Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla joku trauma lapsuudesta?

Vierailija
20.03.2025 |

Tai no kaikilla on, mutta tarkoitan sellaista jolla on vaikutusta. Miten olet pärjännyt sen kanssa?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni ei ole, muttaa psykologin tekemien tutkimusten perusteella näin on. Työstetään nyt sitten terapiassa, vaikka en ihan varmuudella tiedä, että mitä ja miksi.

Vierailija
42/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jotain traumoja kun ei kehittynyt minkäänlaista identiteettiä, ei haaveita,ei toiveita,ei mitään tietoa mitä haluaisia tehdä yms.

Joutu aina vaan pelkäämään  ja odottamaan millon alkaa huuto taas.

Ei noita ole saanu korjatttua millään,yritetty on,monet kerrat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien liitto oli sen verran riitaisi että aloin karttamaan kaikkea perhe-elämään johtavaa. Elän siis vannoutuneena "sinkkuna" elämäni loppuun asti.

Ihanaa kun kotona saa olla omassa rauhassa. Ei enää koskaan huutoa, riitelyä, draamaa, vihaa, jännittynyttä ilmapiiriä, pelkoa siitä mikä odottaa kun tulee kotiin, jne.

Inhoan myös kaikkia juhlapäiviä samasta syystä, koska niihin liittyy lähinnä pahoja muistoja.

M37 

Sama. Vihaan joulua.

Sama. Vihaan kaikkia juhlapäiviä. 

Vierailija
44/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin juuri. Lisäksi minusta tuntuu, että traumaattisen lapsuuden eläneet henkilöt syyttävät traumajo ja traumatisoijia useammin itseään tapahtuneista.

Minulla oli huono lapsuus ja paljon pahoja asioita tapahtui. Lapsena ja nuorena syyllistin itseäni paljon siitä miten en tehnyt enempää ja yrittänyt parantaa perheemme tilannetta. Jos sitä siis edes perheeksi saattoi kutsua. Minulla kesti todella kauan ymmärtää, että minä en lapsena ollut siitä kaikesta vastuusta ja silti edelleen välillä huomaan alkavani syyttelemään itseäni monista tapahtuneista asioista."

Ihan kuin omasta elämästäni. Täytin juuri 55v. Viime vuodet olen käynyt läpi äitini aiheuttamia lukuisia traumoja; hän käytti minuun ja isääni äärimmäisen sadistista henkistä väkivaltaa. 

Pari viime viikkoa olen miettinyt pääni puhki, miten eri tavoin olisin voinut 11-vuotiaana ja myöhemmin 15-vuotiaana pelastaa isäni ja itseni irti

Olen pahoillani kokemuksistasi.

Oma isäni oli päihdeongelmainen ja päästään sekaisin ja äitini taas niin syvissä mielenterveysongelmissa, ettei hän ollut oikeastaan kuin tyhjä kuori joka hengitti. Minun vastuullani oli yrittää pitää asiat edes jollain tavalla kunnossa. Yritin pitää kaikesta aina viimeisen päälle huolta, mutta isäni löysi aina jonkin virheen, jolla hän oikeutti oman väkivaltaisuutensa. Hän tuli aina kertomaan minulle kenet meistä aikoisi hakata ja jos hän päätyi äitiini tai pikkusiskooni, minä sain valita myös itseni tilalle ja ainahan minä valitsin sitten itseni.

Edelleen jonkun yksittäisen muiston tullessa mieleen saatan alkaa syyttelemään itseäni ja miettimään miten olisin voinut toimia paremmin, vaikka tiedän sen olevan monessa kohtaa järjetöntä. Mitä minä olisin silloin ala-asteikäisenä voinut tehdä? Tulla paremmin hakatuksi? Ja sitten kun pääsen noista syytöksistä, alan syyttämään itseäni siitä, etten kertonut millekään ulkopuoliselle taholle kotimme asioista.

Vierailija
45/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni ei ole, muttaa psykologin tekemien tutkimusten perusteella näin on. Työstetään nyt sitten terapiassa, vaikka en ihan varmuudella tiedä, että mitä ja miksi.

Vaikuttaa dissosiaatiolta. Ei minullakaan ollut muka mitään kummoisia traumoja, kun mieli oli blokannut kaikki muistot pois.

Vierailija
46/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa dissosiaatiolta. Ei minullakaan ollut muka mitään kummoisia traumoja, kun mieli oli blokannut kaikki muistot pois.

Tätä dissosiaatiota olen nyt kuunnellut 10 vuotta. Ja käynyt lukemattomat terapiat läpi.

Vierailija
47/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppoisä. Jatkuvaa varuilla oloa jo pienestä pitäen, tätä en ole saanut loppumaan ja tuskin koskaan loppuukaan. Aistin koko ajan ns "tuntosarvilla" ympäristöä ja ihmisten tuntemuksia. Haluan tehdä mahdollisimman paljon asioita itsenäisesti, avun pyytäminen on vaikeaa. Tämäkin juontaa juurensa sieltä lapsuudesta, kun on joutunut kantamaan vastuuta jo pikkulapsesta asti. Paljon ikäviä muistoja mm. raivoavaa ja kännistä isääni pakoon juokseminen talvihangessa. 

Mulla on yksi lapsi. Hän ei joudu koskaan kokemaan näitä samoja juttuja mitä itse jouduin. Mun puoliso, eli hänen isä, on mitä mahtavin. Ei juopottele, on rakastava (ottaa syliin, halaa, kertoo miten rakastaa; näistä jäin itse vaille lapsuudessani), haluaa todella viettää lapsensa kanssa aikaa. 

Vierailija
48/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän te kaikki traumavinkujat sitten teette jos syttyy sota? Sodan kokeneet sukupolvet kun ei vingu siitä jos vanhempi käski siivoamaan huoneensa.

Vierailija
49/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän te kaikki traumavinkujat sitten teette jos syttyy sota? Sodan kokeneet sukupolvet kun ei vingu siitä jos vanhempi käski siivoamaan huoneensa.

Olis isäskin tehnyt palveluksen yhteiskunnalle jos ei olis siittänyt sua. Olis päästänyt lakanalle vaan. Mätisäkki.

Vierailija
50/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä traumatisoituneilla on onnistunut ihmissuhteet aikuisiällä? Oletteko toistaneet kodin kaavaa omissa suhteissanne?

Vierailija
51/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä SINÄ teet jos syttyy sota?

Jos osaat lukea, näet kommenteista ettei kenenkään vakavat traumat synnyt huoneen siivoamatta jättämisestä. Traumat syntyvät siitä, että joutuu esim taistelemaan hengestään jokaisena lapsuuden päivänään. Minäkin olin varma etten ehdi kasvaa täysi-ikäiseksi. 

Vierailija
52/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on nykyään lapsuudentraumoja. Jos ei tule mitään akuuttia, menee tämä terapiasukupolvi terapeutille, joka auliisti auttaa keksimään jonkun trauman jonka avulla uhriutua.

Kerro toki omasi, niin katkeruus helpottaa. 

Minun ei tarvitse täällä käsitellä asioitani, koska olen käsitellyt ne itseni kanssa. Ei tarvitse syyllistää omia vanhempia ja pakoilla vastuuta traumoihin vetoamalla. Mutta minä en olekaan tätä terapiasukupolvea joiden lapsuus menee taantuvasti pilalle, kun terapeutti kenkälusikalla kaivaa esiin torjutun lapsuusmuiston siitä, ettei ihan joka viikonloppu päästykään lintsille.

Miksi käyttäydyt noin aggressiivisesti ja haet huomiota/reaktioita ihmisistä irti? Tuoko on sinun tapasi käsitellä asioita? -eri

Vierailija
53/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun pidät ketjua ylhäällä, ja tsemppiä. 💜

Vierailija
54/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä SINÄ teet jos syttyy sota?

Jos osaat lukea, näet kommenteista ettei kenenkään vakavat traumat synnyt huoneen siivoamatta jättämisestä. Traumat syntyvät siitä, että joutuu esim taistelemaan hengestään jokaisena lapsuuden päivänään. Minäkin olin varma etten ehdi kasvaa täysi-ikäiseksi. 

Puolustan itseäni, mutta hiekoltahan tämä näyttää kun päävastuu hommasta on tällä terapiasukupolvella. 

Vierailija
55/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pahoillani kokemuksistasi.

Oma isäni oli päihdeongelmainen ja päästään sekaisin ja äitini taas niin syvissä mielenterveysongelmissa, ettei hän ollut oikeastaan kuin tyhjä kuori joka hengitti. Minun vastuullani oli yrittää pitää asiat edes jollain tavalla kunnossa. Yritin pitää kaikesta aina viimeisen päälle huolta, mutta isäni löysi aina jonkin virheen, jolla hän oikeutti oman väkivaltaisuutensa. Hän tuli aina kertomaan minulle kenet meistä aikoisi hakata ja jos hän päätyi äitiini tai pikkusiskooni, minä sain valita myös itseni tilalle ja ainahan minä valitsin sitten itseni.

Edelleen jonkun yksittäisen muiston tullessa mieleen saatan alkaa syyttelemään itseäni ja miettimään miten olisin voinut toimia paremmin, vaikka tiedän sen olevan monessa kohtaa järjetöntä. Mitä minä olisin silloin ala-asteikäisenä voinut tehdä? Tulla paremmin hakatuksi? Ja sitten kun pääsen noista syytöksistä, alan syyttämään itseäni siitä, etten kertonut millekään ulkopuoliselle taholle kotimme asioista."

Tämän täytyy olla yksi järkyttävimmistä lapsuuden kuvauksista, mitä olen milloinkaan lukenut. Olen todella pahoillani kaikesta kokemastasi. Toivon, että olet aikuisena saanut kaiken tarvitsemasi rakkauden, huolenpidon ja avun päästäksesi vapaaksi lapsuudentraumoistasi.

Vierailija
56/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta meni melko kauan tajuta, koska kyse ei ole mistään yksittäisestä tapahtumasta, väkivallasta tai alkoholismista. Perheessä ja suvussa laajemminkin mielenterveysongelmia, epävakautta. Olen toiminut pienestä asti vanhemman terapeuttina ja likasankona. Muutettuani kotoa meni monta vuotta ennen kuin aloin hahmottamaan että ihan kaikki ei ollutkaan niin "normaalia". Ihmettelin miksi vanhempien luona käydessä oli aina niin kauhea olo, helpotti aina kun pääsi omaan kotiin. 

Huono itsetunto, paniikkikohtauksia, ihmisarkuus, ahdistus ja hypokondria, eli kaikenlaiset järjettömät sairauspelot on ollut vahvasti läsnä nuorena aikuisena. Nyt olen terapiassa ja alkanut hyväksyä sen, että menneisyys on mitä on. Omia lapsia en halua missään nimessä, olen jo oman osani hoitanut perhe-elämän epätoivoista kannattelua. Ihanaa kun saa olla rauhassa. 

Vierailija
57/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai no kaikilla on". Onko traumat ja viattomana uhrina esiintyminen niin muotia? On oikeita ja wanna be -traumailijoita.

Vierailija
58/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tai no kaikilla on". Onko traumat ja viattomana uhrina esiintyminen niin muotia? On oikeita ja wanna be -traumailijoita.

Veit sanat suustani!

Vierailija
59/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, isä ja äiti riiteli jatkuvasti ja olivat liian ankaria. Seuraus: Mulla on heikko itsetunto, oman arvontunto. On se vähän parantunut, kun tehnyt töitä sen eteen. 

Vierailija
60/110 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin väkivaltaisessa alkoholistikodissa. Aika kauan jouduin tekemään itseni kanssa töitä ennen kuin ymmärsin miten terveissä parisuhteissa ollaan. Rikoin hyvän suhteen kun en ymmärtänyt, että turvallinen ja tasainen ei ole vaihe vaan vallitseva olotila. Tuhosin itse aina turvallisen ja tasaisen, kun pääni ei kestänyt kaiken murenemisen odottelemista. 

Nykyään olen hyvässä ja turvallisessa parisuhteessa jota en pyri sabotoimaan. Oppirahat on maksettu ja nykyään olen tasapainossa itseni kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä