Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (589)
"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä."
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70810710/kaikki-eivat-omistakaan-mokkins…
Melkoisesti lähti näköjään harhailemaan tämäkin keskustelu, mutta en ole, koska mehän ne rakennettiin. Oletko sinä yllättynyt siitä, mitä boomerit ovat sinulle tuottaneet?
Vierailija kirjoitti:
Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan.
Mummo uskaltaa! Olen 70 enkä mitenkään ihmeissäni mistään keksinnöistä. Pöytäkone lähti 10 vuotta sitten jo, nykyään on laptop ja tämä puhelin.
Muuten: siivoan itse asuntoni, pesen pyykkini, kokkaan itse ruokani (aina vähemmän lihaa tai kovaa rasvaa, eikä enää edes kermaa kastikkeissa) ja kolmena päivänä viikossa haen lapsenlapsistani joko tarhalaisen tai koululaisen ja keksin jotain erityistä iltapäiväksi. Faximile! Jos et tiennyt: se tulee latinasta ja tarkoittaa TEEPÄ ITSE SAMA MINUN IÄSSÄNI, MOKOMA MUMMOJENHAULKKUJA-TYHMYRI.
Oletkohan sinä ääliö, kun luulet viisikymppisten olevan suuria ikäluokkia? Edes mun vanhemmat eivät olleet enää suuria ikäluokkia, ovat syntyneet 50-luvun puolessa välissä ja minä kuulun 70-luvun puolenvälin pieniin ikäluokkiin, eli aika kaukana buumereista.
Minä en ole mikään nörtti, mutta kyllä minä kaikissa työpaikoissa olen helposti oppinut käyttämään kaikkia tietokoneohjelmia mitä on eteen tullut. Niin se vaan aika kuluu, ei osannut tällaisia lapsena kuvitella, mutta kaikki uudet asiat on kaikille aluksi uusia.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologinen kehityshän on ollut paljon hitaampaa kuin mitä odotettiin. Autojen piti tässä vaiheessa jo lentää.
Kuussa piti olla turistihotelli jo vuonna 2000.
Ihmisten olisi pitänyt vuonna 2000 syödä merileväpillereitä ja pukeutua kiiltäviin, ihonmyötäisiin haalareihin. Ei sitäkään tullut!
Kukaan ei liiku paikasta toiseen rakettirepulla vieläkään!
Eikä juuri mitenkään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin ota selvää mikä on boomeri. Ja ei, kehitys kuitenkin tulee suht hitaasti. Enemmän miettisin 1880-1920 olleita, jotka kokivat auton ja lentokoneen tulon ja puhelin aikoinaan, vesivessa yms.
Joo, isoin harppaus oli luultavasti 1880-luvulla syntyneellä.
Lapsuudessa oli aika lailla täysi sääty-yhteiskunta eikä muuta laajalle levinnyttä teknologiaa kuin höyrylaiva. Sitten tuli äänioikeus, parlamentarismi, elokuva, musiikintoisto, kaksi sotaa, televisio, radio, kodinkoneita ja viime elinvuosina vielä hippiliike, huumehommat, vapaampi seksi, rock.
Kyllä SIINÄ on pää pyörällä ollut.
Sekä junien ja polkupyörien yleistyminen Euroopassa.
Me olemme sitä rakentaneet vuosikymmenet, joten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologinen kehityshän on ollut paljon hitaampaa kuin mitä odotettiin. Autojen piti tässä vaiheessa jo lentää.
Ihmisten olisi pitänyt vuonna 2000 syödä merileväpillereitä ja pukeutua kiiltäviin, ihonmyötäisiin haalareihin. Ei sitäkään tullut!
60-luvun huoneen kokoiset tietokoneet ei myöskään kehittyneet kerrostalon kokoiseksi, vaan päinvastoin pienenivät huimaa vauhtia. Näköpuhelin tuli, muttei ihan vielä vuonna 2000 eikä siinä muodossa kuin kuviteltiin. Matkapuhelimia ei osattu ennustaa, ja niiden tultua ei arvattu minkälaisiksi monitoimilaitt
Ja kuitenkin jo 60-luvun star trekissä oli kourassa pidettävä kapula joka tuntui juonen tarpeiden mukaisesti tekevän mitä ihmeellisempiä analyysejä ja tehtäviä. Tai vastaavat kommunikointilaitteet. Yhdelläkin agentilla oli muistaakseni samoihin aikoihin kenkäpuhelin, kirjaimellisesti. Samoin star trekissä (tai avaruusseikkailu 2001:ssä) oli puhuvat tietokone-tekoälyt vaikka muuten käyttöliittymät ja tietokonelaitteet olikin noissa ja starwarsissa yllättävän vanhanaikaiset.
Ei tuo idea taskupuhelimesta tai tietokoneesta tyhjästä ilmestynyt.
ei todellakaan, jo kotoa sain opin tekniikasta. Liki 100v mummonikin oli ajan tasalla, koko ajan!
Itse olin kylällä eka jolla oli väri-tv, sitten videot, stereot, aikanaan aina uusin kännykkä.
Nyt vielä70+ seuraan "mitä uutta". Mitä ihmettelemistä siinä on, ei mitään.
Kaikki kehittyy, pysy ajassa, säilyy mieli virkeänä!
Aijjoo, en ole mikään ukkeli, vanhahko rouva +70v!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kivikautisen vanhaa tekniikkaa. Teleportaatio on uusinta tekniikkaa. Sen kuljettajat mahdollistavat teleportaation muuntamalla henkilön tai esineen energiakuvioksi ( prosessi, jota kutsutaan "dematerialisaatioksi"),
Tuokin taisi tieteistarinoihin tulla 1960-luvulla. Miksi sitä ei vieläkään ole oikeasti, vaikka niin melkein luvattiin?
Vähän olen kyllä katkera siitä, että ei olla vielä saatu rakettireppuja, lentäviä autoja eikä teleportaatiolaitteita. Niidenhän piti tulla viimeistään vuosituhannen vaihteessa.
Joo. Olen ihmeissäni, kun nykynuoret eivät osaa edes pelejä koodata itselleen, vaan ostaa tietokonepelit valmiina jostain kaupasta.
Omassa nuoruudessani pelejä tehtiin itse, ja niitä vaihdeltiin kavereiden kesken.
t. 55v mamma, jonka ei tarvinnut tehdä itse tietokonepelejä, koska isäni (syntyvävuosi 1941) teki niitä minulle.
Nykynuorethan eivät edes tiedä, mikä on ASCII -koodi.
He ovat itse tehneet ne. Ja voit puhutella suoraan, etkä kuten eivät olisi täällä paikalla lainkaan :D
Ap lienee niitä, jotka luulevat oman sukupolvensa keksineen hurjan seksinkin.
Olen yli 50 vuotias, ja olen koko ikäni saanut viestejä tulevaisuudesta.
Internet tulee "kuolemaan pois". Jos sitä ei tuhoa mikään luonnonvoima (maan oma tai maan ulkopuolelta tuleva), niin ihmiskunta tuhoaa sen itse.
Tulevaisuudesta saapuvat viestit ovat sen verran epätarkkoja, että en lähde enempää arvailemaan, mitä tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.
Ihmiset, jotka ovat tottuneet elämään internetissä, ovat netin tuhoutumisesta enemmän hämmentyneitä kuin kukaan on ikinä ollut hämmennyksissään tietotekniikan kehityksestä.
(Huom. Tietotekniikka ei ole kehittynyt, vaan se on kehitetty. Tietotekniikan perusinfran ja ohjelmointikielten perustan kehittäjät ovat kaikki yli 50 vuotiaita. Ilman heidän tekemäänsä työtä teillä jonneilla ei olisi niitä teidän pleikkareitanne.)
Hmm, nojoo, 55 v ja tietokoneita aloin räpläämään heti kun sain vanhemmilta ruinattua sen commodoren. Vieläkin olen tavallaan samoissa touhuissa, IoT-laitteisiin liittyvässä tuotekehityksessä. Maksukortit, netti ja kännykät on olleet ihan tervetulleita kehityksen tuotoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvun huoneen kokoiset tietokoneet ei myöskään kehittyneet kerrostalon kokoiseksi, vaan päinvastoin pienenivät huimaa vauhtia. Näköpuhelin tuli, muttei ihan vielä vuonna 2000 eikä siinä muodossa kuin kuviteltiin. Matkapuhelimia ei osattu ennustaa, ja niiden tultua ei arvattu minkälaisiksi monitoimilaitt
Älä unohda James Bondin kenkäpuhelinta ja Ritari Ässän kellopuhelinta ja puhuvaa tekoälyautoa, jolla oli pääsy kaikkeen maailman tietoon.
Näihin avauksiin vastaavat aina jotkut entiset atk-insinöörit tai heidän lapsensa.
Tuokin taisi tieteistarinoihin tulla 1960-luvulla. Miksi sitä ei vieläkään ole oikeasti, vaikka niin melkein luvattiin?