Hain valtiolle määräaikaiseen työhön ja ihmettelen miten en päässyt edes haastatteluun, kun googletin työhön valitut henkilöt
Valtion töistä tulee hakijoille viesti, jossa ilmoitetaan valittujen nimet. Nämä nimet olivat harvinaisia nimiä, joten en usko, että olisi välttämättä useampaa samannimistä.
Itselläni olisi ollut kokemusta vastaavista töistä, myös koulutus, en päässyt edes haastatteluun. Googlettelun perusteella valittu ammattikoulun käyneitä noin 20-vuotiaita. Eikä siinä mitään, voi olla, että haastattelussa ovat pärjänneet hyvin, mutta ihmettelen miksi itse en sitten päässyt edes haastatteluun, vaikka minulla olisi ollut alasta varmasti enemmän kokemustakin.
Tuntuu kyllä turhauttavalta hakea, kun tuntuu siltä, että vaan arvotaan haastatteluun/työhön pääsijät.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
No ei se linkkarikaan kaikkea kerro. Itse olen laittanut sinne tosi vähän, ihan just sillä että tuntemattomat ja exät ei stalkkaa.
No mitä hyötyä koko profiilista edes tuolloin on?
valtion hallinnosssa ja kuntien hallinnossa on nepotismia ja suhde toimintaa. korruptiota koska myös palkkiovirka ilman meriittiä tuo rahaa ja on väärin niitä kohtaan joilla koulutus ja meriittiä. siis etuisuuden kautta korruptio laki saattaa täyttyä.
Aikoinaan julkiseen virkaan hakiessa sain paremmat tulokset palikkatesteistä, minulla oli kokemusta tehtävästä ja enemmän virkavuosia. Munat ja akateeminen tutkinto puuttui, koulutus kyllä oli.
Virka meni DI miehelle joka selvisi tehtävässä 4kk. Silloin olin jo siirtynyt parempaan työhön yksityiselle mutta edelleenkin sieppaa dissaaminen naisena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa valtion töissä paikka on pakko laittaa hakuun, vaikka tiedetäänkin kuka työhön tullaan valitsemaan.
Tämän ymmärrän kyllä, mutta Linkedinin perusteella nämä valitut ei ole ollut aiemmin kyseisessä työssä.
T. Ap
Eikö tuo jo kerro, että todennäköisemmin olet Googlettanut ja Linkedinoinut vääriä ihmisiä.
Linkedinonanoinut 😆
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan julkiseen virkaan hakiessa sain paremmat tulokset palikkatesteistä, minulla oli kokemusta tehtävästä ja enemmän virkavuosia. Munat ja akateeminen tutkinto puuttui, koulutus kyllä oli.
Virka meni DI miehelle joka selvisi tehtävässä 4kk. Silloin olin jo siirtynyt parempaan työhön yksityiselle mutta edelleenkin sieppaa dissaaminen naisena
Se, ettet tule valituksi, ei aina johdu sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettet tule valituksi, ei aina johdu sukupuolesta.
Ei, mutta olin myös pätevämpi ja kokeneempi.
Sinun halutaan muuttavan Suomesta pois.
hain kerran kunnan työpaikkaa 2 haastattelijaa ja mulla koulutus. kun katsoin ketä valittu ,niin toisen haastattelija poika oli valittu.... että selvis sitten kerralla miten kunnat ja valtio hoitaa hommat....
Olin vajaa pari vuotta sitten yhden tehtävän haastattelussa, jäin kakkoseksi. Ymmärsin jälkikäteen kyllä miksi palkkasivat sen toisen henkilön, hän on sujuva supliikkimies, ja vaikka tehtävä ei vaatinut esiintymistä, niin hänen persoonallisuutensa varmasti hurmasi minun kuivakkaan asiallisen tyylini rinnalla. Pätevyydessä oltiin suunnilleen samalla linjalla, minä joissain asioissa vahvempi ja hän joissain toisissa.
Heidän suurin syynsä oli valintapuhelun mukaan se, että asuin 250 km päässä työpaikalta.
