Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
341/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan. 

Mummoissa on eroja kuten teissä inceleissäkin. 

Toki on hienoa olla ollut näkemässä sekä kuulennot että moderni mobiiliteknologia, nähdä pientietokoneiden päätteiden vaihtuvan ebsin maailman suurimpaan valokuiturenkaaseen ja pian sen jälkeen internetin voittokulku. Operoida ja koodata. Onko itsellesi tuttuja MS-DOS, levypakka, korppu, lerppu, akustinen modeemi, TurboPascal, Cobol?

Mummo, jonka tytär koodaa kvanttitietokoneen käyttistä

Vierailija
342/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mummoparka lienee yhtä heikkolahjainen kuin lapsenlapsensakin. 

Mutta sai seksiä ja ap ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla muita ilkeämielisiä kysymyksiä?

Vierailija
344/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan. 

Mitä evästeitä?

Ei näy koskaan mitään kyselyjä evästeistä.

Vierailija
345/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Olin mukana kehittämässä sitä uutta teknologiaa ja voin sanoa: se ei tapahtunut, se tehtiin.

Vierailija
346/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin avauksiin vastaavat aina jotkut entiset atk-insinöörit tai heidän lapsensa.

Tai nykyisten koodaajien isoäidit 👩🦳

Vierailija
347/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin avauksiin vastaavat aina jotkut entiset atk-insinöörit tai heidän lapsensa.

Miksi ei saisi vastata?

Vierailija
348/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen niitä 80-vuotiaita, jotka eivät pärjää tietokoneiden kanssa. Tai normaalin puhelimen kanssa. Doro-väki.

Kone sentään tuli jokaisen työpöydälle ysärillä, jolloin nykyiset 80-vuotiaat olivat viisikymppisiä ja täysillä työelämässä.

Pankkiautomaatit tulivat jo kasarilla. Miten on edes ollut mahdollista vältellä näitä?

Terkuin kuusikymppinen, joka alkoi tietotyön 1987.

Vierailija
349/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä evästeitä?

Ei näy koskaan mitään kyselyjä evästeistä.

Näkyy silloin kun on poistanut sivuhistorian ja evästeet. Liittyy  GDPR-direktiiviin. Kantsii välillä siivota nuo

Mummo

Vierailija
350/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään junan tulo ja elävät kuvat kyllä aikanaan hämmästytti enemmän radiosta puhumattakaan.

Vierailija
351/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai nykyisten koodaajien isoäidit 👩🦳

Pioneerit. Ne jotka teki sen muutoksen. Mun luokkakaverien äidit oli kokoamassa maailman  ensimmäisiä matkapuhelimia Äänekosken matkapuhelintehtaalla. 

Mä operoin ekojen joukossa maailman suurinta  valokuituverkkoa ennenkuin se liitettiin internetiin. Aika niukkaa oli netin tarjonta ja piti tietää, mitä hakee ja mistä :D

Vierailija
352/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin:

"Sana "boomer" tulee englannin termistä "baby boomer," joka viittaa toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä syntyneisiin suuriin ikäluokkiin (noin 19461964). Tällöin syntyvyys kasvoi merkittävästi monissa maissa, mikä tunnetaan "baby boom" -ilmiönä.

Nykyään "boomer" on saanut myös uuden merkityksen, erityisesti internet-kulttuurissa. Sitä käytetään usein humoristisena tai sarkastisena terminä viittaamaan tämän sukupolven näkemyksiin tai käyttäytymiseen. "

50-vuotiaat ovat boomereiden lapsia. Olen 51 v ja voisin sanoa että monin eri tavoin olen tätä teknologian kehitystä seurannut ja ottanut haltuun. Kun tulin täysi-ikään, ei ollut yleisessä käytössä olevaa internetiä ja puhelimet olivat johdolla kiinni seinässä. Peruskoulussa opeteltiin MS-Dos käyttöliittymä ja tekstinkäsittely, yliopistossa tuli ensimmäiset sähköpostiohjelmat ja keskusteluhuoneet ja tein itse omat nettisivuni html-kielen opettelemalla. Sitten tulivat nettihaut, www-pohjaiset keskusteluryhmät, verkkokaupat, chattibotit, älykännykät, chatit, mobiiliappsit, pilvipalvelut, videoneuvottelut, lisätty todellisuus (esim. Pokemon kännykkäpeli) Skype, Zoom ja Teams. Nyt viimeisimpänä tekoälyavusteiset palvelut. (Yllä oleva boomerin kuvaus on kysytty Bingiltä)

Monilla nuoremmilla on se haaste että he osaavat kyllä käyttää sovelluksia ja digipalveluita, mutta he eivät ymmärtä niiden toimintaperiaatteita ja mahdollisia puutteita.

On totta että monilla boomereilla voi olla hankaluuksia pysyä perässä. Esim. itse hoidan kaikki äitini digiasioinnit hänen puolestaan, hän on yli 80v eikä osaa käyttää nettiä eikä älykännykkää.

Vierailija
353/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä."

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70810710/kaikki-eivat-omistakaan-mokkins…

Jos joku ostaa ton rantaviiva osuuden niin sulla on kuivanmaan mökki sen jälkeen. 

Vierailija
354/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikoulun käyneillä oli tietokoneen käytön opettelu vielä luontevaa toisin kuin kansakoulu pohjalta missä ei käytetty kirjoituskonetta ja opettelu aivan alkeista.

Vierailija
355/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä."

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70810710/kaikki-eivat-omistakaan-mokkins…

Jos joku ostaa ton rantaviiva osuuden niin sulla on kuivanmaan mökki sen jälkeen. 

Myös ulkopuolinen voi ostaa ton rantaviiva alueen, jos mökin omistaja ei sitä ajoissa osta. 

Vierailija
356/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, kun olen itse ollut rakentamassa tätä kehitystä ja rakennan edelleenkin seuraaviakin askelia.

Vierailija
357/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin dataa levyltä toiselle ja tein manuaalisesti eräajoja. Levypakka painoi 8 kg ja oli pesuvadin kokoinen. Levyasema oli arkkupakastimen kokoinen.

Reikäkorttien kanssa en onneksi joutunut leikkimään. Tuttava teki sitä työkseen. Kompastui kerran valmis ohjelma kädessään ja kortit levisivät pitkin lattiaa.

Ei kun tekemään uudestaan alusta.

Vierailija
358/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin:

"Sana "boomer" tulee englannin termistä "baby boomer," joka viittaa toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä syntyneisiin suuriin ikäluokkiin (noin 19461964). Tällöin syntyvyys kasvoi merkittävästi monissa maissa, mikä tunnetaan "baby boom" -ilmiönä.

Nykyään "boomer" on saanut myös uuden merkityksen, erityisesti internet-kulttuurissa. Sitä käytetään usein humoristisena tai sarkastisena terminä viittaamaan tämän sukupolven näkemyksiin tai käyttäytymiseen. "

50-vuotiaat ovat boomereiden lapsia. Olen 51 v ja voisin sanoa että monin eri tavoin olen tätä teknologian kehitystä seurannut ja ottanut haltuun. Kun tulin täysi-ikään, ei ollut yleisessä käytössä olevaa internetiä ja puhelimet olivat johdolla kiinni seinässä. Peruskoulussa opeteltiin MS-Dos käyttöliittymä ja tekstinkäsittely, yliopistossa tuli ensimmäiset sähköpostiohjelmat ja keskusteluhuoneet ja tein itse omat nettisivuni html-kielen

Ja sieltähän se lapsus jo tulikin: Bingin vastauksesta puuttui / hävisi väliviiva vuosilukujen välistä kopioidessa. Tätä juuri tarkoitan että teknologiaa käyttäessä pitää korjailla ja tarkistaa...

Eli: noin 1946-1964 olisi oikein.

Sama

Vierailija
359/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs te jauhatte tätä edelleen?? Varmaan tullut kaikille jo selväksi teidän mielipiteet, ja jossain tapauksissa harhat ja yleinen ahdistuneisuus.

ap

Vierailija
360/589 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hämmentynyt ja olen yli 60 v.  Tekoäly on hyvä juttu oikein käytettynä.  Twitter / X, Facebook, Tiktok jne. ei kiinnosta.  Youtube ja WhatsApp riittää.

Parasta netissä on eurooppalaiset laatulehdet ja dokkarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän