Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa itseäni liikkumaan enkä syömään terveellisesti. Vaikka haluan mutta mistä motivaatio?

Vierailija
23.03.2025 |

Ottaa jo päähän tämä oma laiska olemus kun en vain kykene lähtemään ulos ja lenkille. Keho on fyysisesti koko ajan jotenkin väsynyt ja tiedän että varmaan helpottaisi jos joskus tekisin sillä jotain. Ennen tein mutta viime vuodet olen vain ollut ihan jossain omassa kuplassa missä en saa yhtään mitään järkevää aikaiseksi. Syöminen on toinen ongelma, en jaksa viikkoa kauempaa noudattaa mitään. Alan syömään taas mitä sattuu. 

Joskus olin luonteeltani vahva ja määrätietoinen. Ei se kai voi olla mikään poistuva piirre ihmisestä vai voiko? Mikään ei minua estä, on paljon vapaa-aikaa, ei vastuuta ei ole mitään velvollisuuksia tai muutakaan. Minulla olisi kaikki eväät juuri nyt tehdä itsestäni parempi ja vahvempi versio mutta en käsitä miksi en sitä tee ja miksi en nosta itseäni ylös. Tämä oleminenkin näin kyllästyttää ihan helvetisti. On niin pettynyt ja ahdas olo itseensä. 

Mistä helvetistä sen tarmon ja motivaation itselleen hakee? 

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! 🌞

Eilenkin oli kiva päivä. Kävin lenkillä, söin terveellisesti ja tuli käsitreeniäkin vähän vedettyä. Tänään vaaka näytti taas eilisestä -0,6 kg eli nesteet lähteneet liikkeelle. 

Tänäänkin päätän olla raitis. Kohta syön taas perinteisen munakkaan. Lähden sitten reissun päälle, se vähän jännittää sen puolesta miten saan terveellisestä syömisestä pidettyä kiinni koska en tiedä mitä on tarjolla mutta yritän parhaani mukaan, syön sen kolme kohtuullista ateriaa päivässä kuitenkin. Liikuttua tulee varmasti joten onneksi se puoli on kunnossa kuitenkin. Hyvää päivää teille! -ap

Vierailija
122/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:lle

Et saa motivaatiota, kuolet säälittävänä jämäpalana. Olet pelkkä nolla, turhaa kuormaa yhteiskunnalle.

Ei se noin mene. Pitää kärsivällisesti odottaa milloin alkaa tehdä asioita. Voi mennä vuosia ja vuosikymmeniä ettei tule tehtyä mitään. Kärsivällisesti kun odottelee, niin joskus se lähtee käyntiin. Ei pidä luovuttaa noin herkästi.

Esimerkiksi minä odottelin lähes puolet elämää että tulisin urheilulliseksi ja alkaisin käydä lenkillä. Lopulta eräänä päivänä aloitinkin sen. Olin noin 52v ja nyt juoksen jo maratoonin kerran viikossa. Pitää asettaa ajatuksen siemen urheilullisuudesta ja odotella milloin se itää. Itseään ei pidä pakottaa mihinkään vaan odottaa kärsivällisesti.

Sama muuten pätee opiskeluun ja työelämäänkin. Ihminen ei eroa leppäpirkosta juurikaan. Jos leppäpirkkoa pakottaa kädelle, niin se kävelee toiseen suuntaan. Pitää kärsivällisesti odottaa hänen omaa tahtoa ja joskus käy niin että asioita tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla tässä kyllä oikeitakin prosesseja meneillään. Raitistun hyvää vauhtia, on ihanaa olla selvänä ja mennä päivä kerrallaan. On ihanaa käydä terapiassa ja saada jotenkin luottoa elämään hiljalleen. 

Kuitenkin haluaisin niin paljon myös olla fyysisesti vahvempi. Hävettää ihan millaisessa kunnossa sitä on. Sitten on jotenkin tosi epäonnistunut fiilis kun katsoo itseään peilistä. Pitäisi tehdä jotain, olen miettinyt että päivittäiset tunnin kävelylenkitkin olisi jo tosi hieno alku. En ole siihenkään kyennyt, välillä käyn lenkillä, ehkä monena päivänä ja sitten se taas jää ja kohta istun taas sohvalla vetämässä pizzaa josta ei tule edes henkisesti tai fyysisesti hyvä mieli. Jotain samaa siinä jutussa on kuin alkoholiriippuvuudessa. Siis syö ja elää sellaista elämää josta ei tule hyvä fiilis mutta silti sortuu siihen uudelleen ja uudelleen. -ap 

Yks ravintoguru neuvoi: lisää päivittäiseen ruokaan  jotain terveellistä. Vaikka yksi aines kerrallaan. Vaikka viikko sitä yhtä uutta, ennenkuin lisäät toisen. Ja muuten jatkat, kuten ennenkin. Pikkuhiljaa kehosi alkaa saada hyvistä aineksista rakennusaineita parempaan oloon. Jossain vaiheessa tarve epäterveelliseen vähenee, ja sit korvautuu terveellisemmällä. Energiataso ja hyvänolo nousee. Vie aikaa joo, mutta lopputulos on hyvä. Ei tarvi pelätä lankeamista, kun kaikki on sinänsä sallittua. 

Vierailija
124/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut samaa. Taustani on vieläpä sellainen että keski-ikäisenä kubbena ehdin liikkua säännöllisesti jotain 25 vuotta ja nyt viimeiset pari vuotta ollut pahoja motivaatio-aikaansaanti ongelmia. Ainoa mikä toimii on se että repäisen itseni tekemään jotain. Ei mitään massiivista vaan lähden vain jotain treeniä toteuttaa. Se yleensä lähtee vauhtiin kun viikon on jaksanut tehdä ja tulee innostus. Ruokajutut seuraa itsestään perässä. Ei ehkä toimi kaikilla mut aloita jostain. Tee vaikka yksi sarja vatsalihaksia ja käy kävelyllä. Huomenna jotain muuta vaikka (polvi)punnerruksia yksi sarja. Meet ulkoliikuntapaikalle jotain jumppaa tms.

Vierailija
125/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia kommentteja, mutta onko mahdollista että sinulla olisi diagnosoimaton adhd tai oletko kirjolla? Tuo aloitekyvyttömyys kuulostaa niin tutulta; vellot ajatuksessa että pitäisi sitä ja pitäisi tätä mutta et saa aloitettua, tai sitten se innostus kestää muutaman päivän ja sitten taas lipsuu vanhoihin tapoihin. Eli se uusien rutiinien muodostaminen on todella hankalaa ja raskasta henkisesti. Suosittelen tutustumaan näihin edellä mainittuihin ominaisuuksiin ja pohdiskelemaan voisiko joku niistä olla syytä tilanteelle. Paljon jaksamista ja tsemppiä!

Kirjoilla olevatkin saavat liikkua. Ja adhd:t ne vasta liikkuvaisia ovatkin.

Vaikuttaa nykyään siltä että ihmiset haluavat itselleen diagnoosin vain käyttääkseen esim. adhd:tä vain välttääkseen velvoitteita tms. On siten itselläkin parempi olla kun on se diagnoosi jonka voi vetäistä esiin aina

Ei kai sellainen ihminen kysele neuvoa ja avaudu esim. täällä, joka vaan "haluaa" välttää "velvoitteita". Todella omituinen ja epälooginen ajatus. 

Minust on hienoa, kun ihmiset selviävät haastavista elämäntilanteista, kuten sairaudet tai lapset. Mutta miksi osasta "selviytyjästä" tulee epäempaattinen ja tyly muita kohtaan, joilla on haasteita? Palstalla just kirjoitti joku kolmen lapsen äiti, jonka mielestä yksikään äiti ei  saa toivoa apua pikkulapsivaiheessa, koska hän on itse hoitanut omat lapsensa. Ihan sama asenne, nuin tällä kirjoittajalla. Mutku minä...

Vierailija
126/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Täällä entinen sohvaperuna.

Lisää reilusti kasviksia ruokavalioon. Osta kaupasta jääkaappiin kasviksia, salaattitarpeita. Rasvattomat ruuat veks..Ne maistuu pahalta ja tulee halu mässätä. Tavan ruokaa vähemmän ja enemmän kasvista. Jätä mässyt vaikka perjantaiksi. Mulla ainakin toimi. Lähde lenkille, vaikka tuntuisi ettei millään huvita! Siellä se into tulee. Osta kivat urheiluvaatteet! Jumppaa kotona,esim. Burpee girl youtubesta. Sillä kivoja kotitreenejä! Mene salille rohkeesti! Ei ne siellä sua tuijota, kun ei muakaan tuijotettu! Ja jos kattoo nii antaa kattoo. Menox! Tsemppiä! Mullakin nyt jo viime kesästä -10kg.Sä pystyt siihen!

Vierailija
127/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka haluan mutta mistä motivaatio?

Taitaa olla korvien välissä ongelma eli olet älyllisesti estynyt mihinkään järkiperäiseen kognitioon. Et osaa edes suomea kunnolla, onneton läskipallo. Syö sitä pullaa ja tukehdu siihen!

Ilkeys on helppoa, eikä vaadi älyä, kuten tämä edellinen kommentti osoittaa.

