Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa itseäni liikkumaan enkä syömään terveellisesti. Vaikka haluan mutta mistä motivaatio?

Vierailija
23.03.2025 |

Ottaa jo päähän tämä oma laiska olemus kun en vain kykene lähtemään ulos ja lenkille. Keho on fyysisesti koko ajan jotenkin väsynyt ja tiedän että varmaan helpottaisi jos joskus tekisin sillä jotain. Ennen tein mutta viime vuodet olen vain ollut ihan jossain omassa kuplassa missä en saa yhtään mitään järkevää aikaiseksi. Syöminen on toinen ongelma, en jaksa viikkoa kauempaa noudattaa mitään. Alan syömään taas mitä sattuu. 

Joskus olin luonteeltani vahva ja määrätietoinen. Ei se kai voi olla mikään poistuva piirre ihmisestä vai voiko? Mikään ei minua estä, on paljon vapaa-aikaa, ei vastuuta ei ole mitään velvollisuuksia tai muutakaan. Minulla olisi kaikki eväät juuri nyt tehdä itsestäni parempi ja vahvempi versio mutta en käsitä miksi en sitä tee ja miksi en nosta itseäni ylös. Tämä oleminenkin näin kyllästyttää ihan helvetisti. On niin pettynyt ja ahdas olo itseensä. 

Mistä helvetistä sen tarmon ja motivaation itselleen hakee? 

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee päätös, kerro läheisille, raportoi ja kirjaa edistyminen. Ajattele päämäärää. Jkn nettiryhmä voisi auttaa alkuun. Pieni lipsuminen välillä ei haittaa, tee ryhtiliike ja jatka kohti tavoitetta. Kun edistymistä tapahtuu, ympäristö reagoi ja antaa positiivista palautetta, saat hyvän fiiliksen. 

Itse aloitin viime elokuussa. Nyt pudotettu 9,5kg. Käyn salilla x4/vko, syön hurjasti enemmän kasviksia, paljon proteiinia, en juurikaan alkoholia tai karkkia/pullaa. Välillä herkuttelen, mutta kohtuudella. Nyt kiva fiilis, kun tavoitteeseen on enää pari kiloa.  

Kun jtkn haluaa, niin pitää toimia sen mukaan ja viitsiä käydä epämukavuusalueelle. Henkinen päätös asian suhteen on kaikista tärkein ennen käytännön toimia. Tsemppiä!

Hienoa ja onnittelut että olet päässyt pian päämääräsi! 

Minulla ei kyllä aut

Hommaa personal trainer

Vierailija
22/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnin lenkki tuntuu ylivoimaiselta, käy vaikka vain 20 minuutin lenkillä. Pienikin ulkoilu auttaa, ja vie pois sohvalta ainakin hetkeksi.

Onko sinulla allergiaoireita? Nekin väsyttävät, joten voit kokeilla vaikka Histeciä tai muita reseptivapaita allergialääkkeitä.

Ja sitten kun päätät lähteä ulos, niin lähde heti. Älä jää tuumailemaan ja arpomaan ja keksimään jotain muuta tekemistä. Heti vain kengät jalkaan ja ulos. Pähkäillessä tuo toiminnan hetki vain menee ohi, ja sitten huomaat taas olleesi koko päivän sisällä.

Mutta kevät on monelle ylipäätään hankalaa aikaa. Nopeasti lisääntyvä valo voi aiheuttaa väsymystä ja masennusta (vaikka monelle ne tuovatkin lisää energiaa). Hienoa, jos olet saanut alkoholia vähennettyä, se jo yksin on hyvä juttu, ja auttaa myös väsymykseen. 