Kiusallista siitä teki sen, että kun valinta sitten julkaistiin, tunnistin hänet ammattiyhteyksistä ja tiesin myös missä hän asuu; 230 kilometrin päässä työpaikasta. Haastattelussa oli sitä paitsi puhuttu pitkään siitä, että olen ennenkin tehnyt töitä pitkän matkan päässä kotoa ja myös niistä ratkaisuista, jotka sen mahdollistivat, kuten vuokra-asunto työkaupungissa.
Koetaanko se sitten niin vaikeaksi sanoa, että olitte molemmat oikein hyviä hakijoita ja tällä kertaa kemiat osuivat paremmin yhteen tämän toisen kanssa tai jotain vastaavaa? Se tekosyiden keksiminen vaan tuntui vähän nololta meille kaikille. En usko, että he tiesivät, että tiesin tämän henkilön ja missä hän asuu. Jälkikäteen tuntui vaan tosi kiusalliselta sellainen aliarviointi.
Vastavalmistuneet eivät väitä vastaan tai ala uudistaa mitään ja vanhat alalla pidempään olleet voivat sitten sanella "näin on aina tehty ja näin aina tullaan tekemään." Kun tehtävään otetaan se kokenut, heillä on jo omat mielipiteet ja ajatukset joita ei voi muuttaa ja huonossa tilanteessa sitten kaksi työntekijää molemmat vuosikymmeniä alalla, alkavat opettamaan toisiaan ja vaatia tekemään asiat niin kuin on aina tehty heidän tavalla, kun taas vastavalmistunut työhön otettu tekee sitä mitä käsketään.
Ensinnäkään some ei kerro mitään. Esimerkiksi minulla ei lue missään mitään töistä. Tili taitaa LinkedInissä olla. Toisaalta, asiantuntijatehtävään ei takuulla valita vain ammattikoulun käyneitä. Jos on valittu niin todennäköisesti on ollut samassa työssä jo kauan. Koulutuskaan ei kaikkea kerro. Esimerkiksi jos on loppuvaiheen opiskelut menossa niin sitä tutkintoa ei saa vielä käyttää. Tietenkin loppusuoralla olevat opiskelut huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän storin tarkoitus oli? Kerropa nyt vielä, mihin hommiin nämä tyypit ovat menneet. Valtiolla on nykyisin aika vähän ammattikoulun käyneitä.
Ihan asiantuntijatason työstä oli kyse.
T. ap
Ei ollut jos parikymppisiä valittiin,
Suhteilla ne paikat valitettavasti saadaan, olipa palkkaava taho mikä hyvänsä. Hain kerran erään pikkukylän yhdistyksen hankkeeseen joksikin koordinaattoriksi tai vastaavaksi. Taustani on erikoinen yhdistelmä ihan erilaisia asioita, mutta tuohon työhön se olisi ollut aivan täydellinen. En voinut mitenkään uskoa, että siihen voisi kellään olla sopivampaa taustaa. Soitin ja kyselin ennen hakemuksen lähettämistä ja tarkistin, onko siihen jo joku katsottuna. Väitettiin, että ei ole, laita vain hakemus tulemaan.
Minua ei kutsuttu edes haastatteluun eikä minulle muistaakseni vaivauduttu edes ilmoittamaan, etten tullut valituksi. Paikan sai nimen perusteella joku siitä heidän porukastaan tai heidän sukulaisensa, kun kävin netistä kurkkimassa. Eli olihan se jo valmiiksi tiedossa, mutta varmaan hankerahojen ehtona oli laittaa paikka hakuun. Eipä kyllä sitten harmittanut, koska tuommoinen kuppikunta, joka ei osaa edes normaalin kohteliaasti ilmoittaa asiasta ja valehteleekin suoraan kysyttäessä, ei ehkä olisi ollut kovin mieluinen työpaikka. Samanlaista tuskailua oli muutenkin työnhaku, mutta sitten sain paremman paikan. Suhteilla minäkin, kuinkas muutenkaan.
Valtion viroissa ja tehtävissä palkataan ensin sukulaiset, tuttavat ja heidän jälkeläisensä ja jos ei löydy, saatetaan ehkä huomioida muutkin.
Jos koet olevasi pätevämpi kuin valitut, voit aina valittaa valinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla ne paikat valitettavasti saadaan, olipa palkkaava taho mikä hyvänsä. Hain kerran erään pikkukylän yhdistyksen hankkeeseen joksikin koordinaattoriksi tai vastaavaksi. Taustani on erikoinen yhdistelmä ihan erilaisia asioita, mutta tuohon työhön se olisi ollut aivan täydellinen. En voinut mitenkään uskoa, että siihen voisi kellään olla sopivampaa taustaa. Soitin ja kyselin ennen hakemuksen lähettämistä ja tarkistin, onko siihen jo joku katsottuna. Väitettiin, että ei ole, laita vain hakemus tulemaan.
Minua ei kutsuttu edes haastatteluun eikä minulle muistaakseni vaivauduttu edes ilmoittamaan, etten tullut valituksi. Paikan sai nimen perusteella joku siitä heidän porukastaan tai heidän sukulaisensa, kun kävin netistä kurkkimassa. Eli olihan se jo valmiiksi tiedossa, mutta varmaan hankerahojen ehtona oli laittaa paikka hakuun. Eipä kyllä sitten harmittanut, koska tuommoinen kuppikunta, joka ei osaa edes normaalin kohteliaasti ilmoittaa asia
Onko se suhteilla, jos työn saa kokemuksen perusteella? Moneen työhön ei ole mitään järkeä valita ulkopuolista, jos jo talon sisältä löytyy tekijä. Toki joskus olisi hyvä päästä eroon joistain tekijöistä, mutta kokemus ratkaisee paljon. Koulutuksen lisäksi.
siis eniten harmittaa rahanmeno ja ajanhaaskaus. kun paikka jo päätetty ja sitten vedätetään ihmisiä pitkien matkojen päästä haastatteluun....vaadimme rahat takaisin....
Vierailija kirjoitti:
Valtion viroissa ja tehtävissä palkataan ensin sukulaiset, tuttavat ja heidän jälkeläisensä ja jos ei löydy, saatetaan ehkä huomioida muutkin.
En ymmärrä tätä katkeruutta. Olen valtiolla ja edennyt hyvin tehtävästä toiseen. Yhtään sukulaista tai muutakaan tuttavaa ei ole valitsijana ollut.
Vierailija kirjoitti:
Valtion nimityksissä ei ole valitusoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion nimityksissä ei ole valitusoikeutta.
Muutoksenhakuoikeus on.
Tämä on ihan totta, ja tyhmintä on ettet voi etukäteen tietää, että onko se tehtävä pedattu jo jollekin, vai aidosti haussa. On työnhakijoiden aliarvioimista teettää turhaa hakutyötä ja järjestää tällainen aikaa ja rahaa haaskaava performanssi.
Itse teen asiantuntijatyötä ja olen useamman kerran hakenut myös valtiolle parinkymmenen vuoden aikana. Olen ollut myös sellaisissa haastattelutilanteissa, joissa minua on haastateltu parikin tuntia, kerätty haastattelun varjolla ideoita ja näkemyksiä sisällöille (ja käytetty ne myöhemmin hyväksi, fair enough), mutta palkattu henkilö on ollut alemmin koulutettu ja vähemmällä työkokemuksella, mutta jo paikassa töissä. Nolointa oli ehkä se, valittu henkilö otti hyvin pian yhteyttä minuun kysyäkseen asiantuntija-apua oman työnsä suorittamiseen.
On ihan ok, että halutaan jatkaa jo talossa olevien työsuhteita, mutta sellainen teatteri voitaisiin jättää väliin. Haastatteluun meneminen kuitenkin vie sekä aikaa että rahaa myös haastateltavalta, varsinkin kun ne on olleet kasvotusten tehtyjä haastatteluita. Joissain paikoissa on suoraan sanottu, että tehtävään on laitettu epärealistiset hakuehdot ja oltu sitten yllättyneitä, kun tuleekin hakemuksia ihmisiltä, jotka täyttää ne kaikki ehdot.
Yleensä olen kyllä tehnyt sitten omat johtopäätökseni siitä, että haenko ko. organisaatioon enää uudelleen. Mutta myönnän, että kun olen jo työsuhteessa, tulen silti välillä hakeneeksi valtion duuneihin ihan vaan siksi, että näen jatkuuko se sama hakemuspelleilly siellä edelleen.