Hesarissa juttu naisesta, jolla on 8 tutkintoa. Mitä mieltä?
Kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun toteutin haaveeni
Lukijan mielipide|Työttömyys ei saa olla peruste estää tai rajoittaa ihmisiä unelmoimasta siitä, mihin tuntee kutsumusta.
Olen aikoinani opiskellut niin sanottuja järkitutkintojakin, mutta se johti vain turhautumiseen ja lopulta suoritin nelikymppisenä kahdeksannen tutkintoni, joka oli kuvataiteilijan amk-tutkinto. Tämä ei tietenkään ole johtanut työllistymiseen, ei ainakaan tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Taiteilijan kohtalo on tehdä jotain muuta, jotta voi tehdä sitä, mikä on oikeasti tärkeää eli taidetta.
Hyi minua, kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun taistelin vuosikaudet, että yleensäkin pääsin loikkaamaan luonnonvara-alalta kuvataiteen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hain moniin eri oppilaitoksiin, sain hylkyjä toisensa perään. Kun lopulta pääsin opiskelemaan, se osoittautui karmeaksi, mutta en luovuttanut, vaan sain tutkintoni suoritettua ja siihen olen tyytyväinen.
Se, mitä haluan sanoa niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin luovista aloista haaveileville ihmisille: Älä taivu taiteen portinvartijoiden edessä. Taistele!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Sille on syynsä että tutkinnot tulee maksaa itse jatkossa sen ensimmäisen jälkeen näitä ikiopiskelijoita kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Käytännöllisesti katsoen naisten tarvitsee Suomessa vain mennä kirjoille oppilaitokseen ja ilmoittaa mitkä oppiarvot haluaa. Se on tasa-arvoa.
Kerro olevasi amispudokas kertomatta olevasi amispudokas
Mahtavaa! Elinikäinen oppiminenhan on päivän sana.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ei yllätä, että moni näistä tutkinnoista on puutarha- ja luonnonvara-alalta. Olen tehnyt noiden alojen töitä kohta 20 vuotta ja suoritin puutarhurin tutkinnon jossain vaiheessa päästäkseni esimiesasemaan. Suorittavia töitä saa ilmankin.
Täytyy sanoa, että varsinkin puutarha-alalla käy kääntymässä kaikenlaista hiihtäjää, joilla ei ole rahkeita tehdä töitä ihan tosissaan. Kuvitellaan, että kyseessä olisi jotenkin luova ja rento ala, vaikka kyseessä on raskas, fyysinen työ. Ehkä on parempi, että kyseinen henkilö taiteilee.
Kuulostat kyllä sukulaisten palkkaamalta.
Itse opiskelin 90-luvulla ja yliopistossa näitä ikuisia opiskelijoita tuli useampikin vastaan. He olivat kaikki jokseenkin erikoisia ihmisiä, en ihmettele, etteivät olleet löytäneet töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Puutarha-alojenkin työt on ulkoistettu halpatyömaalaisille. Tulevaisuudessa varmaan ainakin vartijoille on töitä, kun kahtiajaon seuraukset konkretisoituvat. Vartijan tuloillakaan ei perhettä elätä. Juuri ja juuri itsensä, jos asuu tuttujen nurkissa tai löytää vartiointipaikasta hyvän nukkumapiilon.
Mielipidekirjoituksen laatijan teksti on kirjoitettu vastustamaan aiempaa kirjoitusta, jossa esitettiin luovan alan koulutuspaikkoja vähennettäväksi syystä, että niistä valmistuu ihmisiä enemmän kuin mitä ala pystyy työllistämään. Maria Ronkainen sanoo, että jokaisella pitää olla mahdollisuus tavoitella unelmiaan.
Koulutusjärjestelmän tarkoituksena ei kuitenkaan ole mahdollistaa jokaista opiskelemaan omaa haavealaansa. Sen tehtävänä on kouluttaa ihmisiä eri aloille yhteiskunnan tarpeiden mukaan. Ei ole perusteltua laittaa resursseja tutkintoihin, joihin olisi kiva opiskella ja joihin olisi kiva myös työllistyä -jos niihin eivät koulutettavat kuitenkaan käytännössä työllisty.
Tällä ei ole mitään tekemistä unelmien tavoittelun kanssa. Jokainen voi hakeutua mihin koulutuksiin haluaa riippumatta aloituspaikkojen määrästä.
Veljellä 5 tutkintoa, menossa opiskelemaan kuudetta. Ammattikoulututkintoa lukuunottamatta suorittanut opinnot töissä ollessaan.
Mihin tarvitaan kuvataiteilijan tutkintoa jos haluaa taiteilla huvikseen, tai ylipäänsä taiteilla?
Eikä nuo ammattitutkinnot ihan akateemisia vastaa. Vois tietty miettiä valtionkin taholta miksi maksetaan roppakaupalla uusia tutkintoja tyypeille jotka ei niitä tarvitse muuhun kuin ajanvietteeksi.
Vierailija kirjoitti:
No, tuo "taide" on .. miten sen sanoisi ...
Aika naivistista. Tuskin hän tulee näillä itseään elättämään, vielä kun sanoo vierastavansa taiteen kaupallistamista.
Meillä päin piti samantasoisen taidenäyttelyn eräs rouva, joka oli aloittanut maalaamisen kaksi vuotta sitten terapiana.
Elämää täällä ollaan elämässä. Jos joku haluaa kantaa kapitalistin länkeä niin siitä vaan, mutta jokainen päättää vain omasta längestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos säheltää joka paikassa joka paikan höylänä, ei tule missään hyväksi.
Suurin osa ihmisistä on ihan keskivertoja, vaikka olisi opiskellut vian yhden alan ja ollut siinä työssä aina.
Vierailija kirjoitti:
Veljellä 5 tutkintoa, menossa opiskelemaan kuudetta. Ammattikoulututkintoa lukuunottamatta suorittanut opinnot töissä ollessaan.
No tuon naisen logiikalla jokaisella miehellä tässä maassa on automaattisesti jo ensimmäinen tutkinto tehtynä kun on varusmiespalvelus (tai siviilipalvelus) suoritettu. Ja jos laskee jokaisen yhden päivän kurssin jossain amiksessa "tutkinnoksi" niin kyllähän niitä kertyy.
Yksikään tuon naisen "tutkinnoista" ei vain työllistä häntä joten on kaikki ollut verorahojen tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan kuvataiteilijan tutkintoa jos haluaa taiteilla huvikseen, tai ylipäänsä taiteilla?
Eikä nuo ammattitutkinnot ihan akateemisia vastaa. Vois tietty miettiä valtionkin taholta miksi maksetaan roppakaupalla uusia tutkintoja tyypeille jotka ei niitä tarvitse muuhun kuin ajanvietteeksi.
Miksi tarvitsee opiskella insinööriksi, jos tekniikka kiinnostaa muutenkin? Eikö voi vain itsekseen korjata koneita. Tai hakea insinöörin hommiin ilman tutkintoa, jos on vain luontaiset kyvyt siihen?
Kai se on parempi, että opiskelee jotain kuin on vain työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...
Mahdollisesti. Eihän tuossa kerrota mitä tutkintoja hän on suorittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
FM ja opettajan pedagogiset lasketaan. Eli kaksi.
Opettajan pedagogisia opintoja ei lasketa omaksi tutkinnokseen.
Eli tuolla naisella on yksi tutkinto, FM.
Naurettavaa että nainen laskee varusmiespalveluksen tutkinnoksi.
Ei ollut mainintaa korkeakoulututkinnoista, vaan tutkinnoista. Ammattikoulustakin saa tutkinnon. Naurettavaa, että et edes osaa lukea ja laskea, ja arvostelet toisen opintoja. Hänhän EI laskenut varusmiespalvelua tutkinnoksi, vaan listasi sen erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon naisen logiikalla jokaisella miehellä tässä maassa on automaattisesti jo ensimmäinen tutkinto tehtynä kun on varusmiespalvelus (tai siviilipalvelus) suoritettu. Ja jos laskee jokaisen yhden päivän kurssin jossain amiksessa "tutkinnoksi" niin kyllähän niitä kertyy.
Yksikään tuon naisen "tutkinnoista" ei vain työllistä häntä joten on kaikki ollut verorahojen tuhlaamista.
Ei, hän EI laskenut varusmiespalvelua tutkinnokso, vaikka mainitdi sen.
Ehkä sinunkin pitäisi saada edes joku amistutkinto taskuusi?
Taulujen hinnoista
Kaikki näillä sivuilla esillä olevat teokset eivät ole enää omistuksessani. Kaikkia tekemiäni teoksia en välttämättä tahdo myydä, koska niillä on henkilökohtaista tunnearvoa. Taulujen hintoja voi silti tiedustella tapauskohtaisesti.
Muista kuitenkin, että olen taidemaalari, en taulukauppias. Minulla on myös vaikea-asteinen matematiikan erityisvaikeus. Se tarkoittaa sitä, että vaikka osaan maalata, en osaa myydä.
Todella hyvää mieltä.
Mieti, jos olisit lyhyt mies.
Jotenkin ei yllätä, että moni näistä tutkinnoista on puutarha- ja luonnonvara-alalta. Olen tehnyt noiden alojen töitä kohta 20 vuotta ja suoritin puutarhurin tutkinnon jossain vaiheessa päästäkseni esimiesasemaan. Suorittavia töitä saa ilmankin.
Täytyy sanoa, että varsinkin puutarha-alalla käy kääntymässä kaikenlaista hiihtäjää, joilla ei ole rahkeita tehdä töitä ihan tosissaan. Kuvitellaan, että kyseessä olisi jotenkin luova ja rento ala, vaikka kyseessä on raskas, fyysinen työ. Ehkä on parempi, että kyseinen henkilö taiteilee.