vihdoin huolii, niin täytyy tehdä kaikille selväksi, että naimisissa tässä ollaan. Ja ihan mukavia, fiksuja ihmisiä ovat olleet, jotenkin vain eivät kauhean suosittuja vastakkaisen sukupuolen keskuudessa.

Miespuolisten kaksoisnimet ovat tosi harvinaisia. Ei tule edes mieleen. Naispuolisilla taas on aina vientiä, riippuu nirsousasteesta kuinka sinkkuilee

Vierailija
54/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Ap:n nimi Mika Tapani Järvinen vai Nico-Veeti Onanias-Jessiga Ryymättyläinen-Piingowa?

Vladimiiro Razwamaxa

Vierailija
55/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mia-Petra Kumpula-Natri

Vierailija
56/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikki Alahuhdanperäläinen-af Tötterström. Hyvä siinä sitten soitella virastoihin ja esitellä itsensä

Sukunimi ei ainakaan mahdu paperilomakkeille!

Vierailija
57/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naiset, jotka ottavat miehen sukunimen, ovat kyllä jämähtäneet jollekin kultaiselle 1800-luvulle, jolloin nainen oli ensin isän, sitten miehen omaisuutta ja kauppatavaraa. Onnesta väpisten muutetaan se oma kaunis Sydänmaalakka Virtaseksi, koska "meillä pitää koko perheellä olla sama nimi, nönönöö". 

Aivan käsittämätöntä. Jos joskus olen menossa naimisiin, on tasan kolme vaihtoehtoa: mies ottaa minun sukunimeni; minä pidän omani ja mies omansa; ja jos näistä kahdesta ei löydy miehelle mieluisaa vaihtoehtoa, vapautan hänet uuden onnen etsintään. 

Että näin tärkeä minulla on oma nimi ja oma identiteetti. 

Vierailija
58/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adalmiina Elisabeth Virtanen-Möttönen

Vierailija
59/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeimpia sotkuja saadaan kun yhdistetään suomalainen ja ruotsinkielinen nimi.

Ai pahempia kuin joku Rintamäki-Ruippo tai Ala-Venkula-Vänkäinen?

Vierailija
60/165 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjolan-Pirhonen, Idänpään-Heikkilä, Hämeen-Anttila, Niklas-Salminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän