Miten vammaisten tarvitsema apu tulisi järjestää?
Yle teki jutun cp-vammaisesta yh-äidistä, joka päätettiin jätettää ilman henkilökohtaista avustajaa klo 23-07 väliseksi ajaksi kolmena yönä viikossa: https://yle.fi/a/74-20151052
Äidillä on 5- ja 8-vuotiaat lapset, joten kyse ei ole pelkästään äidin omista tarpeista. Lapset on vielä niin pieniä, että sillä voi olla todella ikäviä seurauksia jos yöllä sattuu jotain, äiti ei pysty liikkumaan ja ulkopuolista apua joutuu odottamaan kauan.
Eikö yhteiskunnalla ole oikeasti muita auttamiskeinoja kuin jatkuvasti kotona päivystävä avustaja tai muutto laitokseen, johon ei voi ottaa lapsia mukaan? Eikö tällaisia tapauksia voisi asuttaa vaikka johonkin kerrostaloon, jossa monella apua tarvitsevalla ihmisellä olisi yksi yhteinen yöpäivystäjä? Silloin apu olisi öisinkin lähellä ilman, että jokaisen sängyn vierellä päivystäisi ikioma avustaja silloin kun avustettava nukkuu.
Kommentit (263)
Öisin voi käyttää vaippoja. Ei vanhuksetkaan pääse vessaan öisin vaan hoitaja vaihtaa vaipan 3-4 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan olisi kuulunut tarjota apua laittamalla piuhat poikki viimeistään 1. lapsen jälkeen. Tarvittaessa tahdonvastaisesti.
Onko eugeniikka mielestäsi muutenkin hyvä tapa kehittää yhteiskuntaa?
Itseasiassa kyllä. Järjen vastaista, että yhteiskuntaan tehdään sairaita lapsia tai sellaiset ihmiset lisäntyvät, joilla ei edes lähtökohtaisesti ole kykyä huolehtia jälkikasvustaan.
Juurikin näin
Tuo avustusmäärä muuten riittäisi talolliselle vammaisia, jos vain yksi olisi jättänyt lapset tekemättä. Sellaista tasavertaisuutta.
Arvonnalla, samalla lailla kun jenkeissä joutuu oikeuden lautamieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riikka pärjätköön ihan vaan omillaan tästä eteenpäin jos ei sukulaiset tai muu lähipiiri suostu ilmaiseksi kotipiiaksi. Muksut vaan pikana sijoitukseen missä on aikuisia jotka heistä kykenee pitämään huolen.
Tuo se vasta kalliiksi tulisikin.
Todellakin. Sitä paitsi sijaisperheistä on pulaa. Vaikka tuon äidin lapset saisi hyvän sijaisperheen, se olisi joiltain muilta lapsilta pois. Miksi siis vietäisiin lapset pois liikuntavammaiselta mutta muuten (oletettavasti) hyvältä äidiltä? Silkasta kyykyttämisen ilostako?
Silkasta terveestä järjestä joka vaikuttaa olevan varsin ventovieras käsite. Jos kerran äiti ei itsekään kertakaikkiaan pärjää ilman muiden apua koko ajan nii
Mikä on lasten paras? Tässä mielestäni pitä ajatella niitä lapsia, ei äidin "oikeuksia" eikä rahaakaan. Ehkä menisin jopa niin pitkälle, että adoptio olisi hyvä vaihtoehto. Riippuu siitä, että onko isä(t ??)kuvioissa, kuinka paljon ja onko hän/he kykeneviä huolehtimaan lapsista. Millainen mies ylipäätään jättää lapsensa liikuntakyvyttömän äidin hoidettavaksi?
Taitaapa hän vähän liioitella omatoimisen siirtymisen vaikeuttaan siitä päätellen millainen pyörätuoli on käytössä sisällä ja jutun mukaan vielä sohvalta nouseminen itsenäisesti on helpompaa kuin sängystä, johon saisi erilaisia nousutukia kiinniteltyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias kyllä pystyy jo auttamaan kotitöissä hyvin. Itsekin olin lapsena vastuussa isäni sairauden hoidosta, joten mikä tässä on ongelma?
Oliko sulla hyvä lapsuus sitten ja tykkäsitkö vastata isäsi hoidosta?
Minun äitini hoiti 8 vuotta nuoremman veljensä täysin yksinään, aikuisina olivat läheisiä.
5-vuotiaaltakin voi jo odottaa osallistumista kotitöihin- näin se on muuallakin maailmassa. Täällä Suomessa vain hyysätään lapset uusavuttomiksi.
Ei voida asuttaa noin kuin ap sanoi koska on oikeus asua miten ja missä haluaa haluaisitko ap itse asua jonkun määräämässä paikassa etkä itse valita missä asut?!! Tuo on IHMISOIKEUS ja yhteis kunnalla on velvollisuus että on mahdollista!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisperhe
Vaikka sijaisperhe olisi ilmainen (mitä se ei todellakaan ole), olisiko lasten edun mukaista siirtää heidät pois äitinsä luota? Cp-vamma on liikuntavamma, joten oletettavasti äidin älyssä ja kognitiivisissa kyvyissä ei ole mitään vikaa.
Mitä väliä sillä on, mistä se kyvyttömyys vanhempana toimimiseen johtuu, jos lopputulema on, että lapset jäävät heitteille?
"Ei voida asuttaa noin kuin ap sanoi koska on oikeus asua miten ja missä haluaa haluaisitko ap itse asua jonkun määräämässä paikassa etkä itse valita missä asut?!! Tuo on IHMISOIKEUS ja yhteis kunnalla on velvollisuus että on mahdollista!!!!!"
Mä en ole muuten koskaan saanut valita missä asun. Olen joutunut valitsemaan niistä vaihtoehdoista, joita on ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias kyllä pystyy jo auttamaan kotitöissä hyvin. Itsekin olin lapsena vastuussa isäni sairauden hoidosta, joten mikä tässä on ongelma?
Ajat on muuttunut, eskoseni. Minäkin matkustin lapsena tuhansia kilometrejä autossa niin, että 3 hengelle tarkoitetulla takapenkillä istui vieretysten 4 lasta. Siihen aikaan se oli täysin laillista, koska kahden lapsen katsottiin vastaavan yhtä aikuista. Turvavöitäkään ei käytetty - en muista olisiko pitänyt.
Lisäksi istuskelin tuhansia kilometrejä auton takakontissa sen jälkeen kun takapenkki kävi liian ahtaaksi. Se oli silloinkin laitonta, mutta en vahingoittunut siinä mitenkään. Pitäisikö sen olla laillista, koska moni muukin on selvinnyt sellaisesta hengissä ja kaiken lisäksi ilman traumoja?
Kotihoito asiakkaan casessa
Hälytysnappipalvelubkäyytöön jolla etäyhteys kotihoitoon myös yöllä. Akuutissa tilanteessa voivat sitten lähettää yöllä apua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon hyötyä 8-vuotiaasta on, jos 5-vuotiaalle pikkusisarukselle tapahtuu jotain keskellä yötä niin että hän tarvitsee apua ja hätääntyy täysin ja äitikin makaa avuttomana vessan lattialla? Onko 8-vuotiaalle oikein sälyttää tällaista vastuuta perheestään?
Sitä kannattaa miettiä jo ennenkuin lapsia hankkii että pystyykö niitä hoitamaan ja onko niille lapsille oikein se, ettei vanhempi syystä tai toisesta ole tehtävänsä tasalla.
Oven saa auki sähköisesti sisältä tai ulkoa ja vessassa ei ole yöllä pakko käydä. Lapsia voi halutessaan tarkkailla vaikka koko yön neuroottisena kameran avulla ja puhelimella saa apua. Maksaahan se tekniikkakin, mutta pidemmän päälle vähemmän kuin lähes koko yön tyhjän panttina päivystävä avustaja.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa sellaisen ihmisen ongelmia, jotka olisi helposti vältettävissä vastuullisella raskauden ehkäisyllä.
Näille pitäisi tarjota mahdollisuutta muuttaa sellaiseen taloon, jonka lähellä joku tavis päivystää öisin valmiina tulemaan sisään jos lapselle tulee joku todellinen tai kuviteltu hätä. Tavis voisi sitten esim. auttaa äidin turvallisesti pyörätuoliin, jotta äiti pääsee lohduttamaan lasta, vaihtaa lapsen oksennuksen tahrimat lakanat puhtaisiin tai antaa lapselle ensiapua tavallisilla maallikon taidoilla (nenäverenvuodon tyrehdytys yms.). Yksi ihminen voisi ottaa pääasiallisen vastuun monesta perheestä ainakin yöaikaan, jolloin yhteiskunta säästäisi pitkän pennin.
Äiti voisi maata yöt vaipoissa. Aikuista ihmistä ei tarvitse paapoa niin että vessaan pääsee aina kun tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan olisi kuulunut tarjota apua laittamalla piuhat poikki viimeistään 1. lapsen jälkeen. Tarvittaessa tahdonvastaisesti.
Onko eugeniikka mielestäsi muutenkin hyvä tapa kehittää yhteiskuntaa?
On.
eri
Mun mielestä on hyvä, että yhteiskunta pitää huolta vammaisista, jotka eivät itse pärjää. Mutta yhteiskunnalla ei ole velvollisuutta ylikompensoida, ei vammainen ole oikeutetumpi yhteiskunnan tukeen kuin muutkaan. Miksi kukaan tarvitsee yöksi hoitajan siltä varalta, että tulee pissahätä kesken yön tai lapsille tulee joku hätä. Joku turvaranneke varmaan riittäisi? Vaatimus siitä, että vammainen itse saisi määritellä tukitarpeensa, on naurettava. Mä haluun, ja muiden on pakko maksaa?
Mulla jäi tästä se vaikutelma, että tuollainen asenne "mä olen oikeutettu kaikkeen" tulee siitä, että kehdosta lähtien on paapottu, kaikki on tuotu eteen. Nyt kun joku ihan perustellusti sanoo ei, niin se on maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa sellaisen ihmisen ongelmia, jotka olisi helposti vältettävissä vastuullisella raskauden ehkäisyllä.
Onko yhteiskunnan tehtävä jättää lapset heitteille, jos heidän äitinsä ei ole huolehtinut ehkäisystä? Vai tuleeko yhteiskunnan turvautua kalliiseen huostaanottoon, jotta tällaista äitiä saataisiin vähän näpäytettyä?
Itseasiassa kyllä. Järjen vastaista, että yhteiskuntaan tehdään sairaita lapsia tai sellaiset ihmiset lisäntyvät, joilla ei edes lähtökohtaisesti ole kykyä huolehtia jälkikasvustaan.