Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väite: Naisen paras turva on mies. Miten tuo voisi edes pitää paikkansa, kun katsotaan tilastoja?

Vierailija
19.03.2025 |

Jos nainen joutuu henkirikoksen uhriksi, tekijä on äärimmäisen suurella todennäköisyydellä oma puoliso, tai ex-puoliso. Edes oma mies ei välttämättä myöskään suojele kumppaniaan vieraiden miesten aggressiolta. 

Mihin perustuu tämä väite, jota näkee usein kommentoitavan, kun nainen on mennyt yksin jonnekin ja joutunut vaikeuksiin, tai vaaraan, että olisi pitänyt ottaa mies mukaan? Myös miehet joutuvat ryöstöjen, pahoinpitelyjen ja henkirikosten uhreiksi, joten ei miehilläkään ole mitään luontaista suojelukykyä suojella aina edes itseään. 

Kommentit (227)

Vierailija
101/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyytyväisemmät ja onnellisimmat naiset löytyvät sinkuista

https://yle.fi/a/74-20136515 

Toinen tutkimus sanoo että Who Is Happiest? Married Mothers and Fathers, Per the Latest General Social Survey

Tuon väitteen olen nähnyt ennenkin, ja se oli joku tyyliin "Family First" kristillinen konservatiivisivusto :D Joten juupa juu.

Vierailija
102/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen tutkimus sanoo että Who Is Happiest? Married Mothers and Fathers, Per the Latest General Social Survey

Hys hys. Älä pilaa palstan narratiivia ja uskomuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jo 30 vuotta töissä miesvaltaisissa työpaikoissa, enkä ole ikinä kohdannut väkivaltaa. Toivottavasti jatkuu näin. Oleellista on se, ettei ryhdy parisuhteeseen väärän ihmisen kanssa. 

Vierailija
104/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perustunee siihen kontekstiin, missä väite tehdään.

Uskallan väittää, että miehen kanssa liikenteessä oleva nainen pienemmällä todennäköisyydellä joutuu ventovieraan tekemän rikoksen uhriksi, mitä yksin kulkeva.

Jos puhutaan lähisuhdeväkivallasta, niin luonnollisestikin asetelma kääntyy päälaelleen.

Vierailija
105/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo karhu vastaan mies argumentti on typerä. Olen nainen ja tajuan sen idean, mutta kuinka moni nainen on ollut metsässä ja siellä on tullut karhu vastaan? Suurin osa ei ole ikinä nähnyt karhua muualla kuin eläintarhassa. 

Tarkoitatko että nainen ei kykene ymmärtämään mikä karhu on, jos ei ole ollut metsässä ja nähnyt karhua? Vai mitä ihmettä selität.

Ja et sinä ole nainen.

Vierailija
106/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo karhu vastaan mies argumentti on typerä. Olen nainen ja tajuan sen idean, mutta kuinka moni nainen on ollut metsässä ja siellä on tullut karhu vastaan? Suurin osa ei ole ikinä nähnyt karhua muualla kuin eläintarhassa. 

Normaalisti karhu väistää ihmistä. Eri asia ja vaarallista se on silloin, jos on emokarhu ja pennut. Varsinkin jos joutuu emon ja pentujen väliin. Sillon karhu tapppaa ihmisen.

Ja tästäkin huolimatta karhu on tappanut viimeksi 1998 ihmisen Suomessa ja vuosien 1990-2019 välillä on raportoitu vain 25 karhuhyökkäystä. Tehkääpä miehet perässä.

Noh, 2003-2019 äidit ovat surmanneet 32 pientä vauvaa (alle 1v). Karhu hyökkäyksiä paljon vähemmän. Tehkääpä naiset perässä. 

Vierailija
107/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on se mies vai karhu- dialemma. Karhu on turvallisempi. Vaarallisimpia ovat puolisot ja miesystävät. Valitettavasti.

Tää on niin typerää matematiikkaa että alta pois. Kaikki tasan tarkkaan tietää että karhu ei ole se turvallinen vaihtoehto mutta on kivaa narratiivia väittää toisin. Tosielämässä jos olet keskellä kapeaa vuoristopolkua ja näet toisella puolella random-pakasta otetun miehen ja toisella puolella karhun niin tiedetään kyllä kumpaan suuntaan lähdet siirtymään. 

Eikö se alkuperäinen kysymys viitannut siihen, että ollaan pidemmän aikaa eksyksissä metsässä ilman ketään muuta ihmistä, jumissa sen karhun tai miehen armoilla? Ei siinä ollut pelkästä kohtaamisesta edes kyse. Jokainen nainen voi kuvitella, kuinka pelottava se tuntematon mies metsässä olisi tuossa tilanteessa. Ja

Niin no siinä tapauksessa tää on ihminen vs karhu-kysymys eikä mitään tekemistä tilastojen tai miesten vaarallisuuden kanssa. Jos siellä on tuntematon hullu nainen pyssyn kanssa  ja jotain pahaa tulee satavarmasti tapahtumaan niin otan sitten itsekin karhun sen naisen sijaan, kiitos vain

Vierailija
108/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se perustunee siihen kontekstiin, missä väite tehdään.

Uskallan väittää, että miehen kanssa liikenteessä oleva nainen pienemmällä todennäköisyydellä joutuu ventovieraan tekemän rikoksen uhriksi, mitä yksin kulkeva.

Jos puhutaan lähisuhdeväkivallasta, niin luonnollisestikin asetelma kääntyy päälaelleen.

Tuokin asetelma muuttuu, jos niitä hyökkääjiä on monta. Onhan myös pariskuntien kimppuun käyty ja yleensä ne on miehiä.

Vierailija
109/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon väitteen olen nähnyt ennenkin, ja se oli joku tyyliin "Family First" kristillinen konservatiivisivusto :D Joten juupa juu.

Jep.

Useampia tutkimuksia löytyy myös siitä, että miehen kanssa naimisissa olevat naiset sairastavat enemmän ja kuolevat nuorempina kuin yksin elävät naiset, kun taas naisen kanssa elävät miehet ovat terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin yksin elävät. Lisäksi on tutkimusta siitä, että poikalasten äidit sairastavat enemmän ja kuolevat nuorempina kun taas tyttölasten isät ovat terveempiä ja pidempi ikäisiä. Ja nyt on tullut jopa tutkimusta siitä, että siskon kanssa elävät pojat voivat paremmin kuin pelkän veljen kanssa elävät pojat.

Mutta joo, naisilla ei ole yhteiskunnalle merkitystä, kun pojat palstalla niin kimittävät meille.

Vierailija
110/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies menee sokkotreffeille naisen kanssa, hänen suurin pelkonsa on, että nainen ei ole livenä yhtä hyvännäköinen kuin kuvassa.

Kun nainen menee sokkotreffeille miehen kanssa, hänen suurin pelkonsa on, että mies on raiskaaja-palottelijamurhaaja.

Vierailija
111/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut jo 30 vuotta töissä miesvaltaisissa työpaikoissa, enkä ole ikinä kohdannut väkivaltaa. Toivottavasti jatkuu näin. Oleellista on se, ettei ryhdy parisuhteeseen väärän ihmisen kanssa. 

Uhrin syyllistäminen meni jo pois muodista.

Vierailija
112/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkunaiset ovat elämäänsä vähiten tyytyväisiä tuoreimman kotimaisen väestötutkimuksen mukaan. Mutta kyllä sä silti voit olla onnellinen, vaikket saisi miestä.

https://www.vaestoliitto.fi/uploads/sites/1/2024/10/ae4b909e-tahdotko_k…

https://www.vaestoliitto.fi/verkkojulkaisut/tahdotko-suomalaisten-paris…

Vierailija
113/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vain ei ole totta että mies olisi naisen turva.

Kannattaa olla itse oma turvansa.

Naiset ovat aina tienneet tämän. Ensi kertaa sanomme sen miehille päin naamaa.

Mutta ei naisen tarvitse olla itse oma turvansa. Muut naiset ovat turva. Näin on aina ollut.

Jos tarvitset apua, pyydätkö sitä tuntemattomalta mieheltä vai naiselta?

Niinpä.

Vierailija
114/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikompia astioita heikottaa.

Vierailija
115/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on kohdannut.

Vierailija
116/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että nainen ei kykene ymmärtämään mikä karhu on, jos ei ole ollut metsässä ja nähnyt karhua? Vai mitä ihmettä selität.

Ja et sinä ole nainen.

Aloitetaan siitä, että olen nainen. Eivät kaikki sinun kanssasi eri mieltä olevat ole miehiä. En myöskään sanonut, että naiset eivät kykene ymmärtämään mikä karhu on jos sitä ei ole ennen nähnyt metsässä.

Väitän, että ä jos ei ole koskaan tavannut karhua, voi olla vaikea arvioida sen pelottavuutta verrattuna mieheen. Jos tilanne olisi oikeasti edessä, voisi olla aivan toisenlainen kokemus.

Vierailija
117/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vain ei ole totta että mies olisi naisen turva.

Kannattaa olla itse oma turvansa.

Naiset ovat aina tienneet tämän. Ensi kertaa sanomme sen miehille päin naamaa.

Mutta ei naisen tarvitse olla itse oma turvansa. Muut naiset ovat turva. Näin on aina ollut.

Jos tarvitset apua, pyydätkö sitä tuntemattomalta mieheltä vai naiselta?

Niinpä.

No eipä kaikki naisetkaan automaattisesti ole turvallisia ja hyviä ihmisiä. On naisissakin psykopaatteja, mutta tilastollisesti vähemmän.

Vierailija
118/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti karhu väistää ihmistä. Eri asia ja vaarallista se on silloin, jos on emokarhu ja pennut. Varsinkin jos joutuu emon ja pentujen väliin. Sillon karhu tapppaa ihmisen.

Ja tästäkin huolimatta karhu on tappanut viimeksi 1998 ihmisen Suomessa ja vuosien 1990-2019 välillä on raportoitu vain 25 karhuhyökkäystä. Tehkääpä miehet perässä.

Noh, 2003-2019 äidit ovat surmanneet 32 pientä vauvaa (alle 1v). Karhu hyökkäyksiä paljon vähemmän. Tehkääpä naiset perässä. 

Ja miehet puolestaan 28 yli 1-vuotiasta lasta, joten edelleen saa vapaasti ottaa mallia karhuista.

Vierailija
119/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi käydä, kun isä luistaa omasta velvollisuudestaan kokonaan. Ei vaan jaksa.

Vierailija
120/227 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mies menee sokkotreffeille naisen kanssa, hänen suurin pelkonsa on, että nainen ei ole livenä yhtä hyvännäköinen kuin kuvassa.

Kun nainen menee sokkotreffeille miehen kanssa, hänen suurin pelkonsa on, että mies on raiskaaja-palottelijamurhaaja.

Mistä sä tiedät mikä miehen suurin pelko on? Nuo jenkeistä apinoidut miesvihakliseet on vähän lapsellisia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä