Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Sille yhlle on ihan sama milloin se siellä hiekkalaatikolla istuu lapsensa kanssa. Lapsettoman loma nyt vaan on huomattavasti monipuolisempaa ja tapahtumat ja muut menot on ajankohdasta kiinni.
Naapurissa ainakin lapseton pariskunta näyttää joka vuosi lomailevan juhannuksesta eteenpäin ja vielä ainakin viisi viikkoa putkeen. Että näköjään kaikki eivät pätkääkään välitä niistä muista henkilöistä työpaikalla.
Mietin aika usein sitä että monelle lapsiperheelle vaikuttaa lasten ja työelämän yhdistäminen tulevan jotenkin yllätyksenä - juurikin kesälomien ja lasten sairauslomien yhdistäminen. Eikö vanhemmat mieti näitä asioita ollenkaan etukäteen?
Vanhemmat loisijoita?
Sinunkin vanhempasi loisivat aikoinaan...
VALITETTAVASTI minulla nämä usein 10- 12- tunnin työpäivät kolmen lapsen äitinä eivät tunnu niin loisimiselta kuin oletat. Aamuisin ja iltaisin on lisäksi pesty pyykkiä, käyty ruokaostoksilla, lohdutettu itkevää, autettu läksyissä jne. jne.jne. Kyllä se meillä työssäkäyvillä vanhemmilla - joita todennäköisesti sinunkin vanhempasi olivat aikoinaan - tämä elämä ei loisimiselta tunnu. Ja MEIDÄNKIN palkasta muuten menee ne verot. ...( joilla ei kustanneta vain lapsien menoja vaan mm sinun terveydenhuoltosi ).
Kakista kolmesta lapsestani näyttää tulevan ahkeria ja älykkäitä ihmisiä korkealla moraalilla. Saattaneepa sieltä tulla lääkäri joka sinuakin ehkä vanhana hoitaa tai sotilas sinne itärajalle...
Mutta joo, siis mieluummin ei ; älkää tehkö lapsia koska nuo HURJAT lapsilisärahasummat ovat LOISIMISTA...( niillähän me maksetaan kevyesti esim nää suuremmat asumiskulut kun viiden hengen perhe mahtuu huonosti yksiöön.. ..ja ne UPEAT lomareissut viidelle hengelle lomasesonkina......🤣.)
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa ainakin lapseton pariskunta näyttää joka vuosi lomailevan juhannuksesta eteenpäin ja vielä ainakin viisi viikkoa putkeen. Että näköjään kaikki eivät pätkääkään välitä niistä muista henkilöistä työpaikalla.
Ja näet varmaan senkin, että heidän loma on joltain pois? Jos on niin ei ole reilua, mutta jollet tiedä niin turha jeesustella.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ovat työpaikassa jossa heinäkuussa on aina työsulku? Älä kuvittele tietäväsi muiden perheiden asioista kun selvästi et tiedä :D
Minulla on kolme lasta, mutta en silti kuvittele, että minulla olisi joku etuoikeus vaatia lomia kesällä parhaaseen helleaikaan. En edes haluaisi olla työpaikalla, jossa työnantaja kohtelee työntekijöitä eriarvoisesti. Myös pikkulapsiajan ulkopuolella on ihmisillä elämää ja menoja. En ymmärrä ihmisiä, jotka ei tätä tajua.
Vierailija kirjoitti:
On tosi huvittavaa lukea täällä kommentteja, jossa kuvitellaan ymmärtävän lapsettoman elämää, kun on itsekin joskus ollut. Juu ei. Parikymppisen elämä on ihan erilaista, kun yli nelikymppisen elämä. Varsinkin lapsettomana vanhetessaan ajatukset ja elämä on todella erilaista kuin nuorena. Lapseton on kuitenkin itse lapsena elänyt lapsiperheessä, mutta nämä lapsi perheelliset eivät voi koskaa kokea tai ymmärtää millasta on elää oikeasti aikuista elämää ilman lapsia.
Osa saa lapset vasta neljänkympin korvilla, miehet joskus vanhempanakin, kyllä siinä on jo aikuista elämää ehditty elää.
Ei mitään järkeä suosia näitä jatkuvasti lasten sairasteluiden takia poissaolevia tyyppejä lomien jaossa. Paljon järkevämpää suosia niitä, keiden haluaa työpaikalla pysyvän. Ja nämä yksinhuoltajat nyt harvoin ovat niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä lapselle mennä vieraaseen ympäristöön varahoitoon. Lapsi ei tarvitse tuollaista vaihtelua.
Lapsen on hyvä oppia sopeutumaan. Mikäli lasta pidetään pumpulissa, on yhtälö mahdoton. Johdonmukaisen vanhemman lapset sopeutuu. Sitten on niitä minäminäminä vanhempia, jotka eivät itse sopeudu.
Sopeutuu juu, mutta se ei tarkoita sitä että se on hyväksi lapselle. Lapsi sopeutuu ihan kaikkeen, jopa hakkaamiseen, mutta ihan tiedoksi, se on silti väärin.
Olipa idiootti vertaus. Et voi kuitenkaan vaatia työkavereita mukautumaan perheesi lastenhoitoasioihin. Ehkä sukulaisia voit yrittää kiristää, mutta et vieraita ihmisiä.
Hanki yksityinen hoitaja, jollei kunnan tarjoama paikka kelpaa. Tai vaihda työpaikka
Kukaan tuskin on vaatimassa yhtään mitään. Täällä keskustellaan yleisellä tasolla ihmisten asenteista ja tuollaiset naurettavat heitot on todella lapsellisia. Minä olen lapseni hoitanut itse ja hoidan edelleen, pidän lomaa kesä-ja heinäkuun enkö kiristä yhtään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi huvittavaa lukea täällä kommentteja, jossa kuvitellaan ymmärtävän lapsettoman elämää, kun on itsekin joskus ollut. Juu ei. Parikymppisen elämä on ihan erilaista, kun yli nelikymppisen elämä. Varsinkin lapsettomana vanhetessaan ajatukset ja elämä on todella erilaista kuin nuorena. Lapseton on kuitenkin itse lapsena elänyt lapsiperheessä, mutta nämä lapsi perheelliset eivät voi koskaa kokea tai ymmärtää millasta on elää oikeasti aikuista elämää ilman lapsia.
Osa saa lapset vasta neljänkympin korvilla, miehet joskus vanhempanakin, kyllä siinä on jo aikuista elämää ehditty elää.
Tämä juuri osoittaa, ettei sitä käsitystä todellakaan ole. Viisikymppisenä elämä on ihan erilaista ja ylipäätään elämä on rakennettu ihan muiden arvojen ja ajatusten varaan, kun lapsiperhellisellä. Välillä huvittaa, miten lapsellisesti joku ajattelee.
Lähtökohta on se, että lapsiperheen vanhemmat valitsee työpaikkansa sen mukaan, millaiset työ- ja loma-ajat voivat perhe-elämäänsä sovittaa. Ei ole työkavereiden asia venyä ekstraa sen takia, että joku on hankkinut elämäntilanteeseensa soveltumattoman työn. Tai kärsiä jonkun toisen henkilökohtaisista kasvatuspäätöksistä. Jos sinun lapsesi on liian hienohelma mennäkseen päivystävään päiväkotiin, niin sinä etsit työpaikan joka on heinäkuun ajan kiinni, tai puolison joka voi hoitaa lapset heinäkuun (esim työtön tai kausityössä), tai muun ratkaisun joka ei vaadi työtovereiden kohtuutonta sorsimista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä suosia näitä jatkuvasti lasten sairasteluiden takia poissaolevia tyyppejä lomien jaossa. Paljon järkevämpää suosia niitä, keiden haluaa työpaikalla pysyvän. Ja nämä yksinhuoltajat nyt harvoin ovat niitä.
Tämä juuri hämmentää. Huomaa, että harva oikeasti on esimiehenä lomia jakamassa. Totta kai ne parhaat loma-ajat annetaan parhaille työntekijöille. Ei minua haittaisi yhtään, jos se jatkuvasti poissaolo a työntekijä päättäisi irtisanoutua, hyvä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri hämmentää. Huomaa, että harva oikeasti on esimiehenä lomia jakamassa. Totta kai ne parhaat loma-ajat annetaan parhaille työntekijöille. Ei minua haittaisi yhtään, jos se jatkuvasti poissaolo a työntekijä päättäisi irtisanoutua, hyvä vaan.
Minun esimiehenä tehtävä on varmistaa, että firma tuottaa. Ihan samoilla linjoilla, että loma-ajoissa suositaan tietysti niitä parhaita työntekijöitä riippumatta siitä onko niillä lapsia vai ei. Yksi lapseton on työsopimukseensa halunnut ehdon loma-ajastaan. Sen verran osaamista hänellä, että tähän tietenkin suostuttiin. Ei minua kiinnosta jonkun lapsen hoitapaikat tai muut.
Suomalainen yhteiskunta voisi jo modernisoitu pois maalaisyhteiskunnasta. Enää ei ole juuri kenelläkään tarvetta heinätöille. Yhteiskunta voisi olla avoinna kesälläkin ja vuoden jokainen kuukausi olla yhtä hyvä lomakuukausi sekä käytännössä että asenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heillä on kesätyöntekijä eikä pihi julkisen sektorin työnantaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri osoittaa, ettei sitä käsitystä todellakaan ole. Viisikymppisenä elämä on ihan erilaista ja ylipäätään elämä on rakennettu ihan muiden arvojen ja ajatusten varaan, kun lapsiperhellisellä
Siinä tapauksessa olisit voinut täsmentää, että sinusta alle viisikymppiset ei ole aikuisia. Se nyt on ihan toinen keskustelu enkä ihan edes tajua miten se liittyy lapsiperheiden lomiin. Ei minulla ole omakohtaista kokemusta eläkeikää lähestyvien lomanvietosta, lapsilla tai ilman, mutta ei kai se lomien tasapuoliseen jakamiseen vaikuta.
Siinä tapauksessa olisit voinut täsmentää, että sinusta alle viisikymppiset ei ole aikuisia. Se nyt on ihan toinen keskustelu enkä ihan edes tajua miten se liittyy lapsiperheiden lomiin. Ei minulla ole omakohtaista kokemusta eläkeikää lähestyvien lomanvietosta, lapsilla tai ilman, mutta ei kai se lomien tasapuoliseen jakamiseen vaikuta.
Sehän nimenomaan vaikuttaa juuri lomien jakamiseen. Monikin täällä kirjoittaa, että oli ihan sama lapsettomana milloin lomat piti kuvitellen, että se oma kokemus parikymppisenä olisi jotenkin sama kuin sillä viisikympisellä lapsettomalla. No ei ole. Viisikymppisenä on ihan eri arvot ja ajatukset kuin nuorena ja tietyt pyhät on todella tärkeässä roolissa.
Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan.
Olipa idiootti vertaus. Et voi kuitenkaan vaatia työkavereita mukautumaan perheesi lastenhoitoasioihin. Ehkä sukulaisia voit yrittää kiristää, mutta et vieraita ihmisiä.
Hanki yksityinen hoitaja, jollei kunnan tarjoama paikka kelpaa. Tai vaihda työpaikkaa.