En saa tuloksia kuntosalilla. Saliharrastajat kertokaa mikä pielessä
Olen treenannut kuntosalilla jo vuoden mutta silti käytännössä minkäänlaisia tuloksia ei näy missään. On ammattilaisen suunnittelemat treeniohjelmat jne, mutta painot ei vaan nouse millään eikä lihaskaan kasva. Saliharrastajat auttakaa ja kertokaa mikä pielessä kohta loppuu salimotivaatio kokonaan.
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen treenaa liian löysästi jotta lihas voisi kasvaa. Koska hyvään punttisarjaan (esim. 8-12 toistoa absoluuttiseen failureen) vaaditaan ripaus aggressiivisuutta, ja aggressiivisuus on miehille ominaista, naisille ei
Naisilla on sitten vielä vastuksenaan matalampi testosteronin määrä, jolloin on 2x syytä miksi gunsit ei kasva
Miesten pitää pikemminkin hillitä aggressiivisuuttaan, sen takia salilla on helpopi käydä miehenä, kun sitä voikin yhtäkkiä käyttää hyödyllisesti. Naisen taas pitää "keinotekosesti" yrittää lietsoa itseään aggressioon jotta voisi tehdä sarjan kunnolla. Monien naisten tekeminen on salilla aivan liian "munatonta" ja kesyä (näkyy kyllä päältäpäin ja naamasta), että siitä voisi koskaan seurata mitään todellista lihaskasvua. Sen takia onkin huvittavaa että moni nainen pelkää "suuria lihaksia" eikä tajua miten helvetin vaikeeta niiden saanti naisille on
Jestas :D taidat olla salilla karjuja
Geeneissä on eroja. Joillekin lihasta tarttuu painoja katsomalla, toisille ei edes 10 vuoden harjoittelulla. Tälle ei voi mitään.
Mutta muuten periaatteet on yksinkertaiset: painojen nousu, riittävä palautuminen ja ennenkaikkea plus kalorit , erityisesti riittävä proteiini. Jos tuloksia ei tule, niin asialle ei voi mitään.
Juuri kuten ylläoleva tiivisti. Kreatiinia voi kokeilla, itselläni toimii.
Itsellä taso noussut. Aina failureen asti setti 2 tai 3 sarjaa. Painoa sen verran että noin 10 toistoa saa tehtyä voimaa varten mielellään alle. Lihas kuntoa varten saa mennä likemmäs 20. Aina loppuun asti niin että se ei nouse se paino millään saa äristä viimesillä toistoilla hengittäminen tärkeää. 3-5 min taukoa aina sarjan välissä.
Ennen suoritusta pumppaava venyttely ja verryttely, reenien jälkeen pitkät venytykset.
Lepopäivät ja Ravintoarvot kohdalleen ruuasta. Proteiinit ja kreatiinit kohdilleen varsinki proteiinit. Magnesiumi hyvä lisä lihas palautumiseen. Ravinto arvo laskurit löytyy netistä esim.
Treenit 3-4 viikko riippuen ohjelmista.
Itse treenaan 3 kertaa vko lihaskuntoa ja 5 kertaa viikossa hölkkää ja kävelyä. Vko loppuna aktiiviset lepopäivät. (Jouluna tuli tosin läskeiltyä saatanan piparit.)
Hei,
Voisin itsekin ottaa vinkkejä treeneihin paluusta vastaan! Aloitan vähän taustalla ja tavoitteilla 👇
-Lapsuus ja teini-ikä ajatuksella, että olen huono liikunnassa ja lukutoukka. Totuus oli, että olin ihan keskiverto ja suht ok kunnossa, mutta vaikutti identiteettiin.
-Parikymppisenä aloin tankotanssia ja tehdä muuta sirkusta; liikkuvuus ja voimat nousi kivasti, mutta varsinaisesti en oppinut tavoitteellista treenausta. Vaikka höntsäkisasin, parempiin tuloksiin olisi voinut päästä esim hyödyntämällä salia.
-Viitisen vuotta sitten kaveri vei salille ja opin sen perusteet. Kävin myös Pia Pajusin Proven näihin aikoihin. Omia salin lemppareita penkki punnerrus (parhaimmillaan vain 65kgx8x3), takakyykky (90kg, hieman huono tekniikka ja mielummin keskityn siihen), jalkaprässi (200kg) ja tuetut leuat kuminauhalla (8x3). Näiden lisäksi 2-3 liikettä vaihdellen mukana, takakyykky vaihtunut joillain jaksoilla bulgarialaiseen tai smithin askelkyykkyyn, pystypunnerrus myös tasaisesti ollut treeneissä sekä alatalja.
-Raskaus ja sektion jälkeen liian pian (ei liikkumislupaa lääkäriltä) kässäritreeniä -> ei keskikropan kannatusta ja alas kovaa, kaksi hermopinnettä selkään. Hyvä fyssari ehkäisi onneksi leikkauksen, mutta treenaaminen oli tätä kuntouttavaa + juoksua (5-10km matkoja pääasiassa, hitaasti mutta tasaisesti) ennen toista raskautta. Mave ja monet alaselkäpainotteiset liikkeet ärsyttävät edelleen ja kävelykyky katoaa kivun vuoksi. Raskauksien välissä sain 60kg maven palautettua hitaalla työllä takaisin, tavoitteena vahvistaa alaselän lihaksia mielummin liian hitaasti, kuin olla toimintakyvytön. Pt tarkistanut tekniikan.
-Uusi raskaus ja kesälapsi 2025. Nyt olen kotitreenannut kehonpaino + pienet painot (sain joululahjaksi kotipainot, joihin maksimit vain 15kg eli suurimmillaan painot olleet nyt 30kg) + leuanvetotanko + voimistelurenkaat
-Painoa reippaasti ja tavoitteena sitä tiputtaa normaaliin. Kuitenkin aktiivinen laihdutus kielletty, koska täysimetys ja vauvan paino laskenut. Itsellä imetys ei ole koskaan laskenut painoa, joskin ei helposti myöskään nouse söin mitä vain. Ennen laihdutuskieltoa olin laskenut kalorit 1800 ja panostanut riittävään proteiiniin (1,5g/painokilo) sekä kuituihin, tällä kolmessa kuukaudessa painoa pois vain 2,5kg.
Nyt käsky syödä vähintään 2500. Proteiinien ja kuitujen merkitystä olen edelleen yrittänyt muistaa + laadukkaan ruuan. Olen eettisistä syistä vegaani.
-Nyt tavoitteena palata salille, ehdin vain kahdesti viikossa, joten haluaisin keskittyä hyviin perusliikkeisiin. Kotona enemmän aerobista + liikkuvuutta. Helmikuussa jatkuu työt ja sitten myös työmatkat pyörällä (9km suunta).
Liian pitkät tauot sarjojen välissä: 90-60 sek isot lihakset ja 45 sek muut. Vaihtaessasi liikettä toiseen lepoaika on 90 sek.
Sekuntikello mukaan.
Mene ulos ja hengitä vähän raikasta ilmaa.
Vierailija kirjoitti: Mene ulos ja hengitä vähän raikasta ilmaa.
Tämä on totta! Hyvä yleiskunto on erittäin tärkeää tuloksellisen saliharjoittelun taustalle. Moni varsinkin saliharjoittelun aloittava on saleilla selvästi niin rapakuntoinen, ettei jaksa nostella kevyitäkään painoja, koska elimistön aineenvaihdunta hapenottokyvyn ohella on niin heikolla tasolla. Koskee kaikkia salitreenaajia, mutta erityisesti aloittelijoita, että yleiskunto paremmalle tolalle ja cardiotreenit kannattaa pitää merkittävässä roolissa treenaamisen kokonaisuutta tarkastellen kokeneillakin salipunnertajilla.
Raikkaassa ulkoilmassa tuulettuminen sitä paitsi virkistää mieltä, millä on tärkeä merkitys yleisen hyvinvoinnin ja vireyden kannalta, vs. tunkkaisessa kuntosalissa ähkiminen, ja vielä pahempaa jos on se kännykkä erottamattomana salitreenikaverina.
Sulla on joku kirjekurssin käynyt pt... ne ei tiedä mistään mitään. Syö kunnon protskua, ei mitään jauheita. 3 h treeni. Aina vähintään 4 x 15/20 per liike (mikä liike sulla nyt onkaan).
Veikkaan että seuraat jotain höpöhöpö salitreeni ruokavaliota, joka on "muka" sulle suunniteltu.
Käytännössä syöt liian vähän. Sun pitää syödä niin paljon että alkaa läskiä tulla. Sitten kun kehossa alkaa näkyä läskin merkkejä, alkaa sitä voimaakin tulla. Ei talojakaan rakenneta jonkun tikkujen varaan vaan pitää olla perustukset kunnossa.
Eli siis lisää ruokaan kunnon settejä esim kanaa ja lihaa ja syöt niin että napa paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot oikeasti treenannut vuoden eikä mitään tapahdu, niin joku kusee pahasti. Salitreeni menee hukkaan, jos ei hoida kaikkea muuta kuntoon. Ilman kunnon proteiinia, ravintoa ja unta koko treeni on tyhjän kanssa. Sun kroppa ei rakenna lihasta ilman rakennuspalikoita. Sitä varten sitä safkaa ja protskua tarvitaan. Hanki vaikka tota suklaan makuista https://www.vitamiini.org/proteiinijauhe-testi/ protskujauhetta niin johan alkaa maistumaan ja lihaksia näkymään.
Mites sen treenin tekeminen? Teetkö just niin kuin pitää että lihakset saa tarpeeksi rasitusta? Monet tekee puolihuolimattomasti ja tuo on ihan ehdottoman tärkeä se liikerata ja esim. oikeanlainen hengitys liikettä tehdessä menee oikein. Onko sulla joku ohjaaja joka tehny sulle ohjelman ja tsekannnu ett teet liikkeet oikein sekä henkitys menee myös oikein..
Vierailija kirjoitti:
Geeneissä on eroja. Joillekin lihasta tarttuu painoja katsomalla, toisille ei edes 10 vuoden harjoittelulla. Tälle ei voi mitään.
Mutta muuten periaatteet on yksinkertaiset: painojen nousu, riittävä palautuminen ja ennenkaikkea plus kalorit , erityisesti riittävä proteiini. Jos tuloksia ei tule, niin asialle ei voi mitään.
Just näin ja itsekin harrastanu kuntosalilla käyntiä ja oon nainen. Hieroja sanonu mulle että mulla on ns. kuiva lihastyyppi eli lihas ei itsessään sisällä juurikaan rasvaa ja niiden lihasten kasvattaminen on silloin työläämpää.
No mun ongelma koko elämän ajan on enempi ollu se että oon liian hoikka kuin päinvastoin mutta kuntosalitreeni riittää kunhan muuten saan terveyttä ja energiaa kuntosalilla käynneistä.
Mulla taas päinvastoin. Lihasta tulee vähän liian kanssa. Mm rintalihakaet kasvavat ihan hulluna. Pakko oli pienentää painoja ja vähentää proteiinin ja ravinnon määrää. Liika on liikaa. Itsellä on muitakin harrastuksia mm kestävyys puolella ja ei siellä tee hehtaarilihaksilla mitään. Nyt on siinä ja rajoilla.
Aika moni nainen treenaa liian löysästi jotta lihas voisi kasvaa. Koska hyvään punttisarjaan (esim. 8-12 toistoa absoluuttiseen failureen) vaaditaan ripaus aggressiivisuutta, ja aggressiivisuus on miehille ominaista, naisille ei
Naisilla on sitten vielä vastuksenaan matalampi testosteronin määrä, jolloin on 2x syytä miksi gunsit ei kasva
Miesten pitää pikemminkin hillitä aggressiivisuuttaan, sen takia salilla on helpopi käydä miehenä, kun sitä voikin yhtäkkiä käyttää hyödyllisesti. Naisen taas pitää "keinotekosesti" yrittää lietsoa itseään aggressioon jotta voisi tehdä sarjan kunnolla. Monien naisten tekeminen on salilla aivan liian "munatonta" ja kesyä (näkyy kyllä päältäpäin ja naamasta), että siitä voisi koskaan seurata mitään todellista lihaskasvua. Sen takia onkin huvittavaa että moni nainen pelkää "suuria lihaksia" eikä tajua miten helvetin vaikeeta niiden saanti naisille on