Hain valtiolle määräaikaiseen työhön ja ihmettelen miten en päässyt edes haastatteluun, kun googletin työhön valitut henkilöt
Valtion töistä tulee hakijoille viesti, jossa ilmoitetaan valittujen nimet. Nämä nimet olivat harvinaisia nimiä, joten en usko, että olisi välttämättä useampaa samannimistä.
Itselläni olisi ollut kokemusta vastaavista töistä, myös koulutus, en päässyt edes haastatteluun. Googlettelun perusteella valittu ammattikoulun käyneitä noin 20-vuotiaita. Eikä siinä mitään, voi olla, että haastattelussa ovat pärjänneet hyvin, mutta ihmettelen miksi itse en sitten päässyt edes haastatteluun, vaikka minulla olisi ollut alasta varmasti enemmän kokemustakin.
Tuntuu kyllä turhauttavalta hakea, kun tuntuu siltä, että vaan arvotaan haastatteluun/työhön pääsijät.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion viroissa ja tehtävissä palkataan ensin sukulaiset, tuttavat ja heidän jälkeläisensä ja jos ei löydy, saatetaan ehkä huomioida muutkin.
Jos koet olevasi pätevämpi kuin valitut, voit aina valittaa valinnasta.
Valtion nimityksissä ei ole valitusoikeutta.
Muutoksenhakuoikeus on.
Ei ole kaikissa. Just kaivoin sähköpostista kaksi vanhaa nimityspäätöstä, toisessa lukee että voi hakea muutosta ja toisessa lukee, ettei muutoksenhakuoikeutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Olin vajaa pari vuotta sitten yhden tehtävän haastattelussa, jäin kakkoseksi. Ymmärsin jälkikäteen kyllä miksi palkkasivat sen toisen henkilön, hän on sujuva supliikkimies, ja vaikka tehtävä ei vaatinut esiintymistä, niin hänen persoonallisuutensa varmasti hurmasi minun kuivakkaan asiallisen tyylini rinnalla. Pätevyydessä oltiin suunnilleen samalla linjalla, minä joissain asioissa vahvempi ja hän joissain toisissa.
Heidän suurin syynsä oli valintapuhelun mukaan se, että asuin 250 km päässä työpaikalta.
Kiusallista siitä teki sen, että kun valinta sitten julkaistiin, tunnistin hänet ammattiyhteyksistä ja tiesin myös missä hän asuu; 230 kilometrin päässä työpaikasta. Haastattelussa oli sitä paitsi puhuttu pitkään siitä, että olen ennenkin tehnyt töitä pitkän matkan päässä kotoa ja myös niistä ratkaisuista, jotka sen mahdollistivat, kuten vuokra-asunto työkaupungissa.
Koetaanko se sitten niin vai
Kannattaa tilata nimitysmuistio. Siinä on vertailtu kattavasti hakijat. Ja toki kemiat vaikuttaa, jollekin se on tappio ja jollekin voitto. Itse kuulun jälkimmäisiin eli osaan esiintyä aika luontevasti ja työhaastatteluissa olen nähnyt, kun osaava työntekijä jäätyy aivan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion viroissa ja tehtävissä palkataan ensin sukulaiset, tuttavat ja heidän jälkeläisensä ja jos ei löydy, saatetaan ehkä huomioida muutkin.
Valtion nimityksissä ei ole valitusoikeutta.
Muutoksenhakuoikeus on.
Ei ole kaikissa. Just kaivoin sähköpostista kaksi vanhaa nimityspäätöstä, toisessa lukee että voi hakea muutosta ja toisessa lukee, ettei muutoksenhakuoikeutta ole.
Valitusoikeus voi siis olla tai ei, edellä väitettiin ettei valitusoikeutta ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä katkeruutta. Olen valtiolla ja edennyt hyvin tehtävästä toiseen. Yhtään sukulaista tai muutakaan tuttavaa ei ole valitsijana ollut.
En allekirjoita tätä sukulaisten palkkaamista, mutta se ydin tulee kyllä tuossa. Jos sen paikan onnistuu saamaan, siellä todennäköisesti pysyy ja etenee. Monesta työstä kuitenkin järjestetään se hakemusteatteri, eikä muut hakijat voi tietää, että siellä on jo kymmenen tyyppiä jonossa paikan sisällä. Monessa muussakin paikassa voidaan työpaikat laittaa sisäiseen hakuun, valtio
Kyllähän meilläkin sisäisiä hakuja on. Laki vaan vaatii milloin on tehtävä julkinen haku ja tämä koskee esimerkiksi vakipaikkoja. Toisaalta olen avoimuuden nimissä myös sitä mieltä, että mieluummin julkinen haku kuin esimerkiksi sisäinen menettely, jossa haku avataan vain tietyille henkilöille. Tätäkin käytetään joskus.
