Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, ettei lahjoista kiitetä?

Vierailija
26.03.2025 |

En tajua enää tätä yleistä touhua. Kukaan ei yleensä kiitä lahjoista: ei kummilapset, ei omat sisarukset. Annan yleensä lahjakortteja tai ihan suoraan rahaa ( sekä joskus mieleisiä viinejä tai viskejä) eli luulisi kelpaavan. Nyt annoin siskolle synttärinä lahjakortin, josta ajattelin hänen ilahtuvan, maalasin kortin ja näin aika paljon vaivaa, jotta sain vielä erään hänelle henkkoht jutun mukaan. Hän ei kiittänyt antaessani lahjaa, eikä jälkikäteen. Ei hiiskahdustakaan lahjasta. Itse kiitän aina ja pienten lastenikin puolesta, jotka osaavat itsekin kiittää mutta joiden saamista lahjoista vielä laitan kiitosviestin lahjan antajalle perään. 

Onko tää nyt ihan tavanomaista, ettei kiitetä enää mistään? Varsinkin saman perheen sisällä tuntuu käsittämättömän huonolta käytökseltä olla kiittämättä. Silti aina tulee kutsu synttäreille ja lahjaa pitää olla. 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Tyydytkö yhteen sanaan "kiitos" vai pitääkö vuolaasti ylistää?

Ja onko lahjan saaja koskaan vihjannut, ettei halua lahjoja? Siitä kun jää monelle ikävä kiitollisuuden velan tunne.

Ajatteles, siitäkin selviäisit ihan vaan sanomalla kiitos.

*Itse keksityt ongelmat🙄*

Jaa, mä en siis saa tuntea siten kuin tunnen? Kiitos tästäkin lahjasta.

Vierailija
42/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ilman muuta tyydyn.

Miksi sen yhden sanan tiristäminen on niin vaikeaa?

No tilanne missä ojennat ahjan voi tulla yllättäin ja silloin unohtuu muut asiat, kuten esim. se "kiitos". Olen itse monesti jäänyt myöhemmin miettimään että muistinkohan kiittää.

Ja sitten otit kännykän käteen. "Oli kiva nähdä, mahdoinko edes siinä tohinassa kiittää lahjasta?"

Mulla ei ole älykännykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle niitä lahjoja on jaella. Mitään mitalia ja kunnioitusta et kuitenkaan saa. Matkustele rahasi tai jaa vaikka hyväntekeväisyyteen jos ei muutakaan keksi.

Järkevintä olisi säästääkkin vanhuudenpäiville jotta voi ostaa palveluja kun muuten jätetään vanhukset tulevaisuudessa heitteille.

Ei tää elämä ihan noin köyhää ole.

Älä sitten valita jos ei niistä kiitellä. Minä en ainakaan kiittelisi jos joku väkisin tunkee lahjojaan.

Vierailija
44/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle niitä lahjoja on jaella. Mitään mitalia ja kunnioitusta et kuitenkaan saa. Matkustele rahasi tai jaa vaikka hyväntekeväisyyteen jos ei muutakaan keksi.

Järkevintä olisi säästääkkin vanhuudenpäiville jotta voi ostaa palveluja kun muuten jätetään vanhukset tulevaisuudessa heitteille.

Älä sitten valita jos ei niistä kiitellä. Minä en ainakaan kiittelisi jos joku väkisin tunkee lahjojaan.

Tämä. Mä tiedän tapauksen jossa annettiin lahjaksi (rihkama)korvikset vaikka lahjan saajalla ei ole edes reikiä korvissa. Tästäkö pitäisi kiittää? Tiedän myös tapauksen, jossa lahjaksi annettiin metrin korkuinen koristeesine. Lahjan saaja säilytti sitä varastossa vuosikausia, kun eihän sitä voi hävittää, kun se on lahja.

Vierailija
45/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ja onko lahjan saaja koskaan vihjannut, ettei halua lahjoja? Siitä kun jää monelle ikävä kiitollisuuden velan tunne.

Ole hyvä.

Oletko sinä sitä mieltä, että jos sinä ahdistut jostain, se antaa hyvän syyn käyttäytyä huonosti?

Jos lahjat ahdistavat sinua, ota asia puheeksi ja sano että toivoisit että suhteessa luovutaan kokonaan lahjojen antamisesta. Vihjailemalla ei selviä esimerkiksi ylioppilaslahjoista. Lahjan antaminen kuuluu tiettyihin tapahtumiin olennaisena osana tapakulttuuria. Ei se ole mikään henkilökohtainen hyökkäys tai yritys alistaa.

Vierailija
46/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ilman muuta tyydyn.

No tilanne missä ojennat ahjan voi tulla yllättäin ja silloin unohtuu muut asiat, kuten esim. se "kiitos". Olen itse monesti jäänyt myöhemmin miettimään että muistinkohan kiittää.

Ja sitten otit kännykän käteen. "Oli kiva nähdä, mahdoinko edes siinä tohinassa kiittää lahjasta?"

Etkä osaa soittaa?

😂😂😂

Vierailija
47/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko syrjäytynyt?

Vierailija
48/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tavanomaista, vaan huonoa käytöstä.

Tulipa mieleen, että omat kummilapset eivät ole kertaakaan itse kiittäneet sellaisista lahjoista, joita eivät ole saaneet kasvotusten (vaan postissa tms.). Vanhempansa ovat saattaneet kiittää, eivät aina hekään.

Olisi todella helppoa näinä päivinä vaikka lähettää viesti puhelimesta, jollainen lapsillakin on.

Lapset ovat usein ujoja kiittämään vieraita ihmisiä. 

Eivät kummit ja sukulaiset ole vieraita.

Monella ovat. Jos eivät olisi, niin kyllähän lapsi vaikka facetimettaisi ja kiittäisi lahjasta? Kerran vuodessa jos lapsi näkee kummia niin kyllä hän on vieras ihminen. 

Vierailija
49/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole enää minkäänlaisia käytöstapoja. Mihin ne ovat kadonneet? Ei pidetä ovia auki edes raskaana oleville tai lastenvaunujen kanssa liikkuville, ei tervehditä oman kotitalon hississä, ei kiitetä, ei pahoitella jos pitää päästä ohi kaupan käytävällä leveästi olevaa kanssaostelijaa vaan tungetaan väkisin päälle. 

Ihan hirveä suunta. Some varmaan tähänkin syynä.

Täytyy sanoa 44v ensiodottajana, että olen hämmentynyt kuinka huomioivaa kohtelua olen saanut Helsingissä julkisissa, kaupoissa jne.  Paikka annetaan, ovea pidetään auki ja myyjät sekä muut vieraat tulevat oma-aloitteisesti luo kysymään onko jotain mitä voisivat auttaa, kantaa puolestani!

Ja kun on raskas olo, jatkuva kuuma, huimaa helposti, tämä kaikki on palauttanut uskoani suomalaisiin.   Jatkakaa tällaista tekin! Sillä on pitkät vaikutukset yhteiskuntaamme.

Vierailija
50/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ole hyvä.

Oletko sinä sitä mieltä, että jos sinä ahdistut jostain, se antaa hyvän syyn käyttäytyä huonosti?

Jos lahjat ahdistavat sinua, ota asia puheeksi ja sano että toivoisit että suhteessa luovutaan kokonaan lahjojen antamisesta. Vihjailemalla ei selv

Olen sanonutkin monesti, mutta jotkut ei vaan usko. Vielä törkeämpää kuin kiitoksen unohtaminen on olla uskomatta toisen sanomisia.

Muuten miksi alatte jankata kanssani kun alunperin ap nimenomaan kysy MIKSI kiitosta ei aina sanota, ja annoin siihen vastauksen. Mutta eipä aikaakaan kun joku valopää alkaa kyseinalaistaa minua ja mielipidettäni.

Vierailija
51/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mä tiedän tapauksen jossa annettiin lahjaksi (rihkama)korvikset vaikka lahjan saajalla ei ole edes reikiä korvissa. Tästäkö pitäisi kiittää? Tiedän myös tapauksen, jossa lahjaksi annettiin metrin korkuinen koristeesine. Lahjan saaja säilytti sitä varastossa vuosikau

Sanotaan kiitos ja pistetään kierrätykseen.

Ei kai sille mitään mahda, jos ystäväpiiri koostuu tuollaisista ihmisistä. Kannattaisi varmaan tehdä asialle jotain.

Ja se on ihan selvää, että eivät kaikki lahjat osu kohdilleen. Vain uniikki lumihiutale kuvittelee, että jokainen lahja on itselle räätälöity. Ilman kommunikaatiota, telepatian voimin, kun lahjan saaja on "ujo" eikä osaa viestiä tarpeitaan eikä mitään muutakaan.

Vierailija
52/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tavanomaista, vaan huonoa käytöstä.

Tulipa mieleen, että omat kummilapset eivät ole kertaakaan itse kiittäneet sellaisista lahjoista, joita eivät ole saaneet kasvotusten (vaan postissa tms.). Vanhempansa ovat saattaneet kiittää, eivät aina hekään.

Olisi todella helppoa näinä päivinä vaikka lähettää viesti puhelimesta, jollainen lapsillakin on.

Lapset ovat usein ujoja kiittämään vieraita ihmisiä. 

Eivät kummit ja sukulaiset ole vieraita.

Monella ovat. Jos eivät olisi, niin kyllähän lapsi vaikka facetimettaisi ja kiittäisi lahjasta? Kerran vuodessa jos lapsi näkee kummia niin kyllä hän on vieras ihminen. 

Eikä vieraalle ihmiselle saa puhua?😂

Vierailija
53/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitän vaimoa aina kunnon panosta. 

Sulla mitään vaimoa ole. Vain käsi mitä suudella sooloseksin jälkeen. 

Vierailija
54/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin ostamasta kummilapsilleni lahjoja. Jos lähetin syntymäpäivä- ja joululahjat postissa pitkän välimatkan vuoksi. Koskaan kukaan ei kiittänyt, En tiedä menivätkö lahjat perilille, vai ei. En ymmärrä miksi ei voi lähettää vaikka viestiä: Kiitos lahjasta. Muuta ei tarvittaisi.

Vierailija
55/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ole hyvä.

Jos lahjat ahdistavat sinua, ota asia puheeksi ja sano että toivoisit että suhteessa luovutaan

Olen sanonutkin monesti, mutta jotkut ei vaan usko. Vielä törkeämpää kuin kiitoksen unohtaminen on olla uskomatta toisen sanomisia.

Muuten miksi alatte jankata kanssani kun alunperin ap nimenomaan kysy MIKSI kiitosta ei aina sanota, ja annoin siihen vastauksen. Mutta eipä aikaakaan kun joku valopää alkaa kyseinalaistaa minua ja mielipidettäni.

No kun et ole suoraan sanonut sitä varsinaista syytä. Mutta onhan tuo umpimielisyys hyvä peruste. Tietävät ihmiset sitten karttaa.

Vierailija
56/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle:

Mitä siskosi sanoi, kun ojensit lahjan? Menikö keskustelu jotenkin näin?: 

-"Toin sulle pienen muistamisen, onneksi olkoon!

- "Ai jaa"

Itselleni on kiittäminen niin tiukkaan iskostunut käytöstapoihin, että se kiitos tulisi suusta ihan automaattisesti. Mutta esim. äitini toteaisi varmaan vaan että "Aha." Ja se siitä.

Vierailija
57/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mä tiedän tapauksen jossa annettiin lahjaksi (rihkama)korvikset vaikka lahjan saajalla ei ole edes reikiä korvissa. Tästäkö pitäisi kiittää? Tiedän myös tapauksen, jossa lahjaksi annettiin metrin korkuinen koristeesi

Sanotaan kiitos ja pistetään kierrätykseen.

Ei kai sille mitään mahda, jos ystäväpiiri koostuu tuollaisista ihmisistä. Kannattaisi varmaan tehdä asialle jotain.

Ja se on ihan selvää, että eivät kaikki lahjat osu kohdilleen. Vain uniikki lumihiutale kuvittelee, että jokainen lahja on itselle räätälöity. Ilman kommunikaatiota, telepatian voimin, kun lahjan saaja on "ujo" eikä osaa viestiä tarpeitaan eikä mitään muutakaan.

Miksi lahjot ihmisiä lahjoilla jotka ei ole tarkkaan harkittuja, maailma hukkuu paskaan ilmankin epäsopivia lahjoja. 

Voi luoja että ihmiset on typeriä kaiken maailman kirjoittamattomien kohteliaisuussääntöjen kanssa. Nyt ei ollut kyse mun ystäväpiiriin kuuluvasta lahjoittajasta mutta pääsitpä senkin haukkumaan. Sulla on oikeasti jotain vakavampaakin ongelmaa kuin kiitoksen puuttuminen.

Vierailija
58/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ilman muuta tyydyn.

Etkä osaa soittaa?

😂😂😂

Kukaan ei räplää kännykkäänsä nykyään soittaakseen.

Vierailija
59/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää.

Ilman muuta tyydyn.

Etkä osaa soittaa?

😂😂😂

Tai näppäillä tekstiviestiä. 90-luvulta saakka on lähetelty tekstiviestejä.

Vierailija
60/78 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin ostamasta kummilapsilleni lahjoja. Jos lähetin syntymäpäivä- ja joululahjat postissa pitkän välimatkan vuoksi. Koskaan kukaan ei kiittänyt, En tiedä menivätkö lahjat perilille, vai ei. En ymmärrä miksi ei voi lähettää vaikka viestiä: Kiitos lahjasta. Muuta ei tarvittaisi.

Vihaan kaikkea kummipaskaa. Huomasin että nykyään kummiksi pyydetään vain jotta voidaan pyytää kaikkea maan ja taivaan väliltä koska olen kummi. Heti loukkaannuttiin jos en suostunut. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun ryhdyin kummiksi.