Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos varahoitokorttia ei olisi, niin jonkun muun syyn lapselliset keksisivät, että voisivat sen varjolla vaatia hyvin ajankohtia lomalla. Heinäkuu nyt vaan on suosituin lomakausi, joten jos haluaa ihmisiä nähä ja yhdessä aikaa viettää, niin siksi silloin pitää lomailla. Myös kaikki tapahtumat yleensä sijoittuvat heinäkuuhun.
Ja lapsellisetko ei saa haluta osallistua tapahtumiin? Sen halun lisäksi heillä on hoito-ongelma, joka ratkoa. Mikäs sun lisäsyysi on heinäkuun lomaan?
Tietysti saa haluta! Kunta ratkaisee ns. hoito-ongelman ja muuten toiveet ja toivojat ovat samalla viivalla.
Oma kunta on kyllä niin kiero, että saattaa tarjota paikkaa, jonne ei pääse ilman autoa ja k
ehdotin oikeus siihen pitäisi olla vain perheellisillä. Ei kai nyt kukaan sitä heinäkuuta huvikseen hae, vaan jotta joku muu ei saisi sitä, jos itselle ei paras vaihtoehto?
Ei tietenkään ole ehdoton oikeus. Ja tämän keskustelun pohjalta väittäisin että joillakin tuntuu todella ihan huvikseen sitä heinäkuuta haettavan.
"Ja lapsettomalla on aina vela-kortti käytössä. Sitä heilutellaan ja ollaan niin tasa-arvon perään ja voimaantuneita vaikka kyse on tasan festarikänneistä. Viimeistään 30 nämä sitten heiluu siellä teinien kanssa kun kaikki muut ikäisensä on perheellisiä eikä tollanen kiinnosta enää pätkääkään."
Hauska nähdä miten katkeraksi ihminen tulee kun on loppunut elämä 30v😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työuralla meni niin että lapsettomana joustin lapsellisten eduksi, ja kun minusta tuli lapsellinen, sain samaa joustoa takaisin.
Ilmeisesti olen harvinainen poikkeus.
Jos noin ajatellaan, niin toiset joutuvat joustamaan koko työuransa.
Pienen lapsenko sitten pitäisi joustaa? Vaikka vuosilomien pitäisikin määräytyä tasapuolisesti, tuntuu silti hurjalta, että aikuinen polkee jalkaa raivoissaan, kun ei saanut lomaa haluamalleen kuukaudelle siksi, ettei kaksivuotiaan tarvitse mennä vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten keskelle kokonaiseksi kuukaudeksi.
Ikävästi puhut toisesta, kun käytät ilmaisua että polkee jalkaa. Ei siinä tarvitse polkea jalkaa riittää ihan että pyytää, ihan niin kuin kaikki muutkin. Ja näin Helsink
Tässä ketjussa sekä aloittaja että moni muu on puhunut niin kiukkuiseen sävyyn, että se näyttää jalan polkemiselta. Ei toki sentään aivan itkupotkuraivarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle lapsettomana ja sinkkuna ei ole väliä milloin pidän lomani. Jos lapsiperheet haluaa pitää tiettynä aikana lomat niin senkus pitävät.
Hyvä niin. Minä kyllä lomailen, matkustan usein kummilapsen kanssa. Vaikka itselläni ei lasta olekaan. Ja meillä on jouluna iso sukujoulu. Minulle se on vuoden kohokohta. Ja sitä ei voi siirtää, niin kuin perheen oman joulun voi helposti siirtää päivällä tai kahdella.
Eli jos olet alalla, jossa myös jouluna ollaan töissä, niin saat viettää sukujoulun kerran x vuodessa? Monelle muullekin kun joulu saattaa olla samanlainen vuoden kohokohta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä olisi joku muu lapsiin keskittyvä keskustelu. Esim yksinhuoltaja jolla on neljä nepsy-lasta. Niin sanotaan, että miksi on tehnyt, kun tarvitsee muiden apua tai tukia. Lapsia tehdään sen verran, kun pystyy hoitamaan. Tässä voisi sanoa, että lapsia hankitaan kun pystyy kesälomat järjestämään.
Tilanteet voivat muuttua. Puoliso voi jättää tai osoittautua väkiv altaiseksi. Tai kuolla. Työpaikka voi mennä konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt selvää että ongelma on jokseenkin yleinen kun Suomessa kesä niin lyhyt. Mä en pidä lainkaan typeränä että joku valittaa siitä ettei saa pidettyä lomaansa lastensa lomien aikaan. Se on täysin ymmärrettävää.
Ongelma tuosta tulee vain silloin, jos lapset ovat koululaisia ja vanhemman loma on touko- tai syyskuussa. Päiväkoti-ikäisen kanssa voi lomailla koko lomakauden. Jos työpaikalla jonkun on pakko pitää loma touko- tai syyskuussa, niin se nakki napsahtaa vuorotellen jokaiselle, perheelliset eivät ole missään erityisasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Minä olen suunnitteluinsinööri ja lomani pidän silloin kun itse haluan. Me voidaan vaikka laittaa firma kokonaan kiinni, toki pomo sitten katsoo viestit pari kertaa viikossa jos esim. tulee tarjoupyyntöjä tms. mutta lomaviesti päälle ja menoksi. Toki muihinkin ammatteihin tarvitaan tekijöitä ja myös niihin, joissa ei voi näin tehdä. Mutta jos ei aio hankkia lapsia, suosittelen sellaista ammattia missä voi loma-aikansa valita ihan vapaasti. Itsellä kyllä on lapsia, mutta aikuisia nykyään ja meillä ei erityisemmin ollut varaa matkustaa kun olivat pieniä.
Itse valitsen aina talviloman koulujen lomien jälkeen, viikolle 12 tai 13, en kuitenkaan pääsiäisen yhteyteen jos sattuu tuohon, koska se on liian suosittua. Kesäloman pidän heinä-elokuun vaihteessa tai kesäkuussa.
Sukulaisella oli kiertävät lomat, mutta heillä ne olivat aina kesä-heinä-elokuu ja syys- tai toukokuun sai halutessaan, mutta sitä ei
Niin kivalta ja yksinkertaiselta, kuin se kuulostaakin niin aika harvassa taitaa olla alat ja työpaikat, missä noin vain saa itse lomansa valita. Utopistista.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pienten lasten vanhemmat ovat jotain 50-80% työajasta sairaana, että tarvitseeko tuohon nyt vielä lomatkin antaa päälle?
Kaiken lisäksi siihen väliin kun lyödään näitä äitiys-isyys-vapaita ja mitä kaikkia niitä onkaan, niin ei siinä juuri enää työpäiviä jäljelle jää, kun ollaan aina Lomalla, sairaana tai vapaalla.
No ei meijän lapset noin paljon sairastellu. Toki menneet 3 vuotiaana päiväkotiin, mutta kotonakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.
Lapsella on normaalisti kaksi vanhempaa jolloin lomia on yhteensä 10 viikkoa.
Me pidetään kumpikin 4 viikkoa eli 20pv, ei lauantai. Jää 13 lomapäivää kummallekin. Niitä sitte jaetaan muille koululaisten loma-ajoille. Toinen vuorotyössä, lyhennetty työaika, joten paljon vapaata arkena loman jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.
Vain julkisella sektorilla lomaa on 38 arkipäivää ma-pe
Minulla yksityisellä 33 lomapäivää, ma-pe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit eivät sulje oviaan koko kesäksi. Kyllä se lapsi voi olla siellä myös kesällä. Ihan vanhempien omaa höpö höpö juttuja taas. Kouluikäinen pärjää jo yksin päiväseltään ja jos ei pärjää, kannattaa kysyä vaikka jotain tuttua tai tuttavan tuttua teiniä hoitamaan rahaa vastaan.
Sulkee, vain päivystävä päiväkoti on auki ja sinne kukaan ei lastaan laita muutoin kuin pakosta.
Kiertävä lomalista pakottaa, jollei muuta
405, väitit, että yksityisellä sektorilla lomapäiviä 6/vko, AINA. Sori, itse yksityisellä ja lomapäiviä 33, 5 arkipäivää/vko! Eli LAUANTAITA ei lasketa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mielläni kyllä lomailen sesonkien ulkopuolella.
Mutta siis olettamus ei saa olla se, että lapselliset saa aina ekana valita ja olla lomalla tietyt ajat. Kyllä sillä lapsettomallakin on perhe jonka kanssa haluaa viettää vaikka joulua.
Ikävä rikkoa kuplasi, mutta ne lapsettomat viettää joulunsa kyllä useimmiten yksin tai puolisonsa kanssa. Isovanhemmat niiden lastenlasten perheessä, jos lapsuudenperheen kanssa joulu vietetään.
Luin moneen kertaan, enkä ymmärrä vieläkään tuota kuplan rikkomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa työpaikan lapsellisista on niitä yh-äitejä, jotka todellisuudessa yksin vetää viinaa lasten ollessa isällään. Ei mitään perustetta saada lomaa heinäkuulle.
Tämä juuri hämmentää. Lapset usein kuitenkin ovat eroperheissä puolet lomasta isällä, joten sillä yh-äidille lienee ihan sama koska siellä kotona yksin kököttää, kun ei ole rahaa eikä puolisoa.
Ei kaikki yh:t ole varattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit eivät sulje oviaan koko kesäksi. Kyllä se lapsi voi olla siellä myös kesällä. Ihan vanhempien omaa höpö höpö juttuja taas. Kouluikäinen pärjää jo yksin päiväseltään ja jos ei pärjää, kannattaa kysyä vaikka jotain tuttua tai tuttavan tuttua teiniä hoitamaan rahaa vastaan.
Sulkee, vain päivystävä päiväkoti on auki ja sinne kukaan ei lastaan laita muutoin kuin pakosta.
Vanhemman töissäkäyminen on aika pätevä pakko laittaa lapsi hoitoon.
Menisitko itse kesäloman sijaan uuteen työpaikkaan, uusien esimiesten ja työkavereiden kanssa?
Lapsen työ on leikki!
Vierailija kirjoitti:
Meiltä jäi viime keväänä eläkkeelle Soile, joka oli vapaaehtoisesti aina ollut töissä heinäkuun ja valmis joustamaan minkä tahansa loman kanssa. Työmme on sellaista, että vähintään kolmasosan työntekijämäärästä on oltava "päivystämässä" myös loma-aikaan ja Soile teki tämän mielellään.
Viime vuoden lomista syntyikin melkoinen rumba, koska oli totuttu Soilen tarjoamaan "lomituspalveluun" ja piti löytää ne, jotka suostuvat olemaan heinäkuun töissä. Ei onnistunut ilman riitoja ja pomo totesi, että edellisenä vuonna heinäkuun lomailleet ovat nyt työvuorossa. Itkupotkuraivarien sarja - kun ei ole lapsille hoitopaikkaa, silloin on miehen loma jne. Ehdottipa joku, että lähimpänä eläkeikää olevat voivat joustaa, joustihan Soilekin.
Tänä vuonna sama juttu, jo nyt varaillaan loma-aikoja, koska on varattu matka tai mökki.
Ihmiset on niin itsekkäitä.
En ole lähelläkään eläkeikää, mutta olen ollut tuo "Soile" ja pitänyt lomani elokuussa tai toukoussa, että muut saavat kesä- ja heinäkuun. Kun sitten yhtenä kesänä toivoinkin lomaa heinäkuulle, sain loman elokuun loppuun niin että osa siitä meni syyskuun puolelle. Sanomattakin selvää, että sanoin pysyvästi moikat koko työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti-ikäiselle riittää, että toinen vanhempi on silloin heinäkuussa lomalla. Sen toisen loma voi hyvin olla toukokuussa. Kouluikäisillä puolestaan lomaa on 10 viikkoa, joten kesäkuu on ihan hyvä hetki lomailla. Ei siellä hiekkalaatikolla ole mitään väliä ajankohdasta. Sen sijaan aikuislomaa viettävät toki haluavat harrastaa ja mennä kesätapahtumissa, joten ihan ymmärrettävää antaa heinäkuu heille, jolloin tapahtumatkin ovat.
Eikös se ollut niin että lapsettomankin pitää saada lomailla puolisonsa kanssa yhtäaikaa? Noinhan ne perheet tekeekin, toinen on kesäkuussa ja toinen heinäkuussa lomalla. Ja miten tämä sen sun alkuperäisen ongelmasi ratkaisee? Jos kumpikaan vanhempi ei saa heinäkuulla lomaansa pitää kun sun täytyy, ongelmahan vain tuplaantuu.
Meillä mies pystyy vaikuttamaan omaan lomaansa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomilta vaaditaan joustoa tajuamatta, että lapsettomat joustavat jo valmiiksi. Kuka jää ylitöihin, kun koulussa on vanhempainilta? No lapseton tietysti. Kuka ottaa viikonloppuvuoron, kun on turnaukset ja mummolareissut? No lapseton tietysti. Kuka tekee työt, kun lapset sairastavat? No lapseton tietysti. Ja saako lapseton vastineeksi joustoa? Harvemmin, koska lapsettoman joustaminen on niin itsestäänselvää, ettei sitä edes ajatella.
Alkaa tuntua, että vain minun työpaikassa on aikuisia työntekijöitä. Meidän ja muiden lapsiperheiden molemmat vanhemmat ovat siinä suhteessa itsenäisiä ja tasavertaisia vanhempia, että kumpi tahansa vanhemmista kelpaa ko. toimintaan. Meidän työpaikalla perheellinen äiti ottaa viikonlopputöitä ja korvataan ajallisesti arkena. Huom! Kaikki joustaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Lapsettomien kalenterit ovat niin täynnä, että joidenkin illalla olevien työjuttujen kalenterointi on tosi haastavaa. Lapsellisten elämä on huomattavasti yksinkertaisempaa.
Yritin tässä taannoin sopia perheellisen ystävän kanssa kahvittelua jonakin arkipäivänä. Häneltä löytyi kolmen tunnin aikaikkuna yhtenä alkuiltana. Jos se ei ole haastavaa kalenterointia, niin mikä sitten on?
Toki ikä vaikuttaa ja poikkeuksia on, mutta ainakin meillä töissä se lapsiperheiden arki tuntuu menevän niissä lasten menoissa. Toki yh:llla sitten ylipäätään vaikeaa kaikki.
Ainakin sillä viikolla 100% oli lasten menoja.
Ne lapset tuppaa olemaan 24/7
Miksi käyt töissä?
Onhan se nyt selvää että ongelma on jokseenkin yleinen kun Suomessa kesä niin lyhyt. Mä en pidä lainkaan typeränä että joku valittaa siitä ettei saa pidettyä lomaansa lastensa lomien aikaan. Se on täysin ymmärrettävää.