Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä veisitte Suomesta ulkomailla asuvalle aikuiselle lapselle? Leipää ei kuulema halua.

Vierailija
17.03.2025 |

Saa vinkata.

Kommentit (206)

Vierailija
201/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroriisiä saa varmaan jokaisesta maasta jossa syödään riisiä.

Ei saa. 

Missä maassa ei saa puuroriisiä? 

Olen eri. On montakin Aasian ja Afrikan maata, joissa kasvaa riisiä, mutta on vaikea tai mahdoton saada sellaista puuroriisiä mitä Suomessa käytetään riisipuuroon. Mutta esimerkiksi jasmiiniriisistä voi keittää joulupuurot ja tehdä porkkanalaatikot. Risotto- tai sushiriisistäkin onnistuu, mutta ovat vain yleensä kalliita.

Ei puuroriisiä saa edes EU maista, tai ainakaan niistä kolmesta EU maasta, missä minä olen asunut. Täällä nykyisessä maassa on yksi suomalainen nainen, joka tekee karjalanpiirakat risottoriisistä. 

Risottoriisi toimii erinomaisesti puurossa. Ja myös toisinpäin, Suomessa teen risoton puuroriisistä hinnan takia

Vierailija
202/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina suomalaisten makuun olevaa kahvia moititaan ja muu on parempaa? Me ollaan kuitenkin maailmanlaajuisesti iso kahvinjuojamaa - miksi ei voida ajatella, että meidän kahvi on parasta? Ja se on makuasia,  kuka tykkää mistäkin. Minusta suomalainen pannukahvi on parasta vaikka aika monessa maassa olen kahvia juonut. Nykyään otan omat kahvit mukaan koska aamukahvi on minulle päivän paras hetki. Ja kahvin pitää olla minun makuuni hyvää.

Heh, minä taas ulkosuomalaisena otan oman minipresson ja kahvia mukaan suomeen koska suodatinkahvi on mielestäni hirveää.

No hyvä. Jokainen makunsa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa asuvana ulkosuomalaisena minulla on lemppareita, joita ostan lomilla Suomessa kotiin tuomiseksi tai pyydän vierailijoilta tuliaiseksi. Näitä ovat ruispuikulat, tietyt suklaat (ei Fazerin sininen), Sisu-pastillit, karjalanpiirakat, leipäjuusto, Aura-juusto, karkeaksi rouhittu kardemumma, kauniit paperiservietit, aikakausilehdet. Tietysti Saksassakin on ruisleipää, juustoa ja suklaata jne. Mutta saksalainen ruisleipä maistuu aivan erilaiselta kuin suomalainen, ja muissakin tuotteissa on tietysti maakohtaisia makueroja. Vastaavasti vien Suomeen tuliaisiksi saksalaisia ruokatuotteita, jotka ovat täällä aivan tavallisia mutta joita ei Suomessa tunneta.

Vierailija
204/206 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ulkomailla myydä elintarvikkeita? Miksi pitää roudata Suomesta ulkomaille evästä?

Käy paikallisessa kaupassa siellä ulkomailla ostamassa evästä tai anna lapselle rahaa, niin saapi itse valita eväänsä.

Outo ajatus sulla kyllä on, että muissa maissa on radikaali puute leivästä tai jostain muusta. Sinä sitten pelastavana enkelinä viet ressukalle Suomesta asti puutteesta kärsivälle jotain.

Idiootti. Olen asunut ulkomailla eri maissa jo 10 vuotta. Ja kyllä tottakai ruokakauppoja on vaikka kuinka paljon, mutta Suomessa on tiettyjä elintarvikkeita, jotka voittaa ulkomailta ostetut ruuat mennentullen. Ostan aina matkalaukun täyteen, kun käyn Suomessa. etenkin, kun käyn siellä aivan liian harvoin. 

- karjalanpiirakat

- ruisleipä (ehdoton!)

- Aurajuusto (en ymmärrä, miksi Suomi ei myy tätä ulkomaille, koska aura on mennentulle

Aurajuusto oli minunkin mielestäni ihan huippua kun asuin suomessa ja sitä oli jääkaapissa käytännössä aina. Muutin suomesta pois reilu vuosikymmen sitten ja Auran sijaan alettiin ostamaan Saint Agur homejuustoa.

Kun sitten menin suomessa käymään vuoden päästä muutosta pitihän sitä Auraa heti ostaa. Otin oikein ison palan pitkästä aikaa mutta kävikin niin että syömättä jäi. Se maistui suorastaan karmealle Saint Agurin jälkeen.

Suomessa on yksi hyvä juusto ja se on Ritari.

Vierailija
205/206 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina suomalaisten makuun olevaa kahvia moititaan ja muu on parempaa? Me ollaan kuitenkin maailmanlaajuisesti iso kahvinjuojamaa - miksi ei voida ajatella, että meidän kahvi on parasta? Ja se on makuasia,  kuka tykkää mistäkin. Minusta suomalainen pannukahvi on parasta vaikka aika monessa maassa olen kahvia juonut. Nykyään otan omat kahvit mukaan koska aamukahvi on minulle päivän paras hetki. Ja kahvin pitää olla minun makuuni hyvää.

Minusta taas suomalainen (siis Suomessa myytävä) pannu- ja suodatinkahvi on niin pahaa, että olen mieluummin ilman kahvia Suomessa käydessäni.

Vierailija
206/206 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mämmiä

Oi saispa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme