Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä veisitte Suomesta ulkomailla asuvalle aikuiselle lapselle? Leipää ei kuulema halua.

Vierailija
17.03.2025 |

Saa vinkata.

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sen lapsen lempikarkkeja. Oma lapseni tykkää leipäjuustosta ja lakkahillosta, joten veisin varmaan myös niitä. 

Vierailija
182/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Euroopassa asuvalla on kaikkea saatavilla eli ihan samoja tuotteita kuin Suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroriisiä saa varmaan jokaisesta maasta jossa syödään riisiä.

Ei saa. 

Missä maassa ei saa puuroriisiä? 

Olen eri. On montakin Aasian ja Afrikan maata, joissa kasvaa riisiä, mutta on vaikea tai mahdoton saada sellaista puuroriisiä mitä Suomessa käytetään riisipuuroon. Mutta esimerkiksi jasmiiniriisistä voi keittää joulupuurot ja tehdä porkkanalaatikot. Risotto- tai sushiriisistäkin onnistuu, mutta ovat vain yleensä kalliita.

Vierailija
184/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Euroopassa asuvalla on kaikkea saatavilla eli ihan samoja tuotteita kuin Suomessakin.

Riippuu maasta. Lanttuja ei saa joka paikasta, jos haluaa jouluksi lanttulaatikkoa. Kaikissa paikoissa ei ole siirappiakaan. Raejuustoa on myös joskus vaikea saada. Kaurahiutaleet on joissakin maissa erikoistuotteena terveysosastolla ja pieni pussi maksaa paljon. Mutta tarviiko niitä nyt aina samoja olla. Onhan siellä sitten varmasti jotain muuta. 

Vierailija
185/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu maasta. Lanttuja ei saa joka paikasta, jos haluaa jouluksi lanttulaatikkoa. Kaikissa paikoissa ei ole siirappiakaan. Raejuustoa on myös joskus vaikea saada. Kaurahiutaleet on joissakin maissa erikoistuotteena terveysosastolla ja pieni pussi maksaa paljon. Mutta tarviiko niitä nyt aina samoja olla. Onhan siellä sitten varmasti jotain muuta. 

No, sanotaanko niin, että niitä tuotteita, mitä ei uuden asuinmaan / asuinalueen kaupoista löydy, niitä ei ehkä välttämättä tarvitakaan tai ne voi korvata jollakin muulla .......

Vierailija
186/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlamokkaa. Saa vaihteeksi normaalia kahvia.

Suomalaisilla on aivan helvetin huonot kahvit, verrattuna muuhun Eurooppaan. Venäjä ei sitten muuten ole Eurooppaa.

Tosin valikoima on erittäin runsas nykyään Suomessakin. On käsittämätöntä, että juhlis silti taitaa yhä olla suosituin. 

Vierailija
187/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Black Minttiä ja turkinpippureita.

Vierailija
188/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina suomalaisten makuun olevaa kahvia moititaan ja muu on parempaa? Me ollaan kuitenkin maailmanlaajuisesti iso kahvinjuojamaa - miksi ei voida ajatella, että meidän kahvi on parasta? Ja se on makuasia,  kuka tykkää mistäkin. Minusta suomalainen pannukahvi on parasta vaikka aika monessa maassa olen kahvia juonut. Nykyään otan omat kahvit mukaan koska aamukahvi on minulle päivän paras hetki. Ja kahvin pitää olla minun makuuni hyvää.

Vierailija
189/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli mieleen karkkia ja ruisleipää jos hän tykkää. Mun poika vei peltisen muumi keksirasian espanjalaiselle kun sai yöpyä matkan varrella hänellä.

Vierailija
190/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ulkomailla myydä elintarvikkeita? Miksi pitää roudata Suomesta ulkomaille evästä?

Käy paikallisessa kaupassa siellä ulkomailla ostamassa evästä tai anna lapselle rahaa, niin saapi itse valita eväänsä.

Outo ajatus sulla kyllä on, että muissa maissa on radikaali puute leivästä tai jostain muusta. Sinä sitten pelastavana enkelinä viet ressukalle Suomesta asti puutteesta kärsivälle jotain.

Idiootti. Olen asunut ulkomailla eri maissa jo 10 vuotta. Ja kyllä tottakai ruokakauppoja on vaikka kuinka paljon, mutta Suomessa on tiettyjä elintarvikkeita, jotka voittaa ulkomailta ostetut ruuat mennentullen. Ostan aina matkalaukun täyteen, kun käyn Suomessa. etenkin, kun käyn siellä aivan liian harvoin. 

- karjalanpiirakat

- ruisleipä (ehdoton!)

- Aurajuusto (en ymmärrä, miksi Suomi ei myy tätä ulkomaille, koska aura on mennentullen paras juusto)

- Koskenlaskija (sama juttu)

- salmiakki sekä fazer sininen 

Näitä tulee itse aina ostettua. 

Vierailija
191/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroriisiä saa varmaan jokaisesta maasta jossa syödään riisiä.

Ei saa. 

Missä maassa ei saa puuroriisiä? 

Olen eri. On montakin Aasian ja Afrikan maata, joissa kasvaa riisiä, mutta on vaikea tai mahdoton saada sellaista puuroriisiä mitä Suomessa käytetään riisipuuroon. Mutta esimerkiksi jasmiiniriisistä voi keittää joulupuurot ja tehdä porkkanalaatikot. Risotto- tai sushiriisistäkin onnistuu, mutta ovat vain yleensä kalliita.

Ei puuroriisiä saa edes EU maista, tai ainakaan niistä kolmesta EU maasta, missä minä olen asunut. Täällä nykyisessä maassa on yksi suomalainen nainen, joka tekee karjalanpiirakat risottoriisistä. 

Vierailija
192/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkosuomalainen täällä hei.

Suomessa käydessä ostan irtokarkkeja, kardemummaa, dippijauheita, Elovena-puuropusseja, grillimarinadeja ja ruislastuja/sipsejä.

Myös kirjoja ja erilaisia Muumi-juttuja lapsille.

Tuossa pitää olla jo rankka uusavuttomuus taustalla, jos rahtaa marinaditkin Suomesta. Olen aina kaupassa ihmetellyt, kuka ostaa valmiiksi marinoituja lihoja, mutta jos joku on valmis pilaamaan puhtaan lihan jollain litkulla sen sijaan, että marinoisi itse, niin kai sille hunajamarinoitu broilerikin kelpaisi. Mussutteletteko niitä marinadilihoja ihanan valmisdipin kanssa vai säästetäänkö se herkku toiseen hetkeen?

Tulipa sieltä täystyrmäys. Muistuttaisin, että makuja on erilaisia ja esim. kermaviiliin sekoitettavat dippimausteet ovat sellainen tuote, mitä nykyisessä kotimaassani ei saa ja siksi niitä on joskus kiva Suomesta ostaa. Kuten tuolla aiemmin joku sanoi, kannattaa kysyä, mikä olisi mieleistä, ja tuoda sitä (vaikka sitten valmismarinadia, esim. Poppamiehen kirsikka-cola on herkullista).

En ole mielestäni uusavuton tai mussuta ruokia, jotain rajaa nyt tuohon nettikiusaamiseen, aikuiset ihmiset.

Vierailija
193/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi juoda huonompaa, kun "ulkomailla" saa yleensä parempaa kahvia.

Vierailija
194/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on täällä joku tosi kuspäinen vastailemassa jokaiseen viestiin. No, huvit ne on hullullakin

Harmittaako, kun Suomessa ei ole juuri mitään omaperäistä, jota ei olisi saatavilla muuallakin?

Kai sitä silti voi jotain tuliaisia yleensä viedä kylään mennessä vaikka jokainen voisi niitä itsekin ostaa? Ihmeellistä suomidissausta.

Vierailija
195/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivuniemen herraa

Vierailija
196/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten kenenkin mielestä on parempaa, näö on katos ihan makuasioita. Itse vihaan ulkomaalaisia kahveja ja tilaan yleensä laten. Olen yli 30 vuotta tottunut juomaan juhlamokkaa joten minusta olisi kiva saada sitä tuliaiseksi. Sama homma suklaan kanssa, vihaan erikoiskonvehteja musta ne on kaikki kamalia, fazerin Sininen on taas mun makuuni.

Ihme että jollekkin tulee yllätyksenä tämä että moni suomalainen pitää juhlamokasta ja täältäkin on kyllä saatavana erikoiskahveja mutta juhlamokka on silti suurimman osan mielestä parempi.

Vierailija
197/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Singaporeen (paikallinen toivoo tätä) toivotaan tuliaisena mustikkamehua. Ei Valion soppaa vaan sitä, mitä lentokoneessa tarjotaan.

Lisäksi toivotaan ruisleipää ja salmiakkimix pusseja ja turkinpippureita. Lentokentältä jallua ja lonkeroa.

Vierailija
198/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina suomalaisten makuun olevaa kahvia moititaan ja muu on parempaa? Me ollaan kuitenkin maailmanlaajuisesti iso kahvinjuojamaa - miksi ei voida ajatella, että meidän kahvi on parasta? Ja se on makuasia,  kuka tykkää mistäkin. Minusta suomalainen pannukahvi on parasta vaikka aika monessa maassa olen kahvia juonut. Nykyään otan omat kahvit mukaan koska aamukahvi on minulle päivän paras hetki. Ja kahvin pitää olla minun makuuni hyvää.

Heh, minä taas ulkosuomalaisena otan oman minipresson ja kahvia mukaan suomeen koska suodatinkahvi on mielestäni hirveää.

Vierailija
199/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten kenenkin mielestä on parempaa, näö on katos ihan makuasioita. Itse vihaan ulkomaalaisia kahveja ja tilaan yleensä laten. Olen yli 30 vuotta tottunut juomaan juhlamokkaa joten minusta olisi kiva saada sitä tuliaiseksi. Sama homma suklaan kanssa, vihaan erikoiskonvehteja musta ne on kaikki kamalia, fazerin Sininen on taas mun makuuni.

Ihme että jollekkin tulee yllätyksenä tämä että moni suomalainen pitää juhlamokasta ja täältäkin on kyllä saatavana erikoiskahveja mutta juhlamokka on silti suurimman osan mielestä parempi.

Pelkän maidon? 

No kuka tykkää mistäkin.

Vierailija
200/206 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ulkomaalaiset tutut kehuvat että Suomessa on hyvää kahvia. Itsellä kokemus vain Ruotsista. Oli pahaa.