Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
881/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikalla oli vuosikymmeniä kulttuuri, jossa vanhemmat rouvatyöntekijät päättivät aina ensin loman ja me nuoremmat tuurattiin, vaikka saatiin lapsia. Kerran erehdyin pyytämään lomaa heidän lempiajalleen niin siitähän syntyi soppa ja joku keksi, että sen täytyy johtua siitä, että minullahsn on perhettä. Siitä ei ollut kyse, ja jäin pois töistä sitten muulla tavalla siksi aikaa, kun tarvitsin terveyissyistä. Myöhemmin tuli vuorosysteemi, eikä rouvat enää saaneet aina toivomansa ajankohtaa. Tästäkin keskustelusta paistaa läpi ylimielinen ja empatiakyvytön asenne monella. Saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni eikä sopia mistään koskaan.

Kyllähän tästä paistaa se, että lapselliset eivät halua sopia mistään. Lapsettomille on ihan ok, että parhaissa loma-ajoissa vuorotellaan. 

Vierailija
882/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi samassa tehtävässä. Työkaverilla on alle kouluikäinen mukula. Sen hoitopaikka on kiinni heinäkuun, jolloin se on myös kesälomalla. Minä saan valita kesäkuun tai elokuun. Sopii minulle hyvin, omat lapseni ovat jo teinejä.

Kunta on velvollinen järjestämään varahoidon eli pelkkä tekosyy tuo. 

No se likka ei halua mennä päiväkodille heinäkuuksi enkä nyt oikein halua nostaa tuollaisesta meteliä siksi että haluaisin pitää juuri heinäkuussa lomani. Parin vuoden päästä se likka on jo koulussa, katsotaan sitten uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävä lista lomasta touko- syyskuussa (tai kesä-elokuussa), silloin jokainen saa vuorollaan pitää lomansa vaikka heinäkuussa. Vaihdella saa keskenään, mutta jos ei itse halua vaihtaa niin pitää sitten lomansa siihen merkittynä ajankohtana. Ei tarvitse riidellä eikä samat aina vingu juuri heinäkuussa lomaa, koska  on aina saanut pitää heinäkuussa ja sitten vielä mummoikäisenäkin tarvitsee sen loman  ehdottomasti heinäkuussa, jos on sattunut lisääntymään.

Vierailija
884/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi samassa tehtävässä. Työkaverilla on alle kouluikäinen mukula. Sen hoitopaikka on kiinni heinäkuun, jolloin se on myös kesälomalla. Minä saan valita kesäkuun tai elokuun. Sopii minulle hyvin, omat lapseni ovat jo teinejä.

No se likka ei halua mennä päiväkodille heinäkuuksi enkä nyt oikein halua nostaa tuollaisesta meteliä siksi että haluaisin pitää juuri heinäkuussa lomani. Parin vuoden päästä se likka on jo koulussa, katsotaan sitten uudestaan.

Teetkö kaiken muunkin niin kuin likka haluaa?

Vierailija
885/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävä lista lomasta touko- syyskuussa (tai kesä-elokuussa), silloin jokainen saa vuorollaan pitää lomansa vaikka heinäkuussa. Vaihdella saa keskenään, mutta jos ei itse halua vaihtaa niin pitää sitten lomansa siihen merkittynä ajankohtana. Ei tarvitse riidellä eikä samat aina vingu juuri heinäkuussa lomaa, koska  on aina saanut pitää heinäkuussa ja sitten vielä mummoikäisenäkin tarvitsee sen loman  ehdottomasti heinäkuussa, jos on sattunut lisääntymään.

Kiertävästä listasta huolimatta nämä tietyt tyypit tulevan vinkumaan ja pyytämään vaihtoa. Eivätkä millään usko, että en aio vaihtaa. 

Vierailija
886/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yleensä lomat menee niin, että pisimpään talossa olleet on etusijalla. Aika omituista olisi, jos vaikka jouluna aloittanut saisi ensin päättää. 

Ei sillä jouluna aloittaneella edes ole kuin muutama päivä lomaa.

Vierailija
887/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on se äiti, joka haluaa sen heinäkuun lomaksi. Parin vuoden kuluttua keksii jonkun uuden tekosyyn. Kannattaa olla lujana ja vaatia ensi vuonna lomien olevan toisinpäin, jos heinäkuussa haluaa lomailla. 

Vierailija
888/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yleensä lomat menee niin, että pisimpään talossa olleet on etusijalla. Aika omituista olisi, jos vaikka jouluna aloittanut saisi ensin päättää. 

Eiköhän nyt jokainen sovi ensimmäisen vuoden lomat erikseen. 

Vierailija
889/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas vaativa asiantuntija, jolla ei ole mitään käsitystä tes-ehtoisesta työelämästä.

Vierailija
890/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työelämässä vajaa 10 vuotta naisvaltaisilla aloilla lapsettomana. Minulle on varmaan sattunut hyvät työnantajat, sillä en ikinä ole joutunut joustamaan vain sen takia että jollain on lapsia. Luonnollisesti hiihto- ja syyslomaviikot on varattu lapsiperheiden lomailuun, mutta minua ei kyllä saisi mistään hinnasta edes lomailemaan niillä viikoilla kun kaikkialla on aivan täyttä.

Ei kukaan joudukaan joustamaan, tämä on vain lapsettomien oman pahan olon oksennusta, joka toistuu vuosittain suurinpiirtein samaan aikaan tässä maalis-huhtikuulla. Luultavasti johtuu siitä että lapseton tajuaa elämänsä olevan silloin heinäkuussa ja heräävät siihen että perheellisillä elämää on ympäri vuoden. Sit harmittaa, jos heinäkuuksi ei saa lomaa kun just sillon voisi käydä festareilla. 

Katkeria on pi

Ei mulla ole lapsia. Katkerakaan en ole, kateellinen mistä? 

Vierailija
891/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas vaativa asiantuntija, jolla ei ole mitään käsitystä tes-ehtoisesta työelämästä.

No en kyllä tiedä ketään, joka ei olisi työssä aloittaessa sopinut lomia ensimmäiselle kesälle. Ihan normaali osa työsopimusneuvottelua.

Vierailija
892/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siinä liittoihin uskova pölhö, joka kuvittelee työehtosopimuksen olevan joku kaikkivoipainen raamattu. 

Vierailija
893/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä tiedä ketään, joka ei olisi työssä aloittaessa sopinut lomia ensimmäiselle kesälle. Ihan normaali osa työsopimusneuvottelua.

Kuvitteletko, että vaikka hoitoalalle työllistyessä pääsee neuvottelemaan yhtään mistään?

Vierailija
894/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan. 

En kyllä muista nähneeni yhtä tyhmää kommenttia vähään aikaan. Juhlapyhät on määritelty työaikalaissa, eikä kenenkään uskomuksilla ole mitään väliä. 

Vierailija
895/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan. 

En kyllä muista nähneeni yhtä tyhmää kommenttia vähään aikaan. Juhlapyhät on määritelty työaikalaissa, eikä kenenkään uskomuksilla ole mitään väliä. 

Samalla tapaa niillä lapsilla ei pitäisi olla mitään väliä työvuoroja ja lomia jaettaessa. Ja tuossa oli tietysti kyse lomien ja työvuorojen sijoittelusta, toki työaika on kaikille sama. 

Vierailija
896/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisi aika omituista, että lapset kyllä huomioitaisiin lomien sijoittelussa, mutta sitten uskovalle ei mahdollistettaisi suurimman pyhän, pääsiäisen viettoa. Totta kai tuollainen tulee huomioida työvuorojen sijoittelussa. 

Vierailija
897/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisi kyllä aika kumma, jos vaikka ateisti yh-äiti, jolla ei ole mitään väliä miten pääsiäisen aikaan vapaita pitää menisi työvuorosijoittelussa ohi kristityn, jolle pääsiäinen on suuri juhla. 

Vierailija
898/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko, että vaikka hoitoalalle työllistyessä pääsee neuvottelemaan yhtään mistään?

No julkisella varmaan ei, mutta yksityisellä tietenkin voi. Pitäähän palkkakin kuitenkin erikseen neuvotella. 

Vierailija
899/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia  kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa

Harmi kun nykyään kouluista myönnetään vapaata kaiken maailman kissanristiäisten vuoksi. Pienen lapsen paikka ei ole aikuisille huvituksia tarjoavassa lomakohteessa vaan leikkipuistossa.

Jep. Olipa kiva kiertää museossa ja yrittää lukea infotauluja kun tylsyyttään rääkyvät lapset juoksee ja mölyää pitkin käytäviä. Museon kahviossa joku sylilapsi itki kokoajan. Pysyisivät poissa.

Vierailija
900/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikalla oli vuosikymmeniä kulttuuri, jossa vanhemmat rouvatyöntekijät päättivät aina ensin loman ja me nuoremmat tuurattiin, vaikka saatiin lapsia. Kerran erehdyin pyytämään lomaa heidän lempiajalleen niin siitähän syntyi soppa ja joku keksi, että sen täytyy johtua siitä, että minullahsn on perhettä. Siitä ei ollut kyse, ja jäin pois töistä sitten muulla tavalla siksi aikaa, kun tarvitsin terveyissyistä. Myöhemmin tuli vuorosysteemi, eikä rouvat enää saaneet aina toivomansa ajankohtaa. Tästäkin keskustelusta paistaa läpi ylimielinen ja empatiakyvytön asenne monella. Saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni eikä sopia mistään koskaan.

Kyllähän tästä paistaa se, että lapselliset eivät halua sopia mistään. Lapsettomille on ihan ok, että parhaissa loma-ajoissa vuorotellaan. 

Kyllähän tässä paistaa se, ettå nämä rouvat ovat aikoinaan lapsikorttia heiluttelemalla saaneet olla aina heinäkuussa lomalla. Kun siihen etuoikeutettuun asemaan on päästy, siitä ei luovuta edes, kun lapset ovat aikuistuneet, sillä sen jälkeen otetaan käyttöön lapsenlapsikortti.