Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esimies perua jo luvatun vapaan?

Vierailija
19.03.2025 |

Mä olen pyytänyt pääsiäisen viikot vapaaksi jo ennen joulua. Käyttäisin vapaisiin hiihtoloman 6 päivää ja 50 vuotissynttäripäivän ja ylityötunteja yhden päivän osalta (piisais neljän päivän verran). Meillä on asiasta käyty sähköpostittelua ja puhuttiin myös kasvotusten. Hän lupasi vapaat.

Maanantaina pyysi mua jutuille ja sanoi, että hän joutuu perumaan sen luvatun vapaan, kun mä pidin helmikuussa vapaata viikon. Mä olin helmikuussa influensassa ja siihen mä sain lääkäriltä vapaata ja todistuksenkin näytin. 

Ei kuulemma mene läpi. Mä olen ottanut työn kautta influenssarokotteen, joten influenssan takia en voi olla sitten poiskin. Siis olisko mun pitänyt tulla töihin sairaana? Tarttuuhan se influenssa rokotteesta huolimatta. Onneksi sain suht lievänä, että olin vaan viikon pois. Valitettavasti hänen on peruttava tulevat vapaat.

Mähän olen siis matkalle lähdössä ja reissu on jo maksettu. Hotellit kaikki.. Tämänkin sanoin ja hän vaan katsoi silleen koiranpentu ilmeellä, että joo ei voi mitään. Toivottavasti sun matkavakuutus korvaa.

Aivan möllikkänä ollut nyt pari vuorokautta. Eihän se noin vaan voi perua mun vapaita?! Kuusi vuotta oltu hyvässä sovussa ja mä olen häneltä kiitostakin saanut. Sitäkin sanoin, että se mun 50v päivä osuus siihen kanssa. Ei ole tarkoitus, että kaikki saa juuri sen synttäripäivän vapaaksi, vaan pitää katsoa tapauskohtaisesti.

Tuota sairaslomaa ennen olin viime kesänä pois, kesälomalla. Eli en ole kummosesti sairastellut tai pitänyt ylityövapaitakaan. Tosin niiden tekemistä olen vähentänyt huomattavasti, kun työtkin on vähentynyt.

Ajattlein kysästä liitosta, mutta ensin pitää rauhoittua. Tai miehelle kiukkua purin ja uhmailin, että mähän vaan lähden lomalle ja otetaan seurauksen jälkeenpäin. Osaatko muka nauttia lomasta sitten?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.

Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma 

Sairaslomalla voi olla jopa viisi päivää omailmoituksella. Että sillee sun pitämises.

Tuo on työpaikka kohtainen sopimus. Ei päde kaikilla aloilla.

Vierailija
62/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomalla voi olla jopa viisi päivää omailmoituksella. Että sillee sun pitämises.

Ehkä jossain julkisella sektorilla on näin, mutta eiköhän useimmilla työpaikoilla tarvita vähintään sairaanhoitajan todistus ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.

Eikä tarvita. Fiksut työnantajat luottavat työntekijöihinsä ja sallivat muutaman päivän sairausloman omalla ilmoituksella. Esihenkilön luvalla voi saada vielä lisää ennen kuin pitää hakea lääkärintodistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.

Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma 

Riippuu kuule ihan TESistä ja työnantajasta, montako päivää (jos yhtään) saa olla omalla ilmoituksella saikulla. Mutta sillä ei ole nyt merkitystä, koska ap:lla oli lääkärintodistus.

Osaatko lukea? "voi olla joa viisi päivää". Sä kun itse kirjoitat, "pitää toimittaa sairaslomatodistus" huom! yhdyssana. Kyllä mä tessin ja lait tunnen.

Vierailija
64/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on työpaikka kohtainen sopimus. Ei päde kaikilla aloilla.

Säkään et osaa lukea...

Vierailija
65/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain julkisella sektorilla on näin, mutta eiköhän useimmilla työpaikoilla tarvita vähintään sairaanhoitajan todistus ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.

Ihan kuule duunarialallakin voi olla viisi päivää omailmoituksella.

Vierailija
66/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi toimittaneensa todistuksen. Opetelkaa ihmiset lukemaan.

Osaa ne lukea, mutta eivät ymmärrä lukemaansa!

On huomattu monta kertaa. Vituttaa noin tyhmät ihmiset kun mitään ei ymmärretä ja silti ollaan pätevänä vastaamassa.

Monet ei viitsi lukea koko ketjua vaan vain viimeiset viestit ja vastaa niihin.

No lukisivat edes aloituksen jossa lukee erittäin selvästi, että ap:lla on ollut sairauslomatodistus ajalta kun oli kipeänä.

Vierailija
67/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No lukisivat edes aloituksen jossa lukee erittäin selvästi, että ap:lla on ollut sairauslomatodistus ajalta kun oli kipeänä."

Jos aloituksessa on enemmän kuin pari lausetta, niin se on monelle aivan liikaa. Eivät jaksa keskittyä.

Vierailija
68/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No lukisivat edes aloituksen jossa lukee erittäin selvästi, että ap:lla on ollut sairauslomatodistus ajalta kun oli kipeänä."

Jos aloituksessa on enemmän kuin pari lausetta, niin se on monelle aivan liikaa. Eivät jaksa keskittyä.

Mä taidan olla liian vanha, kun en ymmärrä tuollaista toimintaa. Jos en jaksa kunnolla lukea mitä kirjoitetaan, niin en mä kyllä sitten ala siihen mitään kommentoimaankaan. Jaksan kyllä lukea pidempiä tekstejä, mutta joskus ei vain aihe kiinnosta ja siksi lopetan lukemisen ja suljen ketjun. Joillakin ihmeellinen tarve päästä pätemään jokaisesta aiheesta vaikka ei mistään mitään tiedetä.

Mä lopetan oman pätemisen tähän ja menen nukkumaan. :D

Vierailija
69/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostit missä esimies on luvannut vapaata, on hyvä todiste! 

Onneksi ei luvannut vain suullisesti.

Yhteys liittoon, tarvittaessa myös työterveyteen sekä esimien pomoon.

Sinulla on laillinen oikeus pitää tuo loma, tsemppejä!

Vierailija
70/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pomon toiminta on yksinkertaisesti vain kiusaamista. Muuta selitystä ei ole, sillä jos on loman luvannut niin ei ole mitään syytä sitä muuttaa. Todennäköisesti hän on itse päättänyt olla lomalla tuolloin tai haluaa vain näpäyttää alaistaan. Erittäin huono esihenkilö. 

Vierailija
71/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on sairauslomatodistus ja vapaa on sovittu, olet sen poissa ja kerro tämä kirjallisesti esimiehelle (vaikka s-posti). Pyydä vielä vahvistusta, mutta toimi kuitenkin kuten olet sanonut siitä huolimatta, ja jos tulee ongelmia niin sitten vaan liittoon yhteys.

Vierailija
72/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt et kyllä ap puhu totta.

Missään ei katsota sairauslomaa vapaapäiviksi, jos niistä on lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus.

50-vuotispäivä on vapaapäivä, jos sattuu normaalin työpäivän kohdalle.

Jos loma on luvattu, sitä ei voi perus kuin erittäin pätevästä syystä. 

Millä alalla työskentelet? 

Vierailija
73/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla totta.

Epäpäteviä, epäsopivia, kiusaajia y.m esimiehiä löytyy yhä enemmän. 

Vierailija
74/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin raajamurtuman vuoksi sairauslomalle samana päivänä kun neljän viikon kesälomani alkoi. Sain pitää kesälomaa vain 2 viikkoa ja 5 viikon sairausloman jälkeen piti mennä heti töihin ja sen 2 viikkoa sain pitää vasta syyskuun lopulla.

Kait sulla siirtyi kolme viikkoa lomaa pidettäväksi muulloin?

Ei siirtynyt vaan loppu loma 2 viikkoa maksettiin rahassa. Olisin halunnut lomana, mutta työnantajan ei tarvitse siihen suostua.

Eli pidin kesälomaa syyskuun lopulla vain 2 viikkoa, koska luunmurtuman vuoksi olin 5 viikkoa sairauslomalla, silloin kun minun olisi kuulunut olla 4 viikkoa kesälomalla.

Vierailija
75/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että on naisesimiehestä kyse, ja uskon että Ap on nainen myös ...

T. N

Vierailija
76/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että on naisesimiehestä kyse, ja uskon että Ap on nainen myös ...

T. N

Aloituksessa lukee että Ap on nainen, olin lukenut sen puutteellisesti... 

Vierailija
77/90 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin raajamurtuman vuoksi sairauslomalle samana päivänä kun neljän viikon kesälomani alkoi. Sain pitää kesälomaa vain 2 viikkoa ja 5 viikon sairausloman jälkeen piti mennä heti töihin ja sen 2 viikkoa sain pitää vasta syyskuun lopulla.

Ei siirtynyt vaan loppu loma 2 viikkoa maksettiin rahassa. Olisin halunnut lomana, mutta työnantajan ei tarvitse siihen suostua.

Eli pidin kesälomaa syyskuun lopulla vain 2 viikkoa, koska luunmurtuman vuoksi olin 5 viikkoa sairauslomalla, silloin kun minun olisi kuulunut olla 4 viikkoa kesälomalla.

Ei lomaa voi ostaa rahalla pois, jos työntekijä haluaa pitää loman.

Vierailija
78/90 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanat. Mä olen niin kiukuissani ollut, etten ole vielä päässyt tätä oikein purkamaan. Uhkarohkeasti hain täältä voimaa itselleni. Sitähän mä sitten sainkin! <3  Liittoon olen yhteyksissä, kunhan ensin vähän rauhoitun. Viimeistään perjantaina.

Pyysin alunperin vapaata sähköpostilla, että sain kaikki asiat siihen ranskalaisin viivoin ja ne päivämäärät, kun on pari viikkoa kaikkiaan. Kirjallisena on siis pyyntö ja lupa.

Mun duunin saan tehtyä hyvään kohtaan ennen lomille lähtöä. Mä hoidan meillä postin haun, että sen jouduin kysymään työkaverilta. Hän lupautui pientä korvausta vastaan.

Musta se influenssa rokotus selitys oli outo, että voihan siihen sairastua vaikka sen ottaisikin. En mä tiedä mikä tuota naista vaivaa. On jokunen sanonut, että käy toisinaan tuulella, mutten mä ole aiemmin huomannut. Hän on meillä ollut vasta 1,5 vuotta vaikka mä olen siis talossa ollut kuusi vuotta. Huonosti

Oikein! Sinä lähdet lomalle kuten on sovittu. Esimiehesi on väärässä, jos luulee että voi vain ilmoitusluontoisesti perua sovitun lomasi. Tosi outoa, että esimiesasemassa oleva henkilö ei sen vertaa tiedä, ettei sairasloma kuluta vuosilomapäiviä eikä mitään muitakaan vapaita. Tai tuota, että se 50v vapaa on nimenomaan se oikea päivä, eikä joku työnantajan randomina määräävä päivä. No, häneen varmasti ollaan yhteydessä liitosta, ja opetetaan nämä asiat. Olisi kyllä noloa olla esimies, jos olisi perusasioista näin pihalla. Mutta hyvää reissua sinulle!

Vierailija
79/90 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin HR:ltä ja luottamusmieheltä onko minun suostuttava tähän ja vastaus oli, että vain 2 viikkoa on pakko antaa pitää lomaa kesällä (syyskuu on kesälomakuukausi) ja loppu loma maksetaan rahana. Vituttihan se, kun mulla on tällainen mies pomona. Aivan kuin olisin tahallani raajani murtanut. 

Vierailija
80/90 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kysyin HR:ltä ja luottamusmieheltä onko minun suostuttava tähän ja vastaus oli, että vain 2 viikkoa on pakko antaa pitää lomaa kesällä (syyskuu on kesälomakuukausi) ja loppu loma maksetaan rahana. Vituttihan se, kun mulla on tällainen mies pomona. Aivan kuin olisin tahallani raajani murtanut."

Vuosilomalain mukaan vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (2.5.-30.9). Siitä voidaan poiketa vain, jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle. Työntekijällä on oikeus pitää loma vapaana eikä työnantaja voi yksipuolisesti päättää maksaa sitä rahana.

Tuossa ei kerrota, onko kyseessä vakituinen vai määräaikainen työsuhde eikä myöskään minkä alan työstä on kyse. Työehtosopimuksissa voi olla poikkeuksia joihinkin kohtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi