Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys isille, jotka ovat niukasti tai ei ollenkaan tekemisissä lapsensa kanssa

Vierailija
22.03.2025 |

Kysymykseni on osoitettu miehille, jotka ovat harvakseltaan tai ei ollenkaan tekemisissä oman lapsensa kanssa. 

Miksi et ole tekemisissä lapsesi kanssa? Mikä siihen on syynä? Tai jos tapaat/soittelet lapsesi kanssa harvoin, niin miksi et ole useammin yhteydessä, esim. Videopuhelulla?

Kerran Tinderissä eräs mies sanoi, että hänellä on exän kanssa kolme lasta, joista yhdellä on lievä kehitysvamma, eikä hän suostu tulemaan hänen luokseen eikä tämä mies halua viettää aikaa exänsä asunnossa, että voisi siellä edes olla lapsensa kanssa. 

Tähän saavat myös vastata yh-äidit, jotka tietävät syyn sille, että miksi lapsen isä ei ole tekemisissä lapsesi kanssa.

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te äidit ihania.

Vierailija
162/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alettiin seurustella nuorina. En halunnut lapsia koska en uskonut että naisesta olisi äidiksi. Hänkään ei halunnut lapsia. Suhde oli täysin tuhoon tuomittu kun nainen sitten ilmoitti että voisikin haluta lapsen. Sanoin heti että EI. 

2kk myöhemmin oltiin edelleen yhdessä ja pilleri petti. Suomeksi nainen lopetti niiden syömisen... 

Lapsi tuli. Suhde oli ihan kammottava. Olin oikeassa naisesta ei tosiaan ollut äidiksi. Suosittelin adoptiota. Ei käynyt. Erottiin. Mun vikaa kaikki. En jaksanut kuunnella paskaa 24/7 365.  

En vaan enää vastannut puhelimeen, enkä ole ollut missään yhteydessä. Elarit maksoin loppuun asti.

Kaikelta tuolta olisit välttynyt kondomia käyttämällä.

Niin. Ei olis kannattanut luottaa naiseen.

Tai kannattaisi ehkäistä ihan itse, jos ei lasta halua. Ottaa ihan itse vastuu siitä, että ehkäisy pitää. Tässäkin tapauksessa mies jätti ehkäisyn kokonaan ehkäisyhaluttoman naisen vastuulle. En tajua tätä miesten asennetta ehkäisyyn, että vastuun siitä voi ulkoistaa aina naiselle ja päälle vielä syyttää naista, jos ehkäisy pettää. Jos et ehkäise, ole aina valmis vanhemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeeta kun äiti on hankkinut lähestymiskiellon.

No minkähän takia äiti on hankkinut lähestymiskiellon?

Niin. Sitähän me ei voida tietää. Ihan vaan vittuillakseenkin on vaihtoehto. Kuten näistä aiemmista kirjoituksista näkee niin moni persoonallisuus häiriöinenkin on äiti.

Lähestymiskiellon saaminen ei ole helppoa. Kyllä lapsen isä tietää, mitä on tehnyt.

Vierailija
164/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän eri juttu, mutta lapsen äiti ei halunnut että tunnustan isyyteni, en ole koskaan edes nähnyt lasta. 

Vierailija
165/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alettiin seurustella nuorina. En halunnut lapsia koska en uskonut että naisesta olisi äidiksi. Hänkään ei halunnut lapsia. Suhde oli täysin tuhoon tuomittu kun nainen sitten ilmoitti että voisikin haluta lapsen. Sanoin heti että EI. 

2kk myöhemmin oltiin edelleen yhdessä ja pilleri petti. Suomeksi nainen lopetti niiden syömisen... 

Lapsi tuli. Suhde oli ihan kammottava. Olin oikeassa naisesta ei tosiaan ollut äidiksi. Suosittelin adoptiota. Ei käynyt. Erottiin. Mun vikaa kaikki. En jaksanut kuunnella paskaa 24/7 365.  

En vaan enää vastannut puhelimeen, enkä ole ollut missään yhteydessä. Elarit maksoin loppuun asti.

Niin. Ei olis kannattanut luottaa nais

Täh. Me oltiin seurusteltu vuosia. Me oltiin sovittu että ehkäisynä käytetään pilleriä. Vielä ex ehdotuksesta koska ei tykännyt kortsusta.. Me sovittiin ettei hommata lasta. Hän jätti " unohti" pillerit pois. Täysin vastoin mun ja hänen puheitaan.

Eikös siihen puolisoon pitäisi pystyä luottamaan?

Vierailija
166/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sitähän me ei voida tietää. Ihan vaan vittuillakseenkin on vaihtoehto. Kuten näistä aiemmista kirjoituksista näkee niin moni persoonallisuus häiriöinenkin on äiti.

Lähestymiskiellon saaminen ei ole helppoa. Kyllä lapsen isä tietää, mitä on tehnyt.

No eipä tarvi kun nostaa aiheeton oikeusjuttu ja " pelätä" turvallisuuden puolesta. Erittäin helposti saa lähestymiskiellon jos tietää mitä tekee

Vierailija
167/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin että syynä on mt-ongelmat. Lapset pitävät isäänsä taakkana ja miettivät välien katkaisemista kokonaan. T. yh

Vierailija
168/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia, josta ei minusta uskalleta puhua kunnolla:

On isiä, jotka potevat vauvakuumetta, rakastuvat vauvaansa, pitävät lapsiaan tärkeimpänä asiana maan päällä, arvostavat isyyttään, tykkäävät puuhailla lasten kanssa... 

Ja sitten on paljon miehiä, joille yllä oleva ei olekaan ihan helppoa. Lapsi on voitu hankkia yhteisymmärryksessä, mutta vauvan hoitaminen tuntuu vaikealta. Tunnesidettä ei synny. Lapsen kanssa touhuaminen tuntuu tylsältä ja työläältä, mieluummin tekeekin jotakin muuta. Hoitaminen, huolehtiminen ja lasten juttuihin uppoaminen tuntuvat vaikeilta... Äiti on niin paljon parempi näissä hommissa, hoitakoon hän kun tuntuu siitä tykkäävän, omassa kaveripiirissä ei kenelläkään ole lapsia, ei ole mitään isärinkiä, josta saisi vertaistukea... Ehkä ei ole oikein kasvanut aikuiseksi ja sisäistänyt ajatusta siitä, että olet jostakin vastuussa ja että mitä se tarkoittaa.

On myös miehiä, jotka on kasvatettu tai jotka ovat kasvaneet todella itsekkäiksi ja epäempaattisiksi. Jos aina elämässään on tottunut laittamaan oman etunsa ja oman halunsa ensimmäiseksi, ja toisen asemaan, vaikka sen pienen taaperon, asettuminen on vierasta ja vaikeaa, niin isäksi tuleminen voi olla todella raskas kokemus.

Kun tällaisessa tilanteessa sitten tuleekin ero. Ja eron jälkeen löytää vaikkapa uuden naisystävän aika äkkiä, niin monelle miehelle käy niin, että omista lapsistaan vain vieraantuu. Olo niiden seurassa tuntuu hankalalta - outoja ja vieraita tyyppejä, kaikuja jostain entisestä vaikeasta elämästä, jotka tulevat sotkemaan nykyistä elämää. Tapaamisia jää välistä, työt vievät hupskeikkaa 300 kilometrin päähän yhtäkkiä, ei noin pienet osaa vielä oikein puhelimessakaan puhua...

Näin syntyy tilanteita, että isän ja lapsen välille ei synny suhdetta. Eikä isä tajua, että lapseen jää elämänmittainen kolo. 

Vierailija
169/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen pohjoisafrikkalaisen miehen kanssa. Ja ennen kuin joku rupeaa jauhamaan jotakin rasistista alatyylistä lokaa, niin olimme molemmat korkeakoulutettuja ammattilaisia, töissä isossa kv firmassa Keski-Euroopassa. Jotenkin minulle oli koko ajan selvää, että meistä ei kuitenkaan koskaan tulisi ydinperhettä. Miehellä oli ihan toisenlainen kulttuuritausta ja suuri suku kotimaassaan. Minä muutin Suomeen raskauden edettyä, halusin synnyttää täällä. Olen tietoisesti halunnut pitää etäisyyttä. Mies kyllä tietää tyttärestään ja tytär tietää isänsä nimen ja on nähnyt hänestä valokuvia, mutta ei paljon sen enempää. Kun tytär oli pieni, oli julkisuudessa paljon lapsikaappausjuttuja. Olin varovainen realisti. Tytär on nyt aikuinen ihminen, itsekin jo perheellinen, minulla ihanat lastenlapset, mummun murut. Olen sanonut tyttärelle, että hän voi minun puolestani etsiä isänsä, jolla on jo vuosia ollut uusi perhe kotimaassaan, mutta ainakaan toistaiseksi tytär ei ole ollut kiinnostunut.

Vierailija
170/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosimme ennenkuin kumpikaan tiesi exän olevan raskaana. Lapsen hieman kasvettu rupesin pitämään häntä luonani tapaamissopimuksemme mukaan kaksi viikonloppua kuussa sekä lomilla. Sitten exä lyösi uuden miehen toiselta puolen Suomea ja muutti sinne lapsen kanssa. Minulla ei ole rahaa lennättää häntä yhtenään ja etäisyys on liian pitkä noutaa autolla viikonlopuiksi. Exällä ei joko rahaa tai halua avustaa kuljetuskuluissa. Näen lasta yleensä muutaman kerran vuodessa koulun lomilla.

Vierailija
171/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tarvi kun nostaa aiheeton oikeusjuttu ja " pelätä" turvallisuuden puolesta. Erittäin helposti saa lähestymiskiellon jos tietää mitä tekee

Vankilatkin on täynnä syyttömiä....tämä kuuluu samaan satuiluihin.

Näytöt ne on mitkä ratkasee.

Vierailija
172/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on heikko suhde vanhimpaan lapseensa. Siihen liittyy inhotukseen lapsen äitiä kohtaan. Enkä ihmettele, että näin ajattelee. Lapsi on jo 26-vuotias ja tapasi kyllä lapsena säännöllisesti sopimuksen mukaan, mutta huomasi kyllä, ettei miestä kiinnosta pätkän vertaa. Ei mitään tunnesidettä. Tapasi, koska on "kunnon ihminen" ja kuuluu nähdä lastaan. Ei ikinä olisi myöntänyt tätä edes minulle, mutta enhän minä sokea ole. Miksei myöntäisi? Koska haluaa olla hyvä ihminen, joka rakastaa kaikkia lapsiaan yhtä paljon. 

On ollut superisä meidän yhteisille. Ei mitään puutteita sillä saralla ja osoittaa rakkautta kaikin keinoin näille yhteisille. Nykyään yritän peitellä tätä vanhimmalta lapselta ja pidän sinne aktiivisesti yhteyttä, kun isästään ei ole mihinkään. Vaikka sisarusten välit on etäiset, niin en halua asian kärjistyvän ja katkeruuden lisääntyvän. Kyselen kaikkea ja pyydän kuvia, jos ei nähdä ja kommentoin niitä aina jotenkin "katseltiin niitä lähettämiäsi kuvia ja isäsikin sanoi..." Suoraan sanottuna feikkaan tätä. En keksi muutakaan. 

Lainaan nyt tätä, mutta kysymys muillekin uusilla kumppaneille. Kuinka uskallat lisääntyä miehen kanssa jonka näet ettei ole kiinnostut edellisen liiton lapsesta/lapsista? Etkö pelkää että sama kohtalo odottaa myös yhteisiä lapsianne? Ymmärtäisin paremmin, että lisääntyy miehen kanssa jonka huomaa olevan kiinnostunut lapsistaan, olevan näiden kanssa tiivisti yhteydessä ja ottavan lapsiaan mielellään luokse.

Tuntuu että uudet kumppanit ovat mielessään jos miehen vanhan perheen lapset eivät tule sotkeutumaan teidä auvoiseen ydinperheeseen. Sitten jos mies osottautuukin piittaamattomaksi näitä uusia lapsia kohtaan, joko liiton aikana tai eron jälkeen, niin se on hirveä shokki. Miksi ihmeessä, eikä nainen todistanut ihan omin silmin jo ennen lasten tekoa että kuinka hän lapsiaan kohtelee.

Vierailija
173/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Siksi onkin sanonta syytön kunnes toisin todistetaan. Mullahan oli lähestymiskielto. Oikeudessa kaikki syytteet hylättiin ja kielto purettiin.

Vierailija
174/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äiti vieraannutti lapsen minusta 30 vuotta sitten enkä ole sen jälkeen ollut yhteydessä. En ole tästä vihainen tai katkera ja olen oppinut elämään asian kanssa.

Vierailija
175/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä ihan tosissasi kuvittele, että pillereiden ehkäisyteho on tasan 100 %?

Vierailija
176/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat edelleen yhdessä, mutta käytännössä minulla ei ole koskaan ollut mitään suhdetta isääni. Äiti on aina hoitanut kaiken, isä vaan mennyt omissa menoissaan ja omasta mielestään pitänyt kuria eli hakannut. Kulkee äitini mukana kaikkialla, mutta on mykkä, ei puhu eikä pidä mitään yhteyttä.

Outoa on.

Vierailija
177/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikelta tuolta oli

Voi Jeesus. Kuin rautalangasta tämä pitää vääntää? Nainen halusi lapsen. Hän lopetti pillerien syönnin. Vastoin meidän sopimusta 

Vierailija
178/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Siksi onkin sanonta syytön kunnes toisin todistetaan. Mullahan oli lähestymiskielto. Oikeudessa kaikki syytteet hylättiin ja kielto purettiin.

Miten sinulla oli lähestymiskielto, jos oikeudessa kerta kaikki syytteet hylättiin? Hyvin erikoista.

Vierailija
179/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ehkäisee, joka ei lasta halua. Noin yksinkertaista se on.

Vierailija
180/196 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tarvi kun nostaa aiheeton oikeusjuttu ja " pelätä" turvallisuuden puolesta. Erittäin helposti saa lähestymiskiellon jos tietää mitä teke

Kirjoitin mun tarinan tonne aiemmin. Mua syytettiin väkivallasta lapsia kohtaan. Mun ex pelotti että pahoinpitelen häntäkin. Kaikki lasten tapaamiset oli valvottuja/ vartijan silmän alla niin etten tavannut ex ollenkaan.  

Ilman ex kaverin todistusta olisin saanut tuomion asioista joita en koskaan tehnyt.