Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esimies perua jo luvatun vapaan?

Vierailija
19.03.2025 |

Mä olen pyytänyt pääsiäisen viikot vapaaksi jo ennen joulua. Käyttäisin vapaisiin hiihtoloman 6 päivää ja 50 vuotissynttäripäivän ja ylityötunteja yhden päivän osalta (piisais neljän päivän verran). Meillä on asiasta käyty sähköpostittelua ja puhuttiin myös kasvotusten. Hän lupasi vapaat.

Maanantaina pyysi mua jutuille ja sanoi, että hän joutuu perumaan sen luvatun vapaan, kun mä pidin helmikuussa vapaata viikon. Mä olin helmikuussa influensassa ja siihen mä sain lääkäriltä vapaata ja todistuksenkin näytin. 

Ei kuulemma mene läpi. Mä olen ottanut työn kautta influenssarokotteen, joten influenssan takia en voi olla sitten poiskin. Siis olisko mun pitänyt tulla töihin sairaana? Tarttuuhan se influenssa rokotteesta huolimatta. Onneksi sain suht lievänä, että olin vaan viikon pois. Valitettavasti hänen on peruttava tulevat vapaat.

Mähän olen siis matkalle lähdössä ja reissu on jo maksettu. Hotellit kaikki.. Tämänkin sanoin ja hän vaan katsoi silleen koiranpentu ilmeellä, että joo ei voi mitään. Toivottavasti sun matkavakuutus korvaa.

Aivan möllikkänä ollut nyt pari vuorokautta. Eihän se noin vaan voi perua mun vapaita?! Kuusi vuotta oltu hyvässä sovussa ja mä olen häneltä kiitostakin saanut. Sitäkin sanoin, että se mun 50v päivä osuus siihen kanssa. Ei ole tarkoitus, että kaikki saa juuri sen synttäripäivän vapaaksi, vaan pitää katsoa tapauskohtaisesti.

Tuota sairaslomaa ennen olin viime kesänä pois, kesälomalla. Eli en ole kummosesti sairastellut tai pitänyt ylityövapaitakaan. Tosin niiden tekemistä olen vähentänyt huomattavasti, kun työtkin on vähentynyt.

Ajattlein kysästä liitosta, mutta ensin pitää rauhoittua. Tai miehelle kiukkua purin ja uhmailin, että mähän vaan lähden lomalle ja otetaan seurauksen jälkeenpäin. Osaatko muka nauttia lomasta sitten?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sulla on jossain hyväksytyt lomapäivät jossain virallisesti leimattuna. Työaikaseurantajärjestelmässä, työlistassa, sähköpostissa, jossain mustaa valkoisella. 

Silloin työnantaja ei voi perua lomaa. Joten sanot, että sinä lähdet lomalle, lomat on hyväksytty ja matkat on jo bookattu ja maksettu. 

Sairausloma ei ole loma.

Vierailija
22/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sulla on jossain hyväksytyt lomapäivät jossain virallisesti leimattuna. Työaikaseurantajärjestelmässä, työlistassa, sähköpostissa, jossain mustaa valkoisella. 

Silloin työnantaja ei voi perua lomaa. Joten sanot, että sinä lähdet lomalle, lomat on hyväksytty ja matkat on jo bookattu ja maksettu. 

Sairausloma ei ole loma.

Suullinenkin sopimus on sopimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat. Mä olen niin kiukuissani ollut, etten ole vielä päässyt tätä oikein purkamaan. Uhkarohkeasti hain täältä voimaa itselleni. Sitähän mä sitten sainkin! <3  Liittoon olen yhteyksissä, kunhan ensin vähän rauhoitun. Viimeistään perjantaina.

Pyysin alunperin vapaata sähköpostilla, että sain kaikki asiat siihen ranskalaisin viivoin ja ne päivämäärät, kun on pari viikkoa kaikkiaan. Kirjallisena on siis pyyntö ja lupa.

Mun duunin saan tehtyä hyvään kohtaan ennen lomille lähtöä. Mä hoidan meillä postin haun, että sen jouduin kysymään työkaverilta. Hän lupautui pientä korvausta vastaan.

Musta se influenssa rokotus selitys oli outo, että voihan siihen sairastua vaikka sen ottaisikin. En mä tiedä mikä tuota naista vaivaa. On jokunen sanonut, että käy toisinaan tuulella, mutten mä ole aiemmin huomannut. Hän on meillä ollut vasta 1,5 vuotta vaikka mä olen siis talossa ollut kuusi vuotta. Huonosti tuolla sanoin aiemmin. Tää on hänen ensimmäinen esimieshommansa, mutta silti..

Ja tuo 50v päivä on kuten muillakin ollut tässä ketjussa. Sitäkin jäin oudoksumaan, kun esimies tuumas, ettei sitä just synttäreinä tarvii vapaana pitää... vaan milloin työnantaja antaa mahdollisuuden. Kyllä TES sanoo, että palkallinen vapaa on, jos arkeen osuu. Mulla on synttärit (kiiras)torstaina tänä vuonna.

Ärsyttää olla tunnollinen. Miten tää voi vaikuttaakin näin vahvasti. Ihan pöljää. Reissuun lähden se on selvä. Sitä odotetaan ja lasken päiviä.

Kiitos kaikille! AP

Vierailija
24/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.

Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma 

Lomat pidetään kun työnantajalle sopii, mutta virallisesti sovittuja lomapäiviä ei voi työnantaja lähteä muuttamaan, että eipäs sittenkään sovi. Eihän kukaan pystyisi mitään lomia suunnittelemaan tai maksamaan matkoja jos lomat voisivat muuttua tuosta vaan.

Vierailija
25/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.

Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma 

Lomat pidetään kun työnantajalle sopii, mutta virallisesti sovittuja lomapäiviä ei voi työnantaja lähteä muuttamaan, että eipäs sittenkään sovi. Eihän kukaan pystyisi mitään lomia suunnittelemaan tai maksamaan matkoja jos lomat voisivat muuttua tuosta vaan.

Olet joku liiton kommari? Kyllä työnantaja lopulta päättää!

Vierailija
26/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaana ollaan sairaslomalla oli todistusta tai ei. Jos se on mennyt esimiehen luvalla sairaslomana se on silloin ollut sairasloma eikä sen vuoksi tarvi kuormittaa terveysviranomaisia.

Vierailija
27/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti voi perua/siirtää loman, mutta työnantaja maksaa silloin jo maksetun matkan sun osalta.

Itse lähtisin matkalle, hakisin vaikka työuupumuksen takia saikkua. En varmaan peruisi matkaa, jonka varannut, kun olen saanut kerran jo luvan pitää lomaa.

Vierailija
28/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanat. Mä olen niin kiukuissani ollut, etten ole vielä päässyt tätä oikein purkamaan. Uhkarohkeasti hain täältä voimaa itselleni. Sitähän mä sitten sainkin! <3  Liittoon olen yhteyksissä, kunhan ensin vähän rauhoitun. Viimeistään perjantaina.

Pyysin alunperin vapaata sähköpostilla, että sain kaikki asiat siihen ranskalaisin viivoin ja ne päivämäärät, kun on pari viikkoa kaikkiaan. Kirjallisena on siis pyyntö ja lupa.

Mun duunin saan tehtyä hyvään kohtaan ennen lomille lähtöä. Mä hoidan meillä postin haun, että sen jouduin kysymään työkaverilta. Hän lupautui pientä korvausta vastaan.

Musta se influenssa rokotus selitys oli outo, että voihan siihen sairastua vaikka sen ottaisikin. En mä tiedä mikä tuota naista vaivaa. On jokunen sanonut, että käy toisinaan tuulella, mutten mä ole aiemmin huomannut. Hän on meillä ollut vasta 1,5 vuotta vaikka mä olen siis talossa ollut kuusi vuotta. Huonosti

Hyvä, pidä pintasi. Ja hyvää lomaa!

Vierailija
29/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä korvausta joudut työkaverille postin hausta (työtehtävästä) maksamaan? =)

Vierailija
30/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä hoidan meillä postin haun, että sen jouduin kysymään työkaverilta. Hän lupautui pientä korvausta vastaan."

Sijaisten hankkiminen ja töiden organisointi loman takia kuuluu työnantajalle. Älä ihmeessä ainakaan maksa toiselle mitään.

Vierailija
31/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Jos ei työnteko kelpaa voit alkaa kalppia. Otan vietnamilaisen ahkeran tilalle.

Pomosi

Voit muuttaa itse töiden perässä sinne ihailemaasi vietnamiin.

Vierailija
32/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta se influenssa rokotus selitys oli outo, että voihan siihen sairastua vaikka sen ottaisikin. En mä tiedä mikä tuota naista vaivaa. On jokunen sanonut, että käy toisinaan tuulella, mutten mä ole aiemmin huomannut. Hän on meillä ollut vasta 1,5 vuotta vaikka mä olen siis talossa ollut kuusi vuotta. Huonosti

Miksi ihmeessä sun pitää maksaa korvausta työkaverille, että hän tuuraa sua jossakin asiassa? Eihän se noin voi mennä, että kun yksi on lomalla niin hänen pitää maksaa jollekin, että tämä tekee jonkin TYÖTEHTÄVÄN toisen puolesta. 

Vierailija
33/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet saikkua reilusti. Oppiipahan olemaan kusettamatta.

Vierailija
34/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairausloma ei ole loma.

Suullinenkin sopimus on sopimus.

Mutta jos tulee sana sanaa vastaan niin millä todistat. Jos on jossain mustaa valkoisella sovitusta lomasta niin homma on ihan selvä.

Vierailija
35/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet lomaillut jo helmikuussa, olisit reissannut silloin.

"Mä olin helmikuussa influensassa ja siihen mä sain lääkäriltä vapaata ja todistuksenkin näytin."

Etkö ymmärrä lukemaasi!

Vierailija
36/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ahkerat ay-liiton työntekijät, jotka ovat palkankorotuksensa ansainneet?

Vierailija
37/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä proletariaatti nyt uhoaa. No itku pitkästä ilosta, sanotaan.

Vierailija
38/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työterveyteen, niin saat sairauslomaa pomon vittumaisuuden aiheuttaman stressin vuoksi kaksi viikkoa. Valitat että et ole nukkunut viikkoihin ja olet itsemurhaa ajatellut.

Tuohan ei ole pahasti valehdeltua. Mikä parasta lomasi säästyvät myöhempään.

Vierailija
39/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi toimittaneensa todistuksen. Opetelkaa ihmiset lukemaan.

Osaa ne lukea, mutta eivät ymmärrä lukemaansa!

Vierailija
40/90 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomalla voi olla jopa viisi päivää omailmoituksella. Että sillee sun pitämises.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi