Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Mikä sinua vaivaa, kun et mitään ruokaa keksi, jossa ei olisi soijaa? Normaali ihminen ei syö soijaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta safkaa et keksi kuin sellaista, jossa ei ole banaania? Mikähän sinun päässäsi oikein on vikana?
Moi banaani"migreenikko" :D
Vierailija kirjoitti:
No ei kanata suotua kaikkien pimputettavaksi.
Gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto riittää. Muut tuokoon itse.
Ovat niitä huomionhakuisia usein
Allergiat huomionhakuisuutta, kaikkee sitä näkee kun avaa vauva palstan
Keitä sumpit ja sano, että vieraathan jo tietääkin, miltä pulla maistuu. Tai opm- periaate tarjottavaan. Normikahvin saa talon puolesta, jos se kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.
Tällaisia ei kutsujen järjestäjän tarvitse millään tavalla huomioida. Ottakoon omat eväät. Allergiat ja oikeat ruokarajoitteet on eri juttu, ja niistä pitää kertoa selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".
Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.
Vastaisuudessa tämä nuija tyytyisi suoraan tavalliseen tai olisi syömättä. En tee turhaan mitään.
Jos kyse ei ole oikeista allergioista ja sairauksista, niin ei niitä tarvitse ottaa huomioon. Toki tykkään itse emäntänä laittaa monenlaista mistä valita.
Esimerkiksi salaatin voi laittaa tarjolle niin, että on erikseen tarjolla vihreä pohja ja sitten siihen pienemmissä astioissa erilaisia lisukkeita, joista voi valita mieleiset. Siitä voi sitten skipata ne lihat tai pähkinät tai juustot.
Netti on täynnä ohjeita esimerkiksi keto-leivonnaisiin. Niissä on se hyvä puoli, että ne sopivat karppaajille, ketoilijoille sekä yleensä keliaakikoille. Kannattaa ihan suosioilla tehdä kaikille sopiva juttu, eikä yrittää tehdä sekä "tavallinen" että gluteeniton jne.
Ihanaa vertaistukea! Juuri tulossa juhlat. Kenelläkään vieraalla ei ole oikeaa allergiaa. On vain näitä valinnaisia ruokavalioita. Kaikista pahinta on, kun tekee kalliimmalla lähes kaiken gluteenittomana ja sitten tämä vieras haluaakin maistella niitä muitakin tarjottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.
Marmeladi? MV. Ihanko lusikalla suoraan purkista?
No lol. Etkö ole marmeladimakeisista kuullut? Pitäisi varmaan sun käydä useammin ulkona.
Älä järjestä ruokajuhlia, jos noin PALJON ottaa aivoon.
Nyyttärithän ei olisi mikään huono idea sekään - ehkä tämä voisi ensi kerralla toimia. Mutta yksinkertaista on myös tehdä esim. salaatti, jossa erityyppiset ainekset ovat omissa kulhoissaan ja jokainen koostaa niistä haluamansa salaatin. Mukana sen verran proteiinipitoisia juttuja, että ei ole pelkkää vihersalaattia. Ja sen lisäksi jotain leipää ja gluteeniton vaihtoehto. Jälkiruoka voi olla kaupasta valmiina ostettuja keksejä ja jäätelöä - maitojäätelöä sekä jotain vegaanista. Tai sitten jäätelön tilalla vaikka hedelmäsalaattia, jossa banaanit ovat erikseen taas omassa kulhossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mennyt sillä ajatuksella, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Jos on kasvissyöjiä, löytyy kasvisvaihtoehto, mutta kaikki ei ole lihatonta. Jos on keliaakikko tai glueeniyliherkkä, löytyy gluteeniton vaihtoehto, mutta kaikki ei ole gluteenitonta. Jos jollakulla ei maha kestä paprikaa, löytyy vaihtoehto ilman paprikaa, mutta jossain toisessa tarjottaavassa sitä saattaa olla. Laktoosittomana mä teen kaiken kyllä muutenkin, mutta jos joku on maidoton, niin tähänkin sitten järjestän vaihtoehdon.
Ja sitten merkinnät kuntoon (jos isommat juhlat) tai kerrotaan, mitä on missäkin.
No tuolla lähestymistavalla on menty, mutta sitten kun niitä herkkiä on useampi ja kaikilla jokin vähän "oudompi" herkkyys, niin koita siinä yhdistellä ja emäntänä miettiä muutama sopiva vaihtoehtoinen tarjottava. Kun en mä niitä tarjottavia muutenkaan tee sataa sorttia.
Eikö kaikille voisi tarjota gluteenitonta ja maidotonta? Niin ei tarvitsisi tehdä kymmentä erilaista ruokaa.
En huomioi noita "en tykkää" tai "karppaan" pyyntöjä. Allergiat vain. Noille sanon, että en tiedä onko sopivia tarjottavia, mutta syököön varmuuden vuoksi sitten kotona tai tuokoon itselleen sopivat eväät. Mainitsen myös samalla, että allergiat/suolistosairaudet ovat vakavia asioita, että käytän energiani niihin. Aina noi vinkujat syövät jotain kuitenkin. Pääasiallisesti hehän vain haluavat huomion itseensä niiltä oikeesti allergisilta.
Vierailija kirjoitti:
Nyyttärithän ei olisi mikään huono idea sekään - ehkä tämä voisi ensi kerralla toimia. Mutta yksinkertaista on myös tehdä esim. salaatti, jossa erityyppiset ainekset ovat omissa kulhoissaan ja jokainen koostaa niistä haluamansa salaatin. Mukana sen verran proteiinipitoisia juttuja, että ei ole pelkkää vihersalaattia. Ja sen lisäksi jotain leipää ja gluteeniton vaihtoehto. Jälkiruoka voi olla kaupasta valmiina ostettuja keksejä ja jäätelöä - maitojäätelöä sekä jotain vegaanista. Tai sitten jäätelön tilalla vaikka hedelmäsalaattia, jossa banaanit ovat erikseen taas omassa kulhossaan.
Ongelma on, että tarjoan aina samaa. Tuo salaatti on hyvä esimerkki, tuntuu että laitan vuodesta toiseen salaattia, koska siinä saa asiat eri kippoihin kätevästi. Mut haluaisin tehdä välillä jotain muuta! Vaikka piirakan! Mut sit pitää leipoa kolme erilaista, että kaikille on sopiva piirakka.
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.
No ei sitä nyt kenenkään laihdutuskuureja huomioida kun juhlat järjestetään.
Itse otan huomioon vegaanit, allergikot ja keliaakikot.
Minulla on tapana syödä hyvin ennen kyläilyä ja juoda kyläpaikassa kuppi kahvia. Minulla on niin paljon todellisia ruokarajoitteita, etten viitsi niillä ketään vaivata. Kyllä, diagnoosit löytyy.
Vierailija kirjoitti:
J
Netti on täynnä ohjeita esimerkiksi keto-leivonnaisiin. Niissä on se hyvä puoli, että ne sopivat karppaajille, ketoilijoille sekä yleensä keliaakikoille. Kannattaa ihan suosioilla tehdä kaikille sopiva juttu, eikä yrittää tehdä sekä "tavallinen" että gluteeniton jne.
Ai että kaikkien pitää sitten syödä gluteenitonta, sokeritonta, kermatonta? Pidä kekkeris😁.
Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.
Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.
terv: Virheä Töölöstä
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.
Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.
terv: Virheä Töölöstä
Säilytys ja valmistus energiatehokkaalla ja ympäristösertifioidulla jääkaapilla &hellalla!
No tuolla lähestymistavalla on menty, mutta sitten kun niitä herkkiä on useampi ja kaikilla jokin vähän "oudompi" herkkyys, niin koita siinä yhdistellä ja emäntänä miettiä muutama sopiva vaihtoehtoinen tarjottava. Kun en mä niitä tarjottavia muutenkaan tee sataa sorttia.
Tekis vaan mieli pistää tarjolle karjalanpiirakoita, joku salaatti, keksejä ja täytekakku, no ähäkutti, pitää olla myös gluteeniton ja maidoton karjalanpiirakka, salaatissa ei saa olla juustoa, paprikaa, tomaattia, sipulia, kaikki pitää laittaa sit erillisiin kippoihin. Sit pitää ostaa joku sopiva makeakin noille vegaani maidoton gluteeniton juustoton tyypeille, ja ostan kalliit kuppikakut, no ne eivät edes syöneet niitä. Sit tarjoilun aikana Sirpa tulee kysymään et onko tässä pullassa hiivaa kun hiiva turvottaa.
Aaaaargh!!