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla ne paikat valitettavasti saadaan, olipa palkkaava taho mikä hyvänsä. Hain kerran erään pikkukylän yhdistyksen hankkeeseen joksikin koordinaattoriksi tai vastaavaksi. Taustani on erikoinen yhdistelmä ihan erilaisia asioita, mutta tuohon työhön se olisi ollut aivan täydellinen. En voinut mitenkään uskoa, että siihen voisi kellään olla sopivampaa taustaa. Soitin ja kyselin ennen hakemuksen lähettämistä ja tarkistin, onko siihen jo joku katsottuna. Väitettiin, että ei ole, laita vain hakemus tulemaan.
Minua ei kutsuttu edes haastatteluun eikä minulle muistaakseni vaivauduttu edes ilmoittamaan, etten tullut valituksi. Paikan sai nimen perusteella joku siitä heidän porukastaan tai heidän sukulaisensa, kun kävin netistä kurkkimassa. Eli olihan se jo valmiiksi tiedossa, mutta varmaan hankerahojen ehtona oli laittaa paikka hakuun. Eipä kyllä sitten harmittanut, koska tuommoinen kuppikunta, joka ei osaa edes normaalin kohteliaasti ilmoittaa asia
Ei aina voi tietää, että hakeeko se joku tuttu sitä vai ei. Meillä oli hanke, jossa ideoinnissa oli mukana jo yksi tuttu ihminen. Ei halunnut osallistua rahoitushakuun, mutta ei myöskään luvannut varmuudella hakea, koska ei tiennyt omia työkuvioitaan niin pitkälle. Sanoi myös, että piti ihan selvänä, että ei aio osallistua mitenkään hakuprosessiin jos hakee ja että ymmärtää, että palkataan se, joka on paras. Haki kuitenkin, oli yksi haastatelluista ja valittiin. Usein sitä paitsi se sopiva ja uniikki yhdistelmä erilaisia asioita on yllättävän monella, olen huomannut. Paikallistuntemus on pikkukylien hankkeissa myös iso etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vajaa pari vuotta sitten yhden tehtävän haastattelussa, jäin kakkoseksi. Ymmärsin jälkikäteen kyllä miksi palkkasivat sen toisen henkilön, hän on sujuva supliikkimies, ja vaikka tehtävä ei vaatinut esiintymistä, niin hänen persoonallisuutensa varmasti hurmasi minun kuivakkaan asiallisen tyylini rinnalla. Pätevyydessä oltiin suunnilleen samalla linjalla, minä joissain asioissa vahvempi ja hän joissain toisissa.
Heidän suurin syynsä oli valintapuhelun mukaan se, että asuin 250 km päässä työpaikalta.
Kiusallista siitä teki sen, että kun valinta sitten julkaistiin, tunnistin hänet ammattiyhteyksistä ja tiesin myös missä hän asuu; 230 kilometrin päässä työpaikasta. Haastattelussa oli sitä paitsi puhuttu pitkään siitä, että olen ennenkin tehnyt töitä pitkän matkan päässä kotoa ja myös niistä ratkaisuista, jotka sen mahdollistivat, kuten vuokra-asunto työkaupu
Se nimitysmuistion tilaaminen on jo myöhäistä, kun kyse on parin vuoden takaa. Minäkin olin/olen luonteva, asiallinen ja ammattimainen, mutta tiedän että valittu henkilö on sellainen esiintyjä, joka ottaa heti koko tilan haltuun. En pidä sitä mitenkään huonona asiana, kritisoin ainoastaan sitä, että vedottiin tekosyihin (etäisyys), koska se aliarvioi minua ammattilaisena.
kuntien välillä on eroa,huittisten kunta antoi listan, jossa hakijat oli ammatteineen lajiteltu päteviin hakijoihin jne. tämä siis hakijoille ja valitut listattu. sastamalan kunta ei toimita listaa hakijoille ja usein näkee, että valittu on oma sukulainen.
on hyvä kuitenkin että on julkinen haku ja julkinen valinta. huittisten valittu ei ollut sukulainen ,vaan sijainen kaupungilla ja se ilmaistiin selkeesti. sastamalan toiminta on mahdoton julkaista varmaan, koska valinnat usein sukulaisia keskenään.
pienessä kunnassa sukulaisuus suhteet tiedetään.
joku laki ja korruptio valvonta pitäisi tehdä valtiolla ja kunnissa
Ai jaa. Itse en hakenut aikoinaan ollenkaan vaan joku pyytämättä ja yllättäen lähti suhmuroimaan minulle työpaikkaa valtiolta vastoin minun omaa tahtoa. Itse olisin halunnut keskittyä ylipiston pääsykokeiden lukemiseen enkä mennä heille töihin. No, kuitenkin menin heille töihin, en pysynyt kauaa ja takaisin en aio koskaan tulla. Myös opiskelemaan pääsyt jäi, toki, se olisi ollut samaa alaa, joten hyvä, että tuli etukäteen nähtyä minkälaista ala on eli ei kiitos missään nimessä enää kyseiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusallista siitä teki sen, että kun valinta sitten julkaistiin, tunnistin hänet ammattiyhteyksistä ja tiesin myös missä hän asuu; 230 kilometrin päässä työpaikasta. Haastattelussa oli sitä paitsi puhuttu pitkään siitä, että olen ennenkin tehnyt töitä pitkän matkan päässä kotoa ja myös niistä ratkaisuista, jot
Niin, siinä nimitysmuistiossa vertaillaan hakijat. Ei puhelimessa voi niin tarkkaan hakemusrumbaa käydä läpi. Siinä käydään eri osa-alueita. Koska et tilannut muistiota, olet nyt jumittunut tuohon välimatkaa, vaikka olisit saanut ne perustelut tietoon jo haun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla ne paikat valitettavasti saadaan, olipa palkkaava taho mikä hyvänsä. Hain kerran erään pikkukylän yhdistyksen hankkeeseen joksikin koordinaattoriksi tai vastaavaksi. Taustani on erikoinen yhdistelmä ihan erilaisia asioita, mutta tuohon työhön se olisi ollut aivan täydellinen. En voinut mitenkään uskoa, että siihen voisi kellään olla sopivampaa taustaa. Soitin ja kyselin ennen hakemuksen lähettämistä ja tarkistin, onko siihen jo joku katsottuna. Väitettiin, että ei ole, laita vain hakemus tulemaan.
Minua ei kutsuttu edes haastatteluun eikä minulle muistaakseni vaivauduttu edes ilmoittamaan, etten tullut valituksi. Paikan sai nimen perusteella joku siitä heidän porukastaan tai heidän sukulaisensa, kun kävin netistä kurkkimassa. Eli olihan se jo valmiiksi tiedossa, mutta varmaan hankerahojen ehtona oli laittaa paikka hakuun. Eipä kyllä sitten harmittanut, koska tuommoinen kuppikunta, jok
Ai jaa. Itsellä on nimikaima, useampikin. Monella varmaan menee nimikaimat sekaisin. Yksi oli nuorempana samalla alalla ja samalla työnantajallakin töissä.
Kiitos mielipiteestäsi, jonka kerrot työnhausta, nimityspäätöksestä ja käydystä keskustelusta osallistumatta mihinkään niistä millään tavalla. Käytiin kyllä nimityspäätöksen sisältämät teemat läpi puhelimessa ihan kokonaisuudessaan. Toin esille sen, että tilanne oli parin vuoden takaa, kuten kerroin heti aluksi, joten nimityspäätösten perään huutelu ei ole relevanttia millään tasolla. Hyvä ihme teitä pätijöitä.
Ihmettelen, miksi enhaluavaltiolletöihin-hullu ei ole vieläkään ilmaantunut tähän ketjuun 🤔
Valehteletko Moskovan palkkalistoilla?
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä, kiusanteon palkkana korruptiovirka. Ihan eduskunnan korkea virkamies saattaa myös olla matalasti koulutettu
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi enhaluavaltiolletöihin-hullu ei ole vieläkään ilmaantunut tähän ketjuun 🤔
Minä ajattelin, että se on tää vastaaja 49 😅
jos virkan valittu, ei omaa kolutusta ja itsellä koulutus, on niin ilmeisesti jotkut on vieneet asian oikeuteen? ja myös saaneet jotain syrjintä korvauksia. en tiedä ,mitä kautta se tapahtuu onko joku fiksumpi palstalla.
ilmeisesti on jotain lakeja ja hallintomenettelyjä myös viran ja työn haussa.harvinaista tosin.
Minäkin ihmettelin kerran, kun eräs tohtoritason osaaja oli palkattu sellaiseen määräaikaiseen projektityöntekijän pestiin, joka oli käytännössä harjoittelijalle sopiva. Kävi sattumalta työtilanteessa ilmi, että vaikka se nimi oli tosi harvinainen, tällä alalla oli sekä tämä ansioitunut ja alan sisällä tunnettu tohtori, että vasta maisteriopintoja tekevä henkilö, joka oli projektityöntekijäksi palkattu. Eli ei kannata ihan ensimmäiseen googlaukseen luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin, että se on tää vastaaja 49 😅
Niinpäs onkin, luin huolimattomasti 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän storin tarkoitus oli? Kerropa nyt vielä, mihin hommiin nämä tyypit ovat menneet. Valtiolla on nykyisin aika vähän ammattikoulun käyneitä.
Ihan asiantuntijatason työstä oli kyse.
T. ap
Ja siihen haettiin ammattikoululaista eikä asiantuntijaa??
En allekirjoita tätä sukulaisten palkkaamista, mutta se ydin tulee kyllä tuossa. Jos sen paikan onnistuu saamaan, siellä todennäköisesti pysyy ja etenee. Monesta työstä kuitenkin järjestetään se hakemusteatteri, eikä muut hakijat voi tietää, että siellä on jo kymmenen tyyppiä jonossa paikan sisällä. Monessa muussakin paikassa voidaan työpaikat laittaa sisäiseen hakuun, valtiollakin olisi syytä toimia näin, kun se on se toimintamalli kuitenkin.