Ruokavalio alkaa korjaantua lähes itsestään, kun kunto paranee ja energiatasosi nousevat. Kaikkea ei kannata edes yr

Tämä on kyllä totta. Pitäisi heti tarttua toimeen. Minä jään jahkailemaan. Se oli hyvä kun aamusta heti herättyäni lähdin lenkille mutta sekin tyssäsi. Tänään olin menossa mutta ei ollut kuivia housuja, kaikki pestyinä märkinä kuivumassa. Toisaalta en tehnyt elettä sen eteen että olisi katsonut kaapista olisko siellä kuitenkin edes jotkut joilla voisin lähteä ulos. Tällainen on varmaan suurin este, jahkailu. Minä katson nyt heti ne housut jos löytyisi kaapista. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

katoppa terveyskylä, sieltä painonhallinta.

Pyydä lääkäriltä lähete!

Muutos...en muista loppua, on toinen hyvä, sekin on auttanut minua!

https://www.terveyskyla.fi/ 

https:https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus

Ne valinnat pitää tehdä JOKA AAMU, aivan kuin alkkis että tänään sen syön hyvin, tänään...

Vierailija
24/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TämVierailija kirjoitti:

Sinulla oli selvästi jo muita isoja positiivisia muutoksia työn alla. Hyvä sinä! Vaikka olisi ihanaa saada kaikkinytmulleheti, ja liikunta ja ruokavalio kanssa superkuntoon, niin näköjään niin ei ole nyt per heti käymässä. Se on ihan OK ja normaalia. Nyt on tilaisuus oppia myös armollisuutta itselle, ja siihen että saat ne aloittamasi muut positiiviset asiat pysymään.

Voit ihan rauhassa ja ajan kanssa nyt keväällä miettiä, mikä olisi juuri se sinulle sopiva tapa saada myös ruokavalion ja liikunnan muutokset pysyvämmäksi. Nämä on täysin henkilökohtaisia juttuja, ja kaverilla, kumminkaimalla tai av-palstalaisella toimiva ei välttämättä sovi sinulle ollenkaan. Mutta saat niistä ideoita ja kaikupohjaa itsesi miettimiseen.

Tämäkin pitää paikkaansa. Tätä juuri hain että kun saan muilta tässä näkökulmia niin voin miettiä ja ammentaa itselleni niistä jotain. 

On ihan totta että olen tehnyt todella hyvän päätöksen kun päätin raitistua. Olen ikionnellinen ja kiitollinen siitä itselleni. Silti se ei vain riitä. Eli siis varmaan tässäkin minun pitäisi ajatella että kumpi tuntuu pahemmalta, se että alan liikkumaan vai se etten liiku. Sekä syömisen kanssa, kumman valitsen, hyvän olon vai mahdollisen diabeteksen, huomaan jo selviä oireita esidiabeteksesta. 

Enkä jaksa enää vain jotenkin olla vain. En jaksa toistaa samaa vanhaa tuttua kaavaa. Siksi tässä nyt niin hirveästi haluan saada muitakin asioita aikaiseksi. Nyt pitää kovettaa vain mieltä ja mennä vaikka ei hyvältä tuntuisi aina. Täytyy ihan työstää tätä ja saada se joku pala loksahtamaan aivoissani että nyt oikeasti tehdään eikä meinata kuten esimerkiksi tuon raitistumisen kanssa. -ap

Vierailija
25/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia taistellut painon kanssa. Paino on noussut lisää vain taistelun aikana. Nyt vuoden alusta liityin muutos.net valmennukseen. Siinä opetellaan askel kerrallaan syömään oikein. On kallis kuukausimaksu, mutta olen säästänyt sen jo ruoassa, kun en osta herkkuja. 

Vierailija
26/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivoiko sua ylipäätään elämässä mikään? Mulle visuaalinen palaute on tärkeää, en koe saavuttaneeni mitään jos en näe sitä. Joten lenkkeilyä ajatellen ostin itselleni aktiivisuuskellon ja laitoin sen 10 000 askelta tavoitteeksi - nyt on menossa 375. päivä putkeen jolloin tulen saavuttamaan tämän tavoitteen! Ilman kelloa makaisin sohvalla koska en näkisi numerona sitä eroa, nyt olen vähän obsessoitunut siihen että tavoitteen saavutan 😅.

Tokikaan painoon tämä ei ole vaikuttanut mitenkään. Olen mielestäni ihan yhtä plösö keski-ikäinen kuin vuosi sitten, vaikka tosiaan olen kävellyt keskimrin 7-10 km joka ikinen päivä, ja jaksamisen mukaan myös reippaasti. Kroppa ei siis ainakaan mulla tällä muokkaudu, yritän siis motivoida itseäni nyt kävelyn lisäksi voimatreeniin. Mutta siihenkin tarvitsen jonkun visuaalisen porkkanan - ehkä kalenterin seinälle johon aina raksi ruutuun?

Tsemppiä! Kaikki liikunta on plussaa eli koita miettiä tätä miten juuri sinä motivoidut.

Vierailija
27/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopettaa alkoholin, yleensä tulee jotain muuta tilalle, esim. herkkujen syöminen. Eli se on kyllä sinänsä ihan normaalia. Myös herkkujen syömisestä voi päästä ajan myötä eroon, etenkin, jos on tahtoa siihen. Ja sitä tunnut myös itse haluavan. Kannattaa kuitenkin olla itselleen armollinen. Herkut ovat silti pienempi paha, kuin vetää pää täyteen viinalla jatkuvasti.

Vierailija
28/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katoppa terveyskylä, sieltä painonhallinta.

Pyydä lääkäriltä lähete!

Muutos...en muista loppua, on toinen hyvä, sekin on auttanut minua!

https://www.terveyskyla.fi/ 

https:https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus

Ne valinnat pitää tehdä JOKA AAMU, aivan kuin alkkis että tänään sen syön hyvin, tänään...

Kiitos näistä, tutustun. 

Ihan totta, uskon tuohon myös että päätös täytyy tehdä joka päivä kuten teen raittiuden kanssa. Ei siinä auta mikään pään silittely ja uhriutuminen. Vaikka olisi kuinka paska päivä niin en juo alkoholia koska en halua sitä samaa helvettiä takaisin.

Tässä on jotenkin se ydin mitä yritän myös tämän kanssa itselle toitottaa että en syö sitä pizzaa tai muuta sokeria tänään ja jos niin teen niin sama paska jatkuu. Tässä kaikesta on kysymys. -ap

Vierailija
29/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kevät! Innostu siitä. Ota kassiin t-paita, sortsit, sisälenkkarit ja hikipyyhe ja kävele tai pyöräile lähimmälle kuntosalille ja osta jäsenyys. Siihen kuuluu yleensä pt:n opastus laitteisiin. Päätä, että käyt ensin esim. 2 x viikossa ja kunhan onnistut ja totut, kolme kertaa viikossa.

Salin jälkeen on hyvä motivaatio syödä terveellisesti.

Ala myös kävellä tai pyöräillä työmatkat, jos se on mahdollista.

Tsemppiä!

Vierailija
30/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sanoa "kunhan  innostut."

Vierailija
31/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

No siis tätä olen paljon ajatellutkin. Millainen haluan olla tulevaisuudessa ja mitä en halua. Sen takia lopetln sairaalloisen päihteiden käytönkin vaikka helppo ei sekään päätös ollut mutta vaikeampaa oli elää sen kanssa että se jatkuisi joten lopettaminen oli ainoa vaihtoehto. 

Minulla on verensokerit jo koholla. Sen pitäisi olla yksi motivaattori. Lisäksi inhoan peilikuvaani, se on karsea. Sekä sitten se että tämä estää minua elämästä täysillä kun on koko ajan niin uupunut, lihava ja ahdas olo eikä tunne käyttävänsä hyvältä kun lähtee ulos ja kun kuitenkin olen ollut naisellinen joskus niin häpeäkin on yksi. Olisi monta hyvää syytä muuttaa asioita. Paljon enemmän löytyy syitä muuttaa kuin olla muuttamatta tilannetta. 

On minulla jokin syömishäiriö kyllä, pitäisi sitäkin alkaa hoitamaan ihan käytännöllisesti eikä vain ajatuksen tasolla.

-ap"

Hyvä. Sulla on tosi hyvä alku, jatka tästä.

Isoin asia on päihteet jonka olet saanut loppumaan. Hienoa!

Älä ole liian ankara itsellesi. Liikapaino on tullut vuosien mittaan joten ne myös lähtevät vuosien mittaan. Kesä 2025 tulee liian pian, aseta tavoite kesä 2026.

Kaikki mitä muutokset mitä teet, on sinulle itsellesi. Repsahduksia tulee, niin minulkekin ja tein elämänmuutoksen 10v sitten. Mitä se yksikerta haittaa kun kuukauden muina päivinä tavoite on pysyä kunnossa? No, alkuun voi tulla useitakin repsahduksia kunnes vaan tajuaa että ei ole niin kivaa kuin aiemmin.

Hyvä susta tulee. Pienin askelin maalin. Ota itsestäsi nyt ennen kuva vaikka et siitä pidä ja vuoden päästä näet kehityksen.

Älä soimaa itseäsi liikaa. Rakasta. Koska kuka muu muka?

Vierailija
32/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita lempeillä jumppahetkillä kotona. Pilatesta tai joogaa (löytyy youtubesta, esim. somatic pilates haulla), syvähengitystä, kehon rauhoittamista.

Sitten pienet kävelylenkit, aloita tavoitteena kerran viikossa ja lyhyt matka. Joskus auttaa, kun lähtee jonnekin kauemmas luontopolulle tms. Tavoitteena kasvattaa määrää hiljalleen. 

Kerää onnistumisia, vältä liian korkeita tavoitteita heti alkuun. 

Jätä turhat herkut kauppaan. Osta hyviä, terveellisiä, sulle mieluisia aineksia ja laita ruokaa itse. Tee kerralla ruokaa pariksi päiväksi, niin äkillisessä nälässä on heti jotain mitä syödä.

Vierailija
33/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa todella arvostettavalta, että olet luopunut päihteistä! Se on suurin terveysteko tulevaisuuttasi ajatellen ja osoittaa itsekuria. Liikunta ja ruokavaliokin tullee siis onnistumaan vähitellen. Ruoka on siinä monimutkaisempi kuin alkoholi, että sitä ei voi jättää poiskaan. Terapiassa kannattaa myös näistä keskustella, kun siellä jo käytkin.

Koska tiedät verensokerisi olevan koholla, jotain labroja on siis ainakin otettu. Myös kilpirauhasarvot, d-vitamiini ja ferritiini (varastorauta) ovat oleellisia aiheuttamaan saamattomuuden tunnetta. Eli tsekkaathan myös nuo arvot ja alat tarvittaessa korjata puutoksia. Et maininnut sukupuolta ja ikää. Myös hormonitasojen muutokset vaikuttavat aikuisen ihmisen energiatasoihin suuresti. Lääkärin vastaanotolla voi tuotakin tuumata.

Mahtavaa kevättä ja kivoja pyörälenkkejä!

Vierailija
34/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ois voinu olla mun näppikseltä. Oon raitistunut yli 4 vuotta sitten, ja tuntuu, että olen jotenkin ihan jumissa elämässäni ja tarvon vaan paikoillani. 

En ymmärrä mikä mättää. Mäkin olen aiemmin saanut pudotettua 20 kg, se kaikki on tullut takaisin korkojen kera. 

Oon miettinyt sitäkin, olenko jotenkin piilomasentunut vai vain laiska. Mutta en ole aiemmin ollut laiska, voiko ihmisen luonne muuttua näin radikaalisti.

Joten en osaa antaa neuvoja, mutta jään seuraamaan ketjua. 

Vierailija
35/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se esidiabetes, insuliiniresistenssi, saattaa olla juuri se jarru, joka nyt sua jumittaa. Se tekee sen vetelän olon, että tuntuu ettei mistään tule mitään. Ehkä itse aloittaisin sen oikaisemisen ensin ja sitten miettisin vasta muuta. Eli syömiset kuntoon ekana.

Vierailija
36/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kevät! Innostu siitä. Ota kassiin t-paita, sortsit, sisälenkkarit ja hikipyyhe ja kävele tai pyöräile lähimmälle kuntosalille ja osta jäsenyys. Siihen kuuluu yleensä pt:n opastus laitteisiin. Päätä, että käyt ensin esim. 2 x viikossa ja kunhan onnistut ja totut, kolme kertaa viikossa.

Tsemppiä!

Tämän kirjoitti henkilö, jonka kyky motivoida muita on nolla tai jopa negatiivinen vaikutus.

Vierailija
37/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla parisuhde? Ellei miehesi riitä sulle motivaatioksi, niin eroa ja etsi uusi motivaattori. 

Vierailija
38/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla tässä kyllä oikeitakin prosesseja meneillään. Raitistun hyvää vauhtia, on ihanaa olla selvänä ja mennä päivä kerrallaan. On ihanaa käydä terapiassa ja saada jotenkin luottoa elämään hiljalleen. 

Kuitenkin haluaisin niin paljon myös olla fyysisesti vahvempi. Hävettää ihan millaisessa kunnossa sitä on. Sitten on jotenkin tosi epäonnistunut fiilis kun katsoo itseään peilistä. Pitäisi tehdä jotain, olen miettinyt että päivittäiset tunnin kävelylenkitkin olisi jo tosi hieno alku. En ole siihenkään kyennyt, välillä käyn lenkillä, ehkä monena päivänä ja sitten se taas jää ja kohta istun taas sohvalla vetämässä pizzaa josta ei tule edes henkisesti tai fyysisesti hyvä mieli. Jotain samaa siinä jutussa on kuin alkoholiriippuvuudessa. Siis syö ja elää sellaista elämää josta ei tule hyvä fiilis mutta silti sortuu siihen uudelleen ja uudelleen. -ap 

Ai, tässä oli taustalla riippuvuusongelmaa. Hoida se ensin niin sitten alkaa löytyä energiaa liikkumiseen ja muuhun elämän kohentamiseen. Näin se ainakin itsellä meni. Raittius moninkertaistaa käytettävissä olevan energian.

Vierailija
39/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Tämän kirjoitti henkilö, jonka kyky motivoida muita on nolla tai jopa negatiivinen vaikutus.

Häh! Perustele!

Vierailija
40/138 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Tein tänään päätöksen ja nyt päätän mennä päivä kerrallaan. Sovellan tähän täysin samaa linjaa kuin raitistumiseen koska ainakin se on nähtävästi toiminut minulla. Teen tänään päätöksen tehdä parempia valintoja syömisen ja fyysisyyden kanssa.

Laitoin housut suoraan aurinkoon kuivumaan noin tunti sitten, melkein kuivat, kävin juuri kääntämässä ne eli kohta on kuivat housut kävelylle. 

Heitin eilisen rullakebabin, suklaakakun jämät, pakkasesta jäätelön ja muut epäterveellisen kuten pakastepizzat roskiin. 

Tein ja söin kolmen munan feta-munakkaan, laadin tämän päivän seuraavat ateriat ja ajatuksen päälle milloin teen ja syön ne. 

Ihan kohta lähden kävelemään, samalla käyn ostamassa kengät eli selvä määpäärä. 

Tänään tein tällaisen päätöksen sen sijaan että jään sohvalle syömään kebabia, selaamaan puhelinta ja makaamaan sohvalle katsoen leffoja tai sarjoja. 

Tällä mentaliteetilla eteenpäin, huomenna taas uusi päätös ja tavoite. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän