Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Netti on täynnä ohjeita esimerkiksi keto-leivonnaisiin. Niissä on se hyvä puoli, että ne sopivat karppaajille, ketoilijoille sekä yleensä keliaakikoille. Kannattaa ihan suosioilla tehdä kaikille sopiva juttu, eikä yrittää tehdä sekä "tavallinen" että gluteeniton jne.
Ai että kaikkien pitää sitten syödä gluteenitonta, sokeritonta, kermatonta? Pidä kekkeris😁.
Joo, siinä tapauksessa minäkin jättäisin väliin. Minä en syö mitään, jonka nimessä on -ton pääte, koska minulla ei ole mitään ruoka aine vammaa, eikä mikään erikoisuuden tavoittelukaan edellytä sitä että safkani pitäisi olla gluteenitonta, maidotonta, what ever.
Pitäkää hauskat bileet noiden ruoka aine vammaisten kesken.
Gluteeniton leivonta ei ole vaikeaa. Pääsääntöisesti korvaat vain vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.
Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.
terv: Virheä Töölöstä
Säilytys ja valmistus energiatehokkaalla ja ympäristösertifioidulla jääkaapilla &hellalla!
Itsestään selvää, ja kyllä asunnon sähkösopimuksenkin tulisi olla tuulisähköä, ainakaan toistuvasti en voisi muutoin ko. paikassa kyläillä.
terv: Virheä Töölöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Netti on täynnä ohjeita esimerkiksi keto-leivonnaisiin. Niissä on se hyvä puoli, että ne sopivat karppaajille, ketoilijoille sekä yleensä keliaakikoille. Kannattaa ihan suosioilla tehdä kaikille sopiva juttu, eikä yrittää tehdä sekä "tavallinen" että gluteeniton jne.
Ai että kaikkien pitää sitten syödä gluteenitonta, sokeritonta, kermatonta? Pidä kekkeris😁.
Joo, siinä tapauksessa minäkin jättäisin väliin. Minä en syö mitään, jonka nimessä on -ton pääte, koska minulla ei ole mitään ruoka aine vammaa, eikä mikään erikoisuuden tavoittelukaan edellytä sitä että safkani pitäisi olla gluteenitonta, maidotonta, what ever.
Edustat aika urpoa koulukuntaa. Mieheni oli kans sellainen "yyh, en varmana syö, on gluteeniton". Olin itse hetken gluteenittomalla ruokavaliolla ja valmistin normileivonnaisiamme gluteenittomana. Aivan täydestä meni. Nykyään mies saattaa ottaa kahvilassakin gluteenittoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyttärithän ei olisi mikään huono idea sekään - ehkä tämä voisi ensi kerralla toimia. Mutta yksinkertaista on myös tehdä esim. salaatti, jossa erityyppiset ainekset ovat omissa kulhoissaan ja jokainen koostaa niistä haluamansa salaatin. Mukana sen verran proteiinipitoisia juttuja, että ei ole pelkkää vihersalaattia. Ja sen lisäksi jotain leipää ja gluteeniton vaihtoehto. Jälkiruoka voi olla kaupasta valmiina ostettuja keksejä ja jäätelöä - maitojäätelöä sekä jotain vegaanista. Tai sitten jäätelön tilalla vaikka hedelmäsalaattia, jossa banaanit ovat erikseen taas omassa kulhossaan.
Ongelma on, että tarjoan aina samaa. Tuo salaatti on hyvä esimerkki, tuntuu että laitan vuodesta toiseen salaattia, koska siinä saa asiat eri kippoihin kätevästi. Mut haluaisin tehdä välillä jotain muuta! Vaikka piirakan! Mut sit pitää leipoa kolme erilaista, että kaikille on sopiva pi
Ei tarvi. Rajaat ne oikeat allergiat ja yhdistelyä. Yksi maidoton+gluteeniton ja toinen tavallista. Nuo kaikkinaiset ensyöt ottavat tai ovat ottamatta. Itselläni on paprika-allergia enkä odota emännän erikseen huomioivan ellei nimenomaan kysy. Aina jotain löytyy syötäväksi. Saati ootan että kukaan kokkaisi erikseen kun en tykkää tai periaatteesta syö. Aina jotain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Aletaan olla, tai kai ollaankin jo, väärin ymmärretty ja huonosti kohdeltu vähemmistö😪😉
Kääretorttu on aika helppo ja halpa makea tarjottava, kun käyttää siihen jauhoina vain perunajauhoja ja kaakaojauhetta (sitä perinteistä, ei mitään juomajauhetta, missä on kaikkea mahdollista). Omassa suosikissani on välissä mansikkahilloa ja hyvin tönkköä kermavaahtoa, mutta täytteitä voi soveltaa rajoitteiden mukaan, pelkkä hillokin käy. Kannattaa tehdä hyvissä ajoin mehustumaan jääkaappiin. Tuo oli gluteeniton tarjottava vuosikymmeniä sitten, kun gluteenittomia jauhoja oli todella huonosti tarjolla. Täytekakunkin voi leipoa ihan vastaavalla tavalla ja sopii moniin ruokavalioihin. Munattomille/vegaaneille voi tehdä sitten jonkin vegaanikääretortun, missä on vaikka omenahilloa ja öljyä munien sijaan. Netti on pullollaan reseptejä.
Jos meille on tullut kylään joku sellainen, jolla on jokin ruokarajoitus, hänelle sanotaan että OUNOU, hups, anteeksi ihan kauheesti, nyt ei kyllä ole tajuttu valmistaa maidotonta/ munatonta/ gluteiinitonta/ lihatonta/ vegaania/ kalatonta/ munatonta/ kaiketonta vaihtoehtoa! Ja sitten nimi mieleen ettei vahingossa uutta kutsua tule enää koskaan laitettua. Minä kun en väännä jokaiselle vieraalle eri ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta safkaa et keksi kuin sellaista, jossa ei ole banaania? Mikähän sinun päässäsi oikein on vikana?
Vegaaniseen kakkuun tulee yleensä banaania. Eikä tässä varsinainen pointti edes tainnut olla se banaani, vaan että viitsitään edes mainita yksittäisiä ruoka-aineita ellei kyseessä ole hengenvaara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.
Marmeladi? MV. Ihanko lusikalla suoraan purkista?
Tai sitten ihan vaan yksittäiskappaleina rasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta safkaa et keksi kuin sellaista, jossa ei ole banaania? Mikähän sinun päässäsi oikein on vikana?
Vegaaniseen kakkuun tulee yleensä banaania. Eikä tässä varsinainen pointti edes tainnut olla se banaani, vaan että viitsitään edes mainita yksittäisiä ruoka-aineita ellei kyseessä ole hengenvaara.
Tutullani on erikoisia allergioita, joista yksi on banaani, joten kyseessä voi joskus oikeasti olla uhka terveydelle.
Maidoton ja juustoton = vegaaninen on järkevin, varsinkin kun vegaani mukana. Soijaton sekä gluteeniton = jokin gluteeniton sekaruoka? Eli kaksi vaihtoehtoa tarjolle. Asioista ei ole pakko tehdä niin vaikeita kun käyttää pikkuisen päätään?
Ymmärrettävää toki jos asia tuntuu hankalalta! Jos on liian hankalaa niin ainoa vaihtoehto on ilmoittaa osalle porukasta, ettei heille ole ruokaa tarjolla, ottakoon omat eväät. Tai ne nyyttärit.
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.
No en minä kyllä vieraana kehtaisi tuontasoisia ruokarajoitteita edes ilmoittaa. Allergiat, keluakia ja laktoosi-intoleranssi ovat eri asia ja ne pitää toki huomioida. Mutta jos on vain päättänyt olla ilmsn sokeria, viljaa tms. niin olkoon ottamatta sitten!
Itsekin elän terveellisesti ja välttelen mm. sokeria, valkoista viljaa, alkoholia jne, mutta silloin kun menen vieraaksi jonkun luo, syön mitä tarjotaan. En todellakaan ilmoita rajoitteikseni noita periaatteita, mitä tavallisessa arjessani ja itse ruokani ostaessa noudatan. Ihan niin itsekeskeinen ja röyhkeä en ole.
No ihan ensiksi pistäisin kaikki kirjoittamaan ylös, mitä eivät voi syödä. Yhteen paikkaan. Vaikka yksi vihko missä kaikkien nimi ja nimen alla mitä eivät voi syödä. Sen jälkeen sitten miettimään onko mitään mikä useampaa yhdistää, että kannattaako tehdä näille jotain, vai mennäänkö suosiolla nyyttäreillä tai sillä periaatteella, että teet jotain, ja sanot heille jotka sitä eivät voi syödä, että tuovat omat eväät. Eivät voi olettaa, että kaikki olisivat luonnostaan mestaritason kokkeja.
Nostan ap,lle hattua kun yrittää sovitella kaikille jotain. Samaa olen yrittänyt mutta yleensä se on anoppi joka on toisinaan allerginen paprikalle tai kurkulle, seuraavissa juhlissa ei voi syödä mansikkakakkua mutta seuraavalla viikolla sitten voi. Tällaisten huomiohakuisten keksittyjen ruokarajoitteiden kanssa on mahdotonta toimia.
Itse olen allerginen eräälle juhlissa yleiselle ainesosalle niin että murukin voi aiheuttaa sairaalareissun, ja sitten on niitä järjestäjiä jotka tunkevat kyseistä ainesosaa joka hiton tarjottavaan- voin kuulemma nyppiä enimmät pois. Vastaava kun gluteenittomalle tarjottava leipä leikattaisiin samalla leikkuulaudalla tavallisen sämpylän kanssa.
Itsekin saan migreenin banaanista (hajusta), sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.
Tällaisia ei kutsujen järjestäjän tarvitse millään tavalla huomioida. Ottakoon omat eväät. Allergiat ja oikeat ruokarajoitteet on eri juttu, ja niistä pitää kertoa selkeästi.
Sehän siinä se vaikeus onkin, kun ei toisen ihmisen erityisruokavalion syitä osaa ulkopuolinen arvioida. Esimerkiksi viljaton ruokavalio on monille nykyisin muotijuttu, mutta voi olla myös ihan oikeasti vakavasta keliakiasta johtuvaa. Ensimmäisenä mainitut ovat just niitä jotka sitten usein syövätkin sitä vehnäpullaa kun "ei pieni määrä haittaa" ja ne jumalattoman kalliit erikoisnisut lentää roskiin.
Tämä kaikenlainen ruualla temppuilu on mennyt aivan mahdottomaksi! Ymmärrän allergiat, mutta se kaikki muu temppuilu on syvältä. Jokainen noudattakoon kotonaan ihan sitä ruokavaliota, mitä haluaa, mutta muualla pitäköön päänsä kiinni ja syököön vaikka salaatinlehteä ja vettä päälle. Kukaan ei kuole siihen, jos tarjottavissa onkin käytetty ihan tavallista valkoista sokeria eikä ruskeata sokeria. Eräs pitopalveluyrittäjä kertoi myös, että on joskus vaikeata arvioida menekkiä, kun erityisruokavaliota noudattavat sitten kuitenkin syövät ihan normiruokaa toteamalla, että pitää kyllä tuota paistia maistaa kun on niin herkullisen näköistä, vaikka periaatteessa olen kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin kutsun yhteydessä, että erityisruokavalioita syövät voivat tuoda omia ruokia. Samalla voin kertoa mitä itse tarjoan. Sairastan suolistosyöpää ja kun minulta tiedustellaan ruokavaliotani niin sanon aina, että tarjoatte mitä tarjoatte ja kyllä minä sieltä aina jotain sopivaa löydän. Joudun muutenkin pitämään jotain pientä syötävää mukanani laukussa ja tarvittaessa syön sitten sitä. Huolehdin tietysti siitä, että emäntä tietää syyn tähän.
Täsmälleen samaa mieltä. Ikävää kuulla sairaudestasi. Meillä myös allergioita ja ruokarajoitteita ja mielellään otetaan omat eväät. Näin saadaan sopivaa ruokaa silloin kun on nälkä. Yleensä yritänkin sopia vierailut niin että juodaan vain kahvit, ei tarvitse stressata etukäteen. Nykyään ehkä ymmärrystä on tullut vähän lisää :)
Fazerilla on gluteenittomia ja maidottomia riisipiirakoita. Salaatti-idea on hyvä, ei ole mikään vaiva laittaa salaatin osia eri kulhoihin, josta jokainen voi ottaa omansa. Makeaksi tee vaikka itse kääretorttu perunajauhoista, maistuu kaikille.