Mitä veisitte Suomesta ulkomailla asuvalle aikuiselle lapselle? Leipää ei kuulema halua.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vie rahaa ja menkää ulos syömään valmiiseen pöytään.
Tämä on hyvä idea!
Viemällä rahan pois Suomesta sen arvo lisääntyy kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalainen täällä hei.
Suomessa käydessä ostan irtokarkkeja, kardemummaa, dippijauheita, Elovena-puuropusseja, grillimarinadeja ja ruislastuja/sipsejä.
Myös kirjoja ja erilaisia Muumi-juttuja lapsille.
Tuossa pitää olla jo rankka uusavuttomuus taustalla, jos rahtaa marinaditkin Suomesta. Olen aina kaupassa ihmetellyt, kuka ostaa valmiiksi marinoituja lihoja, mutta jos joku on valmis pilaamaan puhtaan lihan jollain litkulla sen sijaan, että marinoisi itse, niin kai sille hunajamarinoitu broilerikin kelpaisi. Mussutteletteko niitä marinadilihoja ihanan valmisdipin kanssa vai säästetäänkö se herkku toiseen hetkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunajauhoja minigrippusseihin ja teippaisin ne kiinni matkalaukun pohjaan ettei kastu :(
Mitä 😮?
Tollai kun pakkaa pesupulverinkin tulee jännä matka😬😬😬😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käydessä ostan irtokarkkeja, kardemummaa, dippijauheita, Elovena-puuropusseja, grillimarinadeja ja ruislastuja/sipsejä.
Tuossa pitää olla jo rankka uusavuttomuus taustalla, jos rahtaa marinaditkin Suomesta. Olen aina kaupassa ihmetellyt, kuka ostaa valmiiksi marinoituja lihoja, mutta jos joku on valmis pilaamaan puhtaan lihan jollain litkulla sen sijaan, että marinoisi itse, niin kai sille hunajamarinoitu broilerikin kelpaisi. Mussutteletteko niitä marinadilihoja ihanan valmisdipin kanssa vai säästetäänkö se herkku toiseen hetkeen?
Tätä samaa voin ihmetellä.
Mulle ei Saksassa asuvana tule mieleen mitä toivoisin. Ei ainakaan mitään ruisleipää, se on täällä parempaa (siis leipomoissa, joita on joka kadunkulmassa, ei marketissa).
Ehkä karjalanpiirakoita, Marimekon juttuja, muumimuki tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo voi olla tosissaan? Marinadipaskaa raahataan ulkomaille? Sen marinadin peseminen pois on ällöttävää ja lähes mahdotonta noita kananroippeista!?
Oliiviöljyyn tuoreita yrttejä ja valkosipulia ja sitä sivellään grillatun lihan pintaan!
Vierailija kirjoitti:
Puuroriisiä saa varmaan jokaisesta maasta jossa syödään riisiä.
Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroriisiä saa varmaan jokaisesta maasta jossa syödään riisiä.
Ei saa.
Missä maassa ei saa puuroriisiä?
Vierailija kirjoitti:
Suklaa. Leipä ja suklaa on ainoat asiat jotka Suomessa on parempaa kuin muualla Euroopassa.
Så sant, frånsett bröd och choklad.
Salmiakkia Oltermannia kahvia Sisu-pastilleja.
Kaipaan ihan kaikkea siomalaista ruokaa. Kaikki kelpaisi. Riippuu tierysti maastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yritän miettiä mitä itse kaipasin Suomesta ?? Eikä vain tule mieleen mitään.
Maksalaatikko ja rössy, niitä ei tunneta muualla , jos niitä niinkuin kaipaa.
Itse koitin tehdä Suomalaista joulua ja olisin tehnyt lanttulaatikkoa. Mutta minua pidettiin sekopäisenä, kun kyselin mistä voisin ostaa lanttua. ( Tunnettiin lähinnä lehmän rehuna).
Tulli on myös hieman hankala juttu, noiden elintarvikkeiden kanssa.
Salmiakki voi mennä läpi.
Maksalaatikkoa saa ihan vaikkapa Saksasta. Niin, että miten niin ei tunneta muualla? Lanttu on normaali osa ruokavaliota Keski-ja Itä-Euroopassa. Ihan oikeata salmiakkia saa monestakin Euroopan maasta. Ei tarvitse tyytyä suomalaiseen sontaan.
Missä päin Saksaa ja missä liikkeessä on maksalaatikkoa nyytävänä? Berliinissä en ole nähnyt missään.
Lanttua on tai ei ole. Pari/kolme vuotta sitten käytiin kymmenen kauppaa, ruokamarkkinat ja vielä nettikaupat läpi eikä ollut. Viitisen vuotta sitten lähi-Rewe kuljetti kotiin. Sitä ei tule kyllä kyseltyä kuin joulun aikaan.
Juureen tehtyä ruisleipää en ole nähnyt missään, leipomosta löytyy limppua ja kaupasta "realia" ja toki paahdettavaa Finnbrotia.
Vinkkejä kehiin, kun kerran tiedät.
Olen ulkosuomalainen ja ostan suomessa käydessäni Kouvolan lakritsia, Felixin sinappikurkkusalaattia, Wettex tiskirättiä sekä Bacibact voidetta.
Ilahtuisin jos joku tois em. lakritsia, Marimekon servettejä tai pikkupyyhkeet sekä Anna tai Me Naiset lehden.
Yksi kaveri asuu Lontoossa ja vie aina mennessään sinappisilliä, Sisu-pastilleja, salmiakkia, Fazerin suklaata ja hapankorppuja. Hänkin käyttää hyväkseen merimieskirkon tarjontaa, johon kuului mm. Tom of Finland -vodka.
Salmiakkia syödään harvoissa maissa, Euroopassa ehkä Suomen lisäksi Tanskassa, Hollannissa ja jonkin verran Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Saksaa ja missä liikkeessä on maksalaatikkoa nyytävänä? Berliinissä en ole nähnyt missään.
Lanttua on tai ei ole. Pari/kolme vuotta sitten käytiin kymmenen kauppaa, ruokamarkkinat ja vielä nettikaupat läpi eikä ollut. Viitisen vuotta sitten lähi-Rewe kuljetti kotiin. Sitä ei tule kyllä kyseltyä kuin joulun aikaan.
Juureen tehtyä ruisleipää en ole nähnyt missään, leipomosta löytyy limppua ja kaupasta "realia" ja toki paahdettavaa Finnbrotia.
Vinkkejä kehiin, kun kerran tiedät.
Antaisin vinkkinä, että älä itke maksalaatikon tai Suomen teollisten leipätuotteiden perään.
Siihen on ihan syy, miksi noita on hankalammin saatavilla. (Paskaa)
Kaikkein ensimmäiseksi kilon poron kuivalihaa.
Asutaan osa vuodesta Norjassa, sieltä on ajettava Suomen puolelle hakemaan kofeiinitabletteja, lihamakkaraa (wilhelm, huiluntuhti tms) ja Vaasan ohut herkku -ruispaloja. Toivottavasti tänä vuonna joku toisi tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Salmiakkia alkanu saamaam, ja suklaatkin. Mutta et sais glögiä? Se ei ihan vielä onnistu.
Malax limpa.. no ei halunnu leipää. Ihme friikki.
Glögimaustepussi on helppo viedä. Saa niitä mausteita varmaan muualtakin, mutta valmiista maustepussista on helppo tehdä.
Ei tarvitse uikuttaa, kun itse tehdään hyvää ruisleipää.