En saa tuloksia kuntosalilla. Saliharrastajat kertokaa mikä pielessä
Olen treenannut kuntosalilla jo vuoden mutta silti käytännössä minkäänlaisia tuloksia ei näy missään. On ammattilaisen suunnittelemat treeniohjelmat jne, mutta painot ei vaan nouse millään eikä lihaskaan kasva. Saliharrastajat auttakaa ja kertokaa mikä pielessä kohta loppuu salimotivaatio kokonaan.
Kommentit (473)
En osannut suoraa linkkiä tähän laittaa, mutta ylläolevasta pääset juttuun. Pointti siis, että tuossa todennäköisin selitys kehitykseesi. Suurimman osan täällä kirjoitetusta "hyvää tarkoittavista" neuvoista voit jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa lihaksia, pitää syödä aika paljon. Todella paljon. Ei lihakset tyhjästä kasva.
Ei tarvi. Samaan aikaan voi jopa pudottaa painoa, kunhan pitää huolen siitä, että saa tarpeeksi proteiineja, jotta paino ei lähde lihaksista. Ohje lihaksiin on hyvin simppeli: kun sarja menee loppuun, niin ensi kerralla lisää painoja tai pidempi sarja. Kehitystä tapahtuu vain, kun nostat kokonaisvolyymia, muuten jämähdät paikoilleen.
Minä rupesin kehittymään, kun huomattiin, että mulla oli raudanpuute ja aloin syödä rautaa. Olen koko aikuisikäni harrastanut säännöllisesti liikuntaa ilman mitään kehitystä. Nyt viisikymppisenä, kun rauta-arvot viimein ovat kunnossa, olen alkanut kehittymään.
Suosittelen, että kannattaa käydä verikokeissa. Ferritiinin pitäisi olla ainakin sata. Mulla se oli 2.
Toki kyse voi olla muistakin puutoksista. Verikokeisiin siis.
Vierailija kirjoitti:
AP:n tiedot luettuani, mahdolliset syyt
- Et syö riittävästi proteiinia (2g per painokilo / vrk)
- Et nuku riittävästi (7h tai mieluummin 8h / vrk)
- Todennäköisin syy: et yritä tarpeeksi kovaa sarjoissa. Sarjojesi loput ovat liian miellyttävän tuntuisia ja helppoja
Lihas kasvaa vain sellaisella treenillä, mikä on hyvin epämukavaa fyysisesti. Silloin kun lihas tärisee, se vasta kasvaa. Kaikki sarjat pitäisi viedä lähelle sitä pistettä, että et saisi enää yhtään kertaa painoa ylös, vaikka joku uhkaisi aseella. 1-2 toistoa voi jäädä tankkiin. Mutta silloin tällöin sarjat pitää viedä täydelliseen loppuun, jossa viimeinen toisto epäonnistuu. Joka viikolle pitäisi tulla ainakin 1-2 tällaista brutaalia sarjaa, joka lihasryhmälle omansa
Muuten on aivan turha odottaa mitään lihaskasvua. Aivan turha. Se on aina kivun takana
Lähde: olen mies joka bodannut 15 vuotta naturaalina.
Naisi
Naisille ei sovikaan isot lihakset, ei niitä bodarinaisia voi kovin ihailtaviksi kehua, kohtuus kaikessa, luonto on järjestänyt tämän, jumppa ja kävelylenkit parempi.
Ihmiset ovat yksilöitä. Sama treeniohjelma ei käy kaikille. Sun kannattaa "kuunnella" omaa kehoa ja luoda itse oma ohjelmasi. Proteiinilisät ja -patukat voit unohtaa. Ei proteiinia tarvitse loppujen lopuksi hirveitä määriä. Seurauksena on vain varastorasvan lisääntyminen kehossa. Ravinto pitää olla oikeassa suhteessa treenimäärään. Tärkeämpänä pitäisin hiilaritankkausta treenin jälkeen ts. ihan normaalia hiilaripitoista ruokaa järjellinen määrä. Tärkeää on myös muistaa, että vuosi on lyhyt aika kasvattaa lihasmassaa. Tuloksia ei tule kovin nopealla aikataululla, tosin tämäkin on yksilöllistä. Tutustu ihmisen fysiikkaan ja eri lihasten liikeratoihin sekä käyttötarkoituksiin. Löydä omat maksimipainosi ja treenaa toistoja 70-80 prosentilla maksimista 2-3 kertaa viikossa. Kerta viikossa kevyempi treeni. Harjoittele laajoilla lihasryhmillä, äläkä vain nytkytä jotakin yhtä oletettua pikkulihasta jossakin mystisessä paikassa kehoa. Tätä näkee salilla paljon ja aina se jaksaa ihmetyttää. Hae uusi maksimi n. 3 kk välein. Jos kehitystä on tapahtunut vähänkin, jatka samalla systeemillä.
On ne lihakset voineet kasvaakin, sillä ei se lihaskasvu välttämättä heti päälle päin näy ainakaan meillä naisilla. Kannattaa käydä nyt kehon koostumusmittauksessa ja katsoa tuloksesta mikä lihasten tilanne on nyt ja sitten käyt uudestaan vaikka 3 kuukauden tai puolen vuoden kuluttua jolloin näet onko kehitystä tapahtunut. Jos viskeraalirasvaa ei ole vyötäröllä jo sekin on hyvä tilanne. Itse olen koittanut vähitellen nostaa kuntosalilla painojen määrää siten, että kolmannesta toistosta osan pyrin tekemään isommilla painoilla ja kyllä se papu on ajan kanssa sieltä alkanut kasvaa käsivarsiin. Kannattaa varmistaa, että saat ruuasta riuttävästi proteiinia, netissä on arviolaskureita, joilla voi itse arvioida oman proteiinin saantiasi.
Alanuolittajat tais tunnistaa itsensä :D
Miksi nykyään ajatellaan että elämä on karkkikauppa?
Vierailija kirjoitti:
Salilla käyminen on 70-85% kiinni ravinnosta ja 15-30% kiinni itse treenaamisesta.
Näin sanoisi lisäravinteiden myyjä. Yleensä niitä bulkkivalmisteita ei kuitenkaan tarvitse jos ruokapuoli on kunnossa. Lihas ei ankarallakaan treenillä kasva kovin nopeasti. Jos treenaat rankasti voit saada yhdessä ainoassa hyvässä treenissä muutaman kymmenen grammaa lisää lihasmassaa. Vuositasolla pari kolme kiloa on paljon. Luultavasti aloittaessasi et kärsi proteiinin puutteesta. Proteiinia tulee paitsi lihasta, kananmunasta ja maitotuotteista myös tofusta, härkäpavusta ja sen sellaisista. Tarvitset runsaan gramman per painokilo päivittäin, jos otat liikaa proteiinia niin naama kukkii ja maha kasvaa.
Kasviksia suosittelen lämpimästi, etenkin nyt keväällä. saat niistä melkein kaiken. Talvella olen syönyt multitabsin päivässä. Kaikkea ei tarvitse olla ihan överisti.
Vierailija kirjoitti:
Salilla käyminen on 70-85% kiinni ravinnosta ja 15-30% kiinni itse treenaamisesta.
eihän se vie kun tunnin päivästä mutta ei se mitään syömistäkään ole. kukaan voimanostajaks halua itteensä syödä
Joku tarvitsee selvästi kahvia.