Voiko esimies perua jo luvatun vapaan?
Mä olen pyytänyt pääsiäisen viikot vapaaksi jo ennen joulua. Käyttäisin vapaisiin hiihtoloman 6 päivää ja 50 vuotissynttäripäivän ja ylityötunteja yhden päivän osalta (piisais neljän päivän verran). Meillä on asiasta käyty sähköpostittelua ja puhuttiin myös kasvotusten. Hän lupasi vapaat.
Maanantaina pyysi mua jutuille ja sanoi, että hän joutuu perumaan sen luvatun vapaan, kun mä pidin helmikuussa vapaata viikon. Mä olin helmikuussa influensassa ja siihen mä sain lääkäriltä vapaata ja todistuksenkin näytin.
Ei kuulemma mene läpi. Mä olen ottanut työn kautta influenssarokotteen, joten influenssan takia en voi olla sitten poiskin. Siis olisko mun pitänyt tulla töihin sairaana? Tarttuuhan se influenssa rokotteesta huolimatta. Onneksi sain suht lievänä, että olin vaan viikon pois. Valitettavasti hänen on peruttava tulevat vapaat.
Mähän olen siis matkalle lähdössä ja reissu on jo maksettu. Hotellit kaikki.. Tämänkin sanoin ja hän vaan katsoi silleen koiranpentu ilmeellä, että joo ei voi mitään. Toivottavasti sun matkavakuutus korvaa.
Aivan möllikkänä ollut nyt pari vuorokautta. Eihän se noin vaan voi perua mun vapaita?! Kuusi vuotta oltu hyvässä sovussa ja mä olen häneltä kiitostakin saanut. Sitäkin sanoin, että se mun 50v päivä osuus siihen kanssa. Ei ole tarkoitus, että kaikki saa juuri sen synttäripäivän vapaaksi, vaan pitää katsoa tapauskohtaisesti.
Tuota sairaslomaa ennen olin viime kesänä pois, kesälomalla. Eli en ole kummosesti sairastellut tai pitänyt ylityövapaitakaan. Tosin niiden tekemistä olen vähentänyt huomattavasti, kun työtkin on vähentynyt.
Ajattlein kysästä liitosta, mutta ensin pitää rauhoittua. Tai miehelle kiukkua purin ja uhmailin, että mähän vaan lähden lomalle ja otetaan seurauksen jälkeenpäin. Osaatko muka nauttia lomasta sitten?
Kommentit (90)
Ei voi perua. Olet poissa sovitut päivät.
Ei voi tehdä noin. Ihan sama mistä syystä olit sairas - jos siitä on lääkärin sairaslomatodistus niin se on käypä. Esimies on väärässä.
Olet lomaillut jo helmikuussa, olisit reissannut silloin.
Kuulutko liittoon? Ei voi tehdä esimies noin. Sairasloma ei ole lomailua. Sinulla on saikusta lääkärintodistus. Menet lomalle.
Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.
Mitä työehtosopimuksessa lukee tuosta 50v päivästä? Meillä se on automaattisesti palkallinen vapaa.
Jos se osuu vkl sen menettää koska meillä ei ole vkl töitä.
Mietin vielä sitä, että oliko lomapäivistä sovittu suullisesti, vai onko se jo jossain paperilla/ työlistassa?
Ei voi tehdä noin, mutta yleensä oma 50-v -päivä on vapaa jos se sattuu arkipäiväksi, ei niin että saa päivän vapaata jonka voi käyttää koska haluaa. Toki voi olla että joku työnantaja haluaa vapaan lahjaksi antaa ja sehän on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kusetustahan toi on. Olet lomilla ja se on voivoi. Itkeköön sitten jos lystää. Voit toki hakea saikkua loman ajaksi.
Ei ole syytä hakea saikkua. Ap:lle on luvattu vapaat, joten hänelle ei voi tulla luvatonta poissa oloa. Esimiehellä on aikaa järjestää asiat ja työt.
Outo pomo. Ei oikein osaa asiaansa.
Influenssarokotus nostaa influenssan tartuntariskiä 47%:lla. Kerro se esimiehellesi.
Muuten, ei voi perua lomia tuolla perusteella.
Tuo nyt oli aivan idioottimainen heitto, että ei voi olla influenssan vuoksi pois jos on saanut rokotteen. Kyllähän sen voi saada rokotteesta huolimatta. Nyt vain liittoon yhteys.
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/influe…
Voi perua ellei se ole jo virallisesti sinulle ilmoitettu, esim virallinen exeltyövuorolista tai henk.koht lomajärjestelmässä mikä sitten lieneekään teidän alalla. Influenssan takia sairausloma lääkäriltä virallisella todistuksella saatu, ei ole vapaata ja influenssa voi tulla kenelle vaan vaikka olisi rokotuskin. Teillä on typerä esimies ja suositten ottamaan yhteyttä luottamushenkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Voi perua ellei se ole jo virallisesti sinulle ilmoitettu, esim virallinen exeltyövuorolista tai henk.koht lomajärjestelmässä mikä sitten lieneekään teidän alalla. Influenssan takia sairausloma lääkäriltä virallisella todistuksella saatu, ei ole vapaata ja influenssa voi tulla kenelle vaan vaikka olisi rokotuskin. Teillä on typerä esimies ja suositten ottamaan yhteyttä luottamushenkilöön.
No ei voi perua. Viralliset vuorolistat tulee vasta todella lähellä. Eihän ihmiset voisi mitään lomia varailla, jos ei voisi luottaa luvattuihin asioihin.
Menikö se jonkin hätätyön piikkiin johon työnantajalla on oikeus määrätä. Ei taida mennä kun on pitkälti edessäpäin se vapaa. On virhe maksaa mitään ennalta ennenkuin vapaa on virallisesti sovittu, mikä vaan voi panna kapuloita rattaisiin eikä hyväntahtoisuus siinä auta.
Työnantaja ei voi yksipuolisesti peruuttaa tai muuttaa lomaa. Jos työnantaja kuitenkin muuttaa tai peruuttaa jo ilmoitetun loman, työnantaja on velvollinen korvaamaan työntekijälle aiheuttamansa vahingon, esimerkiksi lomamatkan peruuntumisesta aiheutuvat kustannukset.
Lääkäri ei kirjoita vapaata, lääkäri kirjoittaa sairaslomaa, eli olet pitänyt omaa lomaa ? Kyllä työnantaja voi perua luvatut vapaat, lomat ja vapaa pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Muutenkin olet ainut työntekijä jolla on hiihtolomakin, muille kertyy vain vuosilomaa. Ja 50 vuotias päivä on palkallinen vapaa, mutta ei siitäkään mitään lomaa kerry, vain yksi päivä
Vierailija kirjoitti:
Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomat pidetään silloin kun työnantajalle sopii. Sairaslomalta pitää toimittaa sairasloma todistus, muuten se ei ole sairasloma
Ap kertoi toimittaneensa todistuksen. Opetelkaa ihmiset lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi määrätä loman ajankohdan, mutta jo sovittua lomaa ei voi siirtää yksipuolisesti.
Sairausloma ei ole vapaa.