Eri

Vierailija
128/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse samassa jamassa. Aikoinaan harrastin mm korista, sählyä ja salia monta kertaa viikossa. Pelaaminen oli hauskaa, mutta en ole ikinä saanut liikkumisesta sitä hyvän olon tunnetta, jota kaikki aina hehkuttaa. Ehkä olen viallinen.

Toi on kyl ikävää. Kun se hyvä olo toimis palkkiona lyhyellä aikavälillä. 

Olin aiemmin myös kova liikkumaan. Vähän liiankin. En saanut itseäni väsymään mullään ja suoritukset vaan kasvoi. Sitten sairastuin ja loppui liikkuminen siihen. Vuosien jälkeen löysin pyöräilyn uudestaan. Kun löytyi pyörä, jota kykenen ajamaan. Mutta nyt riittää vähemmätkin lenkit, saavutan olon ja jaksamisen rajan pienemmälläkin lenkillä. Ja on siis palkitsevaa taas.

Vierailija
129/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta! 🌞

Eilenkin oli kiva päivä. Kävin lenkillä, söin terveellisesti ja tuli käsitreeniäkin vähän vedettyä. Tänään vaaka näytti taas eilisestä -0,6 kg eli nesteet lähteneet liikkeelle. 

Tänäänkin päätän olla raitis. Kohta syön taas perinteisen munakkaan. Lähden sitten reissun päälle, se vähän jännittää sen puolesta miten saan terveellisestä syömisestä pidettyä kiinni koska en tiedä mitä on tarjolla mutta yritän parhaani mukaan, syön sen kolme kohtuullista ateriaa päivässä kuitenkin. Liikuttua tulee varmasti joten onneksi se puoli on kunnossa kuitenkin. Hyvää päivää teille! -ap

Aurinkoa ja hyvää oloa kaikille🌞🌞🌞

Vierailija
130/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut vähän samanlainen muutos meneillään ja tärkeet asiat on löytää kivaa tekemistä ruoan ulkopuolelta ja itselle sopiva liikkumismuoto. Minulla on tullut paljon enemmän tulosta sen jälkeen kun aloin boulderoimaan (seinäkiipeily ilman valjaita) verrattuna aiempaan salilla pakolla käymiseen! Se on varsinkin omien rajojen koetteluun hyvä laji eikä ole ainakaan yksitoikkoista. Syömisen kanssa pitää tapahtua enemmän ajatusmuutos ja itselläkin se vähän vaiheessa. Kunhan aina vaan jatkaa vaikka tuliskin mutkia matkaan niin päätyy samaan tulokseen vaikka kestäisikin kauemmin!

Vierailija
131/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta! 🌞

Mahtavaa että sujuu, kiva kuulla! Nauti hyvistä päivistä ja ole itsellesi armollinen vähemmän hyvinä.

On hyvä muistaa, että jos lähdetään nollasta liikkeelle, niin siihen pienikin muutos on plussaa. Harvalta onnistuu sellainen, että koko elämä pannaan kerralla täysin uusiksi joka osa-alueella. Jos tällä hetkellä et syö mitään terveellistä, lisää jotakin terveellistä jokaiseen päivään. Sekin jo auttaa, että välttelee niitä kaikkein epäterveellisimpiä vaihtoehtoja. Jos tykkäät esimerkiksi paistetusta ruuasta, vaihda voi rypsi- tai oliiviöljyyn.

Jos et välitä muuten kasviksista, huijaa itsesi syömään niitä enemmän lisäämällä niitä ruuan joukkoon. Esimerkiksi itse teen nykyään aina vaikkapa makaronilaatikon niin, että ei vain jauhelihaa ja sipulia vaan pilkon joukkoon kasan muitakin vihanneksia. Vaikka pakastevihannespussi ellei pilkkominen nappaa. Eikä kaikkien aterioiden tarvitse olla huipputerveellisiä, kunhan lisäät jotain terveellisiä juttuja päivään.

Etsi sellaiset liikuntamuodot jotka kiinnostavat eli joita viitsit tehdä edes pari kertaa viikossa vähän aikaa. Jos et tykkää juoksemisesta, turha pakottaa itseään lenkille. Ja askeleet lisääntyvät jo sillä, että päätät jäädä bussista pois yhtä pysäkkiä aikaisemmin, kävellä ostamaan sen maitopurkin autoilun sijaan tai pysäköit auton kauemmas tai käytät kauppakeskuksessa portaita hissin sijaan. Pieniä valintoja, ei mitään "suurta urheilua", mutta kaikki on plussaa entiseen. Jos et halua kuntoilla muiden nähden, kokeile vaikka YouTubesta tai muualta jumppavideoita ja tee olkkarin lattialla itseksesi, piilossa muiden katseilta. 

Vierailija
132/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui lenkkeily viime syyskuussa, kauheaa. Olen vasta 64 vuotias. Mitään muutakaan liikuntaa en harrasta. 

Vierailija
133/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää reilusti kasviksia ruokavalioon. Osta kaupasta jääkaappiin kasviksia, salaattitarpeita. Rasvattomat ruuat veks..Ne maistuu pahalta ja tulee halu mässätä. Tavan ruokaa vähemmän ja enemmän kasvista. Jätä mässyt vaikka perjantaiksi. Mulla ainakin toimi. Lähde lenkille, vaikka tuntuisi ettei millään huvita! Siellä se into tulee. Osta kivat urheiluvaatteet! Jumppaa kotona,esim. Burpee girl youtubesta. Sillä kivoja kotitreenejä! Mene salille rohkeesti! Ei ne siellä sua tuijota, kun ei muakaan tuijotettu! Ja jos kattoo nii antaa kattoo. Menox! Tsemppiä! Mullakin nyt jo viime kesästä -10kg.Sä pystyt siihen!

Muista että jokainen salikissa tai -make on aloittaessaan ollut ihan tavallinen ja kovan yrityksen sekä erehdyksen kautta saavuttanut sen miltä nyt näyttää.

Ja toisekseen, ketä kiinnostaa muiden treeni? Oikeasti treenaava ei ennätä muiden treenejä kytätä.

Vierailija
134/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta! 🌞

Mahtavaa että sujuu, kiva kuulla! Nauti hyvistä päivistä ja ole itsellesi armollinen vähemmän hyvinä.

On hyvä muistaa, että jos lähdetään nollasta liikkeelle, niin siihen pienikin muutos on plussaa. Harvalta onnistuu sellainen, että k

Aikoinaan, kun olin vuosien unettomuuden ym. sairastelun alhon jälkeen aloitin toipumisen pitämällä kasvoja kohti aurinkoa, aina kun aurinko paistoi. Aloitin muutamasta sekunnista per päivä. Liikunnan aloitin nousemalla päkiöille, alkuun muutaman kerran päivässä. 

Aikaa meni, mut nykyään syön lähinnä kasvisruokaa ja pyöräilen aina, kun on mahdollista. Unettomuuskin on muisto vain.

Vierailija
135/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että jokainen salikissa tai -make on aloittaessaan ollut ihan tavallinen ja kovan yrityksen sekä erehdyksen kautta saavuttanut sen miltä nyt näyttää.

Ja toisekseen, ketä kiinnostaa muiden treeni? Oikeasti treen

Toi on muuten totta! Ja olis hyvä kaikkien muistaa. Ikävää se, et osa näistä salikateista eivät itse muista, etteivät ole ayntyneet muotoihinsa. Saleulla usein liikaa keskitytäänkin siihen muokkaamiseen, kun liikunta itsessään saisi olla pääosassa. Tai näin taviksilla.

Vierailija
136/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

ÄÄNI PERUSSUOMALAISELLE ON ÄÄNI TRUMPILLE JA PUTINILLE

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vierailija
137/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee päätös, kerro läheisille, raportoi ja kirjaa edistyminen. Ajattele päämäärää. Jkn nettiryhmä voisi auttaa alkuun. Pieni lipsuminen välillä ei haittaa, tee ryhtiliike ja jatka kohti tavoitetta. Kun edistymistä tapahtuu, ympäristö reagoi ja antaa positiivista palautetta, saat hyvän fiiliksen. 

Itse aloitin viime elokuussa. Nyt pudotettu 9,5kg. Käyn salilla x4/vko, syön hurjasti enemmän kasviksia, paljon proteiinia, en juurikaan alkoholia tai karkkia/pullaa. Välillä herkuttelen, mutta kohtuudella. Nyt kiva fiilis, kun tavoitteeseen on enää pari kiloa.  

Kun jtkn haluaa, niin pitää toimia sen mukaan ja viitsiä käydä epämukavuusalueelle. Henkinen päätös asian suhteen on kaikista tärkein ennen käytännön toimia. Tsemppiä!

Gör just tvärtom. Berätta inte åt någon, utan börja bara göra. Du behöver inget gängtryck eller rädsla för att misslyckas. Vad du behöver, är känslan av att lyckas. Gå ut, ät lite hälsosammare och stressa inte så mycket med hur mycket du går ut eller hur mycket hälsosammare du äter. Huvudsaken är att riktningen är rätt. Efter någon tid kommer dina nära och arbetskompisar att märka skillnaden, och kommentera den. Då vet du att du har lyckats med en början. Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt.

Vierailija
138/138 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika,  olen mukavuudenhaluinen ja laiskottelen mielelläni, ei huvita lenkkeillä.  nivelrikon takia en pitkiä matkoja pystykään.  pitkin päivää keittelen kahvia voileivän kera, syön yhden lämpimän ruuan, pienen annoksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi