Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (589)
Tekoäly kehittyy aika hitaasti tällä hetkellä. Kyllähän ne voi jotain tehdä, kun saa todella selkeät ohjeet, mutta samalla vaivalla, kun kirjoittaa ohjeet, kirjoittaa ohjelmankin. Mitään monimutkaista ne ei osaa luoda ohjeiden perusteella, peruskurssin esimerkkiohjelmia tai jotain bugisia kytystyksiä kyllä. Ei ole juuri mitään hyötyä työssä kokeeneelle konkarille.
Itsekseen ajavaa autoa on odoteltu 10-15 vuotta ja vieläkään sitä ei ole, varmaan menee toinen mokoma. Voinee olettaa, että hyvä koodaustekoäly ottaa yhtä kauan, eli vielä n. 25 vuotta. Yliarvoimme lyhyen aikavälin kehitystä ja aliarvioimme pitkän.
Paitsi että boomerit ja genX on keksineet ja kehittäneet kaikki teidän märkäkorvien teknologian. Jos haluat hc koodarin töihin niin se löytyy commodorea hakanneitten harmaahapsien joukosta.
Sorry not sorry.
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmentää enemmän ehkä se kuinka 2000-luvulla syntyneet eivät osaa käyttää muuta kuin kännykkää. Meille tulee töihin vuosittain muutamia tettiläisiä sekä kesätyöläsiä eikä heillä ole hajuakaan miten tietokonetta käytetään.
Mikä on hiiri ja miten sitä käytetään, miten klikataan, mikä on kansio, en mä löydä.... Ihan perus Word ja Excel on ihan hebreaa, sähköpostin lähettäminen, kopiokone, tulostin tms.
Päässälasku ei onnistu, ei edes ne yksinkertaisimmat yhteenlaskut. Ja jos annat laskimen niin sitäkään ei osata käyttää, ainoastaan puhelinta. Näin vaikeaan 13+14 laskuun saadaan kulumaan minuutti eikä sekunti kun pitää käydä hakemassa puhelin. Ja muutenkin tuntuu että sellainen perus sorminäppäryys puuttuu. Kynän käyttö on kankeaa kaikki pitäisi näpytellä puhelimeen mutta ei meillä voi sitä puhelinta pitää mukana koko aikaa.
Olen kaupassa töissä ja meillä on kesäväen ja tettiläisten kanssa se ongelma että eivät pysty olemaan erossa siitä puhelimestaan. Se hätäännyksen määrä mikä näkyy nuorten kasvoilta kun sanotaan että puhelinta saa käyttää ainoastaan tauoilla. Jotkut ovat niin koukussa että katoavat kesken hyllytyksen "vessaan". Eli istuvat vessassa dataamassa. Ja silti sama porukka ei meinaa millään oppia jotain varaston kirjaussysteemiä, kun eivät millään jaksa keskittyä kuuntelemaan kun asia opetetaan.
Ja noin muuten olen ja en ole hämmentynyt, ikää 57. Paljon on tapahtunut, ehkä minäkin olen enemmän hämmentynyt siitä miten vähän on loppujen lopuksi tapahtunut. Edellisessä elämässä olin kirjapainossa töissä ja tietokone töihin siirryin joskus kasarilla. Ensin Macilla ja sitten jossain vaiheessa tuli PC työkäyttöön. Kotiin tuli eka PC mieheni työn kautta muistaakseni -91. Taisi olla kotimainen Osbourne 286. Tai sitä edellinen malli.
Sen sijaan ennen sotia syntyneet vanhempani olivat aika ulkona tietotekniikasta ym. Toki heillä oli kännykät ja pankkikortit. Äitini olisi luultavasti hyvinkin saattanut hommata tietokoneen, älypuhelimen ym. mutta hän valitettavasti kuoli jo paljon ennen älypuhelimia.
Vierailija kirjoitti:
50-vuotiaat on X-sukupolvea. Oltiin kovasti cooleja ja hurjia silloin 80-luvulla.
Kyllä. Ehdottomasti hurjempia mitä osaat edes kuvitella. Silloin elettiin oikeasti, ei semmoista varjoelämää, mitä nykyajan kekkeruusit.
No en ole hämmentynyt, teen töitä tietokoneella. Sen olen huomannut, että nuoriso on koko ajan puhelimella, koneella jne. Mutta jos tulevat työharjoitteluun, niin välttämättä eivät osaa tietokonetta kunnolla käyttää. Nykyiset viisikymppiset ei ole mitään vanhoja mummoja.
mehän ollaan opeteltu ja luoneet noi jutut...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä enemmän teinixit niitä hämmentyneitä ovat kun eivät osaa edes alkeellisia juttuja kuten sähköpostin lähettäminen tai liitteen lisääminen.
tai lähettää postikortti,postimerkkiä ei osata laittaa "oikeaan" paikkaan
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin ota selvää mikä on boomeri. Ja ei, kehitys kuitenkin tulee suht hitaasti. Enemmän miettisin 1880-1920 olleita, jotka kokivat auton ja lentokoneen tulon ja puhelin aikoinaan, vesivessa yms.
Ei mun iässä ainakaan mitään ihmetellyt. Kulki kehityksen mukana. Kuoli hiljattain yli satavuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin ota selvää mikä on boomeri. Ja ei, kehitys kuitenkin tulee suht hitaasti. Enemmän miettisin 1880-1920 olleita, jotka kokivat auton ja lentokoneen tulon ja puhelin aikoinaan, vesivessa yms.
Ei mun iässä ainakaan mitään ihmetellyt. Kulki kehityksen mukana. Kuoli hiljattain yli satavuotiaana.
Siis mun isä
Vierailija kirjoitti:
No en ole hämmentynyt, teen töitä tietokoneella. Sen olen huomannut, että nuoriso on koko ajan puhelimella, koneella jne. Mutta jos tulevat työharjoitteluun, niin välttämättä eivät osaa tietokonetta kunnolla käyttää. Nykyiset viisikymppiset ei ole mitään vanhoja mummoja.
mehän ollaan opeteltu ja luoneet noi jutut...
Firma myytiin , ja lupailin mukanaoloa pari vuotta, että nuorempi sukupolvi sisäistää. Harmitus, ei ole sitä nuorisoa. 68+ ukot hakemassa logiikkavikoja .
Koulutus pyörinyt pääluvun mukaan tukiaisilla, mitään kiinnostusta miten umpiluuaivoja tuutista suolletaan työmarkkinoille.
Positiivinen tilanne asiakkaan luona, Ukraityttö otti haasteen vastaan, oikeasti halua oppia korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60+, eli sitä ikäkautta jonka piti itse asennella ohjelmat koneelle, ja näpytellä dossia, kun osti ekan tietokoneen, joten ap on aika typerä provoksikin.
Tämä uusi sukupolvi on tottunut enemmän kännyköiden räpläämiseen.
Olen 66, ja tosiaan piti asentaa itse ohjelmat ja viilata autoexec.batia ja config.sysiä että sai asennetut lisälaitteet toimimaan. Itse piti avata tietokoneen koppa ja pistää lisämuistit, lisäkovalevyt, äänikortit sun muut paikoilleen ja sitten vielä saada ne toimimaan. Mikrotuki keksittiin vasta myöhemmin. Tämä 80/90-luvun vaihteessa. Komentorivikomennot tosiaan käytössä eivätkä mitkään fancypants valikot.
Piti olla myös eri käynnistyslevykkeet eri tarkoituksiin. Yksi boottilevyke, jos piti päästä verkkoon - jolloin käyttöön jäi vain joku reilu 400 ktavua muistia, joka ei riittänyt oikein mihinkään. Oma levyke ohjelmointiin sisältäen kaikki kikkailut muistin vapauttamiseksi, jotta kääntäjän optimointivipuja pystyi käyttämään - taisi olla jotain kikkoja, jolla saattoi saada jopa 64 kt lisää muistia lataamalla jotain ajureita 640kt - 1Mt väliselle muistialueelle.
