Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä."
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70810710/kaikki-eivat-omistakaan-mokkins…
Jos joku ostaa ton rantaviiva osuuden niin sulla on kuivanmaan mökki sen jälkeen.
Jospa nuori polvi opettelisi esim. kirjoittamaan yhdyssanat oikein. Koodaamisessa yhdenkin merkin virhe aiheuttaa bugin.
Mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin:
"Sana "boomer" tulee englannin termistä "baby boomer," joka viittaa toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä syntyneisiin suuriin ikäluokkiin (noin 19461964). Tällöin syntyvyys kasvoi merkittävästi monissa maissa, mikä tunnetaan "baby boom" -ilmiönä.
Nykyään "boomer" on saanut myös uuden merkityksen, erityisesti internet-kulttuurissa. Sitä käytetään usein humoristisena tai sarkastisena terminä viittaamaan tämän sukupolven näkemyksiin tai käyttäytymiseen. "
50-vuotiaat ovat boomereiden lapsia. Olen 51 v ja voisin sanoa että monin eri tavoin olen tätä teknologian kehitystä seurannut ja ottanut haltuun. Kun tulin täysi-ikään, ei ollut yleisessä käytössä olevaa internetiä ja puhelimet olivat johdolla kiinni seinässä. Peruskoulussa opeteltiin MS-Dos käyttöliittymä ja tekstinkäsittely, yliopistossa tuli ensimmäiset sähköpostiohjelmat ja keskust
Tämän alustan on koodannut ihan saatanan huonosti ja halvalla joku ysärillä tai jopa 2000-luvulla syntynyt kersa.
Mummo
Mua hämmentää enemmän ehkä se kuinka 2000-luvulla syntyneet eivät osaa käyttää muuta kuin kännykkää. Meille tulee töihin vuosittain muutamia tettiläisiä sekä kesätyöläsiä eikä heillä ole hajuakaan miten tietokonetta käytetään.
Mikä on hiiri ja miten sitä käytetään, miten klikataan, mikä on kansio, en mä löydä.... Ihan perus Word ja Excel on ihan hebreaa, sähköpostin lähettäminen, kopiokone, tulostin tms.
Päässälasku ei onnistu, ei edes ne yksinkertaisimmat yhteenlaskut. Ja jos annat laskimen niin sitäkään ei osata käyttää, ainoastaan puhelinta. Näin vaikeaan 13+14 laskuun saadaan kulumaan minuutti eikä sekunti kun pitää käydä hakemassa puhelin. Ja muutenkin tuntuu että sellainen perus sorminäppäryys puuttuu. Kynän käyttö on kankeaa kaikki pitäisi näpytellä puhelimeen mutta ei meillä voi sitä puhelinta pitää mukana koko aikaa.
Mä kysyin ja ei kuulemma ollut.
Olen hämmentynyt lähinnä nykyisten teinien ja nuorten aikuisten enemmistön heikosta luku- ja kirjoitustaidosta. Kommentteihin jäävät lyöntivirheet ymmärrän, mutta julkaistun aloituksen virheitä en. Kai nyt jokainen oikolukee sen ennen julkaisua?
Ei olisi ap:stä noilla eväillä koodariksi tai edes verkkosivuja tekemään. Luokatonta jälkeä.
Boomer
Ensimmäiset PC t kun tuli niin otti pannuun kun meni 5-10 vuotta ennenkuin niihin tuli kunnnon pelejä ja muita kunnon ohjelmistoja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä enemmän teinixit niitä hämmentyneitä ovat kun eivät osaa edes alkeellisia juttuja kuten sähköpostin lähettäminen tai liitteen lisääminen.
Eivät edes otsikon mukaan näy tietävän, mitä boomeri tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmentää enemmän ehkä se kuinka 2000-luvulla syntyneet eivät osaa käyttää muuta kuin kännykkää. Meille tulee töihin vuosittain muutamia tettiläisiä sekä kesätyöläsiä eikä heillä ole hajuakaan miten tietokonetta käytetään.
Mikä on hiiri ja miten sitä käytetään, miten klikataan, mikä on kansio, en mä löydä.... Ihan perus Word ja Excel on ihan hebreaa, sähköpostin lähettäminen, kopiokone, tulostin tms.
Päässälasku ei onnistu, ei edes ne yksinkertaisimmat yhteenlaskut. Ja jos annat laskimen niin sitäkään ei osata käyttää, ainoastaan puhelinta. Näin vaikeaan 13+14 laskuun saadaan kulumaan minuutti eikä sekunti kun pitää käydä hakemassa puhelin. Ja muutenkin tuntuu että sellainen perus sorminäppäryys puuttuu. Kynän käyttö on kankeaa kaikki pitäisi näpytellä puhelimeen mutta ei meillä voi sitä puhelinta pitää mukana koko aikaa.
Nuo ovat Sipilän digiloikan koekaniineja. Hirveällä hingulla ostatettiin kouluilla kalliit koneet (kuka Sipilän lähipiiristä myi ne?), mutta unohtui kouluttaa opettajat opettamaan tietotekniikkaa.
Lapset sanoivat, että heidät vain käskettiin käyttämään toimisto-ohjelmia ym edes kertomatta, miten ohjelman helppiä käytetään, käymättä yhtään läpi toimintoja ja valikoita.
Minä sitten autoin heidät alkuun tekstinkäsittelyssä ja excelissä, hoidin homman jonka Sipilän PersKeKo unohti.
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmentynyt lähinnä nykyisten teinien ja nuorten aikuisten enemmistön heikosta luku- ja kirjoitustaidosta. Kommentteihin jäävät lyöntivirheet ymmärrän, mutta julkaistun aloituksen virheitä en. Kai nyt jokainen oikolukee sen ennen julkaisua?
Ei olisi ap:stä noilla eväillä koodariksi tai edes verkkosivuja tekemään. Luokatonta jälkeä.
Boomer
Tekoälyllähän noi koodaukset ja nettisivut tehdään jatkossa. Tarvitaan vaan joku tarkistamaan jälki ja korjaamaan mahdolliset virheet, että joo, sinällään pitää ymmärtää lähdekoodia jonkin verran.
Taitoin juuri omat nettisivuni uusiksi ChatGPT:n avulla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset PC t kun tuli niin otti pannuun kun meni 5-10 vuotta ennenkuin niihin tuli kunnnon pelejä ja muita kunnon ohjelmistoja
Mä koodasin itse pelejä ja ohjelmia Sinclair ZX Spectrumiin kasarilla. Ysärillä kokosin ja myin tilaustyönä PC-klooneja insinööreille.
Boomer, s. 1965
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer
Tekoälyllähän noi koodaukset ja nettisivut tehdään jatkossa. Tarvitaan vaan joku tarkistamaan jälki ja korjaamaan mahdolliset virheet, että joo, sinällään pitää ymmärtää lähdekoodia jonkin verran.
Taitoin juuri omat nettisivuni uusiksi ChatGPT:n avulla.
Aattelitko, että tekoäly syntyy tyhjästä ja kehittyy täydellisemmäksi ihan kenenkään koskematta? Ääliö olet.
Boomer, koodari
Boomerit on jo kaikki vähintään 60v. Niin se aika rientää. Gen X ei ole ihmeissään vaan merkittävä syy kehitykseen. Sitä nuoremmat tuntuu olevan enemmän ihmeissään ja sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä koodasin itse pelejä ja ohjelmia Sinclair ZX Spectrumiin kasarilla. Ysärillä kokosin ja myin tilaustyönä PC-klooneja insinööreille.
Boomer, s. 1965
Niin ysärillä
Lyhyt on järki ja tiedot olemattomat sillä, joka ei tajua tekoälynkin tarvitsevan koodaajaa ja koodin siivousta.
Tai kuvittelee konesalien pyörivän kauniisti itsekseen ilman häiriöitä ja laiterikkoja, datan korruptoitumista ja käsin tehtäviä huoltotoimia.
Boomer
Vierailija kirjoitti:
Näihin avauksiin vastaavat aina jotkut entiset atk-insinöörit tai heidän lapsensa.
Ehkä aihepiiri kiinnostaa heitä enemmän kuin joitain muita.
Poistunkin tästä kutomaan sukkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer, s. 1965
Niin ysärillä
Kasarilla Sinclair, konepaja pantiin pystyyn 1988. Pari ekaa vuotta meni muutama kone vuodessa, 1990 jo kymmeniä. Yhden koneen hinnaksi tuli noin 10000 markkaa, kuukausipalkan verran. Kerrostalokaksio oli meidän pääkontori ja verstas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin avauksiin vastaavat aina jotkut entiset atk-insinöörit tai heidän lapsensa.
Ehkä aihepiiri kiinnostaa heitä enemmän kuin joitain muita.
Poistunkin tästä kutomaan sukkaa..
Mä oon markkinointimerkonomi. Tietokonehommiin aloin ylioppilaspohjalta 1987 samassa porukassa firman insinöörisetien kanssa. Heillä oli vaikeuksia oppia DOS, mä toimin kurssin apuopettajana kylmiltään. Olin 22v.
Sitä naamojen punoitusta ja ähkettä en hevillä unohda, koville niillä otti saada opetusta 20 vuotta nuoremmalta ylioppilastytöltä. Jumaliste, kun ne papat valmistuivat insinööreiksi, ne käyttivät vielä laskutikkua.
Mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer, s. 1965
Et oo boomeri vaan eXä generaation harmaahapsi.
Samoin. Noita appeja on koodattu sen tekniikan päälle ja niihin laitteisiin, joiden verkkoja eli sitä yhteyttä olen ollut aika alusta kehittämässä. Olen 62- vuotias nainen ja koko aikuisikäni käyttänyt niin töissä kuin kotonakin tietokonetta ja kommunikaattori oli työpuhelimena markkinoille tullessaan. Isäni ollut samalla alalla ja edelleen maksaa itse laskunsa ja etsii haluamaansa tietoa netistä 88-vuotiaana. Uusista sovelluksista ei kyllä enää ole kiinnostunut.
Eivät kaikki boomerit ole ummikkoja eivätkä kaikki nuoret sinuja tekniikan kanssa, vaikka iso osa niissä sovelluksissa suuren osan päivästään viettää.