Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, missä nää työpaikat on, joissa lomat annetaan perhetilanteen mukaan. Joka ikinen paikka, jossa olen itse ollut, on käyttänyt joko lomakiertoa, tai sitten on ollut ihan yleinen lomakuukausi jolloin käytännössä kukaan ei ole töissä ellei ehdottomasti halua. Millä alalla pitää olla että lomat määräytyy lasten mukaan?
Metallialalla kahdessa ero firmassa on tullut tilanne vastaan. Perheetön voi kuulemma lomailla koska vaan mutta perheellisten lomien pitää alkaa juhannuksesta "että ovat samaan aikaan lomalla kuin muu perhe". Ylitöiden kanssa sama homma "kyllä perheetön voi jäädä ylkkyyn puolen tunnin varoitusajalla".
On se kyllä niin että yksinhuoltaja myös saa tukia etuja vähennyksiä mitä lapseton ei saa. Ja jos on puoliso siinä on jo tuplaedut . Yksin asuvat maksaa yksin kaiken. Eipä paljon jää elämiseen vertaa niihin jotka maksaa puoliksi asumiskulut. Plus niihin jotka saa tukia palkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos varahoitokorttia ei olisi, niin jonkun muun syyn lapselliset keksisivät, että voisivat sen varjolla vaatia hyvin ajankohtia lomalla. Heinäkuu nyt vaan on suosituin lomakausi, joten jos haluaa ihmisiä nähä ja yhdessä aikaa viettää, niin siksi silloin pitää lomailla. Myös kaikki tapahtumat yleensä sijoittuvat heinäkuuhun.
Ja lapsellisetko ei saa haluta osallistua tapahtumiin? Sen halun lisäksi heillä on hoito-ongelma, joka ratkoa. Mikäs sun lisäsyysi on heinäkuun lomaan?
Jos se syy haluta heinäkuu lomaksi on tapahtumat, niin silloinhan lapsellisten ja lapsettomien pitäisi olla samalla viivalla?? Tämä juuri osoittaa, että lapsi korttia käytetään häikäilemättömästi hyväksi, vaikka todellinen syy on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työelämässä vajaa 10 vuotta naisvaltaisilla aloilla lapsettomana. Minulle on varmaan sattunut hyvät työnantajat, sillä en ikinä ole joutunut joustamaan vain sen takia että jollain on lapsia. Luonnollisesti hiihto- ja syyslomaviikot on varattu lapsiperheiden lomailuun, mutta minua ei kyllä saisi mistään hinnasta edes lomailemaan niillä viikoilla kun kaikkialla on aivan täyttä.
Itselläni on puoliso opettajana, joten todellakin haluan talviloman koulujen lomaviikolla vuorollani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos varahoitokorttia ei olisi, niin jonkun muun syyn lapselliset keksisivät, että voisivat sen varjolla vaatia hyvin ajankohtia lomalla. Heinäkuu nyt vaan on suosituin lomakausi, joten jos haluaa ihmisiä nähä ja yhdessä aikaa viettää, niin siksi silloin pitää lomailla. Myös kaikki tapahtumat yleensä sijoittuvat heinäkuuhun.
Ja lapsellisetko ei saa haluta osallistua tapahtumiin? Sen halun lisäksi heillä on hoito-ongelma, joka ratkoa. Mikäs sun lisäsyysi on heinäkuun lomaan?
Jos se syy haluta heinäkuu lomaksi on tapahtumat, niin silloinhan lapsellisten ja lapsettomien pitäisi olla samalla viivalla?? Tämä juuri osoittaa, että lapsi korttia käytetään häikäilemättömästi hyväksi, vaikka todellinen syy on ihan toinen.
Tapahtumat ja lasten hoito. Etkö osaa lukea?
Voisi ajatella tätä yhteiskunnalliseltakin kantilta. Lasten pitäminen ja kasvattaminen maksaa valtavasti ja syö voimavaroja. Silti lapsia tehneet kantavat kortensa kekoon ikärakenteen kestävyysvajeen korjaamiseksi.
Meidän lapset hoitavat myös lapsettomat vanhoina ja maksavat heidän eläkkeensä.
Että jotain joustoa ja etuja pitää mielestäni lapsia tehneiden saada. Olen iloinen ja kiitollinen että työpaikassani on joustettu lasten lomien suhteen. Teen näin myös itse kun omat lapset ovat jo isoja.
Just. Ai se on tosi ok, että suosii jotakuta kunhan syy ei ole hoitotarve 😂. Usein se lapseton ja itsekeskeinen työntekijä on se huonoin vaikka pitääkin suurinta ääntä.
Totta kai työnantaja suosii niitä, kenet haluaa töissä pitää. Tuleeko tämä jotenkin yllätyksenä sinulle? Ja aika usein lapsettomat ovat vähemmän poissa töistä, joten toki heidät mielummin töissä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työelämässä vajaa 10 vuotta naisvaltaisilla aloilla lapsettomana. Minulle on varmaan sattunut hyvät työnantajat, sillä en ikinä ole joutunut joustamaan vain sen takia että jollain on lapsia. Luonnollisesti hiihto- ja syyslomaviikot on varattu lapsiperheiden lomailuun, mutta minua ei kyllä saisi mistään hinnasta edes lomailemaan niillä viikoilla kun kaikkialla on aivan täyttä.
Ei kukaan joudukaan joustamaan, tämä on vain lapsettomien oman pahan olon oksennusta, joka toistuu vuosittain suurinpiirtein samaan aikaan tässä maalis-huhtikuulla. Luultavasti johtuu siitä että lapseton tajuaa elämänsä olevan silloin heinäkuussa ja heräävät siihen että perheellisillä elämää on ympäri vuoden. Sit harmittaa, jos heinäkuuksi ei saa lomaa kun just sillon voisi käydä festareilla.
Vierailija kirjoitti:
Voisi ajatella tätä yhteiskunnalliseltakin kantilta. Lasten pitäminen ja kasvattaminen maksaa valtavasti ja syö voimavaroja. Silti lapsia tehneet kantavat kortensa kekoon ikärakenteen kestävyysvajeen korjaamiseksi.
Että jotain joustoa ja etuja pitää mielestäni lapsia tehneiden saada. Olen iloinen ja kiitollinen että työpaikassani on joustettu lasten lomien suhteen. Teen näin myös itse kun omat lapset ovat jo isoja.
Ei työnantaja miltään yhteiskunnalliselta kantilta asiaa tietenkään mieti, typerä ajatuskin. Firman tarkoitus on tuottaa voittoa ja kaikki toiminta tähtää siihen. Ei työnantajaa kiinnosta mitkään lasten hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs ihminen hahmottaa maailmaa omien halujensa kautta. Se että lapsesi tulevat ehkä tekemään jotain ei laita sinua mitenkään etuoikeutetumpaan asemaan.
Ei minulla ainakaan ole mitään käsitystä kenellä töissä on lapsia ja kenellä ei. Työpaikka toki miesvaltainen, joten riippuu ehkä siitä. Lomat jaetaan tasaisesti toiveiden mukaan, eikä kukaan mitään lastenhoitoja niissä mainitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan joudukaan joustamaan, tämä on vain lapsettomien oman pahan olon oksennusta, joka toistuu vuosittain suurinpiirtein samaan aikaan tässä maalis-huhtikuulla. Luultavasti johtuu siitä että lapseton tajuaa elämänsä olevan silloin heinäkuussa ja heräävät siihen että perheellisillä elämää on ympäri vuoden. Sit harmittaa, jos heinäkuuksi ei saa lomaa kun just sillon voisi käydä festareilla.
Katkeria on pihlajanmarjat. Tekikö lapsien hankkiminen sinusta noin katkeran ja kateellisen vai oletko aina ollut😅
Vierailija kirjoitti:
Just. Ai se on tosi ok, että suosii jotakuta kunhan syy ei ole hoitotarve 😂. Usein se lapseton ja itsekeskeinen työntekijä on se huonoin vaikka pitääkin suurinta ääntä.
Totta kai työnantaja suosii niitä, kenet haluaa töissä pitää. Tuleeko tämä jotenkin yllätyksenä sinulle? Ja aika usein lapsettomat ovat vähemmän poissa töistä, joten toki heidät mielummin töissä pitää.
Ei suosi. Työnantaja on hyvä ja antaa potkut henkilölle, joka ei suoriudu riittävällä tasolla eikä ole lapsellinen suosija. Lomat eivät ole mitään muuta kuin järjestelyä, jos lapsetonta se ärsyttää, on hän ihan oikeutettu vaihtamaan työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantaja miltään yhteiskunnalliselta kantilta asiaa tietenkään mieti, typerä ajatuskin. Firman tarkoitus on tuottaa voittoa ja kaikki toiminta tähtää siihen. Ei työnantajaa kiinnosta mitkään lasten hoidot.
Kiinnostaa kuule, jos yhtään on järkeä päässä. Perheelliset ovat monta kertaa luotettavampia ja sitoutuneempia kuin lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kuule, jos yhtään on järkeä päässä. Perheelliset ova
Höpö höpö. Perheellisiä ei koskaan tiedä tulevatko töihin ja ovat koko päivää kun tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suosi. Työnantaja on hyvä ja antaa potkut henkilölle, joka ei suoriudu riittävällä tasolla eikä ole lapsellinen suosija. Lomat eivät ole mitään muuta kuin järjestelyä, jos lapsetonta se ärsyttää, on hän ihan oikeutettu vaihtamaan työpaikkaa.
Totta kai suosii. Potkuja on aika vaikea antaa, joten paljon helpompaa, kun henkilöt itse irtisanoutuvat.
Kiinnostaa kuule, jos yhtään on järkeä päässä. Perheelliset ovat monta kertaa luotettavampia ja sitoutuneempia kuin lapsettomat.
Ai joka toinen viikko poissaoleva olisi sitoutuneempi ja tärkeämpi? No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse esimiehenä todellakin pidän huolen, että firman kannalta tärkeimmät työntekijät saavat lomansa haluamaansa ajankohtaan. Ei mitään järkeä tämän takia menettää heitä. Ei siinä mitkään lapset vaikuta. Aika pihalla on esihenkilö, joka ei näin tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajille ei voi saikuttamisen takia antaa potkuja. Paljon parempi on saada heidät itse lähtemään.