Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
861/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos varahoitokorttia ei olisi, niin jonkun muun syyn lapselliset keksisivät, että voisivat sen varjolla vaatia hyvin ajankohtia lomalla. Heinäkuu nyt vaan on suosituin lomakausi, joten jos haluaa ihmisiä nähä ja yhdessä aikaa viettää, niin siksi silloin pitää lomailla. Myös kaikki tapahtumat yleensä sijoittuvat heinäkuuhun. 

Ja lapsellisetko ei saa haluta osallistua tapahtumiin? Sen halun lisäksi heillä on hoito-ongelma, joka ratkoa. Mikäs sun lisäsyysi on heinäkuun lomaan? 

Tietysti saa haluta! Kunta ratkaisee ns. hoito-ongelman ja muuten toiveet ja toivojat ovat samalla viivalla.

Vierailija
862/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi ajatella tätä yhteiskunnalliseltakin kantilta. Lasten pitäminen ja kasvattaminen maksaa valtavasti ja syö voimavaroja. Silti lapsia tehneet kantavat kortensa kekoon ikärakenteen kestävyysvajeen korjaamiseksi.

Meidän lapset hoitavat myös lapsettomat vanhoina ja maksavat heidän  eläkkeensä.

Että jotain joustoa ja etuja pitää mielestäni lapsia tehneiden saada. Olen iloinen ja kiitollinen että työpaikassani on joustettu lasten lomien suhteen. Teen näin myös itse kun omat lapset ovat jo isoja.

Ei työnantaja miltään yhteiskunnalliselta kantilta asiaa tietenkään mieti, typerä ajatuskin. Firman tarkoitus on tuottaa voittoa ja kaikki toiminta tähtää siihen. Ei työnantajaa kiinnosta mitkään lasten hoidot. 

Kiinnostaa kuule, jos yhtään on järkeä päässä. Perheelliset ova

En tiedä missä muumimaailmassa oikein elät, mutta tietenkin töihin valitaan aina lapseton lapsellisen sijaan, jos kaksi henkilöä on muuten samalla viivalla. Ei kukaan työnantaja ole niin kahjo, että valitsisi lapsellisen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni heinäkuu on aika huono lomakuukausi. Joka paikassa on ruuhkaa ja jopa Suomessa liian kuumaa  

Meidän lapset on jo yliopistossa ja pitäisimme mieluummin kesäloman elokuussa, mutta kummankin työpaikalla on "vahva suositus", että loma pidetään heinäkuussa. Onneksi pystymme tekemään aika paljon etätyötä, joten olemme pitkiä viikonloppuja elokuussa, joskus myös touko- ja kesäkuussa. Näin pääsee nauttimaan kevääsä ja ihanista elokuun illoista.

Lapissa lomailemme yleensä yleensä viikolla 16 tai 17, jolloin laduilla ja rinteessä on ihanan rauhallista. 

Vierailija
864/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni heinäkuu on aika huono lomakuukausi. Joka paikassa on ruuhkaa ja jopa Suomessa liian kuumaa  

Meidän lapset on jo yliopistossa ja pitäisimme mieluummin kesäloman elokuussa, mutta kummankin työpaikalla on "vahva suositus", että loma pidetään heinäkuussa. Onneksi pystymme tekemään aika paljon etätyötä, joten olemme pitkiä viikonloppuja elokuussa, joskus myös touko- ja kesäkuussa. Näin pääsee nauttimaan kevääsä ja ihanista elokuun illoista.

Lapissa lomailemme yleensä yleensä viikolla 16 tai 17, jolloin laduilla ja rinteessä on ihanan rauhallista. 

Minusta heinäkuu taas on paras koska tapahtumia on monenlaisia ja vedet ovat yleensä lämpimimmillään. 

Vierailija
865/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Ai se on tosi ok, että suosii jotakuta kunhan syy ei ole hoitotarve 😂. Usein se lapseton ja itsekeskeinen työntekijä on se huonoin vaikka pitääkin suurinta ääntä. 

Totta kai työnantaja suosii niitä, kenet haluaa töissä pitää. Tuleeko tämä jotenkin yllätyksenä sinulle? Ja aika usein lapsettomat ovat vähemmän poissa töistä, joten toki heidät mielummin töissä pitää. 

Ei suosi. Työnantaja on hyvä ja antaa potkut henkilölle, joka ei suoriudu riittävällä tasolla eikä ole lapsellinen suosija. Lomat eivät ole mitään muuta kuin järjestelyä, jos lapsetonta se ärsyttää, on hän ihan oikeutettu vaihtamaan työpaikkaa. 

Itse esimiehenä todellakin pidän huolen, että firman kannalta tärkeimmät työntekijät saavat lomansa haluamaansa ajankohtaan. Ei mitään järkeä

Tietenkin näin. Jossain julkisen puolen suojatyöpaikassa ehkä toimitaan toisin, mutta muualla kyllä halutaan sitouttaa avaintyypit taloon. Ja loma-ajat on sen verran tärkeitä monelle, että siksi todellakin varmistetaan, että heidän toiveet menee läpi. 

Vierailija
866/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi samassa tehtävässä. Työkaverilla on alle kouluikäinen mukula. Sen hoitopaikka on kiinni heinäkuun, jolloin se on myös kesälomalla. Minä saan valita kesäkuun tai elokuun. Sopii minulle hyvin, omat lapseni ovat jo teinejä.

Vierailija
867/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi samassa tehtävässä. Työkaverilla on alle kouluikäinen mukula. Sen hoitopaikka on kiinni heinäkuun, jolloin se on myös kesälomalla. Minä saan valita kesäkuun tai elokuun. Sopii minulle hyvin, omat lapseni ovat jo teinejä.

Elokuu yleensä on ihan hyvä lomakuu. Valitettavasti vaan monessa paikassa joudutaan toukokuuta ja syyskuuta käyttämään myös, ja tällöin on aika ikävää, jos jonkun loma on toistuvasti silloin. 

Vierailija
868/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jo työsopimusta tehdessä vaatia siihen ehdoksi tietyt loma-ajat. Ei tarvitse myöhemmin keskustella aiheesta. 

Vierailija
869/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta on velvollinen järjestämään varahoidon eli pelkkä tekosyy tuo. 

Vierailija
870/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien huonolla sijoittamisella saa näppärästi huonot työntekijät ulos talosta. Kerran kouluikäisten lasten yksinhuoltajalle lätkäistiin tahallaan toukokuu lomaksi, niin ei mennyt kuin kuukausi, niin lähti. 

Vierailija
871/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla oli vuosikymmeniä kulttuuri, jossa vanhemmat rouvatyöntekijät päättivät aina ensin loman ja me nuoremmat tuurattiin, vaikka saatiin lapsia. Kerran erehdyin pyytämään lomaa heidän lempiajalleen niin siitähän syntyi soppa ja joku keksi, että sen täytyy johtua siitä, että minullahsn on perhettä. Siitä ei ollut kyse, ja jäin pois töistä sitten muulla tavalla siksi aikaa, kun tarvitsin terveyissyistä. Myöhemmin tuli vuorosysteemi, eikä rouvat enää saaneet aina toivomansa ajankohtaa. Tästäkin keskustelusta paistaa läpi ylimielinen ja empatiakyvytön asenne monella. Saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni eikä sopia mistään koskaan.

Vierailija
872/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos varahoitokorttia ei olisi, niin jonkun muun syyn lapselliset keksisivät, että voisivat sen varjolla vaatia hyvin ajankohtia lomalla. Heinäkuu nyt vaan on suosituin lomakausi, joten jos haluaa ihmisiä nähä ja yhdessä aikaa viettää, niin siksi silloin pitää lomailla. Myös kaikki tapahtumat yleensä sijoittuvat heinäkuuhun. 

Ja lapsellisetko ei saa haluta osallistua tapahtumiin? Sen halun lisäksi heillä on hoito-ongelma, joka ratkoa. Mikäs sun lisäsyysi on heinäkuun lomaan? 

Tietysti saa haluta! Kunta ratkaisee ns. hoito-ongelman ja muuten toiveet ja toivojat ovat samalla viivalla.

Oma kunta on kyllä niin kiero, että saattaa tarjota paikkaa, jonne ei pääse ilman autoa ja kas, yksi päiväkotipaikka taas säästetty heinäkuussa.

Vierailija
873/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan. 

Tuo asia nyt ei varsinkaan kuulu työpaikoille eikä työkavereille. Pyhäpäivät kuuluu jokaiselle tasapuolisesti. 

Totta kai kuuluu. Ei se ateisti millään tavalla tarvitse sitä pääsiäistä vapaaksi, kun ei sillä sille mitään merkitystä ole. Totta kai pääsiäinen kuuluu minulle, jolle ajankohta jotain merkkaa. Onneksi töissä tämä on ymmärretty. 

