Miksi ihmeessä pankin pitäisi korvata huijatun rahat?
En vaan oikein ymmärrä tuota ajatusmaailmaa, että pankki olisi jotenkin syyllinen ja korvausvelvollinen, jos joku menee antamaan pankkitunnuksensa (tai jotain muita oleellisia tietoja) huijareilla ja tili tyhjennetään.
Lukeehan niiden tunnusten säännöissäkin jo, että niiden haltija on velvollinen huolehtimaan siitä, että ne pankkitunnukset eivät joudu vääriin käsiin.
Ja voiko pankki ylipäänsä edes puuttua asiaan sillä onhan tilin omistajalla noin periaatteessa oikeus tehdä omalla tilillä olevillaan rahoilla mitä haluaa, vaikka luovuttaa ne huijareille.
Kommentit (162)
No sillai epäsuhtaista, jos yrität tallettaa aika vaatimattomankin summan käteistä tilille, pankista tulee äkkiä kysely, että mitäs rahoja. Mut sit jos jonkun eläkeläisen tililtä tehdään valtava tilisiirto johonkin vinkuintiaan ensimmäisen kerran koskaan, pankin systeemi tuumaa, että fine, tämähän on ihan ok.
Minusta on kummallista että jos minä maksan suomalaiselle rakennusfirmalle muutaman kymmpitonnin laskun niin joudun erikseen soittamaan pankin asiakaspalveluun ja vahvistamaan että kyse on oikeasti maksusta. Mutta jos vanhuksen tililtä siirtyy muutama kymppitonni Kazakstaniin niin pankki vain levittelee käsiään.
Niinhän se aina on että hölmöt yrittää vierittää vastuun mokistaan muille.
Aika tyypillistä, että nykyään kukaan ei koe olevansa velvollinen maksamaan oppirahoja omasta tyhmyydestään vaan pitää hakea korvauksia ja hyvityksiä tai pistää joku pienkeräys somessa pystyyn.
"Ja voiko pankki ylipäänsä edes puuttua asiaan sillä onhan tilin omistajalla noin periaatteessa oikeus tehdä omalla tilillä olevillaan rahoilla mitä haluaa, vaikka luovuttaa ne huijareille."
Käytännössä ei ole koska esim. rahanpesulainsäädäntökin jo velvoittaa pankkeja seuraamaan rahaliikennettä.
Sitäpaitsi pankkihan voisi tarjota asiakkaalle vapaaehtoista palvelua jossa asiakas hyväksyy sen että isot poikkeavat tilisiirrot pitää aina henkilökohtaisesti vahvistaa vaikka pankin asiakaspalvelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista että jos minä maksan suomalaiselle rakennusfirmalle muutaman kymmpitonnin laskun niin joudun erikseen soittamaan pankin asiakaspalveluun ja vahvistamaan että kyse on oikeasti maksusta. Mutta jos vanhuksen tililtä siirtyy muutama kymppitonni Kazakstaniin niin pankki vain levittelee käsiään.
Tämä. Kun itse yritän maksaa ihan laillisen yrityksen lailliselle tilille Espanjaan 300 e laskua, joudun käymään melkoisen soittorumban. Todistelen vaikka mitä asioita, jotta siirto onnistuu, mutta mummon tililtä suoraa Nigeriaan voi siirtyä 40 000 e tuosta vain, kukaan ei kysele perään.
Siirsin äskettäin 10 000 e omalta tililtä omalle tilille. Jouduin soittamaan pankkiin ja varmistamaan, että kyllä, olen ihan tosissani. Siirrossa meni 18 päivää!
Ei olisi mitään estettä pankin rakentaa vaikka asiakkalle hieman maksava palvelu jossa pankki lähettää aina tekstiviestin puhelimeen jos omalta tililtä on menossa isompi aikaisemmasta poikkeava tilisiirto ja siinä on vaikkapa vuorokausi aikaa perua se ennen kuin se lähtee eteenpäin.
Ei tietenkään pidä korvata, jos ihminen omalla tyhmällä toiminnallaan (pankkien sivuilla on kyllä varoituksia huijareista) aiheuttaa rahojen menetyksen.
Se olisi sitten toisten rahojen jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin kuin sen asiakkaan, myös pankin pitää tehdä kaikkensa huijausten estämiseksi. Nyt ei tee vaan rahat saattavat sekunnissa siirtyä hämäräperäiselle ulkomaiselle tilille ilman että pankkia kiinnostaa tipan tippaa.
Jos tavallisuudesta poikkeavia tilisiirtoja valvottaisiin paremmin niin moni huijaus jäisi yritykseksi.
Onneksi Danskebank on hereillä tuosta
Huijaukset saataisiin välittömästi loppumaan kun pankki olisi korvausvastuullinen. Eiväthän ne rahat mihinkään häviä vaan pankki siirtää rahaa tileiltä toisille. Korvausvastuu pankeille niin tulee sellaiset systeemit etteivät huijaukset onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin kuin sen asiakkaan, myös pankin pitää tehdä kaikkensa huijausten estämiseksi. Nyt ei tee vaan rahat saattavat sekunnissa siirtyä hämäräperäiselle ulkomaiselle tilille ilman että pankkia kiinnostaa tipan tippaa.
Jos tavallisuudesta poikkeavia tilisiirtoja valvottaisiin paremmin niin moni huijaus jäisi yritykseksi.
Minä olen allekirjoittanut pankin kanssa sopimuksen etten anna esim nettipankin kirjautumistietoja enkä kortin tunnuslukuja kenelläkään. Kyllä pankin ei pidä korvata jos joku ne antaa eteenpäin ja tili tyhjenee
"Ei tietenkään pidä korvata, jos ihminen omalla tyhmällä toiminnallaan (pankkien sivuilla on kyllä varoituksia huijareista) aiheuttaa rahojen menetyksen."
Et näe että pankeilla olisi mitään velvollisuutta turvata ihmisten rahat nykyistä paremmin vaan pelkkä varoitus huijareista riittää? Pankeillahan olisi paljonkin keinoja esim. viivyttää epäilyttäviä maksuja niin että ne eivät lähtisi saman tien tililtä.
Monesti ihminen tajuaa huijauksen aika pian mutta jos rahat ovat jo menneet niin aika vähän on tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista että jos minä maksan suomalaiselle rakennusfirmalle muutaman kymmpitonnin laskun niin joudun erikseen soittamaan pankin asiakaspalveluun ja vahvistamaan että kyse on oikeasti maksusta. Mutta jos vanhuksen tililtä siirtyy muutama kymppitonni Kazakstaniin niin pankki vain levittelee käsiään.
Tämä. Kun itse yritän maksaa ihan laillisen yrityksen lailliselle tilille Espanjaan 300 e laskua, joudun käymään melkoisen soittorumban. Todistelen vaikka mitä asioita, jotta siirto onnistuu, mutta mummon tililtä suoraa Nigeriaan voi siirtyä 40 000 e tuosta vain, kukaan ei kysele perään.
Siirsin äskettäin 10 000 e omalta tililtä omalle tilille. Jouduin soittamaan pankkiin ja varmistamaan, että kyllä, olen ihan tosissani. Siirrossa meni 18 päivää!
Tämä eli kyllähän pankin pitäisi tuntea asiakkaansa ja varsinkin sen pankin joka on huijareille tilin avannut.
Toivotaan että sinun vanhemmat muistisairaat höperöt ei joudu rikollisten kohteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika tyypillistä, että nykyään kukaan ei koe olevansa velvollinen maksamaan oppirahoja omasta tyhmyydestään vaan pitää hakea korvauksia ja hyvityksiä tai pistää joku pienkeräys somessa pystyyn.
Mitkä ihmeen oppirahat? Millaistahan "oppia" joku puoliksi dementoitunut vanhus noista huijauksista mahtaa saada?
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin kuin sen asiakkaan, myös pankin pitää tehdä kaikkensa huijausten estämiseksi. Nyt ei tee vaan rahat saattavat sekunnissa siirtyä hämäräperäiselle ulkomaiselle tilille ilman että pankkia kiinnostaa tipan tippaa.
Jos tavallisuudesta poikkeavia tilisiirtoja valvottaisiin paremmin niin moni huijaus jäisi yritykseksi.
Kyllä pankit ovat lukuisia huijaukseksi epälemiään tilisiirtoja pysäyttäneet. Esim. ulkomailla kannattaa olla kaksi korttia tai käteistä mukana, koska sieltä voi tulla pankille varoitus että asiakkaan rahoja ollaan viemässä, vaikkei aina olekaan siitä kysymys, vaan vain joku epäilyttävältä näyttävä maksu tililtä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin kuin sen asiakkaan, myös pankin pitää tehdä kaikkensa huijausten estämiseksi. Nyt ei tee vaan rahat saattavat sekunnissa siirtyä hämäräperäiselle ulkomaiselle tilille ilman että pankkia kiinnostaa tipan tippaa.
Jos tavallisuudesta poikkeavia tilisiirtoja valvottaisiin paremmin niin moni huijaus jäisi yritykseksi.
Minä olen allekirjoittanut pankin kanssa sopimuksen etten anna esim nettipankin kirjautumistietoja enkä kortin tunnuslukuja kenelläkään. Kyllä pankin ei pidä korvata jos joku ne antaa eteenpäin ja tili tyhjenee
Eli siis suomeksi sanottuna pankki on laittanut asiakkaan ainoaksi vastuulliseksi jotta sen ei tarvitsisi tehdä itse mitään. Varsin kätevää. Siitähän tulisi pankille kuluja jos se valvoisi paremmin sitä mitä tileillä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä korvata, jos ihminen omalla tyhmällä toiminnallaan (pankkien sivuilla on kyllä varoituksia huijareista) aiheuttaa rahojen menetyksen.
Se olisi sitten toisten rahojen jakamista.
Mutta syntyykö pankille korvausvastuu, jos se ei selvitä rahanpesua, kun tilillä on epätavallista liikennettä? Oma pankkikorttini suljettiin, kun maksoin sillä Lontoossa, koska pankki tulkitsi noin 10 punnan ostoksen "varastetulla kortilla tehdyksi". Toinen kortti onneksi toimi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin kuin sen asiakkaan, myös pankin pitää tehdä kaikkensa huijausten estämiseksi. Nyt ei tee vaan rahat saattavat sekunnissa siirtyä hämäräperäiselle ulkomaiselle tilille ilman että pankkia kiinnostaa tipan tippaa.
Jos tavallisuudesta poikkeavia tilisiirtoja valvottaisiin paremmin niin moni huijaus jäisi yritykseksi.
Tämä. Pankeilla olisi mahdollisuus suojella heille uskottuja rahoja paremmin mutta kun ei vaan viitsitä. Siis jopa itse tyhmiltä asiakkailta js vanhuksilta pitäisi niitä suojella. Keinoja on, tahtoa puuttuu.
Aivan samoin kuin sen asiakkaan, myös pankin pitää tehdä kaikkensa huijausten estämiseksi. Nyt ei tee vaan rahat saattavat sekunnissa siirtyä hämäräperäiselle ulkomaiselle tilille ilman että pankkia kiinnostaa tipan tippaa.
Jos tavallisuudesta poikkeavia tilisiirtoja valvottaisiin paremmin niin moni huijaus jäisi yritykseksi.