Yllättäen sitä koitti tehdä kaikki mahdolliset hommat Unix-työasemalla, jossa oli sentään joku 64-128 Mt muistia käytössä ilman mitään kikkailuja. Valitettavasti jotkut esim. signaaliprosessoreiden ja sulautettujen järjestelmien kääntäjät olivat vain MSDOSille ja siinähän sitä sitten kärsittiin. Tosin DOS:n puolellakin oli kiva hämmentää vanhempia kolleegoja käyttämällä DOS-emacsia ja Makefilejä - ei muuta kuin M-x compile ja sitten next-errorilla käymään virheitä läpi.
Tuo 20+ v nuorten riippuvuus kännykästä kyllä pistää silmään joka paikassa. Yksikin kivijalkaliikkeeseen palkattu nuori nainen istui koko ajan puhelimella (asiakaspalvelutyössä siis) ja asiakkaat sai oikein mennä naaman eteen heiluttelemaan että hei, saiskos palvelua. Teki mieli mennä sanomaan paikan omistajalle että toivottavasti et maksa tolle palkkaa tuosta. Sitten siellä samassa paikassa oli joku kuuskymppinen mies niin heti oli juttelemassa ja kyselemässä voiko olla jotenkin avuksi jne.
Olin siis asiakkaana tuolla mutta jos joskus palkkaan ketään omaan yritykseeni niin palkattavan ikä alkaa vähintään nelosella!
Näitä juttuja kun lukee, niin nykyajan nuorethan niitä boomereita näyttäis olevan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin avauksiin vastaavat aina jotkut entiset atk-insinöörit tai heidän lapsensa.
Ehkä aihepiiri kiinnostaa heitä enemmän kuin joitain muita.
Poistunkin tästä kutomaan sukkaa..
Mä oon markkinointimerkonomi. Tietokonehommiin aloin ylioppilaspohjalta 1987 samassa porukassa firman insinöörisetien kanssa. Heillä oli vaikeuksia oppia DOS, mä toimin kurssin apuopettajana kylmiltään. Olin 22v.
Sitä naamojen punoitusta ja ähkettä en hevillä unohda, koville niillä otti saada opetusta 20 vuotta nuoremmalta ylioppilastytöltä. Jumaliste, kun ne papat valmistuivat insinööreiksi, ne käyttivät vielä laskutikkua.
Mummo
Sama kokemus juuri valmistuneena tietojenkäsittelytieteen maisterina. Naisten ja miesten kouluttaminen oli ihan erilaista. Muistan kun koulutettiin ostolaskutusten käsittelyä ensin teknisen toimiston naisille ja sitten miehille. Naiset ehtivät jo alkusanojen aikana valmistaa kaikki koulutusmateriaaliksi varatut ostolaskut . Miehet, jotka olivat suurimmaksi osaksi insinöörejä sitten keskittyivät tuskan hiki otsallaan millintarkasti opetukseen, etteivät vaan mokaa ja häpäise itseään muiden miesten edessä ja tekivät just niinkuin käskettiin. Jos olisin sanonut että nouskaa ylös, niin kaikki olisivat nousseet seisomaan.
Toinen mummo
Ettekö te boomerit hoksaa että jollain DOS-komennoilla elvistely lähinnä alleviivaa vanhuuttanne, kun ei niitä ole tarvittu enää vuosikymmeniin. Sama sarjaa kuin selostaisi ettei nykynuoriso osaa enää edes venettä tai suksia tervata, satuloida hevosta tai kehrätä rukilla. Juuh, ei osata dos-komentoja, kangaspuiden käyttöä tai muitakaan boomer-asioita, koska ei olla boomereita joille ne on olleet arkipäivää joskus Kekkosen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Boomerithan ovat nuo kaikki keksineet.
Käytin tietokonetta ensimmäisen kerran 1980-luvun alussa, matkapuhelinta 1990-luvun alussa. Ei nämä minua millään tavalla hämmästytä, kun olen ollut kehityksessä mukana alusta asti. Kuinka moni tätä viestiä lukeva ei ollut edes syntynyt silloin?
Pankkikortin otin käyttöön vasta sitten, kun tarvitsin matkaa varten visa-kortin joskus 1980-luvun lopulla. Sitä ennen minulla oli vain huoltoaseman maksuaikakortti, joka toimi samalla periaatteella, mutta vain niillä huoltoasemilla.
Muistan, kun eräänä heinäkuun yönä valvottiin mustavalkotelkkarin ääressä katsomassa, kun ihminen astui ensimmäisen kerran kuuhun. Sen jälkeen minua on enemmän ihmetyttänyt se, että siellä ei ole saatu aikaan muuta kuin kivien keräystä vuosikymmeniä sitten.
Ihmettelen sitä, että ei sen jälkeen ole keksitty edes toimivaa itsekseen liikkuvaa kulkuneuvoa ihmisille, eikä ensinkään lentävää. Puhelimissa ihmettelen sitä, että ei ole keksitty niihin vähintään A4:n kokoisena näkyvää näyttöä, kun ei aina voi yhdistää mihinkään muuhun näyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-vuotiaat on X-sukupolvea. Oltiin kovasti cooleja ja hurjia silloin 80-luvulla.
Kyllä. Ehdottomasti hurjempia mitä osaat edes kuvitella. Silloin elettiin oikeasti, ei semmoista varjoelämää, mitä nykyajan kekkeruusit.
Niinpä! Silloin elettiin reaalimaailmassa sitä ,mitä nykynuoret netissä. Mutta tätä ei ole kerrottu lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te boomerit hoksaa että jollain DOS-komennoilla elvistely lähinnä alleviivaa vanhuuttanne, kun ei niitä ole tarvittu enää vuosikymmeniin. Sama sarjaa kuin selostaisi ettei nykynuoriso osaa enää edes venettä tai suksia tervata, satuloida hevosta tai kehrätä rukilla. Juuh, ei osata dos-komentoja, kangaspuiden käyttöä tai muitakaan boomer-asioita, koska ei olla boomereita joille ne on olleet arkipäivää joskus Kekkosen aikaan.
Etkö hoksaa, että puussakin on juuret. Ilman niitä ei ole puuta. Olin 1980-luvun loppupuolella työpaikassa, jossa eräs eläkeikää lähestyvä pappa teki suurella innolla omaa työtään tietokoneella. Hän oli huomannut, kuinka paljon se helpotti ja nopeutti hänen työtään. Nyt tuntuu menevän toisin päin. Tietotekniikka ei ole enää renki vaan isäntä, jonka ehdoilla pitää tehdä työtä.
Me emme ole todellakaan jääneet DOS-aikaan vaan kulkeneet samaa matkaa kehityksen kanssa tähän päivään. Emme me ole unohtaneet menneisyyttä, vaikka hallitsemme uutta. Olemme vaan tässä vuosien varrella havainneet, että on paljon turhaa, jota voi karistaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te jauhatte tätä edelleen?? Varmaan tullut kaikille jo selväksi teidän mielipiteet, ja jossain tapauksissa harhat ja yleinen ahdistuneisuus.
ap
Sinulla niitä harhoja tuntuu olevan. Me olemme jo tähän ikään selvittäneet niin ahdistukset kuin harhat ja elämme nyt seesteistä aikaa.
Sinulla on outo käsitys keskustelusta, jos vastaukset ja toisten ihmisten osallistuminen viestiketjuun ovat sinusta "edelleen jauhamista". Mutta kai sinun ikäluokallesi kolmen viesti mittainen keskustelu on jauhamista.
Ysärillä ZX Spectrum oli jo antiikkia.