Sinun työpaikallasi ei ilmeisesti ymmärretä takia. Työntekijöitä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan uskonnon/uskonnottomuuden perusteella

Vierailija
874/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta on se, että lapsiperheen vanhemmat valitsee työpaikkansa sen mukaan, millaiset työ- ja loma-ajat voivat perhe-elämäänsä sovittaa. Ei ole työkavereiden asia venyä ekstraa sen takia, että joku on hankkinut elämäntilanteeseensa soveltumattoman työn. Tai kärsiä jonkun toisen henkilökohtaisista kasvatuspäätöksistä. Jos sinun lapsesi on liian hienohelma mennäkseen päivystävään päiväkotiin, niin sinä etsit työpaikan joka on heinäkuun ajan kiinni, tai puolison joka voi hoitaa lapset heinäkuun (esim työtön tai kausityössä), tai muun ratkaisun joka ei vaadi työtovereiden kohtuutonta sorsimista.

Voi luoja. Ai että vanhemmat ei saa haluta lomia kuten lapsettomat tai jää pois töistä? Lapsellisilla on sen halun lisäksi myös ihan aito tarve heinäkuussa lomaan. Ne vanhemmat eivät ole luoneet järjestelmää, jossa

Lomatoive ja loma eivät ole sama asia. Miksi lomatoiveen pitäisi vastentahtoisesti olla muu kuin mitä haluaa?

Vierailija
875/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää nämä onnettomat sählääjät, jotka vasta nyt tajuavat, että hei, se päiväkoti on kiinni tänäkin vuonna heinäkuun. Olisin ihan hyvin voinut muutamalla viikolla lomaa siirtää, mutta valitettavasti tässä vaiheessa kevättä reissut ja puolison loma on jo päätetty. 

Vierailija
876/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kunta on kyllä niin kiero, että saattaa tarjota paikkaa, jonne ei pääse ilman autoa ja kas, yksi päiväkotipaikka taas säästetty heinäkuussa.

Jos ei lapsiperheessä edes autoa ole ymmärretty hankkia, niin sitten kyllä ansaitseekin lomailla syyskuussa. 

Vierailija
877/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan. 

Tuo asia nyt ei varsinkaan kuulu työpaikoille eikä työkavereille. Pyhäpäivät kuuluu jokaiselle tasapuolisesti. 

Totta kai kuuluu. Ei se ateisti millään tavalla tarvitse sitä pääsiäistä vapaaksi, kun ei sillä sille mitään merkitystä ole. Totta kai pääsiäinen kuuluu minulle, jolle ajankohta jotain merkkaa. Onneksi töissä tämä on ymmärretty. 

Sinun työpaikallasi ei ilmeisesti ymmärretä takia. Työntekijöitä ei saa asettaa eriarvoiseen

Miten tuo eroaa siitä, että lapsiperheellisiä suositaan kesäloman antamisessa, vaikka ei saisi? Samalla tapaa tuossa suositaan ihan syystä ja pyynnöstä. 

Vierailija
878/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla alalla menee.

Hoitoalalla pakko mennä. Kukin vuorollaan. Vuorotellen. Yleensä ihmisillä on lapsia.

Jotkut ihmiset toisaalta eivät edes halua lomiaan yhteen pötköön tai ns perinteisiin haluttuihin ajankohtiin.

Jotkut haluavat olla kesän töissä, kun valoisalla jaksaa muutenkin paremmin ja esim joulu, pääsiäinen, juhannus.. Tulee enemmän palkkaakin.

Ei tuo välttämättä ole mikään ongelma, ap hyvä.

Vierailija
879/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikalla oli vuosikymmeniä kulttuuri, jossa vanhemmat rouvatyöntekijät päättivät aina ensin loman ja me nuoremmat tuurattiin, vaikka saatiin lapsia. Kerran erehdyin pyytämään lomaa heidän lempiajalleen niin siitähän syntyi soppa ja joku keksi, että sen täytyy johtua siitä, että minullahsn on perhettä. Siitä ei ollut kyse, ja jäin pois töistä sitten muulla tavalla siksi aikaa, kun tarvitsin terveyissyistä. Myöhemmin tuli vuorosysteemi, eikä rouvat enää saaneet aina toivomansa ajankohtaa. Tästäkin keskustelusta paistaa läpi ylimielinen ja empatiakyvytön asenne monella. Saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni eikä sopia mistään koskaan.

Ei minua kiinnosta pätkääkään ne työkavererit saati heidän lapset. Jousta kyllä, jos se ei aiheuta minulle ongelmia. Loman haluan pitää heinäkuussa ja pitkään talossa olleena onneksi olen etusijalla lomien jaossa. 

Vierailija
880/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän yleensä lomat menee niin, että pisimpään talossa olleet on etusijalla. Aika omituista olisi, jos vaikka jouluna aloittanut saisi ensin päättää.