Voiko esimies perua jo luvatun vapaan?
Mä olen pyytänyt pääsiäisen viikot vapaaksi jo ennen joulua. Käyttäisin vapaisiin hiihtoloman 6 päivää ja 50 vuotissynttäripäivän ja ylityötunteja yhden päivän osalta (piisais neljän päivän verran). Meillä on asiasta käyty sähköpostittelua ja puhuttiin myös kasvotusten. Hän lupasi vapaat.
Maanantaina pyysi mua jutuille ja sanoi, että hän joutuu perumaan sen luvatun vapaan, kun mä pidin helmikuussa vapaata viikon. Mä olin helmikuussa influensassa ja siihen mä sain lääkäriltä vapaata ja todistuksenkin näytin.
Ei kuulemma mene läpi. Mä olen ottanut työn kautta influenssarokotteen, joten influenssan takia en voi olla sitten poiskin. Siis olisko mun pitänyt tulla töihin sairaana? Tarttuuhan se influenssa rokotteesta huolimatta. Onneksi sain suht lievänä, että olin vaan viikon pois. Valitettavasti hänen on peruttava tulevat vapaat.
Mähän olen siis matkalle lähdössä ja reissu on jo maksettu. Hotellit kaikki.. Tämänkin sanoin ja hän vaan katsoi silleen koiranpentu ilmeellä, että joo ei voi mitään. Toivottavasti sun matkavakuutus korvaa.
Aivan möllikkänä ollut nyt pari vuorokautta. Eihän se noin vaan voi perua mun vapaita?! Kuusi vuotta oltu hyvässä sovussa ja mä olen häneltä kiitostakin saanut. Sitäkin sanoin, että se mun 50v päivä osuus siihen kanssa. Ei ole tarkoitus, että kaikki saa juuri sen synttäripäivän vapaaksi, vaan pitää katsoa tapauskohtaisesti.
Tuota sairaslomaa ennen olin viime kesänä pois, kesälomalla. Eli en ole kummosesti sairastellut tai pitänyt ylityövapaitakaan. Tosin niiden tekemistä olen vähentänyt huomattavasti, kun työtkin on vähentynyt.
Ajattlein kysästä liitosta, mutta ensin pitää rauhoittua. Tai miehelle kiukkua purin ja uhmailin, että mähän vaan lähden lomalle ja otetaan seurauksen jälkeenpäin. Osaatko muka nauttia lomasta sitten?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.
Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma
Ap kertoi toimittaneensa todistuksen. Opetelkaa ihmiset lukemaan.
Osaa ne lukea, mutta eivät ymmärrä lukemaansa!
On huomattu monta kertaa. Vituttaa noin tyhmät ihmiset kun mitään ei ymmärretä ja silti ollaan pätevänä vastaamassa.
Pomosi on kateellinen lomasta ja haluaa hankaloittaa sitä. T.kokenut
Minulla on 3 kuukauden loma, alkaa perjantaina tällä viikolla. Olen tuurannut montaa työntekijää vuoden ajan enkä ole ollut lomalla viime vuonna kun 5 päivää. Yksi työntekijä oli saikulla 3 kuukautta ja tuurasin sitä koko ajan.
Itse jouduin raajamurtuman vuoksi sairauslomalle samana päivänä kun neljän viikon kesälomani alkoi. Sain pitää kesälomaa vain 2 viikkoa ja 5 viikon sairausloman jälkeen piti mennä heti töihin ja sen 2 viikkoa sain pitää vasta syyskuun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvissä ajoinhan tuo peruminen tuli. Valitettavaa, mutta työnantaja on oikeassa.
Ei ole oikeassa. Työnantaja ei voi perua tai siirtää sovittua lomaa ilman työntekijän suostumusta. Jos kuitenkin tekee niin, pitää korvata vahingot työntekijälle.
Tässä on varmaan joku pieni työnantaja. Isoissa taloissa tunnetaan säännöt, eikä toimita noin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvissä ajoinhan tuo peruminen tuli. Valitettavaa, mutta työnantaja on oikeassa.
Ei ole, koska pyytää hakemaan korvausta matkavakuutuksesta. Siis työnantajan pitää maksaa ne korvaukset, jos joutuu perumaan jo maksetun matkan.
Sitä paitsi ap, eikö sillä sun pomolla ole ketään pomoa? Tai eikö teillä ole työsuojeluvaltuutettua, jonka puoleen kääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.
Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma
Ap kertoi toimittaneensa todistuksen. Opetelkaa ihmiset lukemaan.
Osaa ne lukea, mutta eivät ymmärrä lukemaansa!
On huomattu monta kertaa. Vituttaa noin tyhmät ihmiset kun mitään ei ymmärretä ja silti ollaan pätevänä vastaamassa.
Monet ei viitsi lukea koko ketjua vaan vain viimeiset viestit ja vastaa niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomat pidetään kun työnantajalle sopii, mutta virallisesti sovittuja lomapäiviä ei voi työnantaja lähteä muuttamaan, että eipäs sittenkään sovi. Eihän kukaan pystyisi mitään lomia suunnittelemaan tai maksamaan matkoja jos lomat voisivat muuttua tuosta vaan.
Olet joku liiton kommari? Kyllä työnantaja lopulta päättää!
Jos tämä tekee musta kommarin niin sitten kai olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työantaja saa kyllä päättää milloin lomat pidetään, mutta jos hän jo loman luvannut, niin ei sitä voi perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalla voi olla jopa viisi päivää omailmoituksella. Että sillee sun pitämises.
Riippuu kuule ihan TESistä ja työnantajasta, montako päivää (jos yhtään) saa olla omalla ilmoituksella saikulla. Mutta sillä ei ole nyt merkitystä, koska ap:lla oli lääkärintodistus.
Sammuta joskus se pöytäkone, Ap. Se kuluttaa sähköäkin tosi paljon. Ja sen jälkeen mene opiskelemaan aihetta Näin tiivistän tekstini.
Työnantaja voi yksipuolisesti perua sovitun loman, mutta joutuu korvaamaan työntekijälle koituneet vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 kuukauden loma, alkaa perjantaina tällä viikolla. Olen tuurannut montaa työntekijää vuoden ajan enkä ole ollut lomalla viime vuonna kun 5 päivää. Yksi työntekijä oli saikulla 3 kuukautta ja tuurasin sitä koko ajan.
Tuon pituisilla lomilla Suomi nousuun. HUOH!!
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan täti, mutta kaikki asiat maailmassa eivät perustu kateuteen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi yksipuolisesti perua sovitun loman, mutta joutuu korvaamaan työntekijälle koituneet vahingot.
Ja ap:n tapauksessa saikku ei ollut hänen lomansa, joten johonkin väliin ap:n pitää saada pitää lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalla voi olla jopa viisi päivää omailmoituksella. Että sillee sun pitämises.
Ehkä jossain julkisella sektorilla on näin, mutta eiköhän useimmilla työpaikoilla tarvita vähintään sairaanhoitajan todistus ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Pomo saa myös lomaa kuten ap, miksi hän toisen lomaa kadehtisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin raajamurtuman vuoksi sairauslomalle samana päivänä kun neljän viikon kesälomani alkoi. Sain pitää kesälomaa vain 2 viikkoa ja 5 viikon sairausloman jälkeen piti mennä heti töihin ja sen 2 viikkoa sain pitää vasta syyskuun lopulla.
Kait sulla siirtyi kolme viikkoa lomaa pidettäväksi muulloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi perua ellei se ole jo virallisesti sinulle ilmoitettu, esim virallinen exeltyövuorolista tai henk.koht lomajärjestelmässä mikä sitten lieneekään teidän alalla. Influenssan takia sairausloma lääkäriltä virallisella todistuksella saatu, ei ole vapaata ja influenssa voi tulla kenelle vaan vaikka olisi rokotuskin. Teillä on typerä esimies ja suositten ottamaan yhteyttä luottamushenkilöön.
No ei voi perua. Viralliset vuorolistat tulee vasta todella lähellä. Eihän ihmiset voisi mitään lomia varailla, jos ei voisi luottaa luvattuihin asioihin.
No kyllä vaan voi. Se loma ilmoitus pitää olla virallinen, silloin se on hyväksytty, muuten työnantaja voi perua lupaamansa lomat/vapaat. Tässäkin asiassa kehoitan ottamaan yhteyttä luottamushenkilöön ja tutustumaan työehtosopimukseen. Huom! Jokaisella alalla on oma tessinsä.