Omaehtoiset opinnot ja sairasloma masennuksen takia?
Olen työttömyysetuudella tuetuissa opinnoissa, joita suoritan etänä. Olen pahemmin masentunut ja minulla on itsemurha-ajatuksia. En ole esim. viikkokausiin pystynyt käymään missään, tai näkemään ketään ihmistä, koska kaikki liikenevä toimintakykyni on mennyt opintoihin ja pakollisiin asioihin kuten kaupassa käyntiin ja kodin hoitoon. Olen ollut pitkään osatyökykyinen fyysisen sairauden takia ja tämä vaikuttaa taustalla.
Mietin mahdollista sairaslomaa masennuksen takia. Siinä ei kuitenkaan ole mitään järkeä, jos sairasloma on niin lyhyt, ettei vaikuta TE-palveluiden kuukausittaiseen opintojen etenemisvaatimukseeni. Ja/tai ei aiheuta siirtymistä sairaspäivärahalle.
Onko kenelläkään kokemuksia, minkälainen sairasloma on oikeasti avuksi tällaisessa tilanteessa, kun on omaehtoisissa opinnoissa? Niin että siitä ei koidu vain pahoja taloudellisia ongelmia.
Kommentit (7)
Kannattaa aloittaa TE-toimistosta ja keskustella tilanteestasi. Tarkista myös onko oppilaitoksellasi kuraattoria tai vastaavaa, jonka kanssa keskustella asiasta.
Opiskeleminen on rankkaa, joten ei ihme jos olet nyt väsynyt ja masentunut. Sairasloma voi olla perustelua, jos et usko jaksavasi enempää.
Periaatteessa on ala, joka on minun realistisiin mahdollisuuksiini nähden mahdollisin. Ei ala minua aidosti kiinnosta, mutta minulla ei ole mahdollisuuksia sellaisiin kouluttautumisiin, jotka aidosti kiinnostaisivat. Toki tämä varmaan vaikuttaa myös masennukseeni, en osaa yhtään sanoa kuinka paljon muiden ongelmieni lomassa. En ole osannut ajatella, että vaikuttaisi merkittävästi.
Keskustele lääkärin kanssa tästä
saisitko edes saikkua
Vierailija kirjoitti:
Keskustele lääkärin kanssa tästä
saisitko edes saikkua
Ihmettelen sitä lääkäriä, joka ei kirjoittaisi sairaslomaa jos sinulla on niin pahat masennusoireet että jatkaminen ei ole akuutisti realistista, ja itsemurha-ajatuksia.
Mutta tuosta en tiedä mitään, miten omaehtoisissa opinnoissa sairaslomat katsotaan kun olet työttömyystuen varassa.
Pakkohan sen on olla mahdollinen, aina on mahdollista käydä niin että ei pysty opiskelemaan terveyssyistä.
Kiitos vastauksista. Juu, mietin vain tuota pituutta, jos lyhyestä ei ole mitään apua eli joutuisin TE-palveluiden etenemisvaatimuksen takia pakosti silloinkin opiskelemaan, tai opiskelemaan sen jälkeen kirimällä kahta kauheammin. Niin eihän se silloin olisi sairasloma. Täytyy selvittää.
En osaa vastata tuohon mutta onko ala kuitenkin sellainen että haluat sitä opiskella?